Shimano RD-M972 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy,
a łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być
podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się
w położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz.
Następnie wyrównać pancerz z dolną
krawędzią uchwytu pancerza na tylnej
przerzutce i odciąć nadmiar pancerza.
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Montaż tylnej przerzutki
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy nie ma luzu pomiędzy
zakończeniem widełek i hakiem, jako pokazano na ilustracji. Jeżeli
pomiędzy tymi dwoma częściami występuje luz, to może pojawić się
problem ze zmianą biegów.
RD-M972
RD-M772
RD-M662
RD-M592
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie widełek
Pancerz
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Jeżeli trudno jest zamontować koło, należy zamontować dźwignię zacisku piasty po tej samej
stronie co tarcza. Należy przy tym upewnić się, że dźwignia zacisku piasty nie będzie
przeszkadzać w pracy tarczy i powodować przypaleń.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one
prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia
zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub
kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha,
połączenie łańcucha będzie za słabe, co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym
niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie
uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do
upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe
do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub
zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one
tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie
dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41).
Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej
przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana
jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
górnej
Kółko prowadzące
Pociągnąć
Mniej niż 30 mm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Śruba regulacji
dolnej
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana
w oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę
i obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak, aby
nie dotykało tylnej koronki
ale nie tak blisko, aby
dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
Wymiana tylnej przerzutki (RD-M972)
Uwaga: Podczas demontażu kółka
napinającego przy wymianie tylnej przerzutki,
należy najpierw zdjąć E-ring.
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu
największego przełożenia, zatrzymać koło,
a następnie sprawdzić, czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi
największej koronki wynosi od 5 do 6 mm.
Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi
i sprawdzić, czy zmiana następuje płynnie.
Jeżeli ulegnie zmianie liczba zębów koronek, regulację należy
przeprowadzić od nowa.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu
korbowego w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go,
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pancerz
Oparcie pancerza
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
E-ring
Kółko napinające
Moment dokręcania kółka
prowadzącego/kółka napinającego:
2,45 - 4,9 Nm
SI-5W70B-001-03
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5W70B-001
RD-M972 / RD-M772 / RD-M662 / RD-M592
<RD-M972 / M772>
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701/CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach,
np. CN-HG50/CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
7,1 mm
6,5 mm
Grupa XTR XT SLX Deore
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M970 SL-M770 SL-M660 SL-M590
Pancerz SIS-SP41 SIS-SP41 SIS-SP41 SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M972 RD-M772 RD-M662 RD-M592
Typ SGS / GS SGS / GS SGS / GS SGS
Piasta tylna FH-M970 / M975 FH-M770 / M775 FH-M665
FH-M529 / M590 / M595 / M629
Biegi 9 9 9 9
Kaseta zębatek CS-M970 CS-M770 CS-HG80 CS-HG61
Łańcuch CN-7701 CN-HG93 CN-HG73 CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / BT17 SM-SP17 / BT17 SM-SP17 SM-SP17 / BT17
Symbol modelu RD-M972 / RD-M772 RD-M662 RD-M592
Typ SGS GS SGS GS SGS
Biegi 9 9 9 9 9
Całkowita pojemność 45T 33T 45T 35T 45T
Możliwe kombinacje koronek 11-32T, 11-34T, 12-34T 11-32T, 11-34T 11 - 32T, 11 - 34T, 12 - 36T
Najmniejsza zębatka 11T 11T 11T 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T 22T 22T 22T
5~6 mm
  • Page 1 1

Shimano RD-M972 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla