„Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu
użytkowania oraz warunków, w jakich odbywa się jazda. Łańcuch należy czyścić
regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak
odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie
łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia”.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze,
ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni
łączących. Przed wybraniem sworznia do
zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W
przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można
nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów
koronek łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe, ramiona mechanizmu korbowego lub pedały
mogą spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne
obrażenia rowerzysty.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i
poważnego zranienia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko
powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej tarczy.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego
sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o
okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec
klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo
dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu
korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego
posiada gwint lewy.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym
środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie
nasmarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec
zabrudzeniu.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz,
wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może
stykać się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli
problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe
tarcze.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami korbowymi. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na
pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6R3FA-003
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą
(Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz,
nastąpi przerzucenie o jeden stopień
z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego,
kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać,
aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Aby zmienić z małej tarczy na większą
(Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz,
nastąpi przerzucenie o jeden stopień z małej
na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy
lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest
w najniższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu
na linkę i przyłączyć linkę.
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania,
jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść
smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania
linki.
Oznaczenie
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba
regulacji dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Kapa otworu na linkę
Dźwignia (B)
Kapa otworu na linkę
Linka
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uchwyty pancerza
Sworzeń końcowy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Montaż przerzutki przedniej,
osi suportu i mechanizmu korbowego
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
koronka
Największa
tarcza
Łańcuch
Główna część Miska
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się bezpośrednio
nad i być równoległy do największej
tarczy. Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Zamontować przy użyciu narzędzia
specjalnego TL-UN74-S / TL-UN66.
Najpierw zamontować część główną,
a następnie miskę.
Do zamontowania mechanizmu korbowego użyć klucza imbusowego
8 mm.
Dokładnie dokręcić
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Klucz imbusowy 8 mm
(TL-WR38)
Blokada regulująca Pro-Set
Miernik Pro-Set
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Dolne prowadzenie
linki
Górne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Śruba
regulacji górnej
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Blokada regulująca
Pro-Set
Montaż dźwigni
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
5 Nm
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
• Zamontować dźwignię zmiany
biegów w położeniu, w którym
nie będzie ona przeszkadzać
działaniu hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu,
które utrudnia działanie
hamulca.
ST-M360
Klucz imbusowy 5 mm
SL-M360
SL-M360
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy
wąski łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię
zmiany biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów.
(Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się
trudna w czasie użytkowania.)
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na
największej tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza
tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Jeżeli łańcuch spada
na stronę korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy
na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy
na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest
na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie
na stronę osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji
dolnej w prawo (około 1/2 obrotu).
SI-6R3FA -003-03
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka przednia
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
X = dostępne
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Symbol modelu
FD-M360 FD-M191 FD-M1910-3 FD-M190A
Dolne prowadzenie linki
X X X X
Górne prowadzenie linki
X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
20T 20T 18 T 18 T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą
10T 10T 8 T 8 T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (stopnie)
63°- 66°
66°- 69°
63°- 66°
66°- 69°
63°- 66° 66°- 69°
Właściwa linia łańcucha
47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
α
Symbol modelu
FC-M361 FC-M361 -8
FC-M191 /
FC-M151
FC-M191 /
FC-M151
Kombinacja zębów
mechanizmu korbowego
42T - 32T - 22T /
48T - 38T - 28T
42T - 32T - 22T 48T - 38T - 28T 42T - 34T - 24T
Średnica rozstawu śrub
104 mm / 64 mm –
Długość ramienia mechanizmu korbowego
170 mm, 175 mm 170 mm
Rozmiar gwintu pedału
BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Odpowiednia przerzutka przednia
FD-M360 FD-M191
FD-M190-3 /
FD-M190A
Właściwa linia łańcucha
50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t*
Odpowiednia oś suportu
BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Symbol modelu
BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Długość osi
123 mm 122,5 mm 126 mm
Linia łańcucha 47,5 mm
– D-NL –
Linia łańcucha 50 mm
LL123 (K) – 126 (K)
Linia łańcucha 47,5 mm + t*
– D-NL K –
Rozmiar gwintu
BC 1,37" x 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Grupa Acera
Rapidfi re Plus ST-M360 / SL-M360
Pancerz
OT-SP40
Przerzutka przednia FD-M360 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Mechanizm korbowy FC-M361 / FC-M361-8 / FC-M191 / FC-M151
Oś suportu BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
*t = Grubość osłony łańcucha (1,5 - 2,1 mm)
Przednia
tarcza
Tylna koronka
UWAGA
Górne prowadzenie
linki
Dolne prowadzenie
linki
Do przykręcania śrub mocujących linkę należy użyć klucza
imbusowego 5 mm.
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
Moment dokręcania:
5–7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
M360 M191 M190-3/M190A