Reely 209468 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Strona 1 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
INSTRUKCJA OBSŁUGI
System zdalnego sterowania
Nr produktu 209468
Strona 2 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
1. Wstęp
Szanowni klienci.
Dziękujemy za nabycie naszego produktu.
Niniejszy produkt spełnia wymagania bieżących wskazówek ustawowych,
europejskich i danego kraju. W celu zachowania tej zgodności oraz dla
zapewnienia bezpiecznej pracy użytkownik musi przestrzegać niniejszej instrukcji
obsługi.
Przestrzegaj wszystkich uwag w zakresie bezpieczeństwa zawartych w niniejszej
instrukcji. Zawierają one ważne informacje odnośnie obchodzenia się z
produktem.
Użytkownik ponosi całkowitą odpowiedzialność za bezpieczną obsługę systemu
zdalnego sterowania oraz modelu.
Wszystkie nazwy firm i produktów stanowią znaki towarowe ich właścicieli.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
W przypadku pytań technicznych prosimy o kontakt:
Nr tel.: +49 9604 /40 88 80
Nr faksu: +49 9604/40 88 48
Pon – czw 8:00 – 16:30 Pt 8:00 – 14.00
2. Przeznaczenie do użycia
Dwukanałowy system zdalnego sterowania przeznaczony jest wyłącznie do użytku
prywatnego w zakresie konstruowania modli i posiada czas pracy stosowny dla
takiego użytkowania. System nie jest przeznaczony do zastosowań przemysłowych,
np. do sterowania maszyn lub sprzętu.
Jakiekolwiek inne użycie poza wymienionym powyżej może skutkować uszkodzeniem
produktu i prowadzić do zagrożeń takich jak zwarcie, pożar, porażenie prądem itp.
Zabrania się dokonywać zmian lub modyfikacji jakichkolwiek aspektów technicznych
systemu zdalnego sterowania. Zawsze należy przestrzegać wskazówek
bezpieczeństwa!
Strona 3 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Przestrzegaj wszystkich uwag w zakresie bezpieczeństwa zawartych w niniejszej
instrukcji. Zawierają one ważne informacje odnośnie obchodzenia się z
produktem.
Użytkownik ponosi całkowitą odpowiedzialność za bezpieczną obsługę systemu
zdalnego sterowania oraz modelu.
3. Opis produktu
Dwukanałowy system zdalnego sterowania idealnie nadaje się do kierowania
modelami pojazdów lub statków.
Funkcje kierowania i jazdy mogą być sterowane zdalnie oddzielnie przy użyciu
dwóch proporcjonalnych kanałów sterowania. Ergonomiczna obudowa mieści
się wygodnie w dłoni i pozwala na łatwą i bezpieczną obsługę modelu i
nadajnika.
Do pracy nadajnik wymagane są baterie (8 sztuk) Mignon (np. numer produktu
Conrad – 652507, opakowanie poczwórne, prosimy zamówić dwa opakowania)
lub akumulatorki. Jeśli nie jest używany sterownik prędkości 8EC nadajnik wymaga
4 baterii Mignon (np. numer produktu Conrad – 652507, opakowanie poczwórne,
prosimy zamówić jedno) lub akumulatorków.
4. Zakres dostawy
Nadajnik
Odbiornik
Wtyczka programowania
Instrukcja obsługi
7. Uwagi w zakres baterii i akumulatorków
Przechowuj baterie/akumulatorki poza zasięgiem dzieci.
Nie pozostawiaj baterii/akumulatorków luzem. Istnieje ryzyko połknięcia ich
przez dzieci lub zwierzęta. W takim wypadku natychmiast skontaktuj się z
lekarzem!
Zabrania się doprowadzać do zwarcia baterii/akumulatorków,
demontować ich lub wrzucać do ognia. Istnieje ryzyko wybuchu!
Cieknące lub uszkodzone baterie/akumulatorki mogą powodować
oparzenia chemiczne skóry. Noś odpowiednie rękawice ochronne.
Nigdy nie ładuj zwykłych baterii (nie akumulatorków).istnieje ryzyko pożaru
i wybuchu! Ładuj wyłącznie akumulatorki przeznaczone do tego celu.
Używaj odpowiednich ładowarek.
Przestrzegaj zachowania właściwych biegunów podczas wkładania
baterii/akumulatorków (przestrzegaj znaków plus/+ i minus/-).
