Uwaga:
Podczas wyjmowania
przewodu czujnika nie
należy ciągnąć
przewodu ze zbyt
dużą siłą, w
przeciwnym razie
można uszkodzić
czujnik. Użyj
odpowiedniego
narzędzia do
zatrzymania czujnika
na miejscu, a
następnie ostrożnie
wyciągnij przewód.
Blokada
Linka
Pancerz
6. Dokręcać śrubę dociskową
kołka dźwigni, aż będzie
ona na równi z powierzchnią
przerzutki. Na koniec
zamocować nakładkę
czujnika.
Przed zamontowaniem
nacisnąć dźwignię B
co najmniej 8 razy, aby
upewnić się, że mecha-
nizm znajduje się na
najwyższym biegu.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu zabezpieczyć zespół za
pomocą nakrętki
montażowej.
Pociągnąć osłonę
przerzutki do tyłu i za
pomocą klucza
imbusowego 5 mm
dokręcić śrubę.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6C80D-001
ST-6510
ST-5500-CA
ST-5510
ST-R600
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia.
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania
linki.
• Dźwignia B :
zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę z
większej na mniejszą.
Działanie
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
• Dźwignia
A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia
A jest wyposażona w mechanizm
zatrzymywania w położeniach ① , ② i ③ .
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Montaż
dźwignia A
dźwignia A
położenie
początkowe
③ Kliknięcie
② Kliknięcie
① Kliknięcie
① : Zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
② : Szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
③ : Szybka zmiana o trzy koronki
Np. z 3. na 6.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-6500 / FD-5500 / FD-5501)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Dźwignia a
Dźwignia a
położenie początkowe
Jeśli użycie dźwigni a nie
powoduje pełnego skoku zmiany
przełożenia tarczy, należy
ponownie użyć dźwigni a i
przesunąć ją (odległość X'), aby
wykonać pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok
zmiany
przełożenia
Rzeczywisty skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z największej na
środkową.
Dźwignia b
Dźwignia b
położenie
początkowe
Podczas używania dźwigni b
występuje jedno kliknięcie, gdy
uruchamiany jest mechanizm
dostrajający (wyciszający) oraz
drugie, kiedy następuje zakończenie
skoku zmiany
przełożenia. Po
dostrojeniu kolejne
naciśnięcie
spowoduje zakończenie
skoku zmiany przełożenia.
Zakończony skok
zmiany
przełożenia
Dostrajanie
Kliknięcie
Kliknięcie
Dostrajanie (w celu wyciszenia)
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wózek przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny
dźwięk. W takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć
dźwignię b (do momentu
kliknięcia); spowoduje to nie-
wielkie przesunięcie przerzutki
w kierunku mniejszej tarczy i
zniweluje hałas.
Ruch przerzutki
przedniej
Pozycja łańcucha
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają
do położenia początkowego.
dźwignia B
dźwignia B
położenie
początkowe
Np. z 4. na 3.
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy używana
jest dźwignia A ; należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni B . Podobnie nie należy naciskać dźwigni A
podczas używania dźwigni B . Jeśli obydwie dźwignie
zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie
nastąpi.
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje wraz z
instrukcjami serwisowymi RD-6500/RD-6500-GS/RD-5500/
RD-5501/RD-5500-GS/RD-5501-GS.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-6503 / FD-5503 / FD-5504)
• Dźwignia a
: zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Dźwignia a
Dźwignia a
położenie
początkowe
Jeśli użycie dźwigni a nie
powoduje pełnego skoku zmiany
przełożenia tarczy, należy
ponownie użyć dźwigni a i
przesunąć ją (odległość X'), aby
wykonać pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z największej na
średnią.
Dźwignia b
Dźwignia b
położenie
początkowe
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej ze środkowej na
najmniejszą.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Uwagi dotyczące działania
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy użyta
zostanie dźwignia a ; należy uważać, aby nie naciskać
dźwigni b . Podobnie nie należy naciskać dźwigni a
podczas używania dźwigni b . Jeśli obydwie dźwignie
zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie
nastąpi.
