Shimano SL-M780-I Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

<
FC-M780 / FC-T780
>
Typ pod oś-
Typ na obejmę-
73 mm
A
68 mm
68 mm
Obejma systemu
mocowania typu
BB
73 mm
A
AA
AA
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Podkładka dystansowa
ABC
104 / 64 mm
170, 175 mm
SM-BB51
165, 170, 175, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
FC-M780
42-32-24T
FC-T780
48-36-26T
FC-T781
48-36-26T
FC-T781
44-32-24T
FC-T551
48-36-26T
FC-T551
44-32-24T
SM-BB70 / SM-BB71-41A
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone w taki sposób, że
po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie możliwe
po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może
spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z
powodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w
miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty dokręcania
mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za
pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia
są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może
spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia,
może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby
największej tarczy.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego
posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie i
dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub
kwasowych może spowodować odbarwienia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią
przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne,
większe tarcze, gdy łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli
łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 2, przerzucić go na kolejne,
mniejsze tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na
rowerze się jedzie, czy też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na
największej/większej tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na
ilustracji po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy
upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych
SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części takie powinny zostać
oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
Należy pamiętać o przeczytaniu zarówno niniejszej instrukcji serwisowej, jak i instrukcji tylnego układu napędowego (SL-M780-I).
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Oparcia pancerza
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5N20A-002
X = dostępne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Symbol modelu
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego
Średnica rozstawu śrub
Długość ramienia mechanizmu korbowego
Linia łańcucha
Szerokość korpusu osi suportu
Rozmiar gwintu
Odpowiednia oś suportu
SI-5N20A-002-03
Przedni układ napędowy (3x10)
Grupa XT MTB (3 x 10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-M780 / FD-M780-E / FD-M781 / FD-M781-D
FC-M780
CN-HG94
SM-SP17
XT Trekking (3 x 10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-T780 / FD-T781
FC-T780 / FC-T781 / FC-T551
CN-HG94
SM-SP17
Dźwignia przerzutki
Pancerz
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Łańcuch
Ślizg
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2
Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35-50 Nm
Uwaga:
W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek dystansowych.
Szczegółowe informacje, patrz "Sposób montażu
podkładki dystansowej".
3
Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4
Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5
Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7-1,5 Nm
6
Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga:
Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12-14 Nm.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do
MTB
Wzmocniony sworzeń
łączący
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (3)
z rowkiem (2)
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
UWAGA
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i dużej tarczy).
Największa
zębatka
Duża tarcza
Łańcuch
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej. Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie
albo przez pociągnięcie, albo przez popchnięcie dźwigni.
Dźwignie (A) i (B) zawsze wracają do pozycji pierwotnej po zwolnieniu ich po
zmianie przełożenia. Przy użyciu jednej z tych dźwigni należy zawsze pamiętać o jednoczesnym przekręceniu ramienia mechanizmu
korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją w
sposób pokazany na ilustracji aż do oporu. Nie
obracać więcej, ponieważ może to
spowodować uszkodzenie gwintu osłony.
Osłona otworu na linkę
Moment dokręcania:
3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb potrójny), a
następnie sprawdzić najniższe położenie. Nacisnąć dźwignię B dwa
lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
Usunąć osłonę otworu na linkę i
przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki
przedniej oraz regulacji SIS znajdują się w technicznej
instrukcji serwisowej FD-M780/M780-E/M781/M781-D
(przednia przerzutka), FD-T780/T781 (przednia
przerzutka).
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie na siłę
spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Przednia
tarcza
Rys. 1 Rys. 2
Tylna koronka
Symbol modelu
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie linki
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
Min. różnica między dużą a średnią tarczą
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (stopnie)
Właściwa linia łańcucha
Przerzutka przednia
Dane techniczne
FD-M780
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
FD-M780-E
X
X
18T
10T
-
66° - 69°
FD-M781
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
FD-M781-D
X
X
18T
10T
-
66° - 69°
FD-T780
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66° / 66° - 69°
FD-T781
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
1.
Założyć podkładkę na
zamontowany mechanizm dźwigni
zmiany biegów*. Umieścić wypusty
podkładki sworznia w otworach
mechanizmu dźwigni zmiany
biegów zgodnie z ilustracją.
2.
Wyrównać dźwignię oraz obudowę
i przykręcić cztery śruby mocujące.
* Założyć podkładkę dystansową
śruby M5 przed przykręceniem
śrub mocujących.
3.
Dokręcić śrubę mocującą
mechanizmu.
4.
Założyć pokrętło regulacyjne.
5.
Zamontować wskaźnik zgodnie z procedurą montażu, podaną w
części "Wymiana wskaźnika".
* Podkładka sworznia nie jest zamontowana w przypadku tylnego
układu napędowego SL-M780-I.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Wymiana i montaż wskaźnika oraz
mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Demontaż i montaż można przeprowadzać wyłącznie podczas
wymiany wskaźnika i mechanizmu dźwigni zmiany biegów.
<Demontaż>
1.
Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
2.
Zdemontować śruby mocujące wskaźnik (a) i (b), a następnie
podnieść soczewkę ze wskaźnika w celu zwolnienia zatrzasku,
jak pokazano na ilustracji. Zdjąć wskaźnik.
* Nie pomylić śrub (a) i (b), gdyż może to skutkować
uszkodzeniami.
<Montaż>
1.
Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
2.
Sprawdzić, czy igła wskaźnika jest skierowana w prawo. (Rys. 1)
3.
Zainstalować wskaźnik, mocując najpierw zatrzask, a następnie
zabezpieczyć wskaźnik za pomocą śrub mocujących (a) i (b).
4.
Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeżeli nie działa on poprawnie,
zamontować go ponownie, zwracając szczególną uwagę na
kroki 1 i 2.
Wymiana wskaźnika
Wymiana i montaż mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Śruba mocująca wskaźnik
Zatrzask
a
b
<Demontaż>
<Montaż>
1.
Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak podczas
jej zakładania.
2.
Zdjąć wskaźnik zgodnie z procedurą demontażu, podaną w
części "Wymiana wskaźnika".
3.
Zdjąć pokrętło regulacyjne.
4. Zdemontować śrubę mocującą wskaźnik.
5.
Zdemontować cztery śruby montażowe mechanizmu dźwigni
zmiany biegów, a następnie zdjąć mechanizm dźwigni zgodnie z
ilustracją.
* Nie pomieszać śrub A, B i C.
6.
Zdjąć podkładkę sworznia z mechanizmu dźwigni zmiany
biegów.
Podkładka dystansowa śruby M5
Podkładka sworznia
Śruba mocująca mechanizmu
(M5 x 9,5 mm)
Pokrętło regulacyjne
A
Szczegółowe informacje na temat montażu bez
wskaźnika oraz montażu obejmy wspornika (SM-SL78)
można znaleźć w instrukcji serwisowej tylnego układu
napędowego.
Podkładka
sworznia
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Rys. 1
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (mała)
A
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (duża)
B
Śruba montażowa dźwigni
zmiany biegów (duża)
C
C
Moment dokręcania:
0,5 Nm
B
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1 , 2 Moment dokręcania:
35-50 Nm
3 Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Sposób montażu podkładki
dystansowej
1
Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu wynosi
68 mm czy 73 mm.
2
Następnie zamontować miskę,
zgodnie z ilustracją poniżej.
Typ na obejmę-
Typ pod oś-
< FC-T781 / FC-T551>
68 mm
68 mm
Mocowanie
osłony łańcucha
73 mm
73 mm
68 mm
Obejma systemu
mocowania typu
BB
73 mm
A
A
ACC
CB
A
A
AA
A
Typ do mocowania osłony łańcucha
Podkładka blokująca
Podnieść
Uwaga:
należy umieścić podkładkę blokującą prawidłowo
ułożoną, tak jak pokazano na ilustracji.
(A)
TL-FC16
TL-FC32
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
Tuleja
4
5
2
1
3
6
Trzpień podkładki
Moment dokręcania:
0,08 Nm
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano
na ilustracji.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w
położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i
zmianie przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia
działanie hamulca.
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
  • Page 1 1

Shimano SL-M780-I Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla