* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie :
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie
powracają do położenia
początkowego.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi
do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ
mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory
linek.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających
z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Uwagi dotyczące korzystania z blokady regulacji zasięgu
(podkładki dystansowej)
8-stopniową blokadę regulacji zasięgu należy stosować w połączeniu z kierownicą
o kształcie anatomicznym. W przypadku
kierownicy o okrągłym kształcie skok
linki może okazać się za krótki, będąc
przyczyną niewystarczającej siły
hamowania.
Typ o kształcie okrągłym Typ o kształcie anatomicznym
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię b , aż uchwyt będzie się
znajdował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w
uchwycie.
Metoda wymiany
1. Usunąć podkładkę gumową.
2. Nałożyć cienką warstwę smaru na obydwie
powierzchnie rzutowe podkładki dystansowej.
3. Założyć i przycisnąć podkładkę dystansową aż do
uzyskania oporu.
Przed rozpoczęciem pracy przeczytać niniejszą instrukcję wraz z instrukcjami serwisowymi FD-2300 / 2303.
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na
większą.
Dźwignia A jest wyposażona w zapadki w położeniach
1 i 2 .
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
Dźwignia A
dźwignia A
pozycja wyjściowa
2 Kliknięcie
zapadki
1 Kliknięcie zapadki
1 : zmiana o 1 koronkę
. Np. z 3. na 4.
2 : szybka zmiana o 2 koronki
Np. z 3. na 5.
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę
z większej na mniejszą.
dźwignia B
pozycja wyjściowa
34
Np. z 4. na 3.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi RD-2300.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-2300 / 2303)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Pozycja wyjściowa
dźwigni a
Jeśli naciśnięcie dźwigni a nie
powoduje pełnego skoku zmiany
przełożenia tarczy, należy ponownie
użyć dźwigni a i przesunąć ją
(odległość X'), aby wykonać pełny
skok zmiany przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z większej na
mniejszą.
< FD-2300 >
Dźwignia b
pozycja wyjściowa
Podczas naciskania dźwigni b występuje jedno kliknięcie,
gdy uruchamiany jest mechanizm dostrajający
(wyciszający) oraz drugie, głośniejsze, kiedy następuje
zakończenie skoku zmiany przełożenia. Po wykonaniu
dostrajania kolejne naciśnięcie spowoduje zakończenie
skoku zmiany przełożenia.
Kliknięcie (dostrajanie)
Kliknięcie
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Podkładki dystansowe
okładzin
Podkładki
dystansowe
okładzin
Podkładka gumowa
Zastosowana linka
• Linka wewnętrzna •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
• Pancerz SLR •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Uwaga: Nie można przechylić dźwigni
do wewnątrz, zanim dźwignia
b nie zostanie naciśnięta
jeden lub dwa razy.
Montaż
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu
zabezpieczyć zespół za
pomocą nakrętki montażowej.
Pociągnąć osłonę przerzutki do
tyłu i za pomocą klucza
imbusowego 5 mm dokręcić
śrubę.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej do
pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby ułatwić
przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
wewnętrzna
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieścić element zakrzywiony
w przerzutce.
Uwaga: nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka nie uległa
zabrudzeniu.
Pancerz
Element zakrzywiony
prowadnicy
Linka
wewnętrzna
Prowadnica
(sprzedawana
oddzielnie)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki, wzdłuż prowadnicy.
Uchwyt zewnętrzny
Prowadnica
linki
Upewnić się, że końcówka
linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż przedniej części kierownicy i schować
go w prowadnicy. Przyciąć prowadnicę do długości kierownicy
i zamocować tymczasowo za pomocą taśmy.
6. Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Taśma
Pancerz
Prowadnica
Nacisnąć dźwignię B osiem lub
więcej razy, aby ustawić dźwignię
w najwyższym położeniu,
sprawdzić na wskaźniku, czy
najwyższe położenie jest
prawidłowe, a następnie
zamocować i wyregulować linkę.
• Dźwignia tylna
Dźwignia B
Nacisnąć co
najmniej 8 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca
i przeciągnąć linkę przez otwór.
Linka
wewnętrzna
Otwór
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię B , aż uchwyt będzie się
znajdował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować
linkę.
Uchwyt linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana
w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
• Dźwignia przednia
Nacisnąć dźwignię b dwa lub więcej razy,
sprawdzić na wskaźniku, czy dolne
położenie jest prawidłowe, a następnie
zabezpieczyć linkę.
Nacisnąć co najmniej 2-3 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca
i przeciągnąć linkę przez otwór.
Pancerz
Otwór
Linka wewnętrzna
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Gniazdo montażu
bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Zamontuj z dokręconą śrubą regulacyjną.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą, nawet
podczas docinania jej do pełnej długości kierownicy.
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz jest
dokładnie zamocowany
w blokadzie.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich otworów
w przerzutce.
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
W celu ułatwienia montażu
do wnętrza osłony przerzutki
wpuścić niewielką ilość
alkoholu izopropylowego.
Pociągnąć
Przechylić
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
Nakrętka montażowa
Blokada
Linka wewnętrzna
Pancerz
1,6 mm
5 mm
Śruba regulacyjna
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Dźwignia b
Regulacja zasięgu
Aby zmniejszyć zasięg, należy wymienić podkładkę
gumową na opcjonalne podkładki dystansowe
(dostępne są dwa rodzaje: 4- i 8-stopniowe).
Uchwyt linki
Końcówka
linki
Techniczna instrukcja serwisowa
ST-2300 / ST-2303
SI-6SF0A-002-03
Totalna Intergracja Shimano - zalety
Całkowicie zintegrowana grupa 2300 firmy Shimano ma dźwignię Dual Control, która uruchamia
hamulec w taki sam sposób jak konwencjonalna dźwignia hamulca, a zmienia przełożenia po
naciśnięciu dźwigni w stronę osi. Zmiana biegów jest teraz możliwa bez zdejmowania dłoni
z dźwigni hamulca.
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Szczelny pancerz SP40 ( 1 )
• Pancerz SP40 ( 2 )
SEALED
SP40
SP40
1,2 mm
4 mm
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść
smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania
linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Oznaczenie
Końcówka pancerza.
1
2
Prowadzenie linki
4 mm
SI-6SF0A-002
Grupa 2300
Dźwignia przerzutki ST-2300 ST-2303
Pancerz SIS-SP40
Biegi 16 24
Przerzutka przednia FD-2300 FD-2303
Mechanizm korbowy FC-2300 FC-2303
Oś suportu BB-UN26 (MM110) BB-UN26 (LL113)
Przerzutka tylna RD-2300
Piasta tylna FH-2200
Kaseta zębatek CS-HG50-8
Łańcuch CN-HG50
Ślizg SM-SP17
7,5
Dostrajanie (działanie wyciszające)
< ST-2300 >
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o wózek
przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny dźwięk.
W takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć dźwignię b
(do momentu kliknięcia). Spowoduje to niewielkie
przesunięcie przerzutki w kierunku mniejszej tarczy
i wyeliminuje hałas.
< ST-2303 / ST-2300 >
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, najmniejszej
tarczy i mniejszej tylnej koronce, będzie on ocierał się
o wózek przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny
dźwięk. W takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć
dźwignię a (do momentu kliknięcia). Spowoduje to
niewielkie przesunięcie przerzutki w kierunku większej
tarczy i zniweluje hałas.
Pozycja łańcucha
Ruch przerzutki
przedniej
Ruch przerzutki
przedniej
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Pozycja łańcucha