Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Symbol modelu
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5XD0A-001
RD-M985
Grupa
Dźwignia przerzutki
Pancerz
Przerzutka tylna
Typ
Piasta tylna
Biegi
Kaseta zębatek
Łańcuch
Ślizg
* Zaleca się stosowanie uszczelnionej końcówki.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie
widełek
Wspornik
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
W trakcie tej czynności ustaw
przełącznik dźwigni w pozycji
wyłączonej.
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej,
aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc od
tyłu.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
górnej
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Możliwe kombinacje koronek
Najmniejsza zębatka
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
Przerzutka tylna
SGS
10
41T
11T
18T
XTR
SL-M980 / SL-M980-I
OT-SP41*
RD-M985
SGS / GS
FH-M985 / FH-M988
10
CS-M980
CN-M980
SM-SP17 / BT17
RD-M985
GS
10
35T
11T
18T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy nie ma luzu pomiędzy
zakończeniem widełek i hakiem, jako pokazano na ilustracji.
Jeżeli pomiędzy tymi dwoma częściami występuje luz, to może
pojawić się problem ze zmianą biegów.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się w
położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią
uchwytu pancerza na tylnej przerzutce i
odciąć nadmiar pancerza.
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana w
oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
*Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a
łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie
być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana w rowku.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej
tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z
największą koronką.
Śruba regulacji
dolnej
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Pancerz
(1) (2)
Oparcie pancerza
Konserwacja
1. Zdejmij sworzeń blokujący płytkę.
2. Obrócić płytkę, aby poluzować
sprężynę napinającą płytki, jak
pokazano na ilustracji.
3. Zdemontuj śrubę osłony zespołu
płytki.
4. Zdemontuj stabilizator przełącznika.
5. Zdemontuj stabilizator linii łańcucha.
Wymiana kółka
6. Regulacja SIS
Regulację należy wykonać, gdy przełącznik dźwigni znajduje się
w pozycji wyłączonej.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić ramię
mechanizmu korbowego w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej
koronki i hałasuje, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza,
dokręcając go, dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie
przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji włączonej i podczas
jazdy na rowerze sprawdzić, czy nie występują problemy ze
zmianą przełożeń.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pokrętło regulacyjne Pokrętło regulacyjne
Mniej niż 30 mm
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
* Przed przystąpieniem do czynności konserwacyjnych ustaw
przełącznik dźwigni w pozycji wyłączonej.
Wymiana płytki i sprężyny napinającej płytki
<Demontaż>
Moment dokręcania kółka prowadzącego/
kółka napinającego:
2,5 - 5,0 Nm
Moment dokręcania:
1 Nm
Moment dokręcania:
1 - 1,5 Nm
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
Kółko prowadzące
Kółko napinające
E-ring
Stabilizator przełącznika
Stabilizator linii łańcucha
Sworzeń blokujący płytkę
• Śrubokręt krzyżakowy nr 2
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania
i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W
razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać,
powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i
tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on
zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie możliwe
po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie
zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się
roweru i w
konsekwencji poważne
obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o
wąskich ogniwach
stosować tylko
wzmocnione sworznie
łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Upewnij się, że sworzeń łączący nie wystaje znad zewnętrznej
powierzchni ogniwa od strony, od której sworzeń był wkładany. Należy
to sprawdzić, przesuwając palcem nad sworzniem. Sworzeń będzie
wystawał nieco z tyłu po usunięciu części odłamywanej.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić łańcuch w innym
miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty
nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i
poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Podczas montażu oraz demontażu płytki i zespołu płytki należy zachować ostrożność w celu
uniknięcia obrażeń ciała, spowodowanych na przykład uwięzieniem palców w wyniku działania
dużej siły reakcji sprężyny napinającej płytki.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe
do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub
zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie
ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić
zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze
względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-
ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności
roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Kółko prowadzące ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko prowadzące należy
zamontować tak, aby strzałka była skierowana w lewo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
• Kółko napinające ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko napinające należy zamontować
tak, aby strzałka była skierowana w prawo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Powierzchnia ogniwa
Sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
Wzmocniony sworzeń
łączący
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (3)
z rowkiem (2)
SI-5XD0A-001-03
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę i
obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak, aby
nie dotykało tylnej koronki
ale nie tak blisko, aby
dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce i
powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu
największego przełożenia, zatrzymać koło, a
następnie sprawdzić, czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi
największej koronki wynosi od 5 do 6 mm.
Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi i
sprawdzić, czy zmiana następuje płynnie.
Jeżeli ulegnie zmianie liczba zębów koronek, regulację należy
przeprowadzić od nowa.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna
B
6. Do demontażu osi płytki należy użyć
klucza imbusowego 4 mm.
Uwaga:
• Nie demontować śruby do
regulacji tarcia.
• Podczas montażu wsunąć
końcówkę sprężyny napinającej
płytki w rowek na płytce.
Zamontuj, wykonując kroki
procedury demontażu w odwrotnej
kolejności.
Zainstalować stabilizator
przełącznika. Obsługa
przełącznika dźwigni bez
zamontowanego stabilizatora
przełącznika spowoduje
uszkodzenie produktu.
<Montaż>
Śruba do
regulacji tarcia
Oś płytki
Oś płytki
Sprężyna napinająca płytki
Podczas montażu oraz demontażu płytki i zespołu płytki należy
zachować ostrożność w celu uniknięcia obrażeń ciała,
spowodowanych na przykład uwięzieniem palców w wyniku
działania dużej siły reakcji sprężyny napinającej płytki.
UWAGA
UWAGA
• Klucz imbusowy 2 mm
Uwaga:
Podczas demontażu
kółka napinającego
przy wymianie tylnej
przerzutki należy
najpierw zdjąć
E-ring.
Oznaczenia grupy