Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować •
wywrócenie roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie
zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych
obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.•
Uwaga
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można •
jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.•
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest •
możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać •
się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas,
przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w •
zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy też nie. Jeśli na
rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej
tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki
przedniej może dotykać łańcucha.
Firma Shimano nie dostarcza śrub do mocowania osi suportu.•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.•
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z •
normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do •
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji systemu napędu przedniego. •
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Ustawić wysokość przerzutki przedniej. Płaska
część wózka zewnętrznego przerzutki powinna
znajdować się bezpośrednio nad największą
tarczą i powinna być ustawiona równolegle do
niej. Dokręcić za pomocą 5 mm klucza
imbusowego.
Montaż przerzutki przedniej
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Prowadnica
Blokada regulująca
Pro-Set
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Blokada regulująca
Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
SI-5M50A-002-03
Dane techniczne
Techniczna instrukcja serwisowa
FD-M980 / FD-M980-E
FD-M981 / FD-M981-D
FD-M981-D • FD-M980 / M981 •
FD-M980-E •
Modele bez płytki mocującej oś suportu
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Mocowanie pod
oś suportu
Wspornik
Przykład: korzystanie z klucza imbusowego
Śruba mocowania osi suportu
Uwaga: Firma Shimano nie
dostarcza śrub do mocowania
osi suportu.
< Dolne prowadzenie linki >
FD-M980 / FD-M980-E FD-M980-E (modele bez płytki •
mocującej oś suportu)
< Górne prowadzenie linki >
Klucz 8 mm
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
< Dolne prowadzenie linki >
FD-M981 •
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
< Dolne prowadzenie linki >
FD-M981-D •
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Osłona otworu na linkę
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb
potrójny), a następnie sprawdzić najniższe położenie.
Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu. Usunąć osłonę otworu
na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie
na siłę spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Pokrętło regulacyjne pancerza
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego
spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na ilustracji.
Śruba
Adapter
Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zamontuj przednią przerzutkę w sposób
pokazany na ilustracji. W tym momencie
wyreguluj położenie przedniej przerzutki podczas
instalacji, tak aby dystans pomiędzy wózkiem
zewnętrznym przerzutki a maksymalną średnicą
zewnętrzną większej tarczy wynosił 1-3 mm.
Prowadnica zewnętrzna
Maksymalna średnica
zewnętrzna
Miernik Pro-Set
1~3 mm
Dystans:
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
155,5 mm*
42T
159,5 mm*
42T
FD-M981
FD-M981-D
FD-M980
FD-M980-E
Śruba regulacji
górnej
FD-M981
FD-M981-D
FD-M980
FD-M980-E
Do dokręcenia śruby mocującej linkę użyć klucza płaskiego
8 mm albo klucza imbusowego 4 mm.
Zamontować osłonę otworu na linkę, obracając ją do oporu, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść do uszkodzenia gwintu kapy.
* Wysokość instalacji jest różna w zależności
od położenia podkładki ramy.
155,5 mm / 159,5 mm*
(od środka osi suportu)
OSTRZEŻENIE
SI-5M50A-002
X = dostępne
Symbol modelu FD-M980 FD-M980-E FD-M981 FD-M981-D
Dolne prowadzenie linki X
Górne prowadzenie linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L – S, M, L –
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
␣ )
66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy Tylko trzyrzędowy mechanizm korbowy (42-32-24T)
Tarcza mechanizmu korbowego
(największa tarcza)
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje zmiana
na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch
jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie
na stronę osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z średniej tarczy na największą
tarczę dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).