Shimano FC-T551 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Użyć narzędzia specjalnego TL-FC32/33/36, aby zamontować prawe łożysko (gwint lewoskrętny)
osi suportu, wewnętrzną tuleję oraz lewe łożysko (gwint prawoskrętny) osi suportu.
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz "Sposób montażu podkładki dystansowej".
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na właściwym miejscu,
i dokręcić śrubę lewego mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym momentem 12 - 14 Nm.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-1MX0A-001
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Dane techniczne
OSTRZEŻENIE
Sposób montażu podkładki dystansowej
1 Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu wynosi 68 mm czy
73 mm.
2 Następnie zamontować miskę, zgodnie z ilustracją poniżej.
5
6
2
4
1
3
TL-FC16
TL-FC32
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
w prawidłowym ułożeniu, tak jak
pokazano na ilustracji.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
FC-T551
SI-1MX0A-001-03
Szerokie rozmiesz-
czenie rowków
(A)
Korpus osi suportu
Tuleja
Lewą i prawą miskę z łożyskami
nasmarować przed zamontowaniem.
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
"Długość okresów pomiędzy konserwacjami zależy od sposobu użytkowania i warunków
jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do
czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się
zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki odpowiednie łańcuchy mają stronę przednią i tylną;
są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we
właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu
łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku,
może spaść, powodując wypadek na rowerze i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo;
nie należy dokręcać każdej ze śrub odrazu i do oporu. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając,
czy momenty dokręcania mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy
ponownie sprawdzić momenty dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe
sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były
dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do
wywrócenia roweru.
Przed jazdą należy dokładnie sprawdzić korbę, w celu upewnienia się, że nie ma pęknięć, a w przypadku
znalezienia śladów pęknięcia lub innych nietypowych usterek, NIE wolno korzystać z roweru.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować
wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może
dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną
prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Podkładka
dystansowa
ABC
Typ na obejmę-
Typ pod oś-
68 mm
68 mm
Mocowanie
osłony łańcucha
73 mm
68 mm
73 mm
73 mm
68 mm
Obejma systemu
mocowania typu
BB
2,5 mm
1,8 mm
0,7 mm
73 mm
A
A
ACC
C
B
A
A
AA
A
Typ do mocowania osłony łańcucha
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko zranień spowodowanych przez
zęby największej tarczy.
Uwaga
Upewnić się, analizując tabelę danych technicznych produktu, czy kombinacja zębów tarczy odpowiada
konfiguracji zębów mechanizmu korbowego. W przypadku zastosowania innych kombinacji odległość między
tarczami będzie niewłaściwa, a łańcuch może spaść i zostać uwięziony między tarczami.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać
się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas,
przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze, gdy łańcuch znajduje
się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli łańcuch znajduje się
w położeniu pokazanym na rys. 2, przerzucić go na kolejne,
mniejsze tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał
w zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy też nie. Jeśli
na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/
większej tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć
smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie
środków zasadowych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
Podczas instalacji lewej i prawej miski pamiętaj, aby założyć także wewnętrzną tuleję. W przeciwnym wypadku
osłabione zostaną właściwości wodoodporne.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy
użyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię
prawego mechanizmu korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada
gwint lewy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji systemu napędu
przedniego.
Przednia
tarcza
Rys. 1 Rys. 2
Tylna koronka
Symbol modelu FC-T551
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 48-36-26T, 44-32-24T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptery suportu SM-BB51
Odpowiedni łańcuch CN-HG94 / CN-HG74
Typ pod oś
Zamocować jak
pokazano na ilustracji.
  • Page 1 1

Shimano FC-T551 Service Instructions

Typ
Service Instructions