PRONAR M56(TB110)(CK2810)-EU,TH-OM Instrukcja obsługi

  • Przeczytałem instrukcję obsługi ciągników rolniczych KIOTI CK2810 i CK2810H. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje na temat bezpieczeństwa, eksploatacji, obsługi i konserwacji ciągników. Instrukcja opisuje różne elementy sterowania ciągnikiem, w tym dźwignie, pedały, wskaźniki i lampki ostrzegawcze. Jestem gotów odpowiedzieć na pytania dotyczące urządzenia.
  • Czy w ciągniku można wprowadzać zmiany konstrukcyjne?
    Czy można uruchamiać silnik ciągnika poprzez zwarcie rozrusznika?
    Czy należy stosować pasy bezpieczeństwa kiedy ciągnik jest wyposażony w ramę zabezpieczającą ROPS?
INSTRUKCJA OBSŁUGI
CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH KIOTI
TŁUMACZENIE ORYGINALNEJ INSTRUKCJI OBSŁUGI
I
CK2810
PRZEDMOWA
Należy koniecznie dokładnie zapoznać się z tą instrukcją obsługi i przechowywać ją w łatwo dostępnym miejscu w
celu wykorzystania w przyszłości.
W przypadku wynajęcia lub przekazania tego ciągnika innemu użytkownikowi, instrukcja obsługi musi być
przekazana razem z ciągnikiem.
Dane techniczne podane w tej instrukcji obsługi podlegają zmianom bez konieczności uprzedniego powiadomienia.
UWAGA
Gratulujemy zakupu i witamy w gronie właścicieli ciągników CK2810/CK2810H, dzięki którym ciężka praca staje się
zabawą!
Ten uniwersalny ciągnik to szczytowe osiągnięcie rmy DAEDONG IND. Co., LTD, gromadzącej wiedzę i
doświadczenie z zakresu produkcji ciągników i silników wysokoprężnych od 1947 roku. Nasze ciągniki są
skonstruowane z najwyższej jakości materiałów i zgodnie z rygorystycznymi normami z zakresu kontroli jakości
zdeniowanymi przez dział inżynieryjny rmy KIOTI.
Wiedza na temat działania ciągnika ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia niezawodności jego eksploatacji przez
długie lata. Aby pomóc nowym właścicielom w zapoznaniu się z działaniem ciągników KIOTI CK2810/CK2810H,
w ramach swojej polityki, rma KIOTI dostarcza instrukcję obsługi zawierającą przydatne informacje na temat
bezpieczeństwa eksploatacji, obsługi i konserwacji ciągnika. Jeżeli ta instrukcja obsługi nie zawiera poszukiwanych
przez Państwa informacji, dealer rmy KIOTI z przyjemnością udzieli Państwu potrzebnych informacji.
W przypadku wszelkich pytań/wątpliwości prosimy o niezwłoczny kontakt z rmą DAEDONG IND. CO.,LTD /
DAEDONG-USA, INC.
Ta instrukcja obsługi została opracowana zgodnie z normami ISO 3600 a zalecenia w niej zawarte są zgodne z
wymogami Dyrektywy maszynowej 2010/52/WE obowiązującej w Unii Europejskiej. W odniesieniu do ciągników
sprzedawanych i eksploatowanych poza obszarem Unii Europejskiej, zastosowanie mają lokalne przepisy prawa.
Urządzenia zapewniające bezpieczeństwo omawiane w niniejszej instrukcji.
OPIS BEZKABINOWY KABINOWY
1. ROPS (konstrukcja (rama) zabezpieczająca przy
przewróceniu ciągnika) Tak Nie
2. FOPS (rama chroniąca przed spadającymi przedmiotami) Nie Nie
3. OPS (konstrukcja zabezpieczająca operatora przed
obrażeniami powodowanymi przez obiekty znajdujące
się obok trasy przejazdu ciągnika) zabezpieczenie przed
niebezpiecznymi substancjami chemicznymi
Nie
(KategoriaⅠ)
Nie
(KategoriaⅠ)
NORMY EUROPEJSKIE ISO 3600
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA ...............................................................
PRZED ROZPOCZĘCIEM EKSPLOATACJI CIĄGNIKA ......................
DANE TECHNICZNE .............................................................................
OPIS ELEMENTÓW OBSŁUGOWYCH CIĄGNIKA ..............................
EKSPLOATACJA ...................................................................................
Trzypunktowy układ zawieszenia ......................................................
KONSERWACJA ...................................................................................
PRZECHOWYWANIE I WYCOFYWANIE CIĄGNIKA Z EKSPLOATACJI
WYKRYWANIE I USUWANIE USTEREK ..............................................
ROZDZIAŁ
SPIS TREŚCI
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA Z NARZĘDZIEM
ZAMONTOWANYM NA TRZYPUNKTOWYM UKŁADZIE
ZAWIESZENIA (TUZ), PRACA ŁADOWACZEM
SPIS TREŚCI
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA ............................................................1-1
PRZED ROZPOCZĘCIEM EKSPLOATACJI CIĄGNIKA ................ 1-2
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA ......................................................... 1-5
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM ........................................................... 1-9
PARKOWANIE CIĄGNIKA............................................................ 1-11
PRACA WOM ................................................................................ 1-11
PRACA Z TRZYPUNKTOWYM UKŁADEM ZAWIESZENIA ........ 1-12
KONSERWACJA CIĄGNIKA ........................................................ 1-12
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS PRACY CIĄGNIKA Z
ŁADOWACZEM ............................................................................ 1-16
UTRZYMANIE NAKLEJEK BEZPIECZEŃSTWA ......................... 1-19
ROZMIESZCZENIE NAKLEJEK BEZPIECZEŃSTWA .............. 1-19
NAKLEJKI BEZPIECZEŃSTWA ................................................ 1-20
OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE UTRZYMANIA NAKLEJEK BEZPIE-
CZEŃSTWA ............................................................................... 1-25
PRZED ROZPOCZĘCIEM EKSPLOATACJI CIĄGNIKA ................... 2-1
NUMER IDENTYFIKACYJNY POJAZDU ....................................... 2-2
NUMER SERYJNY CIĄGNIKA .................................................... 2-2
NUMER SERYJNY SILNIKA ........................................................ 2-2
NUMER SERYJNY PRZEKŁADNI ............................................... 2-2
PODSTAWOWE CZĘŚCI ZAMIENNE ............................................ 2-4
OLEJE I PŁYNY ........................................................................... 2-4
FILTRY ......................................................................................... 2-4
PASKI I CZĘŚCI GUMOWE ........................................................ 2-5
INNE KOMPONENTY .................................................................. 2-5
DANE TECHNICZNE .......................................................................... 3-1
OGÓLNE DANE TECHNICZNE ...................................................... 3-2
WYMIARY ZEWNĘTRZNE .............................................................. 3-2
OGÓLNE DANE TECHNICZNE ...................................................... 3-3
POZIOMY HAŁASU ODCZUWANEGO PRZEZ OPERATORA ....... 3-5
POZIOMY WIBRACJI GENEROWANYCH PRZEZ CIĄGNIK, ........ 3-6
PRĘDKOŚĆ JAZDY ........................................................................3-7
OGRANICZENIA DOTYCZĄCE NARZĘDZIA ................................ 3-8
STANDARDOWA WIELKOŚĆ NARZĘDZIA .................................... 3-8
OPIS ELEMENTÓW OBSŁUGOWYCH CIĄGNIKA ........................... 4-1
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY ...............................................................4-3
PRZEŁĄCZNIK ............................................................................... 4-5
POŁOŻENIE PRZEŁĄCZNIKÓW ................................................ 4-5
KLUCZYK ZAPŁONOWY ............................................................ 4-5
PRZEŁĄCZNIK WIELOFUNKCYJNY .......................................... 4-7
PRZEŁĄCZNIK ŚWIATEŁ AWARYJNYCH .................................. 4-8
WIDOK DESKI ROZDZIELCZEJ .................................................... 4-9
OBROTOMIERZ / LICZNIK GODZIN PRACY SILNIKA ........... 4-10
WSKAŹNIK POZIOMU PALIWA ................................................ 4-10
WSKAŹNIK TEMPERATURY CIECZY CHŁODZĄCEJ SILNIK . . 4-11
LAMPKA OSTRZEGAWCZA CIŚNIENIA OLEJU
SILNIKOWEGO ..........................................................................4-11
LAMPKA ŁADOWANIA AKUMULATORA ................................... 4-12
LAMPKA SYGNALIZUJĄCA WŁĄCZENIE ŚWIATEŁ
DROGOWYCH .......................................................................... 4-12
SPIS TREŚCI
