Reely 239999 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
1
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
PL Ważne informacje
Drogi Kliencie!
Uszkodzenia serwomechanizmów są spowodowane, między
innymi, przez sztywne mechanizmy sterownicze lub mechanikę
(np. brud lub korozję) jak i przez niesymetryczne i przez to
nieliniowe, geometryczne układy sterownicze.
Dlatego też powinieneś sprawdzić następujące elementy i, jeśli to
konieczne, powziąć odpowiednie działania korygujące przed
wznowieniem operacji kierowania Twoim modelem.
Przez te działania zapewniasz sobie skuteczniejszą kontrolę
mechanizmu kierowniczego, który jest szybszy pod obciążeniem i
szczególnie zrównoważony do prawej i lewej.
1. Kontrola geometrii sterowniczej
Dwa prostokątne ramiona zwrotnicy osi przedniej („A” i „A’”) muszą
być ustawione w taki sposób, że są dokładnie równoległe i
położone pod kątem 90° do linii „B”. Linia „B” jest dokładnie pod
kątem 90° (poprzeczna) do kierunku jazdy.
Jeśli przednie koła nie są zupełnie neutralne (proste) po
skorygowaniu ramion zwrotnicy osi przedniej, musisz dostosować
neutralne położenie kół (rozstaw kół) do drążka kierowniczego
poprzecznego „C”.
Dźwignia członu napędzanego serwomechanizmu „D”
serwomechanizmu kierowniczego musi być ustawiona tak, aby
była pod kątem 90° do obudowy serwomechanizmu kiedy
wyrównuje się położenie neutralne mechanizmu sterowniczego na
Transmiterze (ustaw także wyważenie na „0”).
Jeśli to konieczne, zdemontuj dźwignię członu napędzanego
serwomechanizmu „D” i zamontuj go ponownie trochę
przesuwając. Małe odchylenia mogą być regulowane przy
wyważeniu na nadajniku.
Kiedy ramiona zwrotnicy osi przedniej i dźwignia członu
napędzanego serwomechanizmu wyregulowane są poprawnie jak
przedstawiono powyżej, być może będzie trzeba wyregulować
drążek sterujący „E” tak, żeby ustawić zbieżność kół ponownie w
kierunku podróżowania prosto.
2. Montaż drążka kierowniczego i dźwigni członu
napędzanego serwomechanizmu
Usuń śrubę „A” z połączenia kulowego „B” i ponownie przykręć
śrubą połączenie kulowe do dźwigni członu napędzanego
serwomechanizmu w drugą dziurkę od wewnątrz (pozycja „C”).
Przed ponownym montażem mechanizmu zwrotniczego, upewnij
się, że można łatwo poruszać mechanizmem sterowniczym.
Wyczyść lub nasmaruj jeśli to konieczne.
Po wszystkich poprawkach, powinieneś wyregulować drogę
serwomechanizmu mechanizmu sterowniczego na nadajniku.
Możesz znaleźć dalsze informacje w instrukcji operacyjnej
zdalnego sterowania.
Przy dokonywaniu poprawek, zadbaj o to by serwomechanizm nie
osiągnął martwego punktu!
Serdeczne pozdrowienia,
Twój REELY-Team
2
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Ważne powiadomienia dotyczące działania modeli Carbon Fighter (236600), Carbon Fighter 4WD (236606), Carbon Fighter
Pro (236666), Carbon Breaker Pro (237700), Carbon Rallye (238000) and Carbon Racer (238800)
Drogi Kliencie,
Abyś mógł cieszyć się swoim modelem przez długi czas i nie utracić uprawnień do skorzystania z gwarancji, uniknąć uszkodzenia
produktu lub innych przedmiotów bądź urazów osób postronnych, należy obowiązkowo przestrzegać instrukcji operacyjnych.
Ponadto, w Twoim własnym interesie, prosimy Cię o dokładne zapoznanie się z następującymi informacjami dodatkowymi:
Przed pierwszą jazdą filtr powietrza musi zostać naoliwiony. Posłuż się odpowiednim olejem filtru powietrza dla tego celu
(np. Conrad zamówienie nr 228680).
Aby pracować ze swoim modelem posługuj się jedynie najwyższej jakości olejem do silników dwusuwowych zmieszanym
z czterogwiazdkową benzyną w proporcji 1:25.
Wbudowane zdalne sterowanie jest nastawiane jedynie w fabryce. Przed pierwszą jazdą należy wyregulow
przepustnicę i sterowanie w ten sposób, aby serwomechanizmy nie ustawiały się w martwym punkcie (serwomechanizmy
buczą) podczas maksymalnego wychylenia.
Przed pierwszą jazdą system bezpieczeństwa zapobiegający uszkodzeniom (fail-safe) musi zostać ustawiony w taki
sposób, że w razie zakłóceń radiowych, przepustnica zdławi silnik i zostanie uruchomiony hamulec.
Zwracamy uwagę na fakt, że przełożenia przekładni zębatej wybrane zostały dla użycia offroadowego. W przypadku
ciągłego używania na drodze, nie można wykluczyć możliwości nadobrotów silnika.
Wymienione wyżej modele przeznaczone są do użytku offroadowego i są one często bardzo brudne. Częste czyszczenie
zachowuje funkcjonowanie modelu. Jednakże, czyszczenie nie powinno być przeprowadzane przy użyciu
wysokociśnieniowej oczyszczarki.
Ogólnie rzecz biorąc, w czasie procesu czyszczenia czynnością obowiązkową jest przykrycie filtru powietrza, baterii i
odbiornika plastikową torbą, lub czymś podobnym, aby utrzymać je w stanie wodoszczelnym. Obowiązkowe jest także
zdemontowanie akumulatora i odbiornika przed procesem czyszczenia. Części ruchome muszą zostać naoliwione i
nasmarowane ponownie po każdym czyszczeniu. Dodatkowo, rekomendujemy suszenie modelu sprężonym powietrzem
po zakończeniu procesu mycia.
Prawdziwy samochód musi być regularnie serwisowany i konserwowany przez obsługę serwisową. Także w Twoim
modelu regularnie należy sprawdzać śruby pod kątem prawidłowego mocowania lub częstych uszkodzeń, które mogą s
pojawić – w takim przypadku należy je naprawić. Używaj do tego celu jedynie oryginalnych części zamiennych.
Układ filtracji powietrza musi być często sprawdzany na wypadek uszkodzeń (dziury itp.) i, jeśli to konieczne, musi zostać
wymieniony. Filtr powietrza powinien być co jakiś czas wyczyszczony i nasmarowany ponownie.
Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że części zużywane normalnie w eksploatacji takie jak opony, sprzęgła itp. oraz
uszkodzenia powypadkowe są wyłączone z objęcia gwarancją.
Twój REELY-Team
3
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
1:6 GP Buggy „Carbon Fighter Pro“ 2WD RtR
Spis treści
1. Wprowadzenie ………………………………………………………………………………………………… 4
2. Przeznaczenie ………………………………………………………………………………………..………… 4
3. Objaśnienie symboli …………………………………………………………………………………………… 4
4. Instrukcje bezpieczeństwa…………………………………………………………….…………………..…… 5
a. Ogólne ……………………………………………………………………………………………… .. 5
b. Silnik i paliwo …………………………………………………………………………………………. 5
c. Działanie ………………………………………………………………………………………….…… 6
d. Zdalne sterowanie…………………………………………………………………………………....... 6
e. Baterie i akumulatory …………………………………………………………………………...……. 6
5. Terminologia techniczna …………………………………………………………………………………..…… 7
6. Początki ……………………………………………………………………………………………………… ... 9
a. Zakres dostawy ………………………………………………………………………………………. 9
b. Potrzebne akcesoria ………………………………………………………………………………..... 9
c. Części zamienne ……………………………………………………………………………………… 9
d. Zalecane akcesoria, ogólne informacje……………………………………………………………… 9
e. Narzędzia i elementy pomocnicze ………………………………………………………………….. 10
f. Lista rozruchowa ……………………………………………………………………………………... 10
g. Działanie RC ………………………………………………………………………………………….. 10
h. Moduł Fail-safe ……………………………………………………………………………………….. 12
i. Sprawdzanie zasięgu zdalnego sterowania.…………………………………………………….... 12
j. Sprawdzenie funkcji serwomechanizmu ……………………………………………………………. 13
k. Sprawdzenie podstawowych ustawień gaźnika ……………………………………………………. 14
l. Uruchomienie silnika ………………………………………………………………………………..... 15
m. Instrukcje dotarcia silnika ………………………………………………………………………...... 17
7. Działanie ………………………………………………………………………………………………………… 18
a. Ogólne ………………………………………………………………………………………………. 18
b. Efekt sposobu kierowania na pojedyncze części modelu ………………………………………. 18
8. Ustawienia ………………………………………………………………………………………………………. 19
a. Precyzyjna regulacja silnika ………………………………………………………………………….. 19
b. Regulacja amortyzatorów …………………………………………………………………………….. 19
c. Ustawianie kąta pochylenia kół ………………………………………………………………………. 20
d. Ustawienia zbieżności ………………………………………………………………………………… 21
e. Zaawansowane tuningowanie ……………………………………………………………………….. 22
9. Konserwacja ………………………………………………………………………………………………… …… 22
10. Usuwanie odpadów ……………………………………………………………………………………………. 23
a. Produktu ………………………………………………………………………………………………. 23
b. Baterii i akumulatorów……………………………………………………………………………….... 24
11. Deklaracja zgodności (DOC) …………………………………………………………………………………. 24
12. Dane techniczne ……………………………………………………………………………………………….. 24
13. Wykrywanie i usuwanie usterek ……………………………………………………………………………. 25
4
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
1.
Wprowadzenie
Drogi Kliencie,
Dziękujemy za zakupienie tego produktu.
Niniejszy produkt spełnia wymogi obecnych wytycznych ustawowych, europejskich i krajowych.
Niniejsze wskazówki eksploatacyjne są częścią tego produktu. Zawierają one ważne informacje dotyczące
tego jak uruchomić produkt i jak z nim postępować. Prosimy o wzięcie tego pod uwagę w razie przekazania
tego produktu osobom postronnym.
Prosimy o zachowanie tych wskazówek na przyszłość!
Wszystkie nazwy firm i oznaczenia produktów zawarte w niniejszej instrukcji są znakami handlowymi ich poszczególnych
właścicieli. Wszelkie prawa zastrzeżone.
W razie jakichkolwiek zapytań technicznych, skontaktuj się lub skonsultuj z:
Nr tel.: +49 9604 / 40 88 80
Fax.: +49 9604 / 40 88 48
Pon. Czw.: 8.00 do 16.30
Pt.: 8.00 do 14.00
2.
Przeznaczenie
Ten produkt jest modelem z napędem na tylne koła, który może być sterowany radiowo przy użyciu dołączonej aparatury zdalnego
sterowania. Model napędzany jest przez silnik spalinowy. Podwozie zostało zmontowane wcześniej i jest gotowe do jazdy.
Ten produkt nie jest zabawką. Nie jest przeznaczony dla dzieci poniżej 14 roku życia.
Ten model przeznaczony jest do użytku poza domem.
Zwróć uwagę na wszystkie instrukcje bezpieczeństwa w niniejszej instrukcji użycia. Zawierają one ważne informacje
dotyczące użytkowania produktu.
3.
Objaśnienie symboli
Wykrzyknik sygnalizuje szczególne ryzyko w postępowaniu, operowaniu lub kontrolowaniu produktu.
Strzałka sygnalizuje specjalne wskazówki i informacje operacyjne.
5
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
4.
Instrukcje bezpieczeństwa
Gwarancja stanie się nieważna jeśli uszkodzenie zostało wywołane przez niestosowanie się do instrukcji działania. Nie
bierzemy na siebie odpowiedzialności za żadne uszkodzenia wynikłe w ten sposób.
Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za uszkodzenia własności lub uraz osobisty spowodowany przez niewłaściwe
użytkowanie czy niezastosowanie się do instrukcji bezpieczeństwa! W takich przypadkach gwarancja jest unieważniana.
Normalne zużycie podczas eksploatacji (np. zużyte opony) jest wykluczone z objęcia gwarancją, to samo odnosi się do
przypadkowych uszkodzeń (np. złamany wahacz poprzeczny, zarysowane lub zniszczone nadwozie itp.).
Drogi Kliencie, następujące instrukcje bezpieczeństwa są przeznaczone nie tylko dla ochrony produktu, ale także dla Twojego
własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych. Dlatego właśnie powinieneś przeczytać uważnie ten dział przed użyciem naszego
produktu!
a) Ogólne
Uwaga, ważna adnotacja!
Kierowanie modelem może doprowadzić do materialnych i/lub osobistych szkód. Dlatego też upewnij się, że jesteś odpowiednio
ubezpieczony używając modelu, np. uzyskując prywatne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli już posiadasz
ubezpieczenie, dowiedz się przed uruchomieniem, czy obejmuje kierowanie modelem.
Nieupoważnione przekształcanie i/lub modyfikacje produktu są niedopuszczalne z powodów bezpieczeństwa i zezwoleniowych (CE).
Ten produkt nie jest zabawką. Nie jest odpowiedni dla dzieci poniżej 14 roku życia.
Ten produkt nie może przemoknąć.
Ten model został skonstruowany do użytku poza domem. Spaliny są szkodliwe dla zdrowia! Nigdy nie eksploatuj silnika w
zamkniętych pomieszczeniach, nawet dla wykonania jazdy próbnej.
Zwróć uwagę na odpowiednie przepisy dotyczące wyposażenia i instrukcji dotyczącej konserwacji tyczących się pojazdu.
Używaj jedynie oryginalnych części zamiennych.
Nie zostawiaj materiału pakunkowego leżącego gdzieś niedbale jako że może on się stać niebezpieczną zabawką w rękach dzieci.
W razie pojawienia się jakichkolwiek pytań, na które nie ma odpowiedzi w instrukcji operacyjnej, skontaktuj się z naszym wsparciem
technicznym (informacje kontaktowe - patrz rozdział 1) lub z innym ekspertem.
Kontrolowania i obchodzenia się z modelem pojazdu sterowanym zdalnie należy się nauczyć! Jeżeli nigdy nie sterowałeś takim
modelem, rozpocznij szczególnie ostrożnie aby przyzwyczaić się do tego jak reaguje on na polecenia zdalne. Postępuj cierpliwie!
b) Silnik i paliwo
Przestrzegaj przepisów dotyczących wlotu silnika.
Używaj jedynie mieszanki standardowego paliwa dla silników dwusuwowych i oleju w stosunku 25:1 z paliwem super lub super plus.
Nigdy nie dotykaj silnika lub rury wydechowej w czasie działania! Nigdy nie dotykaj mechanizmu napędowego i nie wtykaj w niego
żadnych przedmiotów!
Ryzyko poparzeń i urazów!
Wyłączanie silnika: Przyciśnij czerwony przycisk STOP (regulator zapłonu) na silniku. Poczekaj aż silnik przestanie działać zanim
wyłączysz odbiornik, a potem transmiter.
Trzymaj paliwo w zamknięciu i w miejscu niedostępnym dla dzieci!
Unikaj kontaktu z oczami, błonami śluzowymi czy skórą. Skonsultuj się z lekarzem, jeżeli poczujesz się źle!
Zagrożenie dla zdrowia!
Nigdy nie rozlewaj paliwa. Używaj specjalnej butelki na paliwo przy uzupełnianiu paliwa w modelu.
Jazdy próbne czy eksploatacja musi odbywać się poza domem. Nie wdychaj spalin.
Sprawdź szczelność połączeń rurowych i zakrętkę zbiornika paliwa przed każdym użyciem.
6
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Paliwo jest łatwopalne. Nie pal gdy uzupełniasz paliwo modelu. Bez otwartego ognia!
Ryzyko eksplozji lub pożaru!
Przechowuj paliwo tylko w pomieszczeniach o dobrej wentylacji i trzymaj je z daleka od źródeł zapłonu.
Przenoś model jedynie wtedy, gdy bak jest pusty! Opróżnij bak jeśli nie korzystasz z modelu przez kilka dni.
Używaj tylko właściwych pojemników do przenoszenia paliwa.
Paliwo silnikowe może atakować i uszkodzić lakier oraz części gumowe.
Pustych pojemników po paliwie jak i pozostałego paliwa należy pozbyć się jako odpadów o charakterze szczególnym
(niebezpiecznym).
Nie wrzucaj pojemników po paliwie do ognia!
c) Działanie
Rozpoczęcie pracy:
Sprawdź wszystkie połączenia śrubowe i nakrętki na kołach.
Upewnij się, że baterie doładowywane (akumulatory) transmitera i odbiornika są w pełni naładowane.
