Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich
otworów w przerzutce.
Nacisnąć dźwignię
B
co najmniej 9
razy w celu ustawienia dźwigni w
najwyższym położeniu.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Grupa
Dźwignia przerzutki
Pancerz
Biegi
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Przerzutka tylna
Piasta tylna
Kaseta koronek
Łańcuch
ULTEGRA
ST-6600
ST-6600-G
20
SP41
FH-6600
CS-6600
CN-6600
FD-6600
FD-6600-G
FC-6600
FC-6601-G
ST-6603
ST-6603-G
30
FD-6603
FD-6603-G
FC-6603
FC-6604-G
RD-6600-SS
RD-6600-SS-G
RD-6600-GS
RD-6600-GS-G
Ślizg SM-SP17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6K20A-001
ST-6600
ST-6603
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Grupa całkowicie zintegrowana - zalety
Całkowicie zintegrowana grupa ULTEGRA firmy Shimano posiada dźwignię
Dual Control, która uruchamia hamulec w taki sam sposób jak
konwencjonalna dźwignia hamulca, a zmienia przełożenia po naciśnięciu
dźwigni w stronę osi. Zmiana biegów jest teraz możliwa bez zdejmowania
dłoni z dźwigni hamulca.
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej) .........
• SLR pancerz .................................
Uwaga:
Nie można przechylić dźwigni
do wewnątrz, zanim dźwignia
b
nie zostanie naciśnięta jeden lub
dwa
razy.
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia A jest wyposażona w mechanizm
zatrzymywania w położeniach 1 , 2 i 3 .
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
Montaż
dźwignia A
dźwignia A
pozycja wyjściowa
3
kliknięcie
2
kliknięcie
1
kliknięcie
1 : zmiana o 1 koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : szybka zmiana o 2 koronki
Np. z 3. na 5.
3 : szybka zmiana o 3 koronki
Np. z 3. na 6.
Uwagi na temat działania
(FD-6600 / 6600-G / 6603 / 6603-G)
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy używana jest dźwignia
a ; należy uważać, aby nie nacisnąć dźwigni b . Podobnie nie należy
naciskać dźwigni
a podczas używania dźwigni b . Jeśli obydwie
dźwignie zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi FD-6600 / 6600-G / 6603 / 6603-G.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas
docinania jej do pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby
ułatwić przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieścić element
zakrzywiony w przerzutce.
Uwaga: nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka nie
uległa zabrudzeniu.
Hak
Element zakrzywiony
prowadnicy
Linka
Prowadnica
(część sprzedawana
osobno)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki, wzdłuż
prowadnicy.
Uchwyt zewnętrzny
Upewnić się, że końcówka linki
jest dobrze zamocowana w
uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz Prowadnica linki
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż przedniej części kierownicy
i schować go w prowadnicy. Przyciąć prowadnicę do
długości kierownicy i zamocować tymczasowo za
pomocą taśmy.
6 . Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Taśma Pancerz
Prowadnica
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Szczelny pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
f
1,2 mm
f
4 mm
f
4 mm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Końcówka pancerza
• Dźwignia tylna
Nacisnąć co
najmniej 9 razy
Linka
Otwór linki
• Dźwignia przednia
Nacisnąć dźwignię
b
2 lub więcej razy
w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu.
Dźwignia b
Nacisnąć co najmniej 2 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Pancerz
Otwór linki
Linka
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą,
nawet podczas docinania jej do pełnej długości kier
ownicy.
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz
jest dokładnie
zamocowany w
blokadzie.
W celu ułatwienia montażu, do
wnętrza osłony przerzutki wpuścić
niewielką ilość alkoholu
izopropylowego.
Pociągnąć
Przechylić
osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
nakrętka montażowa
1
2
Blokada
Linka
Pancerz
Prowadzenie linki
f
1,6 mm
f
5 mm
Dźwignia B
6. Dokręcać śrubę dociskową sztyftu dźwigni, aż
będzie on na równi z powierzchnią przerzutki. Na
koniec zamocować nakładkę czujnika.
Konserwacja
Demontaż przerzutki i dźwigni
1. Zdjąć nakładkę czujnika i za pomocą klucza
imbusowego 2 mm odkręcić śrubę dociskową kołka
dźwigni, znajdującą się w dolnej części przerzutki.
Śruba dociskowa kołka
dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Nakładka czujnika
2. Do otworu kołka dźwigni włóż klucz imbusowy 2,5 mm
lub podobne narzędzie i delikatnie uderz młotkiem
plastikowym, aby wypchnąć kołek dźwigni. Gdy kołek
dźwigni wysunie się, korpus przerzutki i korpus dźwigni
będzie można wymontować. Następnie wyciągnąć
przewód czujnika z korpusu przerzutki.
Montaż przerzutki i dźwigni
1. Umieścić uchwyt linki w elemencie nośnym i włożyć
sprężynę powrotną.
2. Założyć specjalne narzędzie montażowe sprężyny powrotnej.
Element
nośny
Narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej
Uchwyt linki
Sprężyna
powrotna
Umieścić koniec sprężyny
w otworze w elemencie
nośnym. Należy pamiętać,
że lewa i prawa strona
sprężyny różnią się.
Narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej
(TL-ST03)
3. Najpierw włożyć przewód czujnika do korpusu prze-
rzutki, a następnie zmontować korpus przerzutki i
korpus dźwigni. Należy uważać, aby koniec spręży-
ny nie wystawał z otworu w elemencie nośnym.
Dźwignia
Hak
4. Ustawić równo otwory kołka i wcisnąć
sztyft dźwigni.
Sztyft dźwigni
Śruba
dociskowa kołka
dźwigni
Poprawne ustawienie:
otwór sztyftu dźwigni musi
się znajdować w jednej
linii ze śrubą dociskową
sztyftu dźwigni.
5. Za pomocą szczypiec
usunąć narzędzie
montażowe sprężyny
powrotnej.
Otwór
Należy upewnić się, że sprężyna jest prawidłowo
ustawiona.
Moment dokręcania:
1 Nm
Moment dokręcania:
6 – 8 Nm
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie,
łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru,
który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być
wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bar-
dzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Koniec pancerza z końcówką aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Strona przerzutki
końcówka 4 mm
Końcówka plastikowa lub
końcówka 4 mm
Końcówka aluminiowa
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar
specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-
ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia działania przerzutki.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zuży-
cia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji,
konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia.
(Polski)
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę z
większej na mniejszą.
dźwignia B
dźwignia B
pozycja wyjściowa
Np. z 4. na 3.
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy używana jest dźwignia
A ; należy uważać, aby nie nacisnąć dźwigni B . Podobnie nie należy
naciskać dźwigni
A podczas używania dźwigni B . Jeśli obydwie
dźwignie zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami serwisowymi
RD-6600 / 6600-G.
Uwagi dotyczące działania
Zwrócić uwagę na oznaczenia:
R : prawa
L : lewa
Uwaga:
Podczas wyjmowania przewodu czujnika nie należy
ciągnąć przewodu ze zbyt dużą siłą, w przeciwnym razie
można uszkodzić czujnik. Użyj odpowiedniego narzędzia
do zatrzymania czujnika na miejscu, a następnie ostrożnie
wyciągnij przewód.
Czujnik
Przewód czujnika
Korpus przerzutki
Korpus dźwigni
2
1
Śruba dociskowa sztyftu dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Nakładka czujnika
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają do położenia
początkowego.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-6600 / 6600-G)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia
a
Dźwignia
a
pozycja wyjściowa
Jeśli naciśnięcie dźwigni
a
nie
powoduje pełnego skoku zmiany
przełożenia tarczy, należy ponownie
użyć dźwigni
a
i przesunąć ją
(odległość X'), aby wykonać pełny skok
zmiany przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z większej na
mniejszą.
Dźwignia
b
Dźwignia b
pozycja wyjściowa
Podczas naciskania dźwigni
b
występuje jedno kliknięcie, gdy
uruchamiany jest mechanizm
dostrajający (wyciszający) oraz
drugie, głośniejsze, kiedy
następuje zakończenie skoku
zmiany przełożenia. Po dostrojeniu
kolejne naciśnięcie spowoduje
zakończenie skoku zmiany
przełożenia.
Zakończony
skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Dostrajanie
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-6603 / 6603-G)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Dźwignia a
pozycja wyjściowa
Jeśli użycie dźwigni
a
nie powoduje
pełnego skoku zmiany przełożenia
tarczy, należy ponownie użyć dźwigni
a
i przesunąć ją (odległość X'), aby
wykonać pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany przełożenia
Rzeczywisty
skok ww
• Dźwignia b : zmiana tarczy z największej na średnią.
Dźwignia b
Dźwignia b
pozycja wyjściowa
• Dźwignia b : zmiana tarczy ze średniej na najmniejszą.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Moment dokręcania:
1,5 – 2 Nm
Gniazdo montażu
bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Zamontuj z dokręconą śrubą regulacyjną.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
Śruba regulacyjna
<ST-6600 / 6600-G>
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię
B
, aż uchwyt będzie się
znajdował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować
linkę.
Uchwyt linki
Uchwyt linki
Końcówka linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
<ST-6603 / 6603-G>
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany bie-
gów, ponownie nacisnąć dźwignię
b
, aż uchwyt będzie się znaj-
dował w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na dużej lub średniej tarczy
i największej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wewnętrzną część wózka przedniej przerzutki, wydając
charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji należy
delikatnie nacisnąć dźwignię b (do momentu kliknięcia);
spowoduje to niewielkie przesunięcie przerzutki w
kierunku mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Jeżeli wózek zewnętrzny przedniej przerzutki i łańcuch
zetkną się i zaczną hałasować, gdy łańcuch będzie na
najmniejszej lub średniej tarczy i jednej z mniejszych
koronek, należy lekko nacisnąć dźwignię a , aby
przesunąć przednią przerzutkę lekko w kierunku
największej tarczy w celu wyeliminowania hałasu.
Pozycja łańcucha
Ruch przerzutki
przedniej
W przypadku kierownicy karbonowej, może być konieczne
zmniejszenie momentu dokręcania w celu zapobiegania
uszkodzeniu kierownicy. W przypadku kierownic karbonowych,
należy skonsultować się z producentem roweru lub kierownicy,
jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu zabezpieczyć zespół za pomo-
cą nakrętki montażowej. Pociągnąć osłonę przerzutki do tyłu i
za pomocą klucza
imbusowego 5 mm
dokręcić śrubę.