Shimano MF-HG40 Service Instructions

Typ
Service Instructions
maks. kąt
Ogniwo
Blokada
ogniwa
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6KP0A-001
Napęd tylny
SI-6KP0A-001-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich
jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy sprawdzić
w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione,
może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść
z ramy, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do
poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać i powodować hałas.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy
nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki
SIS, ze względu na duże opory linek.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha szerokiego
typu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Srebrny
Czarny
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Dane techniczne Zabezpieczanie linki i regulacja przełożenia
Regulacja SIS
Przerzutka tylna
Kombinacje zębów zestawu zębatek
Dźwignia przerzutki
Montaż dźwigni zmiany biegów Czynność zmiany biegu
Moment dokręcania:
2 Nm
Pedałowanie staje się
cięższe.
Pedałowanie staje się
lżejsze.
Kierownica
Zostawić 0,5 mm szczelinę pomiędzy dźwignią
przerzutki Revo a krótkim chwytem.
3 mm Klucz imbusowy
Krótki grip
Zamocować dźwignię hamulca w położeniu, w którym nie będzie ona utrudniać
działania hamulca.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Montaż tylnej przerzutki
Montaż wolnobiegu
Mocowanie na śrubę
< GS >
5 mm Klucz imbusowy
Wepchnąć i dokręcić
Moment dokręcania:
3 - 4 Nm
Mocowanie na hak
Rama
Hak
Nakrętka haka
Śruba haka
Moment dokręcania:
30 Nm
Klucz do demontażu wolnobiegu
TL-FW30
Do montażu
Do demontażu
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Łańcuch
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
< SS >
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Kółko prowadzące
Kółko napinające 90°
Prawidłowy kąt z podłożem
Największa
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
< RD-TX70 / RD-TX50 / RD-FT30 >
Umieścić pancerz tak, aby nie dotykał kosza i błotnika, w przeciwnym wypadku
może wystąpić problem z działaniem przerzutki.
Długość pancerza (RD-TX70/RD-TX50/RD-FT30) ustawić następująco.
Górne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej
koronce.)
Dodać 10 mm do długości pancerza od końca, który jest
włożony do uchwytu pancerza, do końca, który włożony jest
do ogniwa.
Dolne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej koronce.)
Ustawić długość pancerza tak, aby tworzył łagodny łuk oraz tak, żeby ogniwo
zatrzymywało się w miejscu, gdzie istnieje mała szpara pomiędzy ogniwem
a jego blokadą.
L
Oparcie pancerza
Ogniwo
maks. kąt
Linka
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się
pod krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu. Następnie założyć
łańcuch.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Zabezpieczyć linkę ciągnąc ją obcęgami z siłą 5 - 10 kg.
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio pod największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
< RD-TX70 / RD-TX50 / RD-TX30 >
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną
i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko koronki
jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało.
Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie dotknęło
koronki.
1 2
1
2
Śruba regulacji górnej
RD-TX70/TX50/TX30
RD-TY18
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
RD-FT30
Pociągnąć
Rowek
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny
do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar od końca
z oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
1
2
1 2
Śruba regulacji dolnej
RD-TX70/TX50/TX30
RD-TY18
Największa
koronka
Kółko prowadzące
RD-FT30
Wymiana linki
Wymiana linki poprzez wykonanie kroków
i
przedstawionych na rysunku.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Luz
Kiedy następuje
zmiana na trzeci bieg
Kiedy nie słychać
dźwięku
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo, należy smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki
dopóki łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie dotknie
trzeciej koronki i nie zacznie hałasować.
(w lewo)
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany biegów
jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz, a łańcuch dotyka
trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy została
puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej
koronki i generuje hałas, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerzem
dokręcając go dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się
płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
pokrętło
regulacyjne
RD-TX70/50
RD-FT30
RD-TX30
pokrętło
regulacyjne
RD-TX70/50
RD-FT30
RD-TX30
Symbol modelu SL-RS43-7 SL-RS43-6
Biegi 7-biegowa przerzutka SIS 6-biegowa przerzutka SIS
Biegi 7 6
Kombinacja ilości zębów
14, 16, 18, 20, 22, 24, 34T
14, 16, 18, 20, 22, 24, 28T
13, 15, 17, 19, 21, 24, 34T
14, 16, 18, 21, 24, 34T
14, 16, 18, 21, 24, 28T
Symbol modelu RD-TX70 RD-TX50 RD-TX30 RD-TY18 RD-FT30
Typ Smartcage Smartcage Smartcage GS SS SS
Biegi 7 / 6 7 / 6 7 / 6 6 6 7 / 6
Całkowita pojemność 43T 43T 43T 34T 28T 17T
Największa koronka 28-34T 28-34T 28-34T 28T 28T 28T
Najmniejsza koronka 11T 11T 11T 14T 14T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T 20T 20T 13T ––
Przyłączyć linkę do przerzutki jak pokazano
na rysunku.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha
na drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak,
aby skasować luz w dźwigni, obrócić korbą.
6,5 mm
7,1 mm
OSTRZEŻENIE
Grupa Tourney
Biegi 7 biegów 6 biegów 7 biegów 6 biegów
Dźwignia przerzutki Prawa SL-RS43-7 SL-RS43-6 SL-RS43-7 SL-RS43-6
Pancerz SIS SIS
Przerzutka tylna
RD-TX70/RD-TX50
RD-TX30
RD-TX70/RD-TX50
RD-TX30/RD-TY18
RD-TX70/RD-TX50
RD-TX30
RD-FT30
RD-TX70/RD-TX50
RD-TX30/RD-TY18
RD-FT30
Wolnobieg
MF-TZ37/HG50
MF-HG37/TZ07
MF-HG40-6/HG22
MF-TZ06
MF-TZ37/TZ07
MF-HG50
MF-HG40-6/HG22
MF-TZ06
Łańcuch CN-HG50 CN-HG50
Ślizg SM-SP18/SM-BT18 SM-SP18/SM-BT18
  • Page 1 1

Shimano MF-HG40 Service Instructions

Typ
Service Instructions