Shimano ST-3400 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Montaż linki przerzutki
Grupa
SORA
Dźwignia przerzutki
ST-3400
Pancerz
SIS-SP41
Biegi
18 27
Przerzutka przednia
FD-3400 FD-3403
Mechanizm korbowy
FC-3450 FC-3403
Oś suportu
SM-FC4500
Przerzutka tylna
RD-3400-SS RD-3400-GS
Piasta tylna
FH-3300
Kaseta zębatek
CS-HG50-9
Łańcuch
CN-HG53
Ślizg
SM-SP17
4 3
35
34
SEALED
SP41
SP41
Shimano - totalna integracja - zalety
Całkowicie zintegrowana grupa SORA firmy Shimano posiada dwufunkcyjną dźwignię
Dual Control uruchamiającą hamulec, podobnie jak konwencjonalna dźwignia hamulca, oraz
zmieniającą biegi po przestawieniu do środka, w kierunku osi roweru. Zmiana biegów jest
teraz możliwa bez zdejmowania dłoni z dźwigni hamulca.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
TPrzód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie
powracają do położenia początkowego.
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
ST-3400
Techniczna instrukcja serwisowa
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ
mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory
linek.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy
stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia działania przerzutki.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Uwagi dotyczące korzystania z blokady regulacji zasięgu
(podkładki dystansowej)
8-stopniową blokadę regulacji zasięgu należy stosować w połączeniu z kierownicą o
kształcie anatomicznym. W przypadku
kierownicy o okrągłym kształcie skok
linki może okazać się za krótki, będąc
przyczyną niewystarczającej siły
hamowania.
Typ o kształcie okrągłym Typ o kształcie anatomicznym
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany bie-
gów, ponownie nacisnąć dźwignię b , aż uchwyt będzie się znaj-
dował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w uchwycie.
Metoda wymiany
1. Usunąć podkładkę gumową.
2. Nałożyć cienką warstwę smaru na obydwie
powierzchnie rzutowe podkładki dystansowej.
3. Założyć i przycisnąć podkładkę dystansową aż do
uzyskania oporu.
Przed rozpoczęciem pracy przeczytać niniejszą instrukcję wraz z instrukcjami serwisowymi FD-3400 / 3403.
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia A jest wyposażona w zapadki w położeniach
1 i 2 .
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
Dźwignia A
Pozycja
wyjściowa
dźwigni A
2 Kliknięcie
zapadki
1 Kliknięcie zapadki
1 : zmiana o 1 koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : szybka zmiana o 2 koronki
Np. z 3. na 5.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę z
większej na mniejszą.
Pozycja wyjściowa dźwigni B
Np. z 4. na 3.
Należy przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z
instrukcjami serwisowymi RD-3400-SS / 3400-GS.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-3400/3403)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Pozycja
wyjściowa
dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie powo-
duje pełnego skoku zmiany przeło-
żenia tarczy, należy ponownie
użyć dźwigni a i przesunąć ją
(odległość X'), aby wykonać pełny
skok zmiany przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana przedniej tarczy z większej na
mniejszą.
< FD-3400 > < FD-3403 >
Pozycja wyjściowa dźwigni b
Podczas używania dźwigni b występuje jedno kliknięcie,
gdy uruchamiany jest mechanizm dostrajający (wyciszający)
oraz drugie, głośniejsze, kiedy następuje zakończenie
skoku zmiany przełożenia. Po wykonaniu działania ścina-
jącego kolejne naciśnięcie spowoduje zakończenie skoku
zmiany przełożenia.
Kliknięcie (dostrajanie)
Kliknięcie
Zakończony skok
zmiany przełożenia
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z największej na
średnią.
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej ze środkowej na
najmniejszą.