Uwagi dotyczące działania
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje wraz z
instrukcjami serwisowymi FD-6500/FD-6503/FD-5500/
FD-5501/FD-5503/FD-5504.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas
docinania jej do pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby
ułatwić przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieść element
zakrzywiony w przerzutce.
Uwaga : nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka
nie uległa zabrudzeniu.
Przerzutka
Element zakrzywiony
prowadnicy
Linka
Prowadnica
(część sprzedawana
osobno)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki, wzdłuż
prowadnicy.
Uchwyt zewnętrzny
Prowadnica
linki
Upewnić się, że końcówka
linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż przedniej części kierownicy
i schować go w prowadnicy. Przyciąć prowadnicę
do długości kierownicy i zamocować tymczasowo za
pomocą taśmy.
6. Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Taśma
Pancerz
Prowadnica
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Szczelny pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
f
1,2 mm
f
4 mm
f
4 mm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Oznaczenie
Końcówka pancerza
• Dźwignia tylna
Nacisnąć co
najmniej 8 razy
Linka
Otwór
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki
zmiany biegów, ponownie nacisnąć dźwignię B , aż
otwór bedzie się znajdował w odpowiednim
położeniu, a następnie zamontować linkę.
Uchwyt
linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt
linki
Końcówka linki
• Dźwignia przednia
Przed zamontowaniem
nacisnąć dźwignię b co
najmniej 2 - 3 razy.
Dźwignia b
Nacisnąć co najmniej 2 - 3 razy
Pociągnąć dźwignię
hamulca (jak podczas
hamowania), aby
przeciągnąć linkę przez
otwór zmiany biegów i
umieścić w pancerzu.
Pancerz
Otwór linki zmiany
biegów
Linka
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Gniazdo montażu bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy
3 mm
Przymocować blokadę
tylnych tarcz, ustawiając
rączkę w położeniu
domyślnym.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą,
nawet podczas docinania jej do pełnej długości
kierownicy.
Konserwacja
Demontaż przerzutki i dźwigni
1. Zdjąć nakładkę
czujnika i za pomocą
klucza imbusowego
2 mm odkręcić śrubę
dociskową kołka dźwigni
znajdującą się w dolnej
części przerzutki.
Śruba dociskowa kołka dźwigni
Klucz imbusowy
2 mm
Nakładka czujnika
Demontaż zespołu dźwigni i elementu
nośnego
Klucz imbusowy 5 mm
Narzędzie specjalne (TL-ST01)
Moment dokręcenia: 8 - 10 Nm
Nie wykonywać dalszego demontażu, gdyż
ponowny montaż może być niemożliwy.
Położenie
domyślne rączki
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz
jest dokładnie
zamocowany w
blokadzie.
2. Do otworu kołka dźwigni włóż klucz imbusowy
2,5 mm lub podobne narzędzie i delikatnie uderz
młotkiem plastikowym, aby wypchnąć kołek dźwigni.
Po wyjęciu kołka dźwigni można rozmontować korpus
przerzutki i dźwigni. Następnie z korpusu przerzutki
wyciągnąć przewód czujnika.
1. Zdemontować uchwyt linki.
2. W tym celu użyć narzędzia specjalnego i klucza
imbusowego 5 mm.
Uchwyt linki
3. Rozmontować zgodnie z rysunkiem.
• Ponownie
nasmarować elementy.
Smar
Montaż przerzutki i dźwigni
1. Umieścić uchwyt linki w elemencie nośnym i
włożyć sprężynę powrotną.
2. Założyć specjalne narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej.
Element
nośny
Narzędzie montażowe
sprężyny powrotnej
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich
otworów w przerzutce.
