4 3
35
3
6
34
R
SEALED
SP41
SP41
SP41
SP41
2. Przeciągnąć linkę.
W przypadku kierownicy karbonowej,
może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania, aby zapobiec
uszkodzeniu kierownicy. W przypadku kierownic
karbonowych, należy skonsultować się z producentem roweru
lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do
odpowiednich otworów w przerzutce.
Nacisnąć dźwignię B co najmniej
9 razy w celu ustawienia dźwigni
w najwyższym położeniu.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu zabezpieczyć zespół za
pomocą nakrętki montażowej.
Pociągnąć osłonę przerzutki do
tyłu i za pomocą klucza
imbusowego 5 mm
dokręcić śrubę.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6JA0C-001
ST-7801
ST-7803
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej) · · · · ·
• Pancerz SLR · · · · · · · · · · · · · · · ·
Uwaga:
Nie można przechylić dźwigni do
wewnątrz, zanim dźwignia b
zostanie naciśnięta jeden lub dwa
razy.
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia A jest wyposażona w zapadki w położeniach 1,
2 i 3.
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
Montaż
Dźwignia A
dźwignia A
pozycja
wyjściowa
3 Kliknięcie
zapadki
2 Kliknięcie
zapadki
1 Kliknięcie
zapadki
1 : zmiana o 1 koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : Szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
3 : Szybka zmiana o trzy koronki
Np. z 3. na 6.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas
docinania jej do pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby
ułatwić przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
Linka
wewnętrzna
Uchwyt linki
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Szczelny pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
1,2 mm
4 mm
4 mm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Końcówka pancerza
• Dźwignia tylna
Nacisnąć co
najmniej 9 razy
Linka
wewnętrzna
Otwór
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki
zmiany biegów, ponownie nacisnąć dźwignię B , aż
uchwyt będzie się znajdował w odpowiednim
położeniu, a następnie zamontować linkę.
Uchwyt linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
• Dźwignia przednia
Nacisnąć dźwignię b 2 lub
więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
Dźwignia b
Nacisnąć co najmniej 2 razy
Nacisnąć dźwignię
hamulca i przeciągnąć linkę
przez otwór.
Pancerz
Otwór
Linka wewnętrzna
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Gniazdo montażu bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy
3 mm
Przymocować blokadę
tylnych tarcz, ustawiając
rączkę w położeniu
domyślnym.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę w pancerzu należy pozostawić nieco dłuższą, nawet
podczas docinania jej do pełnej długości kierownicy.
Położenie
domyślne rączki
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz
jest dokładnie
zamocowany w blokadzie.
W celu ułatwienia montażu,
do wnętrza osłony
przerzutki wpuścić
niewielką ilość alkoholu
izopropylowego.
Pociągnąć
Przechylić
osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
nakrętka montażowa
1
2
Blokada
Linka
wewnętrzna
Pancerz
Prowadzenie linki
1,6 mm
5 mm
Dźwignia B
6. Dokręcać śrubę dociskową kołka dźwigni, aż będzie
ona na równi z powierzchnią przerzutki. Na koniec
zamocować nakładkę czujnika.
Konserwacja
Demontaż przerzutki i dźwigni
1. Zdjąć nakładkę czujnika i za pomocą
klucza imbusowego 2 mm odkręcić śrubę
dociskową sztyftu dźwigni, znajdującą się
w dolnej części przerzutki.
Śruba dociskowa sztyftu dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Nakładka czujnika
2. Do otworu sztyftu dźwigni włóż
klucz imbusowy 2,5 mm lub
podobne narzędzie i delikatnie
uderz młotkiem plastikowym, aby
wypchnąć sztyft dźwigni. Gdy sztyft
dźwigni wysunie się, korpus
przerzutki i korpus dźwigni będzie
można wymontować. Następnie
wyciągnąć przewód czujnika
z korpusu przerzutki.
Montaż przerzutki i dźwigni
1. Umieścić uchwyt linki w elemencie nośnym i włożyć sprężynę powrotną.
2. Założyć specjalne narzędzie montażowe sprężyny powrotnej.
Element
nośny
Narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej
Uchwyt linki
Sprężyna
powrotna
Umieścić koniec sprężyny
w otworze w elemencie
nośnym. Należy pamiętać,
że lewa i prawa strona
sprężyny różnią się.
Narzędzie montażowe sprężyny
powrotnej (TL-ST03)
3. Najpierw włożyć przewód czujnika do korpusu przerzutki, a
następnie zmontować korpus przerzutki i korpus dźwigni.
Należy uważać, aby koniec sprężyny nie wystawał z otworu
w elemencie nośnym.
Dźwignia
Hak
4. Ustawić równo otwory
kołka i wcisnąć sztyft
dźwigni.
Sztyft dźwigni
Śruba dociskowa
sztyft dźwigni
Poprawne ustawienie:
otwór sztyftu dźwigni musi
się znajdować w jednej linii
ze śrubą dociskową kołka
dźwigni.
5. Za pomocą szczypiec usunąć narzędzie montażowe
sprężyny powrotnej.
Otwór
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie,
łańcuch może spaść i spowodować upadek z roweru, który
często prowadzi do poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być
wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie z wewnętrznym
prowadzeniem linki wpłynie na funkcje SIS, ten typ ramy nie
powinien być używany.
• Koniec pancerza z końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
Strona przerzutki
końcówka 4 mm
Końcówka plastikowa lub końcówka
4 mm
Końcówka aluminiowa
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny
(SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych
środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
parametrów roboczych wynikających z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji,
konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, aby zmienić koronkę
z większej na mniejszą.
Dźwignia B
dźwignia B
pozycja
wyjściowa
Np. z 4. na 3.
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy używana
jest dźwignia A ; należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni B . Podobnie nie należy naciskać dźwigni A
podczas używania dźwigni B . Jeśli obydwie dźwignie
zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie
nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi RD-7800.
Uwagi dotyczące działania
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
Uwaga:
Podczas wyjmowania przewodu czujnika nie należy ciągnąć przewodu
ze zbyt dużą siłą, w przeciwnym razie można uszkodzić czujnik. Użyj
odpowiedniego narzędzia do zatrzymania czujnika na miejscu, a
następnie ostrożnie wyciągnij przewód.
Czujnik
Przewód czujnika
Korpus
przerzutki
Korpus dźwigni
2
Śruba dociskowa kołka dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Nakładka
czujnika
Należy upewnić się, że sprężyna jest
prawidłowo ustawiona.
Informacja dotycząca obsługi (FD-7800 / 7803)
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy zostanie
użyta dźwignia a. Należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni b . Podobnie nie należy naciskać dźwigni a
podczas używania dźwigni b. Zmiana biegów nie
następuje w przypadku naciśnięcia obu dźwigni naraz.
Przed rozpoczęciem pracy przeczytać niniejszą instrukcję
wraz z instrukcjami serwisowymi FD-7800 / 7803.
Działanie dźwigni przedniej przerzutki
(FD-7800)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Pozycja
wyjściowa
dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie powoduje
pełnego skoku zmiany przełożenia
tarczy, należy ponownie użyć
dźwigni a i przesunąć ją (odległość
X'), aby wykonać pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana przedniej tarczy z większej na
mniejszą.
Dźwignia b
Pozycja
wyjściowa
dźwigni b
Podczas używania dźwigni b
słychać jedno kliknięcie,
gdy uruchamiany jest
mechanizm dostrajający
(wyciszający), oraz drugie,
głośniejsze, kiedy
następuje zakończenie
skoku zmiany przełożenia.
Po wykonaniu dostrajania
kolejne naciśnięcie spowoduje
zakończenie skoku zmiany
przełożenia.
Zakończony
skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Ścinanie
Działanie dźwigni przedniej przerzutki
(FD-7803)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Pozycja
wyjściowa
dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie powoduje
pełnego skoku zmiany przełożenia
tarczy, należy ponownie użyć
dźwigni a i przesunąć ją (odległość
X'), aby wykonać pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany
przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z największej na
średnią.
Dźwignia b
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej ze środkowej na
najmniejszą.
Zakończony
skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Zakończony
skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na dużej lub średniej tarczy i
największej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wewnętrzną część wózka przedniej przerzutki, wydając
charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji należy
delikatnie nacisnąć dźwignię b (do usłyszenia
kliknięcia). Spowoduje to niewielkie przesunięcie
przerzutki w kierunku mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Jeżeli wózek zewnętrzny przedniej przerzutki i łańcuch
zetkną się i zaczną generować hałas, gdy łańcuch będzie
na najmniejszej lub średniej tarczy i jednej z mniejszych
koronek, należy lekko nacisnąć dźwignię a , aby
przesunąć przednią przerzutkę lekko w kierunku
największej tarczy w celu wyeliminowania hałasu.
Pozycja łańcucha
Ruch przerzutki
przedniej
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia a : zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia b : zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają do położenia
początkowego.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
1
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
1 Nm
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Grupa DURA-ACE
Dźwignia przerzutki ST-7801 ST-7803
Pancerz SP41
Biegi 20 30
Przerzutka przednia FD-7800 FD-7803
Mechanizm korbowy FC-7800 FC-7803
Przerzutka tylna RD-7800SS RD-7800GS
Piasta tylna FH-7800
Koronka CS-7800
Łańcuch CN-7801
Ślizg SM-SP17
SI-6JA0C-001-03
OSTRZEŻENIE