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na dużej lub średniej tarczy i
największej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wewnętrzną część wózka przedniej przerzutki, wydając
charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji należy deli-
katnie nacisnąć dźwignię b (do momentu kliknięcia);
spowoduje to niewielkie przesu-
nięcie przerzutki w kierunku
mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Jeżeli wózek zewnętrzny przedniej przerzutki i łańcuch
zetkną się i zaczną generować hałas, gdy łańcuch będzie
na najmniejszej lub średniej tarczy i jednej z mniejszych
koronek, należy lekko nacisnąć dźwignię a , aby
przesunąć przednią przerzutkę lekko w kierunku
największej tarczy w celu wyeliminowania hałasu.
Pozycja łańcucha
Ruch przerzutki
przedniej
Podkładki
dystansowe okładzin
Podkładki
dystansowe
okładzin
Podkładka gumowa
Zastosowana linka
• Linka ·················································
• Pancerz SLR ····································
Uwaga: Nie można przechylić dźwigni
do wewnątrz, zanim dźwignia b
nie zostanie naciśnięta jeden lub
dwa razy.
Montaż
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu
zabezpieczyć zespół za pomo-
cą nakrętki montażowej. Pocią-
gnąć osłonę przerzutki do tyłu i
za pomocą klucza imbusowe-
go 5 mm dokręcić śrubę.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej do
pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby ułatwić
przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieścić element zakrzywiony
w przerzutce.
Uwaga: nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka nie uległa
zabrudzeniu.
Hak
Element
zakrzywiony
prowadnicy
Linka
Prowadnica
(część sprzedawa-
na osobno)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki, wzdłuż prowadnicy.
Uchwyt zewnętrzny
Prowadnica linki
Upewnić się, że końcówka
linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż przedniej części kierownicy i
schować go w prowadnicy. Przyciąć prowadnicę do długości
kierownicy i zamocować tymczasowo za pomocą taśmy.
6. Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Taśma
Pancerz
Prowadnica
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Nacisnąć dźwignię B osiem lub
więcej razy, aby ustawić dźwignię
w najwyższym położeniu, spraw-
dzić na wskaźniku, czy najwyż-
sze położenie jest prawidłowe, a
następnie zamocować i wyregulo-
wać linkę.
Końcówka pancerza.
• Dźwignia tylna
Dźwignia B
Nacisnąć co
najmniej 8 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Linka
Otwór
• Dźwignia przednia
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Pancerz
Otwór
Linka
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Moment dokręcania: 1,5 - 2 Nm
Gniazdo montażu
bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Zamontuj z dokręconą śrubą regulacyjną.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas
docinania jej do pełnej długości kierownicy.
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz jest
dokładnie zamocowany w
blokadzie.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich otworów w
przerzutce.
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
W celu ułatwienia montażu, do
wnętrza osłony przerzutki
wpuścić niewielką ilość alkoholu
izopropylowego.
Pociągnąć
Przechylić
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
Nakrętka montażowa
1
2
Blokada
Linka
Pancerz
Prowadzenie linki
Średnica 1,6 mm
Średnica 5 mm
Śruba regulacyjna
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Szczelny pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
Średnica 1,2 mm
Średnica 4 mm
Średnica 4 mm
Regulacja zasięgu ST-3400
Aby zmniejszyć zasięg, należy wymienić podkładkę
gumową na opcjonalne podkładki dystansowe
(dostępne są dwa rodzaje: 4- i 8-stopniowe).
Uchwyt linki
Końcówka linki
Kliknięcie
Kliknięcie
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany bie-
gów, ponownie nacisnąć dźwignię B , aż uchwyt będzie się znaj-
dował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Uchwyt linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w
uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Użyć dźwigni b dwa lub więcej razy,
sprawdzić na wskaźniku, czy dolne
położenie jest prawidłowe, a następnie
zabezpieczyć linkę.
Nacisnąć co najmniej 2-3 razy
Dźwignia b
SI-6LS0A-001-03
SI-6LS0A-001
  • Page 1 1

Shimano ST-3400 Service Instructions

Typ
Service Instructions