Shimano RD-M810-A Service Instructions

Typ
Service Instructions
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy nie ma luzu pomiędzy
zakończeniem widełek i hakiem, jako pokazano na ilustracji.
Jeżeli pomiędzy tymi dwoma częściami występuje luz, to może
pojawić się problem ze zmianą biegów.
Zakończenie widełek
Wspornik
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko
prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Regulacja SIS
3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a
łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być
podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się w
położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią
uchwytu pancerza na tylnej przerzutce i
odciąć nadmiar pancerza.
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-0112A-001
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i
warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne
obrażenia ciała".
Zjazdowa i swobodna jazda na rowerze są czynnościami nieodłącznie związanymi z ryzykiem.
Występuje ryzyko związane z wypadkiem, który może spowodować poważną kontuzję, a nawet
śmierć. Bardzo zalecane jest używanie ochronnych kasków i ekwipunku oraz uważne sprawdzenie
roweru przed jazdą, pod kątem bezpieczeństwa. Prosimy pamiętać, że jeździ się na własne ryzyko i
należy się dokładnie upewnić, czy posiadane doświadczenie i umiejętności są wystarczające.
Jeżeli trudno jest zamontować koło, zamontować dźwignię zacisku piasty po tej samej stronie co tarcza.
Należy przy tym upewnić się, ze dźwignia zacisku nie będzie przeszkadzać w pracy tarczy i powodować
przypaleń.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące. Dostępne są
dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą
tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co
może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany
liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie
łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w
miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie
zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych
obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
W zależności od kształtu ramy, przerzutka tylna może wchodzić w kontakt z łańcuchem.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi.
Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i
łańcuch.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ
mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory
linek.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy
nie używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy,
gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani
innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy
lub przewrócenie roweru, za wyjątkiem awarii wynikających z użycia nieodpowiednich materiałów lub metod
produkcji.
Kółko napinające ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko napinające należy zamontować tak, aby
strzałka była skierowana w prawo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z
normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Śruba regulacji
górnej
Kółko prowadzące
Pociągnąć
Mniej niż 30 mm
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
Śruba regulacji
dolnej
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana w
oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę i
obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak, aby
nie dotykało tylnej koronki
ale nie tak blisko, aby
dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce i
powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
Wymiana przerzutki tylnej
Uwaga: Podczas demontażu kółka napinającego przy
wymianie tylnej przerzutki, należy najpierw zdjąć
E-ring.
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu największego przełożenia,
zatrzymać koło, a następnie sprawdzić, czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi największej koronki
wynosi od 5 do 6 mm. Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi i
sprawdzić, czy zmiana następuje płynnie. Jeżeli ulegnie zmianie
liczba zębów koronek, regulację należy przeprowadzić od nowa.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna
B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu
korbowego w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go,
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Uwaga:
Odległość między zewnętrzną blokadą a oparciem pancerza
tylnej przerzutki może się zmieniać w miarę ruchów zawieszenia
tylnego; długość pancerza należy więc określić w chwili, gdy jest
on najdłuższy. W przypadku zmiany ustawień adaptera
pojemności, szczególnie w razie zmiany specyfikacji roweru z
górskiej na zjazdową, pancerz może stać się krótszy. Jeżeli tak
się stanie, wpłynie to na charakterystykę zmiany biegów, a więc
należy ponownie dostosować długość pancerza.
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pancerz
Oparcie pancerza
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
E-ring
Kółko napinające
Klucz imbusowy 2 mm
Adapter pojemności
* kiedy używany jest adapter pojemności
O adapterze pojemności
Ta przerzutka jest zgodna z dwoma typami kaset: Tryb All-Mountain (11 - 32T / 11 - 34T) oraz tryb downhill (11 -
23T / 12 - 25T / 11 - 28T). W przypadku używania koronek trybu All-Mountain, wymagane jest także użycie
adaptera pojemności.
Uwaga: Po napięciu łańcucha, sprawdzić, czy
adapter pojemności może zostać
dociśnięty do widełek.
Demontaż adapteru pojemności
W przypadku zainstalowania adaptera pojemności
W przypadku niezainstalowania adaptera pojemności
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Moment dokręcania:
1 - 1,5 Nm
Moment dokręcenia śruby haka:
8 - 10 Nm
Tryb All-Mountain Tryb Downhill
SI-0112A-001-03
RD-M810-A
Klucz imbusowy 3 mm
Moment dokręcania kółka
prowadzącego/napinającego:
2,5 - 5,0 Nm
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Grupa SAINT
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M810
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka tylna RD-M810-A
Typ SS / GS
Piasta tylna FH-M810 / FH-M815
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-M770 / CS-HG80 / CS-6500
Łańcuch CN-HG93
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M810-A
Typ SS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 17T/23T* 31T / 37T*
Możliwe kombinacje koronek 11 - 32T / 11 - 34T / 11 - 28T / 11 - 23T / 12 - 25T
Najmniejsza zębatka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym Jednorzędowy 14T
Typ roweru All-Mountain Downhill
Adapter pojemności X -
Możliwe kombinacje koronek 11-32T / 11-34T 11-23T / 12-25T / 11-28T
  • Page 1 1

Shimano RD-M810-A Service Instructions

Typ
Service Instructions