5. Regulacja i sprawdzanie mechanizmu ścinającego
Obracając korbą, delikatnie naciśnij dźwignię (b) i sprawdź,
czy przednia przerzutka przesuwa się w kierunku najmniejszej
tarczy. Jeśli przerzutka przesunie się znacznie i łańcuch zostanie
przeniesiony na mniejszą tarczę, poluzować śrubę regulacji górnej
o 1/8 obrotu. Następnie ustawić
łańcuch w położeniu początkowym,
wyregulować i sprawdzić
mechanizm dostrajający.
Ogólne informacje dotyczące
bezpieczeństwa
Techniczna instrukcja
serwisowa
SI-5K80A
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować obrażenia
kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia
nogawek o łańcuch; może to spowodować wywrócenie
roweru.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie jest płynna, wymyć przerzutkę i
nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że
regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku,
może dojść do kontaktu łańcucha z przednimi tarczami
lub przednią przerzutką i generowania hałasu.
Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na
kolejne, większe tarcze lub następne.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza,
aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania
tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie
będą pasować punkty zmiany biegów.
• Należy stosować tylko łańcuchy Shimano o bardzo
wąskim ogniwie.
Nie można stosować łańcucha o szerokim ogniwie.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu,
regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
FD-4503
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Dane techniczne
Montaż przerzutki przedniej
Przerzutka przednia (ST-4500)
Kąt nachylenia
rury podsiodłowej
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien znajdować się
bezpośrednio nad i być równoległy do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza imbusowego 5 mm.
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1.
Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przeciągając linkę, dokręcić śrubę mocującą kluczem
imbusowym 5 mm, aby zamocować linkę.
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem
zewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Pozycja łańcucha
Blokada regulująca
Pro-Set
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak
pokazano na ilustracji.
Uwaga: istnieją 2 położenia przerzutki do ustawienia tarczy środkowej.
Podczas regulacji linki upewnić się, że przerzutka znajduje się po
wewnętrznej stronie (po stronie mniejszej tarczy). Umieścić przerzutkę
w tym położeniu poprzez zmianę biegów z największej tarczy na
środkową (zalecane) lub z mniejszej na środkową, a następnie
delikatnie nacisnąć dźwignię (b), aż słyszalne będzie kliknięcie (pozwoli
to na ustawienie przerzutki po wewnętrznej stronie tarczy środkowej).
4. Regulacja linki za pomocą środkowej tarczy
Podczas regulacji linki ustawić łańcuch na największej
koronce z tyłu i tarczy środkowej z przodu.
B
A
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Łańcuch
Dźwignia b
Zmiana tarczy
z większej na mniejszą
Dźwignia a
Zmiana tarczy
z mniejszej na większą
Dźwignia a
Dźwignia b
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami serwisowymi
ST-4500.
Blokada regulująca Pro-Set
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Śruba regulacji
dolnej
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
górnej
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
6. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 5 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Największa
tarcza
Najmniejsza
tarcza
Punkt regulacji
SI-5K80A-03
Grupa TIAGRA
Dźwignia przerzutki ST-4500
Pancerz SIS-SP41
Biegi 27
Przerzutka przednia FD-4503
Mechanizm korbowy FC-4503
Przerzutka tylna RD-4500-GS
Piasta tylna FH-4500
Kaseta koronek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17
Typ Typ obejmowy / typ nalutowany
Różnica zębów w mechanizmie
korbowym
20 zębów lub mniej
Min. różnica między dużą a średnią
tarczą
11T
Średnica obejmy montażowej
przerzutki przedniej
S (średnica 28,6 mm), M (średnica
31,8 mm), L (średnica 34,9 mm)
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
α
)
63° - 66°
Linia łańcucha 45 mm
Wyregulować naprężenie linki tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeśli dochodzi do kontaktu pomiędzy
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej, gdy łańcuch
znajduje się na najmniejszej tarczy i
największej koronce
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
1 mm
3 mm