Ustaw aparaturę zdalnego sterowania o kształcie uchwytu pistoletowego na pozycję neutralną. Aby to zrobić, zwolnij przepustnicę i
wolant sterowniczy. Zawsze włączaj transmiter zanim włączysz odbiornik.
Nigdy nie steruj modelem jeśli Twoja zdolność reakcji jest ograniczona (np. kiedy jesteś zmęczony lub pod wpływem leków/alkoholu).
Nieprawidłowe reakcje mogą doprowadzić od poważnych szkód osobistych i materialnych.
Nie steruj modelu w kierunku grup ludzi, osób indywidualnych czy zwierząt!
Zawsze utrzymuj kontakt wzrokowy z modelem! Nie steruj nocą.
Nigdy nie używaj modelu na drogach publicznych! Zwróć uwagę na odpowiednie warunki i przepisy dotyczące miejsca użycia.
Modelu nie wolno używać w pomieszczeniach!
Nigdy nie używaj modelu bez filtru powietrza!
Regularnie sprawdzaj wszystkie połączenia śrubowe i mocowania jako że mogą się one poluzować lub odpaść przez wibracje
wytwarzane przez silnik w czasie pracy.
Unikaj sterowania przy częściowym obciążeniu przez długie okresy czasu. Silnik oraz sprzęgło mogą się przegrzać ze względu na
niewystarczające chłodzenie powietrzem!
Unikaj sterowania przy niezwykle niskich temperaturach na zewnątrz. W zimnym otoczeniu plastik z nadwozia modelu traci swoją
elastyczność tak że wypadki bez większego znaczenia w normalnych warunkach mogą spowodować odpryskiwanie lub pękanie.
d) Zdalne sterowanie
Przed włączeniem, sprawdź zakres działania swojego zdalnego sterowania.
Sprawdź wskaźnik poziomu naładowania swojej aparatury zdalnego sterowania! Słabe lub wyładowane baterie doładowywane (lub
normalne baterie) mogą doprowadzać do utraty kontroli nad modelem.
Mocno przykręć antenę transmitera i rozciągnij ją na całą długość. Jeśli antena nie jest w pełni wyciągnięta, zmniejsza się zakres
działania zdalnego sterowania na Twój model.
Upewnij się, że przepustnica/serwohamulec jest w pozycji neutralnej zanim włączysz silnik.
Przy modelu stojącym w miejscu, sprawdź czy serwomechanizmy prawidłowo reagują na komendy zdalnego sterowania!
Zabezpiecz za długie i poluzowane kable cienkimi spinaczami (łącznikami) do kabli! Szczególnie upewnij się, że żadne kable nie
mogą zostać wciągnięte przez części ruchome.
Upewnij się, że żadna osoba blisko Ciebie nie nadaje na Twojej częstotliwości! Zakłócające sygnały na tej samej częstotliwości mogą
doprowadzać do utraty kontroli nad modelem. Nawet kiedy robisz użytek z różnych typów modulacji (FM, PPM, AM, PCM), nie może
być używana ta sama częstotliwość.
Nie steruj modelem pod liniami wysokiego napięcia czy masztami radiowymi.
Nie steruj podczas burzy! Zakłócenia atmosferyczne mogą wpłynąć na sygnały Twojego zdalnego sterowania.
Nie kieruj modelu w deszczu, przez wodę, mokrą trawę, błoto czy śnieg. Elementy systemu zdalnego sterowania nie są odporne na
wodę!
Zawsze pozostawiaj włączoną aparaturę zdalnego sterowania i odbiornik tak długo, jak działa silnik!
Wyłączanie: Najpierw wyłącz silnik, potem odbiornik, a na końcu transmiter!
e) Baterie i baterie doładowywane
7
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Wyjmij baterię doładowywaną z odbiornika jeśli nie używasz go przez dłuższy okres czasu.
Nigdy nie łącz baterii doładowywanych z ogniwami suchymi (zwykłe baterie).
Nigdy nie łącz baterii pełnych z niepełnymi lub baterii o różnych pojemnościach. W przeciwnym razie, baterie słabsze lub te o
mniejszej pojemności mogą się całkowicie wyładować i przeciekać.
Nigdy nie próbuj doładowywać ogniw suchych. Ryzyko eksplozji!
Pozbądź się pustych, wadliwych baterii lub baterii, których nie da się już właściwie doładować (patrz rozdział „Pozbywanie się
sprzętu”).
5.
Terminy techniczne
2WD, 4WD
Napęd na dwa koła lub na cztery koła
Zwrotnica (C-hub)
To tutaj oś koła się obraca. Ramiona zwrotnicy osi przedniej ulokowane są z przodu zwrotnicy.
Sworzeń zwrotnicy
Oś kierująca koła. Łączy kręcącą się zwrotnicę z dźwigarem zwrotnicy (pomiędzy górnym i dolnym wahaczem poprzecznym).
Czop osi
Oś, do której koło jest przykręcone i wokół której się kręci.
Podwozie
“Rama” pojazdu, ściśle mówiąc, tylko dolna płyta nośna.
Wał napędowy CVD
Wał, który z jednej strony zazębia się na mechanizmie różnicowym za pomocą sworznia stalowego w elemencie zabierającym, a który z drugiej
strony jest połączony z osią koła przez przegub Cardana, co skutkuje niskim zużyciem. Dzięki temu koło może się poruszać z dużym
wychyleniem przednich kół na zakrętach (silny kąt wału).
Mostek amortyzatorów
Górna końcówka amortyzatorów osi po prawej i lewej jest przykręcona do mostka amortyzatorów z przodu i z tyłu. W ten sposób, amortyzatory
są połączone przez mostek amortyzatorów.
Mechanizm różnicowy (dyferencjał)
Mechanizm wyrównujący. Wyrównuje różnice w prędkościach obrotowych, np. pomiędzy krzywizną koła wewnątrz i tą na zewnątrz.
Śruba regulacji przepustnicy
Reguluje minimalne doprowadzenie powietrza do gaźnika na biegu jałowym.
Odbiornik
Odbiera i “tłumaczy” sygnały sterujące aparatury zdalnego sterowania (kierunek i natężenie) dla serwomechanizmu i regulatora prędkości jazdy.
Przekaźnik kwarcowy dostrojony do odbiornika kwarcowego zapewnia idealną komunikację pomiędzy przekaźnikiem I odbiornikiem. Przekaźnik
kwarcowy i odbiornik kwarcowy są dostrojone do siebie nawzajem tak żeby sygnały przekaźników używanych w tym samym czasie nie miały
wpływu na odbiornik (w tym modelu).
Fail-safe
Układ elektroniczny, który przesuwa połączony z nim serwomechanizm do zwyczajowej pozycji kiedy kontakt radiowy jest przerwany, np. kiedy
zasięg został przekroczony lub w przypadku błędu przekazu. Kiedy kontakt radiowy zostanie przywrócony, serwomechanizm ponownie
właściwie odpowiada na sygnały sterujące. Funkcja fail-safe może być zintegrowana w odbiorniku lub umieszczona pomiędzy odbiornikiem i
serwomechanizmem jako element dodatkowy.
Serwomechanizm przepustnicy/hamulców
Ten serwomechanizm kontroluje suwak gaźnika jak i hamulec tarczowy.
Iglica wysokich obrotów
Reguluje doprowadzenie paliwa silnikowego do gaźnika.
Serwomechanizm sterujący
Siłownik, który wykonuje funkcję kontroli mechanicznej za pomocą dźwigni. Ten serwomechanizm steruje poprzez drążki kierownicze
poprzeczne. Oszczędzacz serwomechanizmu zintegrowany z dźwignią kontroli serwomechanizmu chroni serwomechanizm przed
uszkodzeniami, które mogą być spowodowane przez silne wstrząsy kół poprzez drążkach kierowniczych poprzecznych na napęd
serwomechanizmu.
Filtr powietrza
Filtr powietrza zrobiony jest z tworzywa piankowego. Zapobiega on wprowadzaniu kurzu i brudu do gaźnika lub silnika poprzez otwór ssący.
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
Kąt sworznia zwrotnicy w kierunku jazdy. Jeśli punkt przecięcia wyimaginowanej linii równoległej do sworznia zwrotnicy i ziemi jest przed
punktem przylegania opony do podłoża, to mówimy wtedy o wyprzedzeniu sworznia zwrotnicy.
Amortyzator olejowy
Amortyzator składa się ze sprężyny śrubowej, w której środku tłok może poruszać się do góry i na dół w wypełnionym olejem cylindrze.
Sprężyna śrubowa opiera się na tarczy na końcu pręta tłokowego i na nakrętce radełkowanej względnie na pierścieniu dystansowym na
zewnątrz cylindra. Przez skręcanie nakrętki radełkowanej lub zróżnicowaną grubość pierścienia dystansowego można regulować napięcie
wstępne sprężyny. Sprężyna tłumi odchylenia połówek osi przy jeździe na nierównym terenie. Ugięcie elementu sprężystego i jego rozprężanie
8
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
jest tłumione przez tłok poruszający się przez olej. Poprzez wybieranie zróżnicowanych olejów do amortyzatora, jego własności tłumiące mogą
być zróżnicowane. Amortyzator umieszczony jest pomiędzy mostkiem amortyzatorów na górze i dolnym wahaczem poprzecznym. Droga
odchylenia ograniczona jest przy pomocy plastikowego mankietu.
Wahacz poprzeczny
Półoś w poprzek kierunku jazdy łączy zawieszenie kół (czop osi, zwrotnica i sworzeń zwrotnicy) z podwoziem.
Model RC
Model "Radio controlled" lub bardziej precyzyjnie: "Remote controlled", pojazd modelarski sterowany zdalnie.
Tłumik dźwięku
Tłumik dźwięku służy izolacji dźwiękowej i optymalnemu rozwijaniu mocy silnika.
Rozrusznik cięgna
Służy ręcznemu uruchomieniu silnika. Kręci wał korbowy, przez to korbowód tłoka i w rezultacie silnik. Zintegrowana sprężyna odciągająca
ściąga z powrotem linkę.
Serwomechanizm
Siłownik, którego wał porusza się pod określonym kątem w obu kierunkach i wykonuje mechanicznie, poprzez dźwignię, funkcję sterowniczą.
Dźwignia serwomechanizmu (ramię serwo)
Dźwignia, tarcza lub krzyż z 4 dźwigniami sterowniczymi, które przenoszą ruch obrotowy siłownika przez dźwignię korbowodu przyczepnego.
Serwo Reverse
Na aparaturze zdalnego sterowania istnieje możliwość zmiany kierunku obrotu serwomechanizmu na przeciwny.
Serwo ogranicznik
Wsparty na sprężynach dodatkowy przegub pomiędzy serwomechanizmem sterowniczym a drążkiem kierowniczym poprzecznym. Nagłe,
ciężkie uderzenia w kierowane koła są tłumione i nie kierowane prosto do serwomechanizmu.
Drążek kierowniczy poprzeczny
W zasadzie składa się z trzech ruchomych połączonych ze sobą dźwigni. Zewnętrzne drążki kierownicze poprzeczne mogą być wyregulowane
pod względem długości i łączą dźwignię zwrotniczą na zwrotnicy przesuwnie ze środkową częścią drążka kierowniczego poprzecznego. Te są
obracane pośrednio w lewo i w prawo przez dźwignię sterowniczą serwomechanizmu.
Rozstaw kół
Ustawienie poziomu kół do kierunku jazdy:
a = zbieżność kół, koła wskazują do wewnątrz
b = rozbieżność kół, koła wskazują na zewnątrz
Dźwignia zwrotnicza
Ramię dźwigni na zwrotnicy (dźwignia zwrotnicy). Porusza drążkiem kierowniczym poprzecznym w lewo i w prawo co sprawia, że koła skręcają.
Zderzak
Zderzak (ochrona wypadkowa) zrobiony jest z plastiku odpornego na uderzenia, aby zapewnić optymalne tłumienie podczas kolizji czołowej.
Pochylenie koła
Nachylenie poziomu kół do pionu:
a = dodatnie pochylenie kół
b = ujemne pochylenie kół
Zbiornik paliwa
Zbiornik paliwa z szybkim wyzwalaczem posiada zintegrowany filtr paliwa. Zbiornik połączony jest z tłumikiem dźwięku przez rurę na złączce
przyłączającej w pokrywie. Podczas działania, spaliny wydechowe wytwarzają nadciśnienie w zbiorniku. To nadciśnienie poprawia dostarczanie
paliwa do gaźnika.
Wyrównanie dźwigni
Do precyzyjnego nastawienia pozycji neutralnej serwomechanizmu. Wyrównanie jest nakładane na odchylenie dźwigni zdalnego sterowania. W
takim razie pozycja neutralna serwomechanizmu może być przeniesiona w jednym lub drugim kierunku.
9
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
6.
Początki
a) Zakres dostawy
Pojazd gotowy do jazdy (Ready-to-run)
Nadajnik
Małe elementy (np. rurka na antenę odbiornika
Klucz do świec
Instrukcja obsługi pojazdu
Instrukcja obsługi aparatury zdalnego sterowania
b) Potrzebne akcesoria niezawarte w dostawie
4 baterie lub akumulatorki (typu AA) do nadajnika
Akumulator do odbiornika (Zalecany 6V, 1500 mAh)
Ładowarka do akumulatorów nadajnika i odbiornika
Butla zbiornika
Olej filtru powietrza
Mieszanka paliwowa silnika dwusuwowego w proporcjach 1 część oleju na 25 części benzyny super lub super plus
c) Części zamienne
Lista części zamiennych można znaleźć na stronie internetowej firmy Conrad: www.conrad.pl w zakładce „dokumentacja”
zamówionego produktu. Zamiennie można zamówić części przez telefon. W tym celu należy skorzystać z danych kontaktowych na
stronie internetowej.
d) Zalecane akcesoria, ogólne informacje
Jaki rodzaj paliwa stosować?
Należy używać wyłącznie standardowej mieszanki dla silnika dwusuwowego składającej się z benzyny plus lub super plus i 4% oleju
(proporcje 25:1). Mieszanina zawierające mniej oleju (zbyt słabe smarowanie) może prowadzić do przegrzania silnika i w rezultacie
poważnych uszkodzeń.
Utrata gwarancji!
Dlaczego używać Zbiornika-butelki?
Używanie specjalnego, mniejszego zbiornika-butelki z cienkim wyginanym lejkiem ułatwia napełnianie zbiornika paliwa . Unika się w ten
sposób rozlewania paliwa. Rozlane paliwo szkodzi środowisku i stwarza zagrożenie wybuchu i pożaru!
Czy potrzebne są dodatkowe świece zapłonowe?
Świece zapłonowe zużywasię, szczególnie w fazie docierania. Rekomendowane jest zatem posiadanie zamienników w celu szybkiej
wymiany.
Należy używać wyłącznie świec zapłonowych CMR 7H! Niewłaściwa świeca zapłonowa uniemożliwia prawidłową pracę silnika i
utrudnia jej regulację!
Od czasu do czasu należy sprawdzić parametry świecy!
Montowanie i wymiana świecy
Niezbędny jest klucz do świec zapłonowych (Rozmiar klucza SW10).
Olej filtru powietrza
Piankowy wsad filtru powietrza powinien być nawilżany, za pomocą specjalnego oleju filtru powietrza. Jest to niezbędne szczególności, gdy
silnik pracuje w zapylonym otoczeniu. Zastosowanie oleju pomaga w filtrowaniu powietrza z pyłu.
10
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
e) Narzędzia i akcesoria pomocnicze
Model jest gotowy do jazdy (RtR). Przed pierwszym uruchomieniem konieczna jest podstawowa konfiguracja i kontrola ustawień. W
tym celu konieczne będzie przygotowanie odpowiednich narzędzi.
Poniższa lista wylicza potrzebne narzędzia:
Narzędzia:
Klucz do śrub kół (10 mm)
Klucz płaski (8 mm i 10 mm)
Klucz sześciokątny (1,5 – 5 mm)
Śrubokręt krzyżakowy
Śrubokręt płaski
Szczypce z wydłużoną końcówką
Cęgi modelarskie
Akcesoria pomocnicze:
Opaski do kabli
Olej filtru powietrza
f) Wykaz czynności kontrolnych przed pierwszym uruchomieniem
Należy wykonać następujące czynności:
Sprawdzić luz wszystkich połączeń śrubowych i śrub kół
Przymocować tylni spojler
Sprawdzić funkcjonowanie serwomechanizmów
Sprawdzić zasięg aparatury zdalnego sterowania
Sprawdzić podstawowe ustawienia gaźnika
Napełnić model paliwem
Uruchomić silnik
Uwaga! Pozycje (przód, tył, lewo, prawo) zawsze odnoszą się do centralnych linii pojazdu w kierunku jazdy do przodu.
g) Obsługiwanie zdalnego sterowania
Należy zwrócić uwagę na instrukcje obsługi aparatury zdalnego sterowania!
Transmiter może być zasilany akumulatorami lub zwykłymi bateriami. W razie używania akumulatorów należy upewnić się, że mają one
zwiększoną pojemność , dzięki czemu wydłuży się ich żywotność. W razie używania zwykłych baterii rekomendowane jest używanie wysokiej
jakości baterii alkalicznych. Przed uruchamianiem należy sprawdzić czy baterie mają dostateczną ilość energii do zasilania.
Jeśli baterie się wyczerpią należy wymienić cały komplet (nigdy pojedynczą baterię!). Należy korzystz baterii lub akumulatorów tego samego
typu i jednego producenta. Nie wolno używać akumulatorów i baterii jednocześnie.
Transmiter
Włożyć 8 baterii AA, lub akumulatorów do komory baterii transmitera zwracając uwagę na bieguny!
Odbiornik
Aby naładować i zainstalować baterię odbiornika oraz uruchomić jednostkę elektroniczną karoseria musi zostać pochylona do przodu.
11
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
W tym celu należy poluzować dwie śruby klatki bezpieczeństwa z przodu po lewej i prawej stronie mostka amortyzatorów.
Rozsunąć podpory w prawo lub lewo od mocowania i odgiąć rury
z dachem do tyłu.
Wyjąć szynę karoserii z mocowania przednich amortyzatorów i
dwie szyny po lewej i prawej stronie płyty podwozia.
Ostrożnie wygiąć karoserię do tyłu.
Akumulator nagrzewa się podczas ładowania, dlatego nie
powinien być ładowany w komorze baterii, aby zapewnić
odpowiednią wymianę ciepła. Akumulator zawsze powinien
być ładowany do pełnego naładowania.
Otworzyć skrzynkę RC podwozia
Podłączyć akumulator odbiornika do przewodu przełączającego.
Zwrócić uwagę na poprawną polaryzację (czerwony/+, czarny/ -) i
ciasne pasowanie.
Jeśli akumulator zostanie podłączony odwrotnie odbiornik
zostanie zniszczony. W takim wypadku gwarancja traci
ważność!
Włożyć akumulator do komory RC razem z przewodami i
wtyczkami tak, aby nie zgnieść przewodów.
Ostrożnie połączyć wtyczki.
Podłączanie odbiornika
Delikatnie wyciągnąć odbiornik ze skrzynki RC i rozwinąć przewód
anteny.
Przeciągnąć przewód anteny przez otwór w pokrywie skrzynki RC.
Przeciągnąć przewód anteny przez rurkę anteny.
12
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Ułożyć rurkę anteny na wypustce na pokrywie skrzynki RC.
Przymocować rurkę anteny do pokrywy RC.
Założyć gumową końcówkę anteny na rurkę tak, aby zablokowała przewód anteny.
Nigdy nie skracać przewodu anteny!
Włączyć transmiter. Kontrolna dioda LED transmitera powinna się
jasno zapalić. Jeśli się nie zapali, sprawdzić akumulatory i wymienić
je, jeśli to konieczne.
Włączyć odbiornik używając przełącznika na pokrywie skrzynki RC.
Serwomechanizmy powinny przyjąć pozycję neutralną.
Zawsze zwrócić uwagę na kolejność włączania i wyłączania
transmitera i odbiornika!
Przy włączaniu: Najpierw uruchomić transmiter, potem odbiornik.
Przy wyłączaniu: Najpierw wyłączyć odbiornik, potem transmiter.
Teraz można przymocować karoserię razem z klat
bezpieczeństwa do podwozia.
h) Moduł Fail-safe
Silnik nie może pracować w czasie regulacji systemu fail-safe!
Włączyć zasilanie transmitera i odbiornika. Sprawdzić działanie serwomechanizmów.
Wyłączyć transmiter.
Serwomechanizm przepustnicy ustawia się w pozycji ustawionej jako pozycja bezpieczeństwa i zapala się dioda LED systemu
bezpieczeństwa. Z powodu braku sygnału sterującego serwomechanizm sterowania zaczyna drgać, co jest normalne (jeśli jest to
pożądane, można zainstalować drugi system bezpieczeństwa ustawiający serwomechanizm sterowania w przedefiniowanej pozycji
bezpieczeństwa, np. dla utrzymania toru ruchu pojazdu).
Użyć pasującego śrubokrętu do ustawienia potencjometru systemu bezpieczeństwa tak, aby serwomechanizm przepustnicy znajdował
się w pozycji aktywującej hamulce (maks. Siła hamowania). Jeśli utracony zostanie sygnał sterujący system bezpieczeństwa
automatycznie włączy bieg jałowy i uruchomi hamulce.
i) Sprawdzanie zasięgu zdalnego sterowania
Aby nie utracić kontroli nad pojazdem, należy przed każdym uruchomieniem lub po każdej kraksie sprawdzić aparaturę zdalnego sterowania i
upewnić się, że zasięg jest prawidłowy. Do testu zasięgu wystarczy sprawdzić działanie serwomechanizmu sterowania.
Ustawić model na podstawce tak, aby przednia oś była w powietrzu.
Z powodu dobrej przyczepności kół i wagi modelu koła nie będą reagowały na sygnały skrętu jeśli koła będą się znajdowały na ziemi a model
nie będzie się poruszał. Prawidłowa reakcja pojawia się podczas jazdy.
Upewnić się, że silnik nie pracuje w trakcie sprawdzania zasięgu!
Całkowicie wysunąć antenę teleskopową transmitera. Włączyć transmiter, następnie włączyć odbiornik.
Oddalić się na ok. 50 m od modelu.
Przesunąć ster kierunku w prawo. Koła muszą skręcić w prawo!
Przesunąć ster kierunku w lewo. Koła muszą skręcić w lewo!
Zwolnić ster kierunku. Koła muszą wrócić do pozycji neutralnej (skierowane na wprost).
13
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Nigdy nie używać modelu z wadliwie działającą aparaturą zdalnego sterowania!
Jeśli aparatura nie działa prawidłowo, należy sprawdzić stan baterii (akumulatorów) i upewnić się że nikt inny nie ywa tej samej
częstotliwości.
Jeśli problem będzie nadal występował należy postępować zgodnie z opisem w rozdziale „Wykrywanie i usuwanie problemów”.
j) Sprawdzanie funkcji serwomechanizmów
Serwomechanizm sterowania
Serwomechanizm sterowania jest podłączony do kanału pierwszego
aparatury zdalnego sterowania.
Konstrukcja układu sterowania
Układ sterowania pojazdu został zaprojektowany jako zwrotnicowy. Wahacze
poprzeczne są połączone za pomocą lewego i prawego drążka kierowniczego
z ogranicznikami serwomechanizmu. Ograniczniki serwomechanizmu
składają się z dwóch elementów ustawionych do siebie pod odpowiednim
kątem regulowanym z w płaszczyźnie za pomocą sprężyny. Ruch obrotowy
ramienia serwomechanizmu oddziałuje na jedno z ramion lewego
ogranicznika za pomocą drążka. Drugie ram lewego ogranicznika
serwomechanizmu odchyla lewy drążek i jest jednocześnie sztywno
połączone z odpowiadającym ramieniem prawego ogranicznika
serwomechanizmu. Prawy drążek jest połączone z tym elementem.
Sztywne połączenie dwóch drążków powoduje, że ruch obrotowy serwomechanizmu zamieniany jest na skręt obu kół modelu o odpowiedni kąt.
Jeśli podczas skręcania uderzenie kół w przeszkodę spowoduje reakcję na drążkach sterujących i drugim drążku ogranicznika
serwomechanizmu za pomocą drążków sterujących, elastyczne połączenie z pierwszym drążkiem ogranicznika serwomechanizmu zapobiega
przeniesieniu impulsu na serwomechanizm i w rezultacie uszkodzeniu go.
Ograniczniki serwomechanizmu można regulować za pomocą nakrętki radełkowanej zmieniając siłę nacisku.
Sprawdzenie funkcji
Ustawić model na podstawce tak, aby przednia oś była w powietrzu.
Z powodu dobrej przyczepności kół i wagi modelu koła nie będą reagowały na sygnały skrętu jeśli koła będą się znajdowały na ziemi a
model nie będzie się poruszał. Prawidłowa reakcja pojawia się podczas jazdy.
Włączyć transmiter, następnie włączyć odbiornik.
Przesunąć ster aparatury (kanał 1) w lewo i w prawo.
Koła muszą skręcić w lewo i w prawo!
Jeśli koła skręcają w przeciwnym kierunku, przełączyć przełącznik kierunku serwomechanizmu „REV” na aparaturze.
Puścić ster kontroli skrętu. Koła muszą powrócić do pozycji neutralnej (jazda na wprost). Jeśli koła nie powródokładnie do pozycji
neutralnej należy wyregulować dokładność na kanale 1. Punkty krańcowe steru skrętu kół powinny powodować maksymalny skręt kół
w prawo/lewo!
Serwomechanizm przepustnicy/hamulców
Serwomechanizm przepustnicy/hamulców jest podłączony do kanału drugiego aparatury zdalnego sterowania.
Funkcje połączenia przepustnicy/hamulców
Połączenie przepustnicy/hamulców pełni dwie funkcje za pomocą dwóch ramion serwomechanizmu położonych przeciwlegle do siebie.
Poruszanie zaworu przepustnicy reguluje, za pomocą drążka przepustnicy, dopływ powietrza do silnika. Jednocześnie zmienia się ilość paliwa
doprowadzonego do gaźnika. Jeśli drążek przepustnicy zostanie przesunięty za pozycję neutralną (mechaniczny punkt końcowy suwaka
gaźnika), dźwignia serwomechanizmu przyciska sprężynowy hamulec. W tym momencie zaczyna działać drążek hamulca.
Gaźnik i położenie pierścieni regulujących (mechanicznych punktów końcowych) sprężynowego hamulca drążka przepustnicy i
drążka hamulca są ustawione fabrycznie.
14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Początkowo nie należy zmieniać tych ustawień!
Pełny gaz: Całkowite otwarcie przepustnicy , hamulce nie działają.
Bieg jałowy: Przepustnica niemal całkowicie zamknięta, pierścienie regulujące przy dźwigniach hamulca są luźne.
Hamowanie: Dźwignia przepustnicy dociśnięta do sprężyny. Dźwignia tylnego hamulca przyciska pierścień regulujący do dźwigni hamulca.
Działanie hamulców.
Regulowanie dźwigni hamowania
Przy zużywaniu się hamulca zmienia się przemieszczenie dźwigni
potrzebne do zaaplikowania odpowiedniej siły na klocki hamulcowe.
(a) Wydłużenie ramienia dźwigni hamulca poprzez przekręcanie
śruby napinającej dające pożądaną siłę hamowania.
Regulacja dźwigni przepustnicy
(b) Wyregulować pozycję pierścieni regulujących na dźwigni
przepustnicy do pozycji pełnego gazu suwaka gaźnika i ramienia
serwomechanizmu.
Ustawienia gaźnika
Dźwignia zaworu przepustnicy gaźnika ma dwa otwory na dźwignię serwomechanizmu.
Domyślna pozycja (dźwignia serwomechanizmu blisko środka obrotu dźwigni gaźnika) pozwala na szybką reakc na
wymuszenia przepustnicy aparatury zdalnego sterowania.
Jeśli do montażu dźwigni serwomechanizmu wykorzystany jest drugi otwór (dźwignia serwo znajduje się dalej od środka obrotu
dźwigni gaźnika) prędkość obrotowa wału silnika może być precyzyjniej kontrolowana (doskonałe dla początkujących).
k) Sprawdzanie podstawowych ustawień gaźnika
Iglica wysokich obrotów (śruba regulowania mieszanki biegu jałowego)
(H)
Większa z dwóch śrub regulacyjnych z tyłu to iglica wysokich obrotów.
Fabrycznie ustawiona jest pod kątem pierwszego rozruchu silnika. Na tym
etapie jej konfiguracja nie powinna być zmieniana.
Iglica reguluje proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej w zakresie od
średniego do pełnego otwarcia zaworu przepustnicy.
Aby zuboż mieszankę należy przekręcić śrubę zgodnie z ruchem
wskazówek zegara. Aby wzbogacić mieszankę należy przekręc śrubę w
kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
15
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Iglica wysokich obrotów może być regulowana jedynie przy obciążeniu silnika! Przy obciążeniu, mieszanka z reguły jest zubożona.
Śruba regulacji prędkości obrotowej (regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego) (1)
Niżej położona pojedyncza śruba to śruba regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego. Jest ustawiona fabrycznie i nie powinna potrzebować
regulacji. Śruba reguluje pozycję zaworu przepustnicy (zamknięcie przepustnicy) i w konsekwencji ilość powietrza dostarczonego na biegu
jałowym.
Kiedy jest dokręcana, stożkowa końcówka śruby popycha dźwignie na obrotowej osi zaworu przepustnicy w dół zwiększając otwarcie zaworu.
Odkręcanie powoduje zamknięcie zaworu przepustnicy.
Iglica wolnych obrotów(L)
Mniejsza śruba obok iglicy wysokich obrotów to iglica wolnych obrotów (biegu jałowego). Jest fabrycznie ustawiona pod kątem pierwszego
rozruchu i na tym etapie nie powinna być zmieniana. Iglica wolnych obrotów reguluje proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej na biegu
jałowym i w niskim zakresie obrotów.
Ssanie
Zawór ssania pozwala na dostarczenie dużej ilości powietrza z zewnątrz do
gaźnika tymczasowo wzbogacając mieszankę paliwowo-powietrzną. Ułatwia
to rozruch zimnego silnika. Jeśli zawór ssania pozostaje otwarty przez zbyt
długi okres czasu mieszanka staje się zbyt bogata co powoduje zalanie silnika
i jego zatrzymanie.
Świeca zapłonowa
Stan świecy zapłonowej informuje o ustawieniach gaźnika. Jeśli elektroda jest
biała lub bardzo jasna mieszanka jest zbyt uboga i musi zostać wzbogacona.
Czarna lub odrobinę mokra elektroda wskazuje na zbyt bogatą mieszankę.
Należy zubożyć ją by poprawić parametry jazdy modelu.
Średnio brązowa elektroda informuje o prawidłowych ustawieniach gaźnika.
Należy również od czasu do czasu sprawdzać szczelinę pomiędzy
elektrodami używając szczelinomierza (0,7 mm jest wartością optymalną).
Zbyt duża szczelina uniemożliwia przeskok iskry, zbyt mała powoduje ciągły
zapłon i przedwczesne spalanie mieszanki.
l) Uruchamianie silnika
Ogólne informacje o silnikach spalinowych
Podczas działania nowego silnika należy zwrócić zapewnić mu na pewien okres dotarcia. Podczas dotarcia poszczególne
elementy silnika dopasowują się do siebie, co pomaga w osiągnięciu optymalnych osiągów i zapobiega przedwczesnemu zużyciu
części.
Procedura docierania musi zostać przeprowadzona bardzo ostrożnie!
Przygotowania
˙ Delikatnie naoliwić filtr powietrza aby wyłapywał nawet najmniejsze cząstki kurzu.
˙ Otworzyć i napełnić zbiornik paliwa.
16
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Koła muszą wisieć w powietrzu! Należy ustawić model na odpowiedniej podstawce.
Uruchamianie zimnego silnika
Gaźnik jest wyposażony we wbudowaną pompę membranową, która jest uruchamiana w momencie pracy silnika.
Zmienne nadciśnienie i podciśnienie w obudowie wału korbowego jest wykorzystywane do transportowania paliwa do gaźnika. Do celów
rozruchowych gaźnik jest wyposażony w ręczną pompę, która transportuje paliwo do gaźnika. Pompa ręczna składa się z przezroczystego
sferycznego gumowego kapturka, który służy również jako podgląd doprowadzenia paliwa do gaźnika.
Zamknąć zawór ssania (dźwignia pozioma)
Uciskać ręczną pompę do czasu zalania gaźnika paliwem (gumowy kapturek powinien się zapełnić)
Pociągnąć rozrusznik cięgłowy do momentu usłyszenia zapłonu.
Otworzyć ponownie zawór ssania (dźwignia pozioma) i energicznie pociągnąć rozrusznik cięgłowy do momentu uruchomienia silnika.
Pewnie trzymać model jedną ręką.
Uwaga!
Nie należy pociągać sznura rozrusznika do końca. Należy
pociągać go do maksymalnie ¾ długości! Aby sprawdzić długość
należy powoli ciągnąć sznur rozrusznika bez zapłonu! Nigdy nie
stosować siły przy wyciąganiu sznura rozrusznika!
Jeśli silnik od razu zgaśnie po pierwszym odpaleniu zamknąć zawór
ssania i energicznie pociągnąć rozrusznik do momentu ponownego
uruchomienia silnika.
Kiedy silnik pracuje puścić rozrusznik cięgłowy i ustawić dźwignię
przepustnicy/hamulców aparatury zdalnego sterowania w pozycję
jałową.
Otworzyć zawór ssania do połowy i pozwolić pracować silnikowi
przez 3-5 sekund.
Całkowicie otworzyć zawór ssania (dźwignia podniesiona) i pozwolić
silnikowi na nagrzanie się przez ok. 2-3 minut.
Uwaga!
Jeśli zawór ssania pozostanie zamknięty na zbyt długi okres czasu, zbyt duża ilość paliwa zostanie wpompowana do komory
spalania i skrzyni korbowej. Mieszanka stanie się zbyt bogata i silnik zostanie zalany. W taki wypadku należy bardziej przyłożyć
się do rozruchu silnika. Należy powstrzymać się od dalszego uruchamiania do czasu usunięcia nadmiaru paliwa aby nie
uszkodzić rozrusznika lub silnika!
W tym celu należy postępować w następujący sposób:
Odkręcić świecę zapłonową i pozwolić elektrodom wyschnąć.
Całkowicie otworzyć zawór ssania.
Pociągnąć kilkukrotnie sznur zapłonu.
Przykręcić świecę zapłonową.
Ponownie spróbować uruchomić silnik.
Uruchamianie rozgrzanego silnika
Otworzyć zawór ssania (dźwignia pozioma)
Użyć pompy ręcznej do zalania gaźnika do całkowitego zapełnienia
kapturka
Pociągnąć kilkukrotnie aż do uruchomienia silnika.
Jeśli silnik nie zacznie pracować po 10 pociągnięciu powtórzyć
procedurę opisaną powyżej lub spróbować rozwiązać problem zgodnie
z tabelą rozwiązywania problemów!
17
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Wyłączanie silnika
Wcisnąć timer zapłonu (czerwony przycisk na bloku silnika) do momentu wyłączenia silnika.
m) Instrukcje docierania silnika
Małe tolerancje produkcyjne nieuniknione podczas procesu produkcji silnika tak samo, jak drobne nieregularności i niedokładności
materiału. W dodatku obciążenia mechaniczne i cieplne powodudeformacje. Dlatego okres dotarcia jest absolutnie niezbędny zanim zacznie
się maksymalnie obciążać silnik. Podczas tego procesu poszczególne elementy silnika dopasowują się do siebie, co prowadzi do
maksymalizacji osiągów i zapobiega przedwczesnemu zużyciu.
Przez pierwsze dwa lub trzy tankowania należy pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym (około 15 sekund)i krótko na pełnym
gazie (około 3 sekund, stopniowo wydłużać do 10 sekund). W tej fazie nie pozwalać pracować silnikowi z maksymalną prędkością
przez dłuższy okres czasu bez obciążenia. Nie należy też jeździć modelem przed dłuższy okres czasu pod maksymalnym
obciążeniem.
Regulowanie gaźnika
Zależnie od używanej mieszanki, tłumika i warunków środowiska jak ciśnienie atmosferyczne i wilgotność może zaistnieć konieczność
modyfikacji ustawień gaźnika. Dokładne ustawianie biegu jałowego i pełnego gazu może bprzeprowadzone wyłącznie na dobrze dotartym
silniku. Mieszanka przy ustawieniach fabrycznych jest lekko wzbogacona. Objawia się to gęstym białym dymem ulatniającym się z układu
wydechowego.
Regulowanie iglicy wolnych obrotów
Uruchomić silnik i poczekać aż uzyska temperaturę pracy.
Jeśli silnik nie reaguje poprawnie na przepustnicę mieszanka jest zbyt uboga.
Przekręcić iglicę mieszanki biegu jałowego przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (w lewo) aby wzbogacić mieszankę.
Regulować ustawienie stopniowo co 1/8 obrotu przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Jeśli silnik dławi się i z rury wydechowej wydobywa się sporo dymu mieszanka jest zbyt bogata.
Przekręcić śrubę zgodnie z ruchem wskazówek zegara (w prawo) co spowoduje zubożenie mieszanki (ilość paliwa jest zmniejszona).
Regulować ustawienie stopniowo co 1/8 obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Regulowanie iglicy wysokich obrotów
Podnieść oś napędową nad ziemią i trzymać rozgrzany silnik na maksymalnym otwarciu przepustnicy przez krótką chwilę.
Teraz można regulować mieszankę pełnego gazu kręcąc iglicą co 1/8 obrotu.
Przekręcenie iglicy zgodnie z ruchem wskazówek zegara zubaża mieszankę.
Przekręcenie iglicy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara wzbogaca mieszankę (zwiększa ilość paliwa)
Dla przedłużenia żywotności silnika zaleca się ustawić mieszankę na lekko bogatą, jednak dość zubożałą by zachować maksymalne
osiągi modelu.
Po używaniu silnika należy pozwolić silnikowi się schłodzić (ok. 10 minut).
Uwaga!
Nie wolno ustawiać zbyt ubogiej mieszanki! Należy pamiętać, że smarowanie silnika jest możliwe dzięki olejowi zawartemu w
mieszance paliwowo-olejowej. Zbyt mała ilość paliwa będzie powodowała przegrzewanie silnika i zatarcie tłoków (niedostateczne
smarowanie). Podczas pracy silnika z rury wydechowej powinien się wydobywać biały dym. Jeśli dym jest niewidoczny należy
natychmiast wyłączyć silnik i wzbogacić mieszankę. Należy także się upewnić, że dookoła głowicy cylindrów doprowadzone jest
dostatecznie dużo powietrza, by silnik się nie przegrzewał. Optymalna temperatura pracy silnika to 100- 120°C. Temperatu
sprawdzić pirometrem.
18
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Silnik jest dotarty, gdy daje się… bez wyraźnego oporu, jak jest zimny. Teraz można używać pełni mocy silnika.
Przywracanie ustawień fabrycznych
Podstawowe ustawienie iglicy wolnych obrotów to 1,25 obrotu.
Dokręcić maksymalnie iglicę.
Odkręcić iglicę o 1,25 obrotu.
Podstawowe ustawienie iglicy wysokich obrotów to 1,75 obrotu.
Jeśli zostanie wkręcona zbyt mocno, iglica, jak i gwint mogą ulec zniszczeniu!
7.
Działanie
a) Ogólne
Wzbogać mieszankę poprzez ponowne nastawienie ostateczne iglicy wysokich obrotów, ale pozostawić ją na tyle ubogą, aby model działał
optymalnie.
Uwaga!
Bardzo ważne jest aby nie doprowadzić mieszanki do stanu zbyt ubogiego! Pamiętaj, że olej zawarty w paliwie wpływa na
smarowanie silnika w silnikach dwusuwowych. Za mało oleju w mieszance powietrzno-paliwowej powoduje przegrzanie silnika i
zapieczenie się pierścieni tłokowych przez niewystarczające nasmarowanie.
Upewnij się, że baterie doładowywane transmitera i odbiornika są w pełni naładowane.
Sprawdź zakres zdalnego sterowania i funkcjonowanie systemu RC (zdalnego sterowania).
Zawsze staraj się sterować modelem przy wysokiej prędkości obrotowej! Unikaj krótkich, silnych otwarć przepustnicy jeśli chcesz
jechać wolno! Unikaj częstej, powolnej jazdy z poślizgiem sprzęgła!
Zawsze steruj autem z zamontowanym nadwoziem. Dzięki temu zabezpieczasz się przed oparzeniami gdybyś przez przypadek
dotknął silnika lub rury rozgałęźnej i chronisz także części składowe przed uszkodzeniem odpryskującymi kamieniami.
Zachowaj w pamięci fakt, że sterowanie modelem zdalnie sterowanym musi być opanowane krok po kroku. Zacznij od prostych
ćwiczeń kierowania, np. jeżdżenie w kółko. Używaj pachołków plastikowych lub dysków wyścigowych dla wyznaczenia trasy.
Przyzwyczaj się do zachowania kierowanego modelu na zakrętach. Ćwicz sterowanie modelu jadącego w Twoim kierunku!
b) Efekt sposobu kierowania na pojedyncze części modelu
Silnik
Silnik dwusuwowy modelu jest chłodzony powietrzem. Oznacza to, że strumień powietrza ochładza silnik w czasie jazdy (chłodzenie powietrzem
w czasie jazdy).
To dlatego powinieneś spróbować unikać przyspieszania pojazdu z częstymi, dużymi zmianami mocy (poprzez krótkie otwarcia przepustnicy z
małym zakresem prędkości obrotowej i nagle zmniejszając obroty).
Krótkie wysokie obroty bardzo przegrzewają silnik, a niedostępne jest właściwe chłodzenie przez wiatr, co dzieje się tylko przy jeżdżeniu stale
na wysokich obrotach (duża prędkość).
W rezultacie przegrzewania silnika, tłok może się zablokować w tulei cylindrowej i nagle zablokować napęd. To mogłoby spowodować kolejne
uszkodzenia całego systemu napędowego.
Jeźdź z częściowym zakresem obciążenia na obrotach, które odpowiadają pożądanej prędkości.
Ale:
Jeśli Twoja wolna jazda jest kontynuowana, zapewnione jest chłodzenie powietrzne silnika, ale mogą pojawić się uszkodzenia
sprzęgła (zużycie, przegrzanie przez poślizg sprzęgła).
Sprzęgło
Przy prędkości obrotowej biegu jałowego sprzęgło nie bierze jeszcze udziału. Model jest na ziemi z działającym silnikiem.
Przy wolnym podnoszeniu prędkości silnika, sprzęgło ślizga się. Pojazd powoli zaczyna się poruszać. Tak samo jak w prawdziwym pojeździe,
ciągłe ślizganie się sprzęgła może doprowadzić do „spalenia się” okładziny ciernej sprzęgła.
Sprzęgło zaczyna się „udzielać” przy wyższych prędkościach silnika. Prędkość silnika przenoszona jest bezpoślizgowo do części napędowej. W
tej chwili zużycie okładziny ciernej sprzęgła jest najniższe.
19
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Częste, silna zmiany mocy poprzez krótkie otwarcia przepustnicy i szarpiące zmniejszanie obrotów także obniżają żywotność
okładziny ciernej sprzęgła. Przy krótkich otwarciach przepustnicy jak i przez pozwolenie na poślizg sprzęgła, możesz jeździć
na niższej prędkości, ale kosztem sprzęgła.
Łożyska
Przegrzanie silnika i/lub sprzęgła może także wpływać na łożyska w obudowie sprzęgła.
Wytopienie i spieczenie się smaru łożyskowego (łożysko niedostatecznie dosmarowane) jak i różne rozciąganie się kulek i koszyczków
łożyskowych w wypadku nadmiernego ogrzania może prowadzić do zakleszczenia kulek.
Jeżeli kulki nie mogą się już poruszać swobodnie, pojawiają się straty tarciowe i tym samym wał silnika dodatkowo się nagrzewa.
8.
Przygotowanie
a) Precyzyjne dostrajanie silnika
Po fazie dotarcia silnika można go precyzyjnie dostroić by uzyskać maksymalne osiągi. W tym celu należ zoptymalizować mieszankę paliwowo-
powietrzną dla biegu jałowego, iglicę wysokich obrotów i iglicę wolnych obrotów.
Regulacja iglicy wysokich obrotów
Rozgrzać silnik.
Pojeździć modelem.
Jeśli mieszanka zdaje się zbyt bogata, zubożyć ją kręcąc iglicą wysokich obrotów co 1/16 obrotu do pożądanego ustawienia.
Upewnić się, że mieszanka nie jest zbyt uboga. Z rury wydechowej zawsze powinien się wydobywać biały dym.
Regulacja śruby mieszanki biegu jałowego
Uruchomić silnik i wyregulować iglicę wysokich obrotów według powyższego opisu.
Zmniejszyć prędkość do momentu, aż sprzęgło odśrodkowe rozłączy się a koła przestaną się kręcić kiedy podniesie się model.
Pozostawić silnik na biegu jałowym na 10 - 15 sekund.
Podczas trzymania modelu, jednorazowo dodać obrotów do pełnego gazu na krótki okres czasu.
Upewnij się że model nie jest trzymany za ruchome części!
Jeśli silnik dławi się jak doda się obrotów do pełnego gazu mieszanka biegu jałowego jest zbyt uboga.
Wzbogacić mieszankę odkręcając śrubę o 1/16 obrotu przy wyłączonym silniku.
Uruchomić silnik ponownie i powtórzyć procedurę do momentu, gdy przejście z niskich na wysokie obroty jest płynne i spontaniczne.
Niewielkie opóźnienie reakcji silnika jest rzeczą normalną.
Jeśli silnik wytwarza dużo dymu podczas przejścia z biegu jałowego na pełne obroty mieszanka jest zbyt bogata.
Zubożyć mieszankę dokręcając śrubę o 1/16 obrotu przy wyłączonym silniku.
Uruchomić silnik ponownie i powtórzyć procedurę do momentu, gdy przejście z niskich na wysokie obroty jest płynne i spontaniczne.
Niewielkie opóźnienie reakcji silnika jest rzeczą normalną.
Pojeździć modelem testując reakcję silnika na zmiany dodawania gazu.
Modyfikować ustawienia do czasu uzyskania pożądanych osiągów.
Po wykonaniu tych ustawień konieczne jest wyregulowanie hamulca przepustnicy.
20
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2016, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.pl
Regulacja hamulca przepustnicy (prędkości obrotowej jałowego)
Iglica prędkości obrotowej biegu jałowego reguluje bieg jałowy ustawiając zawór przepustnicy (hamulec przepustnicy)
Im szersza beczka gaźnika tym wyższa prędkość obrotowa silnika.
Kręcenie iglicą zgodnie z ruchem wskazówek zegara poszerza beczkę.
Kręcenie iglicą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powoduje, że szczelina jest mniejsza.
b) Regulacja amortyzatorów
Elementy sprężynujące czterokołowego zawieszenia podwozia składają
się z amortyzatora olejowego ze sprężyną śrubową. Amortyzatory
olejowe przymocowane do dolnych wahaczy poprzecznych i mostka
amortyzatorów na obudowie dyferencjału. Na szczycie amortyzatora
sprężyna opiera się na radełkowanej nakrętce na zewnętrznym cylindrze
amortyzatora i we wnęce na sprężynę w dolnej części pręta tłoka.
Przemieszczenie tłoków jest ograniczone przez silikonowe rękawy w
dolnej części prętów tłoka.
Kręcenie nakrętki radełkowanej w górę zmniejsza napięcie sprężyn.
Kręcenie w dół zwiększa je. Dzięki temu napięcie wstępne sprężyn może
być regulowane w zależności od stylu jazdy i nawierzchni.
Niskie napięcie wstępne powoduje że podwozie jest położone niżej
z powodu własnego ciężaru.
Silniejsze napięcie wstępne unosi podwozie wyżej.
To oznacza, że można mieć wpływ na odległość podwozia od podłoża
(regulacja prześwitu). Ustawiając dławienie można regulować zdolność modelu do tłumienia nierówności i zmieniać zachowanie modelu na
zakrętach.
Jest to nazywane nadsterownością lub podsterownością.
Nadsterowność
Model tył ma tendencje do ciasnego skręcania (zbyt mało trakcji na tylnej osi lub zbyt dużo na przedniej osi sterującej). Aby temu zapobiec
należy ustawić mniejszą amortyzację z tyłu lub większą z przodu.
Podsterowność
Model jest trudny w sterowaniu po łukach, przednia jest „wypychana” z zakrętu (za dużo trakcji na tylnej osi, zbyt mało na przedniej). Aby
temu zapobiec należy ustawić twardszą amortyzację z tyłu (lub bardziej miękką z przodu).
Domyślne ustawienie to przednia oś obniżona ok. 5 mm względem osi tylnej.
Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów:
Podnieść model przy tylnej osi i puścić go
Model nie powinien się ugiąć do końca i powinien podskoczyć tylko raz (bez dodatkowego chwiania się)!
Dla przedniej osi wykonać te same czynności.
Ustawienie napięcia wstępnego sprężyn
Zwiększanie napięcia wstępnego: Kręcić nakrętkę radełkowaną zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Zmniejszenie napięcia wstępnego: Kręcić nakrętkę radełkowaną przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Tuning
Dobierając odpowiednie dławienie oleju można zmieniać charakterystyki tłumienia. Standardowy olej w amortyzatorach powinien wystarczyć do
większości zastosowań.
Na płaskim torze zaleca się używanie oleju o dużej lepkości.
Na nierównym terenie zaleca się używanie oleju o niskiej lepkości.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Reely 239999 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi