Uwaga:
Nie zakładać nakrętki odwrotnie.
W przypadku jej odwrotnego
założenia nie będzie możliwe
zamocowanie dźwigni hamulca
do kierownicy, co może
skutkować uszkodzeniami.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6T70A-001
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy,
a łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być
podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano
na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej
dziewięć razy w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu
na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu
na linkę
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po
skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana w
oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak w
rowerach z tylnym amortyzatorem,
zalecana jest wymiana końcówki
na końcówkę aluminiową. Koniec
pancerza z końcówką aluminiową
powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
SI-6T70A-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.•
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.•
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).•
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również, •
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.•
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.•
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.•
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie •
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i
łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.•
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję •
do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać •
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona •
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani •
innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.•
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.•
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do •
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli
przylega do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania
przyleganiu ciał obcych.
Nie wolno demontować mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować jego uszkodzenie lub niewłaściwą •
pracę.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego •
użytkowania.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową instrukcji serwisowych dla FH-M985 / M988.•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego •
sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone
w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli
łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru
i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób •
poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować •
tylko wzmocnione sworznie łączące.
W przypadku stosowania sworzni innych niż •
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów koronek, •
należy skrócić łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli •
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość. •
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Montaż kasety zębatek
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
Szeroki wypust
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15/LR10)
do dokręcenia nakrętki kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
W przypadku każdej koronki, powierzchnia z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie
występy na każdej koronce i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w jednej linii.
Nakrętka kasety
TL-LR15/LR10
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki tylnej oraz
regulacji SIS znajdują się w Technicznej instrukcji serwisowej
RD-M980 (tylna przerzutka).
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Klucz imbusowy 5 mm
Wymiana główki piasty (FH-M985)
Najpierw należy wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą
pokazaną na rysunku.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być
zdemontowany.
Klucz 17 mm
Demontaż
(2)
Stożek z osłoną przeciwkurzową
(nie może zostać zdemontowany)
Wypust uszczelki jest po zewnętrznej stronie
Uszczelka
Wypusty mocujące tarczę (FH-M985)
Moment dokręcania lewa
strona: 15 - 20 Nm
Oś piasty
(3)
Uwaga:
Podczas zdejmowania i zakładania uszczelki, należy szczególnie •
uważać, aby jej nie zgiąć. Podczas zakładania uszczelki, upewnić
się, że jest prawidłowo skierowana i włożyć ją do oporu.
Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta •
na stożku.
(1)
(4) Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga: W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić
śrubę mocującą. Należy upewnić się, że smar został umieszczony
na gwincie śruby mocującej główkę. W przeciwnym przypadku
mogą wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy podejmować prób demontażu główki, ponieważ może
to osłabić wydajność piasty.
Śruba mocująca
główkę piasty
Korpus główki
Podkładka główki
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nie należy zdejmować
uszczelki.
Nasmarować
Moment dokręcania:
45 - 50 Nm
Klucz imbusowy 14 mm
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej. Dźwignie wyposażone są również w mechanizmy 2-WAY RELEASE oraz MULTI RELEASE, które umożliwiają
przerzucanie o dwa biegi na raz przez pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Moment dokręcania:
3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni przerzutki (SL-M980-R)
Montaż SL-M980-I i BL-M985/M988
■ Należy pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą
instrukcją serwisową instrukcji serwisowych
dotyczących BR-M985 (SI-8J70A).
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
dźwigni zmiany biegów, patrz Instrukcja serwisowa
przedniego systemu napędowego.
Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany przełożenia
można zmienić, przesuwając ją na lewo
lub na prawo.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie •
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.•
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
<CS-M980>
(bJ) 11-34T
(bk) 11-36T
<CS-M771-10>
(bL) 11-32T
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa nakrętki kasety
Podkładka dystansowa koronki
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka dystansowa koronki
Linka wewnętrzna
Uwaga:
Stożek piasty jest wykonany
ze stopu lekkiego. Do
regulacji rotacji piasty należy
użyć odpowiedniego
narzędzia, bez śladów
zużycia i uszkodzeń.
3. Za pomocą klucza
imbusowego 4 mm
przymocować dźwignię
przerzutki do dźwigni hamulca.
Zaczep
Śruba (M5 x 12,5 mm)
Nakrętka
1
2
Moment dokręcania: 3 Nm
1. Użyć klucza imbusowego 2 mm
w celu otwarcia obejmy dźwigni
hamulca, jak pokazano na ilustracji.
2. Włożyć hak wspornika dźwigni
przerzutki do otworu we
wsporniku dźwigni przerzutki,
a następnie tymczasowo dokręcić
nakrętkę i śrubę specjalną w celu
zainstalowania dźwigni na
kierownicy.
Naciśnij
Obejma
1
2
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15/LR10)
i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Grupa XTR
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M980-R / SL-M980-IR
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka tylna RD-M980
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M985 / FH-M988
Biegi 10
Kaseta zębatek CS-M980 / CS-M771-10
Łańcuch CN-M980
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Przerzutka tylna
Symbol modelu RD-M980
Typ SGS GS
Biegi 10
Całkowita pojemność 41 T 35 T
Największa zębatka 36 T 36 T
Najmniejsza zębatka 11 T 11 T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18 T 18 T
Piasta tylna
Symbol modelu FH-M985 / FH-M988
Biegi
10
Liczba otworów na szprychy 32
Dźwignia przerzutki
Dźwignie hamulca
SL-M980-I
BL-M985 / M988 Prawidłowo
Inne modele dźwigni hamulców Niekompatybilne
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Kombinacja zębów kaset zębatek
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M980
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
CS-M771-10 bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T