Ładuj akumulatorki mniej więcej co trzy miesiące. W przeciwnym razie
może wystąpić ich całkowite rozładowanie co spowoduje nieprzydatność
akumulatorków do użycia.
Zawsze wymieniaj cały komplet baterii lub akumulatorków w nadajniku.
Nigdy nie stosuj razem całkowicie naładowanych baterii/akumulatorków z
bateriami częściowo rozładowanymi. Zawsze używaj
baterii/akumulatorków tego samego typu i pochodzących od jednego
producenta.
Nigdy nie stosuj razem baterii i akumulatorków! Używaj baterii lub
akumulatorków.
Strona 4 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Sterownik zdalny (nadajnik) może pracować z akumulatorkami zamiast zwykłych
baterii. Jednak niższe napięcie (baterie= 1,5V, akumulatorki=1,2V) i mniejsza
pojemność akumulatorków prowadzi do skrócenia czasu pracy. Zwykle nie ma to
znaczenia ponieważ czas pracy sterownika zdalnego przekracza czas pracy
modelu.
Jeżeli w sterowniku zdalnym stosujesz baterie, zalecamy wysokiej jakości baterie
alkaliczne.
8. Ładowanie akumulatorków
Baterie – akumulatorki typu Mignon wymagane dla systemu RC są dostarczane na
ogół w stanie rozładowanym i należy je naładować.
Uwaga: Zanim akumulatorek osiągnie pojemność maksymalną, konieczne jest
kilkakrotne jego naprzemienne całkowite rozładowanie i naładowanie.
Zawsze rozładowuj akumulatorek w regularnych odstępach czasu, ponieważ
kilkakrotne naładowanie do połowy naładowanej baterii spowoduje tzw. efekt
zapamiętania. Oznacza to, że akumulatorek utraci pojemność i nie będzie
generował całej swojej zmagazynowanej energii a czas pracy modelu i sterownika
zdalnego skróci się.
Jeśli używasz kilku akumulatorków warto zastanowić się nad zakupem dobrej jakości
ładowarki. Takie urządzenie posiada zwykle funkcje szybkiego ładowania.
9. Elementy sterowania nadajnika
Przód:
1. Antena nadajnika
2. Kierownica
3. Dźwignia dla funkcji jazdy
4. Podstawa nadajnika z wbudowanym zasobnikiem baterii
5. Pokrywa panelu sterowania
Rysunek 1.
Strona 5 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Panel sterowania (pod pokrywą)
Jeśli ożysz pokrywę panelu sterowania do góry, uzyskasz dostęp do pozostałych
elementów sterowania nadajnika.
6. Przełącznik biegu wstecznego dla funkcji jazdy
7. Dioda wyświetlacza niskiego poziomu baterii
8. Funkcja łączenia
9. Sterowanie Dual-Rate
10. Przełącznik funkcji
11. Sterowanie wyrównaniem dla kierowania
12. Sterowanie wyrównaniem dla jazdy
13. dioda kontroli działania
14. przełącznik biegu wstecznego dla funkcji kierowania
Rysunek 2
Tył
15. Złącze PC
16. Złącze ładowania
Rysunek 3
Strona 6 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
10. Ustawianie nadajnika
Numery w tekście instrukcji obsługi zawsze odnoszą się do rysunku obok. Odniesienia
do innych rysunków są zaznaczone odpowiednim numerem rysunku.
A Wkładanie baterii/akumulatorków
dla zasilania nadajnika potrzebnych będzie 8 baterii alkalicznych lub akumulatorków
rozmiaru Mignon,. Ze względów ekologicznych zaleca się użycie akumulatorków
ponieważ mogą być one wielokrotnie ładowane w nadajniku poprzez wbudowane
gniazdo ładowania.
Aby włożyć baterie lub akumulatorki postępuj następująco:
Pokrywa zasobnika baterii (1) znajduje się u spodu nadajnika. Przyciśnij pofalowane
miejsce (2) i zsuń pokrywkę przyciskająca po bokach.
Rysunek 4
Teraz włóż 8 akumulatorków lub zwykłych baterii do zasobnika baterii. Zawsze
pamiętaj o prawidłowej biegunowości. Biegun ujemny (obudowy) baterii lub
akumulatorka zawsze musi stykać się ze sprężynką.
Odpowiednie oznakowanie (3) znajduje się na spodzie zasobnika baterii.
Zauważ, że 4 baterie/akumulatorki na zdjęciu 4 muszą zostać wsunięte pod zatyczkę
(4) zanim włożysz kolejne 4 baterie/akumulatorki.
Teraz zasuń z powrotem pokrywkę zasobnika baterii tak, aby mechanizm blokujący
„zaskoczył” na miejsce.
B Ładowanie akumulatorków nadajnika
Po włożeniu akumulatorków, możesz podłączyć kabel ładujący do gniazda
ładowania (16) aby naładować akumulatorki w nadajniku.
Pamiętaj o prawidłowości biegunów wtyczki podłączeniowej, wewnętrzny styk
gniazda ładowania musi być podłączony do zacisku dodatniego (+) a zewnętrzny
styk do zacisku ujemnego (-) ładowarki.
Rysunek 5
Strona 7 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Prąd ładowania zawsze powinien odpowiadać około 1/10 wartości pojemności
włożonych akumulatorków. Dla akumulatorków o pojemności 2000 mAh odpowiada
to prądowi ładowania ok. 200 mA ; czas ładowania wynosi ok. 14 godzin.
Ponieważ dioda zabezpieczająca jest wbudowana w nadajnik, nie wolno ładować
ładowarek, które wprowadzają krótkie przerwy prądu ładowania w celu zmierzenia
napięcia akumulatorka. W takim przypadku wyjmij akumulatorki z nadajnika na czas
ładowania.
Aby uniknąć uszkodzenia przewodu wewnętrznego i złączy prosimy nie ładować
ładowarek szybkiego ładowania. Maksymalny prąd ładowania nie może
przekroczyć 500mA.
Uwaga!
Podłącz ładowarkę tylko wówczas, gdy akumulatorki (ogniwo 1,2V) zostały włożone
do nadajnika. Nigdy nie ładuj ładowarka zwykłych baterii (ogniwo 1,5V ).
C Włączanie nadajnika
Po włożeniu nowych baterii lub naładowanych akumulatorków włącz nadajnik
przełącznikiem funkcji (patrz rys.2,pozycja 10) w celu stestowania.
W tym celu przesuń przełącznik prawej (WYŁ) do lewej (WŁ).
Zaświeci sczerwona dioda kontrolna (patrz rys. 2 pozycja 13) sygnalizująca status
wł/wył nadajnika. Zielona dioda wskazująca słabe napięcie baterii (patrz rys 2
pozycja 7) sygnalizuje niedostateczne zasilanie nadajnika.
Rysunek 6
Jeśli napięcie zasilania spadnie poniżej 9V zielona dioda zacznie migać. Należy
wówczas jak najszybciej przerwać pracę modelu. Aby kontynuować prace
nadajnika. Naładuj akumulatorki lub włóż nowe baterie.
Aby uniknąć efektu zapamiętania akumulatorków NiCd należy podłączać
ładowarkę tylko wówczas, gdy baterie zostały całkowicie rozładowane.
Po sprawdzeniu prawidłowości działania nadajnika wyłącz go ponownie.
11 Ustawianie odbiornika
A Podłączenie odbiornika
Strona 8 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Odbiornik oferuje możliwość podłączenia 3 siłowników (wyjście odbiornika CH1, CH2,
CH3/BIND) oraz jednego akumulatorka (VCC).
Podłączenia nadają się dla złączy typu Futaba zabezpieczonych przed odwrotną
biegunowością i jeśli wymagane mogą także pracować z wtyczkami typu JR.
Przy podłączaniu siłowników oraz sterowników napędu zawsze upewnij się, czy
zachowano prawidłowe ułożenie biegunów wtyczek.
Podłączenie wtyczkowe przewodu dodatniego (żółty, biały lub pomarańczowy, w
zależności od producenta) musi być podpięte pod wewnętrzny (lewy) wtyk.
Podłączenie wtyczkowe przewodu ujemnego (czarny lub brązowy w zależności od
producenta) musi być podpięte pod zewnętrzny (prawy) wtyk.
Rysunek 7
Włącz nadajnik a następnie odbiornik. Jeśli funkcja łączenia działa poprawnie
zaświeci się czerwona dioda kontrolna (patrz rys. 7 pozycja 1) na odbiorniku. Sprawdź
prawidłową prace funkcji odbiornika i wyłącz go ponownie.
W zależności od modelu, z którym używasz sytemu zdalnego sterowania,
podłączenie siłownika i zasilania odbiornika może być realizowane na różne
sposoby.