Uchwyt
linki
Sprężyna
powrotna
Umieścić koniec sprężyny
w otworze w elemencie
nośnym. Należy pamiętać,
że lewa i prawa strona
sprężyny różnią się.
Narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej
(TL-ST02)
3. Najpierw włożyć przewód czujnika do korpusu
przerzutki, a następnie zmontować korpus
przerzutki i korpus dźwigni. Należy uważać,
aby koniec sprężyny nie wystawał z otworu w
elemencie nośnym.
Dźwignia
Przerzutka
Należy upewnić się, że sprężyna jest
prawidłowo ustawiona.
4. Ustawić równo otwory kołka i wcisnąć
kołek dźwigni.
Kołek dźwigni
Śruba
dociskowa
kołka dźwigni
Poprawne ustawienie:
otwór kołka dźwigni musi
się znajdować w jednej
linii ze śrubą dociskową
kołka dźwigni.
5. Za pomocą
szczypiec
usunąć narzędzie
montażowe
sprężyny powrotnej.
Śruba dociskowa kołka
dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Nakładka czujnika
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
W celu ułatwienia montażu, do
wnętrza osłony przerzutki
wpuścić niewielką ilość
alkoholu izopropylowego.
Pocią-
gnąć
Przechylić
1
2
Otwór
Prowadzenie linki
Dźwignia B
Moment dokręcania:
1 Nm
Czujnik
Przewód czujnika
Korpus
przerzutki
Korpus dźwigni
2
1
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być
wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Aby zapewnić płynne działanie, należy zawsze stosować
odpowiedni pancerz i prowadzenie linki pod oś suportu.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie z wewnętrznym
prowadzeniem linki wpłynie na funkcje SIS, ten typ ramy nie
powinien być używany.
• Koniec pancerza z końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
Strona przerzutki
końcówka 4 mm
Końcówka plastikowa lub
końcówka 4 mm
Końcówka aluminiowa
• W tabeli przedstawiono obsługiwane liczniki.
• Należy się zapoznać również z instrukcją obsługi licznika.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z
normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu,
regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
*1 Należy wymienić osłonę przerzutki.
ST-6510 ---> Zastąpić osłoną przerzutki do modelu ST-6501.
ST-5500-CA ---> Zastąpić modelem ST-5500-C.
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
Nakrętka montażowa
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej) ............
• Pancerz SLR ..................................
f
1,6 mm
f
5 mm
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli komponenty nie zostana prawidłowo wyregulowane,
łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i
poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
W przypadku kierownicy karbonowej, może być konieczne
zmniejszenie momentu dokręcania w celu zapobiegnięcia
uszkodzeniu kierownicy. W przypadku kierownic
karbonowych, należy skonsultować się z producentem roweru
lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
OSTRZEŻENIE
Jednostka miary SC-6500 / SC-6501 / SC-M500
Czujnik przerzutki SM-6500*
1
/ SM-6500-RS / SM-6501
Grupa ULTEGRA
Dźwignia przerzutki ST-6510 / ST-R600
Pancerz SP40
Biegi 18 27
Przerzutka przednia FD-6500 FD-6503
Mechanizm korbowy FC-6500 FC-6503
Oś suportu BB-6500
Przerzutka tylna RD-6500 RD-6500-GS
Piasta tylna FH-6500
Koronka CS-6500
Łańcuch CN-HG93 / CN-7701
Ślizg SM-SP17
Grupa SHIMANO 105
Dźwignia przerzutki ST-5500-CA / ST-5510 / ST-R600
Pancerz SP40
Biegi 18 27
Przerzutka przednia FD-5500 / FD-5501 FD-5503 /
FD-5504
Mechanizm korbowy FC-5501 / FC-5502 FC-5504 /
FC-5505
Oś suportu BB-5500
Przerzutka tylna RD-5500 /RD-5501 RD-5500-GS /
RD-5501-GS
Piasta tylna FH-5500 / FH-5501
Koronka CS-HG70-9
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
SI-6C80D-001 -03