SI-6RT0A-004-03
4 3
35
34
SEALED
SP41
SP41
SP41
1
2
3
Grupa DURA-ACE
Dźwignia przerzutki ST-7900
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Biegi 20
Przerzutka przednia FD-7900
Mechanizm korbowy FC-7900
Przerzutka tylna RD-7900SS
Piasta tylna FH-7900
Koronka CS-7900
Łańcuch CN-7900
Ślizg SM-SP17
Regulator przewodu SM-CA70 / SM-CA50
Wymiana prowadnicy linki
2. Ustaw otwory na kołki, po czym ustaw narzędzie specjalne
(1) w położeniu pokazanym na rysunku i wciśnij kołek dźwigni.
Montaż korpusu przerzutki i korpusu dźwigni
1. Włóż dźwignię łączącą do głównego wspornika dźwigni,
po czym zmontuj
korpus przerzutki
i korpus dźwigni.
Następnie włóż koniec
sprężyny powrotnej do
wycięcia.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Mocowanie do kierownicy
Przesuń osłonę przerzutki do przodu, po czym mocno dokręć
nakrętkę montażową za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Podczas demontażu części w celu
wymiany linki można dla ułatwienia
pracy zdjąć obudowę dźwigni, jak
pokazano na rysunku.
Uważaj, aby podczas nakładania owijki na kierownicę nie zakryć
otworów na linkę albo obudowy dźwigni. Jeżeli owijka zakryje te
miejsca, nie będzie możliwa wymiana linki.
Zastosowana linka
• Linka (linka PTFE) ...................................
• Pancerz SLR ...........................................
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich otworów
w przerzutce.
Naciśnij dźwignię B co najmniej 9 razy w celu
ustawienia dźwigni w najwyższym położeniu.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Przeprowadź linkę przez otwór linki. Pancerz może być
poprowadzony na dwa sposoby: przez prowadnicę linki (1)
(wewnętrzną) lub przez prowadnicę linki 2 (zewnętrzną).
Dźwignia A
Pozycja wyjściowa
dźwigni A
2 Kliknięcie
zapadki
1 Kliknięcie zapadki
1 : Zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : Szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania
jej do pełnej długości kierownicy.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
• Użyj odpowiedniej linki.
• Zaleca się stosowanie pancerza z końcówką aluminiową.
Końcówka pancerza
• Dźwignia tylna
Nacisnąć co najmniej 9 razy
Dźwignia B
Naciśnij dźwignię b jeden lub kilka razy w celu
ustawienia dźwigni w niskim położeniu.
Przeprowadź linkę przez otwór linki.
Pancerz może być poprowadzony na dwa sposoby: przez
prowadnicę linki (1) (wewnętrzną) lub przez prowadnicę
linki 2 (zewnętrzną).
• Dźwignia przednia
Nie zdejmuj obudowy dźwigni
z przodu, gdyż może to
spowodować problemy
z działaniem.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą, nawet
podczas docinania jej do pełnej długości kierownicy.
Sprawdzenie
Upewnić się, że
pancerz jest dokładnie
zamocowany
w blokadzie.
W celu ułatwienia montażu, do
wnętrza osłony przerzutki wpuścić
niewielką ilość alkoholu
izopropylowego.
Blokada
Pancerz
Linka
f
5 mm
Konserwacja
* Na rysunku pokazano dźwignię prawą.
Demontaż przerzutki i dźwigni
1. Najpierw użyj specjalnego narzędzia w celu demontażu pierścienia
E-ring. Użyj części (B) narzędzia specjalnego (2) w celu ustawienia
pierścienia E-ring w kierunku demontażu. Następnie ustaw część
A naprzeciwko pierścienia E-ring i wyjmij go.
Wymiana głównego wspornika dźwigni
Montaż:
Załóż główny wspornik dźwigni tak, aby
oparł się o wycięcie zabezpieczające przed
opadaniem korpusu dźwigni.
3. Usuń narzędzie specjalne (1), po
czym użyj narzędzia specjalnego
(2) do założenia pierścienia E-ring.
2. Do otworu kołka dźwigni włóż klucz
imbusowy lub podobne narzędzie i
delikatnie uderz młotkiem plastikowym,
aby wypchnąć kołek dźwigni. Po wyjęciu
kołka dźwigni można rozmontować
korpus przerzutki i dźwigni.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie
przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do
poważnych obrażeń.
• Elementy ST-7900/BL-TT79 należy stosować z hamulcem
BR-7900. Nie używaj hamulca BR-7900 w połączeniu
z poprzednimi dźwigniami STI do jazdy szosowej ani
z dźwigniami hamulca BL-R770/BL-R550 do prostej
kierownicy, gdyż siła hamowania będzie zbyt duża.
• Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno
modyfikować dźwigni, gdyż może to spowodować jej
pęknięcie, a w rezultacie brak możliwości korzystania
z hamulców.
• Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy nie
występują uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy łuszczenie
włókna węglowego. Jeżeli występują uszkodzenia, należy
natychmiast wymienić uszkodzony element na nowy, nie
podejmując prób naprawy. W przeciwnym razie może
nastąpić pęknięcie dźwigni, a w rezultacie brak możliwości
korzystania z hamulców.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Do czyszczenia dźwigni z włókna węglowego należy stosować
miękką tkaninę, nasączając ją przed użyciem neutralnym
detergentem. W przeciwnym razie dźwignia może zostać
uszkodzona i osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
• Unikaj pozostawiania dźwigni z włókna węglowego
w miejscach, w których mogą być narażone na działanie
wysokich temperatur. Trzymaj je również z dala od ognia.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być
wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie z wewnętrznym
prowadzeniem linki wpłynie na funkcje SIS, ten typ ramy nie
powinien być używany.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny
(SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych
smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia
działania przerzutki.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji,
konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Dźwignia B
Pozycja wyjściowa
dźwigni B
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy używana jest
dźwignia A ; należy uważać, aby nie nacisnąć dźwigni B .
Podobnie nie należy naciskać dźwigni A podczas używania
dźwigni B . Jeśli obydwie dźwignie zostaną naciśnięte
jednocześnie, zmiana biegu nie nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi RD-7900.
Uwagi dotyczące działania
Informacja dotycząca obsługi (FD-7900)
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy użyta zostanie
dźwignia a ; należy uważać, aby nie naciskać dźwigni b .
Podobnie nie należy naciskać dźwigni a podczas używania
dźwigni b . Jeśli obydwie dźwignie zostaną naciśnięte
jednocześnie, zmiana biegu nie nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi FD-7900.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają do położenia
początkowego.
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia A posiada zapadki w położeniach 1 i 2.
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę z większej
na mniejszą.
Np. z 4. na 3.
Dźwignia a
Dźwignia (a)
Pozycja wyjściowa
dźwigni a
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z większej na mniejszą.
Dźwignia b
Pozycja wyjściowa
dźwigni b
Jeżeli płytka zewnętrzna dotyka łańcucha, gdy znajduje się on
w położeniu pokazanym na rysunku, użyj dźwigni (a) w celu
lekkiego przesunięcia przerzutki tak, aby łańcuch nie dotykał
płytki zewnętrznej.
Mniejsza tarcza
Płytka zewnętrzna
Łańcuch
Mniejsze koronki
Montaż
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego
dokręcenia, co może uszkodzić materiał karbonowy i/lub
niedokręcenia, przez co elementy mogą być zbyt słabo dokręcone.
Podkładka zaciskowa (B) jest
ustawiona prawidłowo, gdy mały
otwór na jej powierzchni znajduje
się w lewym, górnym rogu.
1. Poluzuj śrubę i zdejmij Kołpak.
Otwór
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Pancerz
Obudowa dźwigni
Obudowa dźwigni
Obudowa dźwigni
Otwór
Linka
Kołpak
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (linka PTFE) ..................................
• Uszczelniony pancerz SP41 ...................
f
1,2 mm
f
4 mm
Otwór
Owijka
Uchwyt linki
Pancerz
Specjalne narzędzie do demontażu
pierścienia E-ring
Korpus dźwigni
Korpus przerzutki
Kołek dźwigni
Bęben linki wewnętrznej
2. Przeprowadzić linkę przez
uchwyt w sposób pokazany
na rysunku, po czym założyć
bębenek linki.
Upewnij się przed użyciem, że została założona osłona linki
przerzutki. Jeżeli nie została ona założona, może dojść do obrażeń
ciała.
Pierścień E-ring może nagle
wyskoczyć podczas demontażu,
dlatego przed jego usunięciem
należy upewnić się, że nie zagraża to
osobom lub przedmiotom
znajdującym się w pobliżu.
• Prawidłowe ustawienie kołka dźwigni to takie, w którym rowek
pierścienia E-ring jest skierowany do góry.
• Sprawdź, czy powierzchnia korpusu przerzutki pokrywa się
z górną częścią kołka dźwigni, tak aby pierścień E-ring mógł
zostać założony na rowek.
UWAGA
Osłona linki przerzutki
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Gniazdo montażu bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Położenie
domyślne rączki
Przymocować blokadę tylnych
tarcz, ustawiając rączkę w położeniu
domyślnym.
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
Prowadnica linki
Główny wspornik dźwigni
Nie wciskaj kołka dźwigni od tej
strony, gdyż może to spowodować
uszkodzenie korpusu przerzutki.
Użyj tego otworu do wymiany
prowadnicy linki.
Główny wspornik dźwigni
Dźwignia łącząca
Wycięcie
Sprężyna powrotna
(2) (1)
(1)
(2)
(A)
(B)
Kierunek demontażu
pierścienia E-ring
E-ring
Naciśnij przynajmniej raz
Dźwignia b
(1)
(2)
f
1,6 mm
Strona przerzutki
końcówka 4 mm
Końcówka plastikowa lub
końcówka 4 mm
Końcówka aluminiowa
Końcówka aluminiowa
Końcówka aluminiowa
Pamiętaj, aby zawsze
wyjmować kołek dźwigni w
tym kierunku. Jeżeli zostanie
on usunięty w przeciwnym
kierunku, może uszkodzić
korpus przerzutki.
Rowek pierścienia
E-ring
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6RT0A-004
ST-7900
3. Załóż kołpak.
Moment dokręcania:
0,15 - 0,2 Nm
UWAGA
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com