Rysunek 8
Strona 9 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Wyjście
t
Model z silnikiem
spalinowym (A)
Elektryczne modele
samochodów z
mechanicznym
sterowaniem
napędu (A)
Elektryczne
modele
samochodó
w z
elektroniczny
m
sterowaniem
napędu (B)
Model statku ze
sterowaniem
napędu (A/B)
CH1 Siłownik kierownicy Siłownik kierownicy Siłownik
kierownicy
Siłownik steru
CH2 Przepustnica/
siłownik hamulca
Siłownik sterowania
napędu
Sterownik
prędkości
Sterowanie napędu
(siłownik)
CH3/BIN
D
Wejście łączenia* Wejście łączenia* Wejście
łączenia*
Wejście łączenia*
VCC Zestaw
baterii/akumulatork
ów
Zestaw
baterii/akumulatork
ów
*** Zestaw
baterii/akumulatork
ów
*Ponieważ nadajnik nie obsługuje innych kanałów sterowania oprócz tych dla funkcji
kierowania i napędu wyjście CH3 używane jest dla funkcji łączenia.
**Dla modeli elektrycznych z mechanicznym sterownikiem prędkości zawsze
wymagany jest zestaw baterii lub osobny akumulatorek dla odbiornika w celu jego
zasilania. Podłączenie zasilania zainstalowane na mechanicznym sterowniku
prędkości nie może być używane ponieważ napięcie 7,2V zastosowane na
podłączeniu ( w 6 ogniwowej baterii-akumulatorku napędu) jest zbyt wysokie dla
podłączonych siłowników.
*** Dla modeli elektrycznych z elektronicznym sterownikiem prędkości, osobny
akumulatorek dla odbiornika jest wymagany tylko na podłączeniu VCC jeśli
sterownik silnika nie posiada przełącznika BEC. Więcej informacji znajdziesz w
dokumentacji technicznej sterownika.
B Instalacja odbiornika
Instalacja odbiornika zależy od modelu. Z tego względu należy zawsze przestrzegać
zaleceń producenta modelu w zakresie instalowania odbiornika.
Niezależnie od modelu należy zawsze montować odbiornik tak aby był
zabezpieczony przed pyłem, zanieczyszczeniami, wilgocią i drganiami w możliwie
najlepszy sposób. Do mocowania nadaje się dwustronnie klejąca pianka przylepna
(taśma siłownika) lub gumowe pierścienie przytrzymujące odbiornik owinięty w
piankę.
Uwaga!
Strona 10 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Długość przewodu anteny (1) jest precyzyjnie
określona.
Z tego względu nie wolno zwijać przewodu,
układać go w pętlę lub przycinać.
Zmniejszyłoby to znacznie zasięg i spowodowało
zagrożenie bezpieczeństwa.
Rysunek 9
Wyciągnij przewód anteny z modelu przez otwór w nadwoziu bezpośrednio za
odbiornikiem. W tym celu najlepiej posłużyć się rurką antenową która może być
dostarczona z modelem lub którą można nabyć jako wyposażenie.
12. Instalacja siłowników
Instalacja siłownika (1) zawsze zależy od konkretnego, użytego modelu.
Szczegółowe informacje znajdziesz w dokumentach projektowych modelu.
Rysunek 10
Ogólnie jednak należy usiłować zamontow siłownik śrubami w taki sposób aby
zminimalizować drgania.
Dlatego właśnie do siłowników dołączane zwykle gumowe tuleje (2) i metalowe
rękawy (3).
Jeśli ruch drążka kierowniczego siłownika jest zakłócony, siłownik nie może przyjąć
zakładanej pozycji. Powoduje to większe zużycie mocy i brak odpowiedniej kontroli
nad modelem.
Zawsze mocuj dźwignię siłownika pod kątem 90 stopni względem drążków
kierowniczych (schemat A).
Ster ani ruch sterowania nie będzie
równomierny po obu stronach, jeśli dźwignia
siłownika jest zamontowana pod kątem
względem drążka kierowniczego
(schemat B i C).
Rysunek 11
Strona 11 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
13. Sprawdzenie funkcji kierowania i napędu
Podłącz siłowniki sterowników napędu używanych w twoim modelu i zasilania do
odbiornika.
Aby zabezpieczyć model przed przypadkową jazdą podczas testowania funkcji
kierowania i napędu; umieść podwozie modelu na specjalnej podstawie (blok
drewniany itp.). koła powinny swobodnie się obracać.
