• FD-M771/FD-M773
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie
ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się bezpośrednio
nad największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej.
Przykręcić za pomocą klucza
imbusowego 5 mm.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6MPFB-001
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa
tarcza)
Prowadnica
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Największa
tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M771/M773
FD-M770/
M772/M772A
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M770/FD-M772/FD-M772A
< Górne prowadzenie linki >
Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
FD-M770/M772/M772A
FD-M771/M773
Łańcuch
Klucz imbusowy 5 mm
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem
zewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce,
a z przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby dystans
między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
drut
Blokada regulująca Pro-Set
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie
naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień
z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie
naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień
z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy
na średnią.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie
dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe zrzucanie
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na
linkę
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej
36 mm.
Moment dokręcania: 5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm,
31,8 mm i zamontować je na obejmie
wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak pokazano
na ilustracji.
FD-M771 FD-M773
Śruba mocująca drut
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
„Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu użytkowania oraz warunków, w jakich odbywa się jazda. Łańcuch należy
czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia”.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się zponiższą tabelą. Wprzypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha
będzie za słabe, co może spowodować rozerwanie lub
spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
zpowodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w
miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony wmiejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701, CN-HG93 i
CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze
zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej
ze śrub całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia mieszczą się w przedziale 12 -
14 Nm.Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego, aby ponownie sprawdzić momenty dokręcenia. Ponadto,
ważne jest także okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia.Jeśli momenty dokręcenia są zbyt słabe lub jeśli śruby mocujące nie są
dokręcane na przemian i stopniowo, to lewe ramię korby może odpaść, co może spowodować przewrócenie się roweru i poważne kontuzje.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może
dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane,
łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego posiada
gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie, a
następnie dokręcić ją do zalecanego momentu.
• Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub
kwasowych może spowodować odbarwienia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas,
przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się
jedzie, czy też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej
tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie
można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na
ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych
środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się,
że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
■ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
odnośnie momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego dokręcenia elementów.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
SI-6MPFB-001-03
Typ na obejmę Typ pod oś
< FC-M770 > <FC-M771-K>
Typ na obejmę Typ do mocowania osłony łańcucha Typ pod oś
68 mm
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Podkładka
dystansowa
68 mm
Obejma
systemu
mocowania
typu BB
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Mocowanie
osłony
łańcucha
73 mm 73 mm
68 mm
Obejma
systemu
mocowania
typu BB
73 mm
A
A
A
A C
C
C B
A A
A A A A A A A A
A B C
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 /33 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek dystansowych.
Szczegółowe informacje, patrz „Sposób montażu
podkładki dystansowej”.
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia,
tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewego mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie
z ilustracją poniżej.
*
1 W przypadku zastosowania z podkładek dystansowych 2,5 mm do typu na obejmę z szerokością mufy osi suportu wynoszącą 68 mm należy założyć trzy podkładki w ten
sposób, aby dwie znajdowały się z prawej strony, a jedna z lewej.
*
2 Grubość 1,8 mm odpowiada rozmiarowi obudowy napędu łańcuchowego.
*
1
*
2
5
6
2
4
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
TL-FC32
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą prawidłowo
ułożoną, tak jak pokazano
na ilustracji.
Tuleja
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Grupa XT
Dźwignia przerzutki SL-M770 -A
Pancerz OT -SP41
Przerzutka przednia FD-M770 / FD-M771 / FD-M772 / FD-M773 / FD-M770-E / FD-M772A
Mechanizm korbowy FC-M770 / FC-M771-K
Łańcuch CN-HG93
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu FD-M770-E FD-M770 FD-M771
FD-M772 / M772A
FD-M773
Dolne prowadzenie linki X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T 22T 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T 12T 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej - S, M, L S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( ␣ )
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 63° - 66°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 44T 44T / 48T 44T 44T / 48T
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M770 FC-M771-K
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T 48-36-26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
Linia łańcucha 50 mm 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Odpowiednia oś suportu SM-BB70
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
6.5mm
Srebrny TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
6.5mm
Czarny TL-CN32 / TL-CN27
2,5 mm
1,8 mm
0,7 mm
6,5 mm
7,1 mm
68 mm
73 mm
UWAGA
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej
tarczy.
Typ pod oś
Zamocować jak
pokazano na ilustracji.
Śruba
AdapterAdapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1
,
2
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm