Przed zamontowaniem
nacisnąć dźwignię B co
najmniej 7 razy, upewniając
się, że mechanizm znajduje się
na najwyższym biegu.
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Pancerz SLR
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą. Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić
z koronki większej na następną mniejszą.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6J40B-002
ST-R500
Działanie
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Zatrzymanie dźwigni A w położeniu 1 , 2 i 3 .
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na
większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Totalna Intergracja Shimano - zalety
Całkowicie zintegrowana grupa firmy Shimano jest wyposażona w dwufunkcyjną dźwignię
(Dual Control) uruchamiającą hamulec, podobnie jak konwencjonalna dźwignia hamulca, oraz
zmieniającą biegi po przestawieniu do środka w kierunku osi roweru. Zmiana biegów jest
teraz możliwa bez zdejmowania dłoni z dźwigni hamulca.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Montaż
Dźwignia A
Pozycja wyjściowa
dźwigni A
Kliknięcie 3
Kliknięcie 2
Kliknięcie 1
1 : Zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : Szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
3 : Szybka zmiana o trzy koronki
Np. z 3. na 6.
Uwaga:
Zmiana o 3 koronki z 5. na 8.
jest niemożliwa.
Działanie dźwigni przedniej przerzutki
(FD-3300)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Pozycja wyjściowa
dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie
powoduje pełnego skoku zmiany
przełożenia tarczy, należy
ponownie użyć dźwigni a i
przesunąć ją (odległość X'),
wykonując pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z większej na mniejszą.
Pozycja wyjściowa
dźwigni b
Podczas używania dźwigni b jest
słyszalne kliknięcie, gdy zostaje
uruchomiony mechanizm dostraja-
jący (wyciszający), oraz
drugie, głośniejsze, kiedy
następuje zakończenie
skoku zmiany przełożenia. Po
wykonaniu dostrajania kolejne
naciśnięcie spowoduje zakończe-
nie skoku zmiany przełożenia.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wózek przedniej przerzutki, wydając charakterystycz-
ny dźwięk. W takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć
dźwignię b (do momentu klik-
nięcia). Spowoduje to niewiel-
kie przesunięcie przerzutki w
kierunku mniejszej tarczy i
wyeliminuje hałas.
Ruch przerzutki przedniej
Pozycja łańcucha
Dźwignia B
Pozycja wyjścio-
wa dźwigni B
Np. z 4. na 3.
Przed użyciem należy przeczytać niniejszą instrukcję
serwisową wraz z instrukcjami serwisowymi RD-3300-SS /
RD-3300-GS.
Działanie dźwigni przedniej
przerzutki (FD-3303)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Dźwignia a
Pozycja wyjścio-
wa dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie powoduje
pełnego skoku zmiany przełożenia
tarczy, należy ponownie użyć dźwigni
a i przesunąć ją (odległość X'),
wykonując pełen skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z największej na
średnią.
Dźwignia b
Dźwignia b
położenie początkowe
• Dźwignia b : zmiana tarczy ze środkowej na
najmniejszą.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Informacja dotycząca obsługi (FD-3300/FD-3303)
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy użyta
zostanie dźwignia a. Należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni b . Podobnie nie należy naciskać drugiej
dźwigni podczas używania dźwigni b . Jeśli obydwie
dźwignie zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana
biegu nie nastąpi.
Uwagi dotyczące działania
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu zabezpieczyć zespół za pomocą
nakrętki montażowej. Pociągnąć osłonę
przerzutki do tyłu i za pomocą klucza
imbusowego 5 mm dokręcić
śrubę.
Przeczytać niniejszą instrukcję wraz z instrukcjami
serwisowymi FD-3300 / FD-3303 przed rozpoczęciem pracy.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej do
pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby ułatwić
przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieścić element zakrzywiony
w przerzutce.
Uwaga: nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka nie uległa
zabrudzeniu.
Hak
Element
zakrzywiony
prowadnicy
Linka
Prowadnica (sprzedawana
oddzielnie)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki wzdłuż prowadnicy.
Uchwyt zewnętrzny
Prowadnica linki
Upewnić się, że końcówka
linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz
Upewnić się, że pancerz jest dokładnie
zamocowany w uchwycie zewnętrznym.
Pociągnąć osłonę przerzutki do tyłu, odsłaniając
otwór w boku przerzutki umożliwiający
zamontowanie.
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż
przedniej części kierownicy i
schować go w prowadnicy.
Przyciąć prowadnicę do długości
kierownicy i zamocować
tymczasowo za pomocą taśmy.
6 . Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Uszczelniony pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
f
1,2 mm
f
4 mm
f
4 mm
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Skracanie pancerza Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Oznaczenie
Końcówka pancerza.
• Dźwignia tylna
Dźwignia B
Nacisnąć co
najmniej
7 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Linka
Otwór
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię B do momentu ustawienia
uchwytu w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Uchwyt linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w
uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
• Dźwignia przednia
Przed zamontowaniem
nacisnąć dźwignię b co
najmniej 2-3 razy.
Dźwignia b
Nacisnąć co
najmniej 2-3 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Pancerz
Otwór
Linka
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Gniazdo montażu
bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Zamontuj z dokręconą śrubą regulacyjną.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz jest
dokładnie zamocowany w
blokadzie.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich otworów w
przerzutce.
Zwrócić uwagę na oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
W celu ułatwienia montażu,
do wnętrza osłony przerzutki
wpuścić niewielką ilość
alkoholu izopropylowego.
Otwór mocujący
Pociągnąć
Przechylić
1
2
Blokada
Linka
Pancerz
Prowadzenie linki
f
1,6 mm
f
5 mm
Śruba regulacyjna
Dostrajanie
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ
mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory
linek.
• Komputer rowerowy współpracuje z zestawem obudowa/czujnik serii SM-6501. Należy
koniecznie zapoznać się z niniejszą instrukcją serwisową oraz instrukcją serwisową
zestawu SM-6501.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
W przypadku kierownicy karbonowej, może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania w celu zapobieżenia uszkodzeniu kierownicy. W
przypadku kierownic karbonowych, należy skonsultować się z producen-
tem roweru lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
Taśma
Pancerz
Prowadnica
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
1,5 - 2 Nm
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy użyta
zostanie dźwignia A . Należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni B . Podobnie nie należy naciskać dźwigni A pod-
czas używania dźwigni B . Jeśli obydwie dźwignie zosta-
ną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie nastąpi.
SI-6J40B-002-03
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają do
położenia początkowego.
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
Nakrętka montażowa
Należy upewnić się, że po przycięciu linki do pełnej długości
kierownicy w pancerzu pozostanie miejsce.
Dźwignia przerzutki
Przód ST-R500
Tył ST-R500
Pancerz SIS-SP40
Biegi 16 24
Przerzutka przednia FD-3300 FD-3303
Mechanizm korbowy FC-3300 FC-3303
Oś suportu BB-UN40
Przerzutka tylna RD-3300-SS RD-3300-GS
Piasta tylna FH-3300
Kaseta zębatek CS-HG50-8
Łańcuch CN-HG50
Ślizg SM-SP17
Dźwignia a
Dźwignia b
SP41
SP41