KIERUNKOWSKAZY ................................................................. 4-13
WSKAŹNIK WŁĄCZENIA ŚWIEC ŻAROWYCH........................ 4-13
LAMPKA OSTRZEGAJĄCA O ZACIĄGNIĘCIU HAMULCA
POSTOJOWEGO ...................................................................... 4-13
WSKAŹNIK WOM (JEŻELI JEST NA WYPOSAŻENIU) ............ 4-14
WSKAŹNIK WŁĄCZENIA NAPĘDU 4WD (JEŻELI JEST NA
WYPOSAŻENIU) ...................................................................... 4-14
KONTROLKA TEMPOMATU (OPCJA) ...................................... 4-14
WSKAŹNIK NISKIEGO ZAKRESU (JEŻELI JEST NA
WYPOSAŻENIU) ....................................................................... 4-15
WSKAŹNIK BIEGU NEUTRALNEGO (JEŻELI JEST NA
WYPOSAŻENIU) ....................................................................... 4-15
WSKAŹNIK WYSOKIEGO ZAKRESU (JEŻELI JEST NA
WYPOSAŻENIU) ....................................................................... 4-15
OBSŁUGA ELEMENTÓW STEROWANIA ...................................4-16
GŁÓWNA DŹWIGNIA ZMIANY BIEGÓW .................................. 4-18
DŹWIGNIA ZMIANY ZAKRESÓW ............................................. 4-18
DŹWIGNIA ZMIANY TRYBU PRACY WOM .............................. 4-19
DŹWIGNIA NAPĘDU KÓŁ PRZEDNICH ................................... 4-20
PEDAŁ SPRZĘGŁA ................................................................... 4-21
PEDAŁ HAMULCA ..................................................................... 4-21
DŹWIGNIA HAMULCA POSTOJOWEGO ................................. 4-22
PEDAŁ GAZU ............................................................................ 4-23
RĘCZNA DŹWIGNIA PRZEPUSTNICY („GAZU”) ..................... 4-23
PEDAŁ BLOKADY MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO ............... 4-24
REGULACJA SIEDZISKA .......................................................... 4-25
DŹWIGNIA DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA ............................. 4-26
REGULACJA LIMITU OBNIŻANIA NARZĘDZIA ....................... 4-27
REGULACJA PRĘDKOŚCI OPUSZCZANIA TUZ ..................... 4-27
DŹWIGNIA JOYSTICKA ............................................................ 4-27
ZAWÓR STEROWANY JOYSTICKIEM ..................................... 4-30
OPONY, KOŁA I BALAST .......................................................... 4-31
CIŚNIENIE POWIETRZA W OPONACH ................................... 4-32
ROZSTAW KÓŁ ......................................................................... 4-33
DODATKOWY BALAST ............................................................. 4-35
OBCIĄŻENIE(A) I OPONA(Y).................................................... 4-37
EKSPLOATACJA ................................................................................5-1
KONTROLA PRZEDEKSPLOATACYJNA...................................... 5-2
EKSPLOATACJA SILNIKA ............................................................. 5-3
URUCHAMIANIE SILNIKA .......................................................... 5-3
SPRAWDZANIE LAMPEK OSTRZEGAWCZYCH ....................... 5-7
WYŁĄCZANIE SILNIKA ............................................................... 5-8
ROZGRZEWANIE SILNIKA ......................................................... 5-8
AWARYJNY ROZRUCH SILNIKA ZA POMOCĄ AKUMULATORA
ZEWNĘTRZNEGO ...................................................................... 5-9
SPIS TREŚCI
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA ....................................................... 5-10
JAZDA CIĄGNIKIEM ................................................................. 5-10
ZŁOŻENIE I ROZŁOŻENIE KONSTRUKCJI ZABEZPIECZAJĄCEJ
PRZY PRZEWRÓCENIU SIĘ CIĄGNIKA (ROPS) .....................5-11
SPOSÓB JAZDY ....................................................................... 5-12
HAMULEC ................................................................................. 5-15
POKONYWANIE ZAKRĘTÓW .................................................. 5-17
JAZDA CIĄGNIKIEM NA POCHYŁOŚCIACH TERENU ............ 5-17
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PRZY WJEŻDŻANIU NA I ZJEŻDŻANIU
POLE PRACY ....................................................................... 5-18
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PODCZAS JAZDY PO DRODZE ..... 5-18
ZAŁADUNEK CIĄGNIKA NA I ROZŁADUNEK CIĄGNIKA Z
CIĘŻARÓWKI ............................................................................ 5-19
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI DOTYCZĄCE WSPOMAGANIA UKŁADU
KIEROWNICZEGO .................................................................... 5-19
SYSTEM STEROWANIA TRZYPUNKTOWYM UKŁADEM
ZAWIESZENIA (TUZ) ................................................................ 5-21
ZDALNY SYSTEM STEROWANIA UKŁADEM
HYDRAULICZNYM .................................................................... 5-22
PODŁĄCZANIE I ROZŁĄCZANIE NARZĘDZIA ........................ 5-24
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA Z NARZĘDZIEM ZAMONTOWANYM NA
TRZYPUNKTOWYM UKŁADZIE ZAWIESZENIA (TUZ)
EKSPLOATACJA .............................................................................6-1
DEMONTAŻ I MONTAŻ NARZĘDZIA NA TRZYPUNKTOWYM
UKŁADZIE ZAWIESZENIA (TUZ) (Z WAŁKIEM WOM) ................. 6-2
OBSŁUGA ELEMENTÓW TRZYPUNKTOWEGO UKŁADU
ZAWIESZENIA (TUZ) ...................................................................... 6-5
REGULACJA CIĘGNA GÓRNEGO ............................................. 6-5
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PODCZAS MONTAŻU NARZĘDZIA /
ZASTOSOWANIE OTWORÓW NA GÓRNYM CIĘGLE .............. 6-6
REGULACJA CIĘGNA KONTROLNEGO .................................... 6-6
BELKA ZACZEPOWA I PRZYCZEPA .......................................... 6-7
MONTAŻ WOM ............................................................................ 6-8
OBSŁUGA ŁADOWACZA ..............................................................6-9
PUNKTY ZACZEPIENIA ŁADOWACZA CZOŁOWEGO I
TYLNEGO ................................................................................. 6-10
JAZDA CIĄGNIKIEM NA POCHYŁOŚCIACH TERENU .............6-11
DŹWIGNIA JOYSTICKA ............................................................ 6-12
PRZYŁĄCZE ZAWORU JOYSTICKA ........................................ 6-15
KONSERWACJA ................................................................................7-1
LISTA KONTROLNA CZYNNOŚCI KONSERWACYJNYCH ......... 7-3
WYKAZ CODZIENNYCH CZYNNOŚCI KONTROLNYCH .......... 7-3
HARMONOGRAM KONSERWACJI ............................................ 7-4
ŚRODKI SMARNE .......................................................................... 7-7
KOD KONSERWACJI ..................................................................... 7-8
OTWIERANIE MASKI SILNIKA (A) ............................................. 7-8
SPRAWDZANIE POZIOMU PALIWA I TANKOWANIE (C) .......... 7-8
SPIS TREŚCI
SPRAWDZANIE POZIOMU OLEJU PRZEKŁADNIOWEGO (D) 7-9
SPRAWDZANIE POZIOMU OLEJU SILNIKOWEGO (E) .......... 7-10
SPRAWDZANIE POZIOMU CIECZY CHŁODZĄCEJ (F) ...........7-11
CZYSZCZENIE KRATKI I OSŁONY CHŁODNICY (G) ...............7-11
SPRAWDZANIE PEDAŁÓW HAMULCA I SPRZĘGŁA (H) ....... 7-12
SPRAWDZANIE WSKAŹNIKÓW, MIERNIKÓW I LAMPEK
KONTROLNYCH (I) ........................................................................ 7-12
SPRAWDZANIE REFLEKTORÓW GŁÓWNYCH, ŚWIATEŁ
AWARYJNYCH ETC. (J) ............................................................ 7-12
SPRAWDZANIE PASÓW BEZPIECZEŃSTWA I KABINY (K) ... 7-12
WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO I FILTRA OLEJU SILNIKOWEGO
(L) .................................................................................................7-13
WYMIANA OLEJU PRZEKŁADNIOWEGO I FILTRA (M) .......... 7-15
KONTROLA POZIOMU OLEJU W OBUDOWIE
PRZEDNIEJ OSI (N) .................................................................. 7-17
REGULACJA PEDAŁU HAMULCA (O) ..................................... 7-17
SMAROWANIE PUNKTÓW SMAROWANIA (P) ....................... 7-18
SPRAWDZANIE MOMENTU DOKRĘCENIA ŚRUB/NAKRĘTEK
KOŁA (Q) ................................................................................... 7-19
KONTROLA FILTRA PALIWA (R) .............................................. 7-20
ODPOWIETRZANIE UKŁADU PALIWOWEGO (S) ................... 7-20
WYMIANA GŁÓWNEGO WKŁADU FILTRA POWIETRZA (T) .. 7-22
SPRAWDZANIE PRZEWODÓW PALIWOWYCH (U) ............... 7-23
REGULACJA NAPIĘCIA PASKA NAPĘDU
WENTYLATORA (V) .................................................................. 7-23
AKUMULATOR (W) ................................................................... 7-24
SPRAWDZANIE PRZEWODU DOLOTOWEGO
POWIETRZA (X) ........................................................................ 7-26
REGULACJA ZBIEŻNOŚCI KÓŁ (Y) ......................................... 7-26
SPRAWDZANIE PRZEWODÓW GIĘTKICH CHŁODNICY I
ZACISKÓW (Z) .......................................................................... 7-27
PRZEWODY UKŁADU WSPOMAGANIA KIEROWNICY (AA) . . 7-28
REGULACJA CZOPU OBROTU PRZEDNIEJ OSI (AB) ........... 7-28
REGULACJA LUZU ZAWOROWEGO (AC) .............................. 7-28
PRZEPŁUKIWANIE UKŁADU CHŁODZENIA I WYMIANA PŁYNU
CHŁODZĄCEGO (AD) .............................................................. 7-29
PŁYN ZAPOBIEGAJĄCY ZAMARZANIU .................................. 7-30
SPUSZCZANIE WODY Z OBUDOWY SPRZĘGŁA (AF) .......... 7-31
WYMIANA BEZPIECZNIKA (AG) .............................................. 7-31
BEZPIECZNIK TOPIKOWY ZWŁOCZNY (AH) .......................... 7-32
WYMIANA ŻARÓWKI (AI) ......................................................... 7-33
PRZECHOWYWANIE I WYCOFYWANIE CIĄGNIKA
Z EKSPLOATACJI .............................................................................. 8-1
SPIS TREŚCI
PRZECHOWYWANIE CIĄGNIKA ................................................... 8-2
KRÓTKOTERMINOWE PRZECHOWYWANIE CIĄGNIKA ......... 8-2
DŁUGOTERMINOWE PRZECHOWYWANIE CIĄGNIKA ............ 8-2
PONOWNA EKSPLOATACJA CIĄGNIKA PO OKRESIE
PRZECHOWYWANIA .................................................................. 8-4
UŻYTKOWANIE I UTYLIZACJA ..................................................... 8-4
WYKRYWANIE I USUWANIE USTEREK ........................................... 9-1
WYKRYWANIE I USUWANIE USTEREK SILNIKA ........................ 9-2
WYKRYWANIE I USUWANIE USTEREK CIĄGNIKA .................... 9-4
ZAŁĄCZNIK .................................................................................. 10-2
INSTRUKCJA OBSŁUGI DOTYCZĄCA WERSJI CIĄGNIKA
Z KABINĄ .................................................................................. 10-2
PANEL PRZEŁĄCZNIKÓW ....................................................... 10-2
OŚWIETLENIE KABINY ............................................................ 10-3
KRATKI WENTYLACYJNE ........................................................ 10-3
POKRĘTŁO REGULACYJNE OGRZEWANIA .......................... 10-3
SKRZYNKA BEZPIECZNIKÓW ................................................. 10-3
PRZEDNIA SZYBA OTWIERANIE/ZAMYKANIE ....................... 10-3
OSTRZEŻENIA ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO I CHRONIĄCE
PRZED USZKODZENIEM CIĄGNIKA
W tej instrukcji obsługi znajdują się informacje oznaczone słowami OSTRZEŻENIE,
PRZESTROGA, WAŻNE i UWAGA. Znaczenie tych słów jest następujące:
UWAGA
To słowo wskazuje interesujące lub przydatne informacje podane w
instrukcji obsługi.
OSTRZEŻENIE
Słowo to wskazuje sytuację, która może doprowadzić do powstania
szkód, poważnych obrażeń ciała lub śmierci operatora ciągnika lub
innych osób, w przypadku niezastosowania się do tego ostrzeżenia.
Należy stosować się do zaleceń podanych wraz z ostrzeżeniem.
!
PRZESTROGA
Słowo to wskazuje sytuację, która może doprowadzić do uszkodzenia
ciągnika lub jego wyposażenia, w przypadku niezastosowania się
do tej przestrogi. Należy stosować się do zaleceń podanych wraz z
przestrogą.
To oznaczenie zwraca uwagę na istotne charakterystyki procedur
roboczych oraz informacje na temat technologii, których celem jest
ułatwienie obsługi ciągnika.
WAŻNE
Poziom paliwa w zbiorniku
Wskaźnik temperatury cieczy chło-
dzącej
Hamulec postojowy
Ładowanie akumulatora
Ciśnienia oleju silnikowego
Sterowanie sprzęgłem WOM —
wyłączone
Sterowanie sprzęgłem WOM —
włączone
Sygnalizacja działania kierun-
kowskazu
Blokada mechanizmu różnicowego
Przełącznik regulacji pozycyjnej —
obniżanie
Światła awaryjne
Światła mijania
Światła drogowe
Napęd na cztery koła włączony
Lampka ostrzegawcza zbyt nikskiego
poziomu cieczy chłodzącej silnik
Podgrzewanie
UNIWERSALNE SYMBOLE
Na przyrządach i elementach sterowania ciągnika KIOTI umieszczono różne uniwersalne symbole.
Poniżej podano wykaz uniwersalnych symboli wraz z ich znaczeniami.
1
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
1
PRZED ROZPOCZĘCIEM EKSPLOATACJI CIĄGNIKA ................................1-2
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA ..........................................................................1-5
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM ............................................................................1-9
PARKOWANIE CIĄGNIKA ............................................................................1-11
PRACA WOM ................................................................................................. 1-11
PRACA Z TRZYPUNKTOWYM UKŁADEM ZAWIESZENIA ......................... 1-12
KONSERWACJA CIĄGNIKA .........................................................................1-12
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS PRACY CIĄGNIKA
Z ŁADOWACZEM ............................................................................................... 1-16
UTRZYMANIE NAKLEJEK BEZPIECZEŃSTWA .........................................1-19
ROZMIESZCZENIE NAKLEJEK BEZPIECZEŃSTWA ...........................1-19
NAKLEJKI BEZPIECZEŃSTWA .............................................................1-20
OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE UTRZYMANIA NAKLEJEK
BEZPIECZEŃSTWA ...............................................................................1-25
1
-
2CK2810/CK2810H
Najlepszy operator ciągnika to ostroż-
ny operator. Większości wypadków
można uniknąć przestrzegając okre-
ślonych zasad bezpieczeństwa. Aby
zapobiec wypadkom, należy stoso-
wać te zasady bezpieczeństwa i kon-
centrować się na wykonywanej pra-
cy. Jeżeli uda się zapobiec wypadko-
wi, to znaczy, że czas przeznaczony
na zapoznanie się z tymi instrukcjami
nie został zmarnowany.
PRZED ROZPOCZĘCIEM EKSPLOATACJI CIĄGNIKA
5. Naklejki z informacjami dotyczą-
cymi bezpieczeństwa powinny być
wolne od zanieczyszczeń i odpa-
dów.
6. Należy zawsze kontrolować kieru-
nek jazdy ciągnika, aby możliwe
było ominięcie przeszkód, które
mogą spowodować obrażenia
osób lub uszkodzenie ciągnika.
7. Przed uruchomieniem silnika na-
leży upewnić się, że przed ciągni-
kiem nie znajdują się żadne osoby,
aby zapobiec wpadkom powodo-
wanym przez nagły ruch ciągnika.
1. Przed rozpoczęciem eksploatacji
nowego ciągnika zalecane jest
przeczytanie i zrozumienie całej
treści tej instrukcji obsługi. Nieza-
stosowanie się do tego zalecenia
może doprowadzić do wypadków
lub obrażeń ciała.
2. Tylko osoby odpowiednio prze-
szkolone mogą obsługiwać cią-
gnik.
3. Należy przeczytać i stosować się
do instrukcji podanych na wszyst-
kich etykietach i naklejkach ostrze-
gawczych przymocowanych do
ciągnika.
4. Brakujące lub uszkodzone naklej-
ki ostrzegawcze należy zastąpić
nowymi najszybciej, jak to prak-
tycznie możliwe. Wykaz naklejek
ostrzegawczych przedstawiono na
stronie 1-19~24.
051O101C 051O102C
1
-
3
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
1
16. Wszystkie osoby eksploatujące
ciągnik powinny posiadać wiedzę
na temat jego prawidłowej obsłu-
gi oraz powinny dokładnie prze-
czytać tą instrukcję obsługi.
17. Nie wolno wysiadać z kabiny
ciągnika bez uprzedniego zacią-
gnięcia hamulca postojowego,
opuszczenia narzędzia na podło-
że i wyłączenia silnika.
18. W ciągniku KIOTI nie wolno
wprowadzać żadnych zmian kon-
strukcyjnych.
12. Nie wolno uruchamiać silnika
stojąc na ziemi obok ciągnika.
13. W ciągniku powinien jechać tylko
operator, chyba że w kabinie za-
montowany jest fotel pasażera.
Osoby postronne powinny prze-
bywać w bezpiecznej odległości
od pracującego ciągnika.
14. Podczas wsiadania do i wysia-
dania z kabiny ciągnika, należy
zawsze trzymać się za poręcze i
opierać stopy na stopniach wej-
ściowych do kabiny. Pozwoli to
zapobiec przypadkowym pośli-
zgnięciom, potknięciom i upad-
kom.
15. Przed wejściem do kabiny cią-
gnika należy koniecznie usunąć
błoto i glebę z podeszew butów.
051O103C 051O104C 051O105C
8. Przed rozpoczęciem jazdy do tyłu
należy zawsze upewnić się, że na
trasie jazdy ciągnika nie ma żad-
nych osób ani przeszkód.
9. Nigdy nie należy obsługiwać tego
ciągnika ani żadnych innych ma-
szyn rolniczych pod wpływem al-
koholu, narkotyków lub w stanie
silnego zmęczenia.
10. Podczas wykonywania prac we
współpracy z innymi ciągnikami,
należy zawsze komunikować
swoje zamiary.
11. Nie wolno uruchamiać silnika cią-
gnika poprzez zwarcie rozruszni-
ka.
1
-
4CK2810/CK2810H
Nigdy nie należy wprowadzać zmian
w ramie zabezpieczającej ROPS po-
przez spawanie, szlifowanie lub cię-
cie, ponieważ może to spowodować
osłabienie konstrukcji ramy ROPS.
Należy wymieniać wszelkie uszko-
dzone elementy składowe ramy
ROPS.
Jeżeli rama ROPS została zdemon-
towana lub poluzowana z jakiejkol-
wiek przyczyny, należy ponownie
zamontować jej elementy składowe
w oryginalnym położeniu i dokręcić
wszystkie śruby stosując prawidłowy
moment dokręcenia.
21. Szczególną ostrożność należy
zachować podczas prowadzenia
ciągników o małym rozstawie kół.
Dla zapewnienia większej stabil-
ności ciągnika, należy ustawić
odpowiedni rozstaw kół tylnych,
patrz strona 4-25.
19. Przed uruchomieniem ciągnika,
należy wcisnąć sprzęgło i upew-
nić się, że wszystkie dźwignie
ustawione są w pozycji neutralnej
a hamulec postojowy jest zacią-
gnięty.
20. Dla zapewnienia bezpieczeństwa
operatora, we wszystkich zasto-
sowaniach ciągnika zalecane jest
stosowanie konstrukcji (ramy)
zabezpieczającej przy przewró-
ceniu się ciągnika (ROPS) oraz
pasów bezpieczeństwa.
051O106C 051O107C
Zawsze należy stosować pasy
bezpieczeństwa kiedy ciągnik
jest wyposażony w ramę zabez-
pieczającą ROPS. Nigdy nie
należy stosować pasów bezpie-
czeństwa kiedy ciągnik nie jest
wyposażony w ramę zabezpie-
czającą ROPS lub gdy rama
ROPS jest złożona.
UWAGA
1
-
5
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
1
2. Unikać przypadkowego dotykania
dźwigni zmiany biegów w czasie,
gdy silnik ciągnika pracuje. Nie-
oczekiwany ruch ciągnika może
spowodować obrażenia ciała osób
znajdujących się w pobliżu.
3. Nie należy parkować ciągnika na
pochyleniach terenu i należy pa-
miętać o tym, aby wyłączyć silnik
i WOM przed wyjściem z kabiny
ciągnika.
EKSPLOATACJA CIĄGNIKA
051O109C051O108C
H11O109A
Nie należy wskakiwać do i wyska-
kiwać z ciągnika. Można wtedy
doznać obrażeń. Podczas wsiada-
nia i wysiadania z ciągnika, należy
być zawsze odwróconym twarzą
w stronę ciągnika, przytrzymywać
się za poręcze i opierać stopy na
stopniach oraz powoli wchodzić
do i wychodzić z kabiny. Utrzymy-
wać przynajmniej trzypunktowy
kontakt, aby uniknąć upadku.
(Tzn. trzymać oburącz za poręcze
i opierać jedną stopę na stopniu,
lub trzymać jedną ręką za poręcz i
opierać obie stopy na stopniach).
OSTRZEŻENIE
1. Zawsze wsiadać i wysiadać z cią-
gnika po lewej stronie.
Zawsze należy chwycić się relingu
na błotniku.
1
-
6CK2810/CK2810H
5. Przed uruchomieniem ciągnika
należy upewnić się, że wszystkie
przewody ciśnieniowe są szczelne.
6. Do celów pociągowych można
stosować tylko belkę zaczepo-
wą. Nigdy nie należy zaczepiać
żadnych narzędzi i ładunków do
obudowy osi ani do jakichkolwiek
innych punktów za wyjątkiem belki
zaczepowej. Doczepianie ładunku
do holowania w innych miejscach
zwiększa ryzyko poważnych obra-
żeń ciała lub śmierci.
7. Niewłaściwe użycie belki zaczepo-
wej, nawet w prawidłowym położe-
niu, może spowodować przewró-
cenie ciągnika do tyłu.
8. Nie należy nadmiernie obciążać
osprzętu lub ciągniętego wyposa-
żenia. W celu zachowania stabil-
ności ciągnika należy stosować
odpowiednie przeciwwagi. Ciężkie
ładunki należy zaczepiać wyłącz-
nie do belki zaczepowej.
M55O117A
4. Nie wolno eksploatować ciągnika
w zamkniętych pomieszczeniach
bez prawidłowej wentylacji. Spali-
ny zawierające tlenek węgla mogą
spowodować poważne dolegliwo-
ści lub śmierć.
051O110C
(1) Belka zaczepowa (2) Hak holowniczy
H11O110A
1
-
7
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
1
12. Jeżeli przód ciągnika podnosi
się kiedy ciężkie narzędzia
zamontowane na trzypunktowym
układzie zawieszenia, z przodu
ciągnika należy zamontować od-
powiednie obciążniki. W takich
przypadkach, nie należy eksplo-
atować ciągnika z nieobciążonym
przodem.
051O112C
9. Sprawdzić prawidłowość połą-
czenia pomiędzy hakiem holow-
niczym i przyczepą. Patrz roz-
dział Osprzęt do holowania.
10. Obciążniki należy stosować w
zalecany sposób. Nigdy nie na-
leży zakładać większej liczby
obciążników, aby zrównoważyć
ładunek większy niż dopuszczal-
ny. Zamiast tego, należy zmniej-
szyć obciążenie, aby zapewnić
bezpieczeństwo.
H11O682A
11. Łańcuch zabezpieczający umoż-
liwia utrzymanie kontroli nad
ciągniętym wyposażeniem w
razie przypadkowego odłącze-
nia się od belki zaczepowej
podczas transportu. Za pomocą
odpowiednich łączników należy
przyczepić łańcuch do wspornika
belki zaczepowej ciągnika lub do
innego, wyznaczonego punktu
mocowania. Należy zapewnić
jedynie taki luz łańcucha, który
pozwala na swobodne skręcanie
ciągnika. W sprawie łańcucha o
wytrzymałości nominalnej równej
lub wyższej niż całkowita masa
holowanej maszyny należy skon-
taktować się ze swoim Dealerem.
1
-
8CK2810/CK2810H
15. Nie należy pozostawiać pod-
czepionego narzędzia w pozycji
podniesionej kiedy ciągnik jest
zatrzymany lub pozostawiony
bez nadzoru.
16. W przypadku stosowania narzę-
dzi lub osprzętu podczepianego
do ciągnika, należy najpierw
przeczytać odpowiednią instruk-
cję obsługi. Należy zawsze prze-
strzegać procedur bezpiecznej
eksploatacji określonych w in-
strukcji.
17. Należy znać możliwości i ograni-
czenia użytkowanego sprzętu.
18. Ciągnik eksploatowany w nie-
dozwolony lub nieprawidłowy
sposób może stanowić zagro-
żenie dla operatora i osób znaj-
dujących się w pobliżu. Przecią-
żanie ciągnika lub stosowanie
niebezpiecznego wyposażenia
może być również niebezpieczne
i należy unikać takich sytuacji.
Należy zapoznać się ze "Specy-
kacjami ograniczeń dla stosowa-
nych narzędzi", które określają
maksymalne obciążenie, przy
którym możliwa jest bezpieczna
eksploatacja ciągnika.
19. Wyjeżdżanie przodem z rowu lub
podjeżdżanie przodem na strome
wzniesienie może doprowadzić
do przewrócenia się ciągnika do
tyłu. Aby tego uniknąć, manewry
te należy wykonywać tyłem. Cią-
gniki z napędem na cztery koła
mogą dawać operatorowi fałszy-
we poczucie bezpieczeństwa
podczas wykonywania takich
manewrów, dlatego też, podczas
kierowania nimi należy zachować
szczególną ostrożność.
20. Nigdy nie należy podejmować
prób wsiadania lub wysiadania z
ciągnika, który jest w ruchu.
051O114C051O113C
13. Podczas pracy ciągnika z tylnymi
narzędziami należy zawsze sto-
sować właściwe obciążniki.
14. Należy obserwować przestrzeń
przed i za ciągnikiem, aby omijać
przeszkody podczas nawrotów
na uwrociach i podczas jazdy
w pobliżu drzew i innych prze-
szkód.
Należy uważnie kierować cią-
gnikiem, aby uniknąć obrażeń
powodowanych przez obiekty
znajdujące się obok trasy prze-
jazdu ciągnika, ponieważ cią-
gnik ten nie spełnia wymogów
normy dotyczącej konstrukcji
chroniących operatora.
OSTRZEŻENIE
/