A Sprawdzenie funkcji kierowania
Ustaw dwa sterowniki wyrównania dla funkcji kierowania i napędu (patrz rys 2
pozycje 11 i 12) w pozycji środkowej. Obróć kierowniDual Rate (rys 2 pozycja 9) w
kierunku przeciwnym do
wskazówek zegara aż do zatrzymania.
Następnie włącz nadajnik i potem
odbiornik; jeśli wszystko zostało podłączone
prawidłowo, pojazd powinien reagow
na obroty kierownicy (rys 1 pozycja 2).
Kiedy kierownica znajduje się w
pozycji środkowej, koła modelu muszą być
skierowane prosto do przodu.
Rysunek 12
Jeśli koła są skręcone, pomimo, iż kierownica
jest w pozycji środkowej poluzuj
dźwignię siłownika i dokręć o jeden „ząbek”.
Jeśli model ma skręcać w lewo koła muszą być obrócone w lewą stronę (patrz rys 12
schemat A). Jeśli kierujesz w prawo, koła musza kierować się w prawą stronę (patrz
rys 12 schemat B).
Jeśli koła reagują odwrotnie do kierunku oznakowanego na rysunku 12 użyj
przełącznika funkcji biegu wstecznego (patrz rys 2 pozycja 14) aby włączyć
prawidłowy kierunek kierownicy a tym samym kierunek obrotów siłownika
sterowania.
Ważne!
Ustaw drążki kierownicze w modelu tak, aby mogły osiągnąć pełne odchylenie w
prawo i w lewo bez zatrzymywania kierowania modelem lub mechanicznego
ograniczenia. Dźwignia wyrównania dla funkcji kierowania (patrz rys 2 pozycja 12)
musi być w tym celu ustawiona w pozycji środkowej.
W ten sposób możesz wyrównać model jeśli zjeżdża on w prawo lub w lewo podczas
jazdy na wprost.
Porady praktyczne:
Strona 12 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Wyrównanie dla funkcji kierowania znajduje się dokładnie po środku, jeśli dźwignia
siłownika nie przesuwa się już podczas obsługi przełącznika biegu wstecznego.
Kierownica musi być w tym celu w pozycji środkowej.
Jeśli odchylenie w trakcie kierowania jest zbyt duże podczas prowadzenia modelu,
zmniejsz je za pomocą kierownicy Dual Rate (patrz rys 2 pozycja 9). Jeśli obrócisz
kierownice Dual Rate w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara w prawo
odchylenie w trakcie kierowania zostanie zmniejszone. Obrót kierownicy z powrotem
w lewo zwiększy ponownie odchylenie w trakcie kierowania. Ustawienie to ma
wpływ na obie strony odchylenia.
B Sprawdzenie funkcji kierowania
Przesuwając dźwignię funkcji napędu (rys 1 pozycja 3) w stronę rączki do momentu
zatrzymania przyspieszymy ruch pojazdu (rys 13 schemat A).
Rysunek 13
Jeśli przyciśniesz dźwignię do przodu model z
wolni lub włączy się bieg wsteczny (rys 13
schemat B).
Jeśli napęd modelu reaguje przeciwnie do
wskazań na rysunku 13 użyj przełącznika
biegu wstecznego (rys 2 pozycja 6) w
celu przełączenia na skuteczny kierunek
dźwigni obsługi.
Ważne!
Model z silnikiem spalinowym ustaw połączenie z gaźnikiem oraz połączenie
hamulca tak aby siłownik hamulca/przepustnica nie były blokowane mechanicznie.
Dźwignia wyrównania dla funkcji kierowania (rys 2 poz) musi być w tym celu
ustawiona w pozycji środkowej.
Model z elektronicznym sterownikiem prędkości –różne pozycje dźwigni dla funkcji
kierowania (przód, stop, wsteczny) trzeba będzie zaprogramow w sterowniku
prędkości. Więcej informacji znajdziesz w dokumentacji sterownika prędkości.
Po sprawdzeniu lub ustawieniu prawidłowo funkcji kierowania i napędu najpierw
wyłącz odbiornik, a następnie nadajnik.
Model jest teraz gotowy do pierwszej jazdy próbnej.
14. Funkcja łączenia
Aby umożliwić współpracę nadajnika i odbiornika, musza zostać one połączone
jednym kodem cyfrowym. W stanie dostawy nadajnik i odbiornik wyosiowane
względem siebie i mogą zostać od razu użyte. Ustawienia łączenia należy ponowić
po wymianie nadajnika lub odbiornika lub w celu usunięcia zakłóceń.
