11
• Ładujtylkosprawneinieuszkodzoneakumulatory.Jeśliizolacjazewnętrznaakumulatoralubobudowa
akumulatorajestuszkodzonalubsamakumulatorjestzdeformowanylubjegorozmiarysięzwiększyły,
wżadnymwypadkuniemożebyćonładowany.Wtakichprzypadkachistniejepoważneryzykopożaru
iwybuchu!
• Nigdynieładujakumulatorówbezpośredniopoichużyciu.Pozostawakumulatorynajpierwdoostygnię-
cia(conajmniej5–10minut).
• Wcelunaładowaniaakumulatorównapędowychnależywyjąćjezmodelu.Całkowicieodłączakumula-
torynapędoweodregulatoraprędkościprzedrozpoczęciemładowania.
• Ustawładowarkęiakumulatornaodpornejnatemperaturę,niepalnejpowierzchni.
• Ładowarkaiakumulatornagrzewająsiępodczasładowania.Dlategozachowajodpowiedniąodległość
międzyładowarkąiakumulatorem,nigdynieumieszczajakumulatoranaładowarce.Nigdynienależy
zakrywaćładowarkiiakumulatora.Niewystawiajładowarkianiakumulatoranadziałaniewysokich/ni-
skichtemperaturaninabezpośredniedziałaniepromienisłonecznych.
• Nigdynieładujakumulatorówbeznadzoru.
• Ładujregularnieakumulatory(cook.2–3miesiące),ponieważwprzeciwnymrazienaskuteksamoroz-
ładowaniaakumulatorówdochodzidogłębokiegorozładowania.Przeztoakumulatorystająsiębezuży-
teczne!
AkumulatoryNiMH(zwyjątkiemspecjalnychtypówoniskimpoziomiesamorozładowania)tracąenergię
wciągukilkutygodni.
AkumulatoryLiPozwyklezachowująenergięprzezkilkamiesięcy,alesątrwaleuszkadzanewwyniku
głębokiegorozładowaniainiemogąbyćdłużejużywane.
• JeśliakumulatoryLiPosąprzechowywaneprzezdłuższyczas(naprzykład,jeślinieobsługujeszmodelu
pojazduwmiesiącachzimowych),akumulatoryLiPoniepowinnybyćwpełninaładowane,aletylkow
około50–75%maksymalnejpojemności.Wtymcelunależyzwrócićszczególnąuwagęnainformacje
producentadotycząceakumulatoralubładowarki.
• Nigdynieużywajzbytwysokiegoprąduładowania;postępujzgodniezinstrukcjamiproducenta,aby
uzyskaćidealnylubmaksymalnyprądładowania.
• Pocałkowitymnaładowaniuakumulatoraodłączgoodładowarki.
• Ładowarkiiakumulatoryniemogąbyćwilgotneanimokre.Istniejeniebezpieczeństwoporażeniaprą-
demelektrycznym,aponadtoniebezpieczeństwopożaruieksplozjiakumulatora!
Szczególnieakumulatorowebaterieztechnologiąlitową(np.LiPo)sąbardzowrażliwenawilgoćzpo-
woduzawartychwnichsubstancjichemicznych!
• TenpojazdjestprzeznaczonytylkodladwóchakumulatorówLiPoz2ogniwami(napięcieznamionowe
7,4V)lubdwóchakumulatorówLiPoz3ogniwami(napięcieznamionowe11,1V).
Jeśliużywanesąakumulatorydojazdyzwiększąliczbąogniw,istniejeryzykopożarunaskutekprze-
grzaniaregulatoraprędkościobrotowej,pozatymnapędpojazduzostanieprzeciążonyiuszkodzony
(np.mechanizmróżnicowy).Utratagwarancji/rękojmi!
Obydwaakumulatorynapędowemusząbyćidentyczne(tensamtypakumulatora,tasamawydajność,
tasamaszybkośćrozładowania,tensamproducent).Nigdynieużywajrazemakumulatorówróżnego
typu,istniejeryzykopożaru!
Obydwaakumulatorynapędowemusząrównieżmiećtakisamstannaładowania.Nigdyniepodłączaj
przykładowojednegowpełniidrugiegowpołowienaładowanegoakumulatoraLiPodoregulatorapręd-
kości;doprowadzitodogłębokiegorozładowania,któretrwaleuszkadzaakumulator.