SM-BB70 / SM-BB71-41A
FC-M785
38-26T
104 / 64 mm
165, 170, 175, 180 mm
48,8 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
40-28T
104 / 64 mm
165, 170, 175, 180 mm
48,8 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
Moment dokręcania:
0,08 Nm
1. Założyć podkładkę na
zamontowany mechanizm dźwigni
zmiany biegów*. Umieścić wypusty
podkładki sworznia w otworach
mechanizmu dźwigni zmiany
biegów zgodnie z ilustracją.
2. Wyrównać dźwignię oraz obudowę
i przykręcić cztery śruby mocujące.
* Założyć podkładkę dystansową
śruby M5 przed przykręceniem
śrub mocujących.
3. Dokręcić śrubę mocującą
mechanizmu.
4. Założyć pokrętło regulacyjne.
5. Zamontować wskaźnik zgodnie z procedurą montażu, podaną
wczęści "Wymiana wskaźnika".
* Podkładka sworznia nie jest zamontowana w przypadku tylnego
układu napędowego SL-M780-I.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów
wpołożeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i
zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia
działanie hamulca.
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Uwaga:
Adapter pojemności nie może być przestawiany, gdy dźwignia jest
ustawiona w najniższym położeniu. Pamiętać, aby nacisnąć dźwignię
(A) co najmniej jeden raz przed przestawieniem. Nie obracać
adaptera pojemności na siłę, gdyż może on ulec uszkodzeniu.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Dźwignia (A)
Symbol modelu
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie linki
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
Przerzutka przednia
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one tak oznaczone, że po
zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie
możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany wprzeciwnym
kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru i, w konsekwencji, poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
zpowodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, wktórym łańcuch został połączony, za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony
wmiejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty dokręcania
mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za
pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia
są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może
spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia,
może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
•
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby
największej tarczy.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
•
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego
posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie i
dokręcić ją do zalecanego momentu.
• Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub
kwasowych może spowodować odbarwienia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować.
Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i hałasować.
Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy
też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej tarczy i na najmniejszej
koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z podwójnym przednim kołem łańcuchowym. Nie należy jej stosować
zpotrójnym przednim kołem łańcuchowym, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
•
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy
upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych
SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części takie powinny zostać
oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
•
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
• Należy pamiętać o przeczytaniu zarówno niniejszej instrukcji serwisowej, jak i instrukcji tylnego układu napędowego (SL-M780-I).
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5MZ0A-001
Dane techniczne
X = dostępne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Symbol modelu
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego
Średnica rozstawu śrub
Długość ramienia mechanizmu korbowego
Linia łańcucha
Szerokość korpusu osi suportu
Rozmiar gwintu
Odpowiednia oś suportu
SI-5MZ0A-001-03
Przedni układ napędowy (2x10)
Grupa XT (2x10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-M785 / FD-M785-E2 / FD-M786 / FD-M786-D
FC-M785
CN-HG94
SM-SP17
Dźwignia przerzutki
Pancerz
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Łańcuch
Ślizg
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę zgodnie z ilustracją.
Typ na obejmę Typ pod oś
68 mm
Podkładka
dystansowa
2,5 mm
68 mm
Obejma systemu
mocowania
typuBB
73 mm 73 mm
A
AAAA
A
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32/36 zamontować prawą miskę
(gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz
"Sposób montażu podkładki dystansowej".
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
A
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch
Łańcuch 10-rzędowy
o bardzo wąskich
ogniwach do MTB
Wzmocniony sworzeń
łączący
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (3)
z rowkiem (2)
* W przypadku stosowania korpusu osi suportu o
szerokości 68 mm (typ na obejmę) można zamiast
podkładki 2,5 mm użyć podkładek 1,8 mm i
0,7mm.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
zoznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
UWAGA
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i dużej
tarczy).
Największa
zębatka
Duża tarcza
Łańcuch
Aby zmienić z mniejszej tarczy na większą (dźwignia A)
Gdy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z mniejszej na większą tarczę.
Przykład:
z mniejszej na większą tarczę.
Aby zmienić z większej tarczy na mniejszą (dźwignia B)
Gdy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z większej na mniejszą tarczę.
Przykład:
z większej na mniejszą tarczę.
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej. Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia
zrzucanie albo przez pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Dźwignie (A) i (B) zawsze wracają do pozycji pierwotnej po zwolnieniu ich po zmianie przełożenia. Przy użyciu jednej z tych dźwigni należy
zawsze pamiętać o jednoczesnym przekręceniu ramienia mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A) Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
w sposób pokazany na ilustracji aż do oporu.
Nie obracać więcej, ponieważ może to
spowodować uszkodzenie gwintu osłony.
Nacisnąć dźwignię A raz w celu jej ustawienia w środkowym
położeniu. Przestawić adapter pojemności do położenia 2x (tryb
podwójny).
Osłona otworu na linkę
Moment dokręcania:
3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb potrójny), a
następnie sprawdzić najniższe położenie. Nacisnąć dźwignię B dwa
lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni w najniższym położeniu.
Usunąć osłonę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki
przedniej oraz regulacji SIS znajdują się w technicznej
instrukcji serwisowej FD-M785/M785-E2/M786/M786-D
(przednia przerzutka).
Właściwa linia łańcucha 48,8 mm
FD-M785
X
X
14T
S, M, L
66° - 69°
44-38T
FD-M785-E2
X
X
12T
-
66° - 69°
40-38T
FD-M786
X
X
14T
S, M, L
66° - 69°
44-38T
FD-M786-D
X
X
14T
-
66° - 69°
44-38T
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie na siłę
spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Podkładka blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak pokazano na ilustracji.
(A)
TL-FC16
TL-FC32
Szerokie rozmieszczenie rowków
Tuleja
4
5
2
1
3
6
Wymiana i montaż wskaźnika oraz
mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Demontaż i montaż można przeprowadzać wyłącznie podczas
wymiany wskaźnika i mechanizmu dźwigni zmiany biegów.
<Demontaż>
1. Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
2. Zdemontować śruby mocujące wskaźnik (a) i (b), a następnie
podnieść soczewkę ze wskaźnika w celu zwolnienia zatrzasku,
jak pokazano na ilustracji. Zdjąć wskaźnik*.
* Nie pomylić śrub (a) i (b), gdyż może to skutkować
uszkodzeniami.
<Montaż>
1. Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
2. Sprawdzić, czy igła wskaźnika jest skierowana w prawo. (Rys. 1)
3. Zainstalować wskaźnik, mocując najpierw zatrzask, a następnie
zabezpieczyć wskaźnik za pomocą śrub mocujących (a) i (b).
4. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeżeli nie działa on poprawnie,
zamontować go ponownie, zwracając szczególną uwagę na
kroki 1 i 2.
■ Wymiana wskaźnika
■ Wymiana i montaż mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Śruba mocująca wskaźnik
Zatrzask
a
b
<Demontaż>
<Montaż>
1. Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak podczas
jej zakładania.
2. Zdjąć wskaźnik zgodnie z procedurą demontażu, podaną
wczęści "Wymiana wskaźnika".
3. Zdjąć pokrętło regulacyjne.
4. Zdemontować śrubę mocującą wskaźnik.
5. Zdemontować cztery śruby montażowe mechanizmu dźwigni
zmiany biegów, a następnie zdjąć mechanizm dźwigni zgodnie
zilustracją*.
* Nie pomieszać śrub A, B i C.
6. Zdjąć podkładkę sworznia z mechanizmu dźwigni zmiany
biegów.
Podkładka dystansowa śruby M5
Podkładka sworznia
Śruba mocująca mechanizmu
(M5 x 9,5 mm)
Pokrętło regulacyjne
A
■ Szczegółowe informacje na temat montażu bez
wskaźnika oraz montażu obejmy wspornika (SM-SL78)
można znaleźć w instrukcji serwisowej tylnego układu
napędowego.
Podkładka
sworznia
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Rys. 1
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (mała)
A
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (duża)
B
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (duża)
C
C
Moment dokręcania:
0,5 Nm
B
Moment dokręcania:
0,15 Nm