Shimano SL-M980 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki odpowiednie łańcuchy mają stronę przednią i tylną; są one oznaczone w taki
sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania
będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym
kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co możespowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
zpowodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch
został połączony, za pomocą wzmocnionego sworznia
łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony wmiejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W
przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty
dokręcania mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty
dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli
momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego
mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek
pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby
ipedałów.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu
korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na
połączenie i dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków
zasadowych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym ismarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią
przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne,
większe tarcze, gdy łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli łańcuch
znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 2, przerzucić go na kolejne, mniejsze tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na
rowerze się jedzie, czy też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na
największej/większej tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może
dotykać łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można
jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak
pokazano na ilustracji po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania
doczęści plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych.
Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest
whamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części
takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
Nie wolno demontować mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować jego uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
Należy pamiętać o przeczytaniu zarówno niniejszej instrukcji serwisowej, jak i instrukcji tylnego układu napędowego (SL-M980-I).
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie na siłę
spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna
koronka
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5M40A-003
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
SI-5M40A-003-03
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie
zilustracją poniżej.
Typ na obejmę Typ pod oś
68 mm
2.5 mm
1
Podkładka
dystansowa
68 mm
Obejma systemu
mocowania typu
BB
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Użyć narzędzia specjalnego TL-FC32/33/36, aby zamontować
prawy adapter (gwint lewoskrętny) osi suportu, wewnętrzną
tuleję oraz lewy adapter (gwint prawoskrętny) osi suportu.
Moment dokręcenia: 35–50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz
"Sposób montażu podkładki dystansowej”.
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
Sposób montażu podkładki dystansowej
6 2
1
3
Szerokie rozmieszczenie rowków
TL-FC16
Podkładka blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
5
4
(A)
TL-FC32
A
Tuleja
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
* W przypadku stosowania korpusu osi suportu o szerokości
68mm (typ na obejmę) można zamiast podkładki 2,5 mm użyć
podkładek 1,8 mm i 0,7 mm.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
zoznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
UWAGA
1. Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak podczas
jej zakładania.
2. Zdjąć pokrętło regulacyjne.
3. Najpierw zdjąć śrubę mocującą mechanizm.
4. Odkręcić cztery śruby mocujące dźwignię, a następnie zdjąć
samą dźwignię, jak pokazano na ilustracji.
5. Aby zamontować dźwignię z powrotem, wyrównać dźwignię oraz
obudowę i przykręcić śruby mocujące.
6. Umieścić podkładkę na śrubie, a następnie wkręcić śrubę
mocującą mechanizm.
7. Założyć pokrętło regulacyjne.
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany dźwigni zmiany biegów.
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce
inajwiększej tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast,
po naciśnięciu dźwigni zrzucającej.
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A) Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
aż do oporu w sposób pokazany na ilustracji.
Nie obracać więcej, ponieważ może to
spowodować uszkodzenie gwintu osłony.
Osłona otworu na linkę
Moment dokręcania:
3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Wymiana mechanizmu dźwigni
zmianybiegów
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany biegów
można zmienić, przesuwając ją na lewo
lub na prawo.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Podkładka
Śruba mocująca mechanizm
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak pokazano na ilustracji.
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb potrójny),
anastępnie sprawdzić najniższe położenie. Nacisnąć dźwignię
Bdwa lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Usunąć osłonę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki przedniej
oraz regulacji SIS znajdują się w Technicznej instrukcji
serwisowej FD-M980 / M980-E / M981 / M981-D (przednia
przerzutka).
Moment dokręcania:
0,08 Nm
Śruby montażowe dźwigni
zmiany biegów (małe)
Moment dokręcania:
0,14 Nm
Śruby montażowe dźwigni
zmiany biegów (duże)
Pokrętło regulacyjne
Wspornik
OSTRZEŻENIE
Grupa XTR
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów) SL-M980-L / SL-M980-IL
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka przednia FD-M980 / FD-M980-E / FD-M981 / FD-M981-D
Mechanizm korbowy FC-M980
Łańcuch CN-M980
Ślizg SM-SP17
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu FD-M980 FD-M980-E FD-M981 FD-M981-D
Dolne prowadzenie linki X
Górne prowadzenie linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
)
66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M980
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 42-32-24T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptery suportu SM-BB90-A
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz
dołańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez
zęby największej tarczy.
Rys. 2
Rys. 1
68 mm
73 mm
2,5 mm
  • Page 1 1

Shimano SL-M980 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla