UWAGA
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz
„Sposób montażu podkładki dystansowej”.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby
największej tarczy.
FC-M660-10 / FC-M552
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki odpowiednie łańcuchy mają stronę przednią i tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po
zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu
łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się
roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub
kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie
za słabe, co możespowodować rozerwanie lub spadanie
łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha zpowodu
zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić łańcuch w innym
miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony wmiejscu, gdzie został połączony za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować
wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest
zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Wprzeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian istopniowo; nie należy dokręcać każdej ze
śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty dokręcania mieszczą się w przedziale 12 -
14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne
jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były
dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść
do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane,
łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego
posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
•Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie
idokręcić ją do zalecanego momentu.
• Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub
kwasowych może spowodować odbarwienia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie
nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką
ihałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i
hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze, gdy
łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys.
2, przerzucić go na kolejne, mniejsze tarcze.
•
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy też
nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej tarczy i na najmniejszej koronce,
wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy
sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W
przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić
się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do
części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą
pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Przerzutka przednia
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5KV0A-003
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni
(A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe zrzucanie
Dane techniczne
X = dostępne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Do dokręcenia śruby mocującej linkę użyć klucza płaskiego
8 mm albo klucza imbusowego 4 mm.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M660-10
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
• FD-M661-10
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad
największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej. Przykręcić
za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M661-10
FD-M660-10
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na linkę
Zastosować chwyt kierownicy
omaksymalnej średnicy zewnętrznej
36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
■ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
SI-5KV0A-003-03
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie
zilustracją poniżej.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Typ na obejmę Typ pod oś
68 mm
2.5 mm
Podkładka
dystansowa
68 mm
Obejma
systemu
mocowania
typu BB
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2
Należy użyć narzędzia specjalnego TL-FC32/33/36, aby
zamontować prawy adapter (gwint lewoskrętny) osi suportu,
wewnętrzną tuleję oraz lewy adapter (gwint prawoskrętny) osi
suportu. Moment dokręcenia: 35 – 50 Nm
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak
pokazano na ilustracji.
6
2
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
5
4
TL-FC32
A
Tuleja
< FC-M660-10 >
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
* W przypadku stosowania korpusu osi suportu o szerokości 68 mm (typ na obejmę) można zamiast podkładki 2,5 mm użyć podkładek 1,8 mm i 0,7 mm.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Symbol modelu FD-M660-10E FD-M660-10 FD-M661-10
Dolne prowadzenie linki X
Górne prowadzenie linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej - S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
␣
)
66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 42T
Grupa SLX
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów) SL-M660 -A
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka przednia FD-M660-10 / FD-M661-10 / FD-M660-10E / FD-M661-10D
Mechanizm korbowy
Łańcuch CN-HG74
Ślizg SM-SP17
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
FD-M660-10
FD-M661-10
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem
zewnętrznym przerzutki
iłańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce,
az przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby dystans
między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również
wprzypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
( Klucz imbusowy 5 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
wprawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
wlewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
wlewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
wprawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
wlewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
znajwiększej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
wprawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
wlewo (około 1/4 obrotu).
Typ pod oś
Zamocować jak
pokazano na ilustracji.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16 / 18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
Rys. 2
Rys. 1
Symbol modelu FC-M660-10 FC-M552
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego
42-32-24T
Średnica rozstawu śrub
104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego
170 mm, 175 mm
Linia łańcucha
50 mm
Szerokość korpusu osi suportu
68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptery suportu
SM-BB70 SM-BB51
68 mm
73 mm
2,5 mm