Strona 13 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Przeprowadzanie procedury łączenia:
Wyłącz nadajnik.
Odłącz wszystkie podłączone siłowniku od
odbiornika.
Podłącz wtyczkę programowania (1) do
wyjścia CH3/BIND na odbiorniku.
Włącz odbiornik. Dioda kontrolna odbiornika
(2) zacznie migać.
Przyciśnij przycisk łączenia na nadajniku
(rys 2 pozycja 8) i trzymaj wciśnięty.
włącz nadajnik, trzymając przycisk
wciśnięty, zaświeci się dioda sygnalizująca
niski stan baterii.
Zwolnij przycisk łączenia na nadajniku.
Wyłącz odbiornik i nadajnik i wyjmij wtyczkę
programowania.
Ponownie podłącz siłowniki do odbiornika.
Sprawdź funkcje systemu i wykonaj test zasięgu.
Rysunek 14
Jeśli system nie działa poprawnie, powtórz procedurę.
15 Używanie nadajnika jako symulatora
Jeśli istnieje taka potrzeba, możesz użyć nadajnika do symulacji. W takim przypadku
będzie ci potrzebny dodatkowy kabel USB oraz odpowiednie oprogramowanie
komputerowe. Kabel USB podłącza się z tyłu komputera do gniazda połączenia PC
(patrz rys 3 pozycja 15). Prawidłowo podłączony sterownik zdalny rozpoznawany jest
jako urządzenie interfejsu użytkownika i może służyć jako zwykły joystick.
Więcej informacji znajdziesz w dokumentacji kabla USB.
16 Ustawienie funkcji Fail-Safe
Odbiornik systemu zdalnego sterowania posiada opcje ustawiania siłownika
przepustnicy w określonej pozycji w przypadku braku otrzymania prawidłowego
sygnału sterowania zdalnego wskutek zakłóceń.
Pozycja jałowa (środkowa pozycja dźwigni układu kierowniczego) jest wybrana jako
pozycja fail-safe; pojazd automatycznie zatrzymuje się w przypadku zakłócenia
transmisji radiowej lub w przypadku gdy wyjedzie poza zasięg sterowania zdalnego z
całkowicie otwartą przepustnicą. Możesz także ustawić dowolną pozycję hamulca
(np. 50% skuteczności hamulca) jako pozycję fail-safe. Ustawiając funkcje fail-safe
zamocuj dźwignię układu kierowniczego w wymaganej pozycji za pomocą
gumowego pierścienia.
Aby dokonać ustawień fail-safe postępuj następująco:
Ustaw dźwignię układu kierowniczego w wymaganej pozycji.
Włącz nadajnik a następnie odbiornik.
Natychmiast po tym przyciśnij i przytrzymaj przycisk odbiornika (1).
Strona 14 z 14
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Królowej Jadwigi 146, 30-212 Kraków, Polska
Copyright © Conrad Electronic 2012, Kopiowanie, rozpowszechnianie, zmiany bez zgody zabronione.
www.conrad.pl
www.conrad.p
l
Po ok. 3 sekundach dioda kontrolna (2) na odbiorniku zacznie migać.
Kiedy dioda będzie migać, zwolnij przycisk.
Pozycja fail-safe jest zapisana - dioda zaświeci się światłem ciągłym.
Rysunek 15
Używając siłownika przepustnicy „przygazuj” trochę silnik a następnie wyłącz
nadajnik. Siłownik przepustnicy powinien natychmiast przejść do pozycji fail-safe. W
modelach elektronicznych z elektronicznym sterownikiem prędkości podeprzyj
pojazd tak aby koła mogły się swobodnie obracać w trakcie testu.
20. Dane techniczne
Nadajnik
Zakres częstotliwości 2,4 GHz
Liczba kanałów 2
Napięcie zasilania 9,6-12VDC (8 baterii Mignon lub
akumulatorków)
Wymiary (sz x w x gł) ok. 159 x 235 x 85mm
Ciężar z akumulatorkiem ok. 534 g
Odbiornik
Zakres częstotliwości 2,4 GHz
Liczba kanałów 3
Układ złączy Futaba/JR
Zasilanie 4-8,4VDC (4 baterie Mignon lub
akumulatorki)
Wymiary (sz x w x gł) ok. 37,5 x 22,5 x 13mm
Ciężar ok. 6 g
http://www.conrad.pl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14

Reely 209468 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi