1
2
1 2
2
1
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
11T
a
Q
a
r
ba
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
3
0
T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
[Montaż]
3.
Nacisnąć dźwignię B osiem razy lub
więcej, w celu ustawienia dźwigni
w najwyższym położeniu.
4. Sprawdzić, czy igła wskaźnika
skierowana jest w lewo, a następnie
włożyć kołek na dole wskaźnika
w otwór w zwijaczu. Następnie
włożyć dwa występy na wskaźniku
do dźwigni zmiany biegów o, tak
aby były w osi ze znakami oraz
następnie obrócić jednostkę
wskaźnika w lewo, aby ustawić ją na miejscu.
5. Obrócić wskaźnik w lewo, a następnie
dokręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
6. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeżeli nie
działa on poprawnie zamontować go
ponownie zwracając szczególną uwagę na
kroki 3 i 4.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
•
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
•
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i krążki).
•
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym końcu roweru.
Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy zewnętrzny pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
•
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w krążku, należy wymienić krążek.
•
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
•
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
•
Koła łańcuchowe należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości kół łańcuchowych i łańcucha.
•
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z kół łańcuchowych, wymienić koła łańcuchowe i
łańcuch.
•
Stosowanie ram z wewnętrznymi kanałami linek jest bardzo odradzane, ponieważ maja one tendencję do
pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
•
Należy zawsze upewnić się czy zestaw kół łańcuchowych tylnych nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy
nie używać kombinacji kół łańcuchowych tylnych noszących różne oznaczenie grupy.
•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
•
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
•
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować określony pancerz i prowadnice linki wspornika dolnego.
•
Obsługa dźwigni związane ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się przednie koło łańcuchowe.
•
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych.
Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduj pękania ani odbarwienia jeżeli przylega
do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu
ciał obcych.
•
Nie wolno demontować wskaźnika i dźwigni zmiany biegów, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą
pracę.
•
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
•
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą
one wypaść z widelca przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
•
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
•
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione kołki łączące.
•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych kołków łączących. Przed wybraniem kołka do zastosowania, należy sprawdzić
w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania kołków innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest kołek
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły
połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
•
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koła łańcuchowego,
wykonać przecięcie w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą
kołka wzmocnionego lub kołka końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie
przecięty w miejscu gdzie został połączony za pomocą kołka wzmocnionego lub kołka
końcowego.
•
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie
to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
•
Korzystanie z przedniego koła łańcuchowego zgodnego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowane zostanie przednie koło łańcuchowe dostosowane do łańcucha
8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia kołków
łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
•
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wyciskacz do łańcuchaŁańcuch
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Wzmocniony kołek
łączący
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa
XT
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów)
SL-M770
Pancerz linki przerzutki
SIS-SP41
Przerzutka Tylna
RD-M771
Typ
SGS / GS
Piasta tylna
FH-M770 / FH-M775
Biegi
9
Kaseta zębatek
Łańcuch
Prowadnica dolnej osłony
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6MPRA-003
Napęd tylny
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Wymiana i instalacja wskaźnika
Symbol modelu
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Różnica zębów w mechaniźmie korbowym
RD-M771
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Przerzutka Tylna
Symbol modelu
CS-M770
Nazwa grupy
a
Q
as
Biegi
9
9
Kombinacja ilości zębów
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kombinacja zębów zestawu kół łańcuchowych
Symbol modelu
Biegi
FH-M770 / FH-M775
9
36 / 32
Liczba otworów na
szprychy
Piasta tylna
g
a
-
1
8
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
usuwania lub wymiany wskaźnika. Dla strony przedniej kierunek
obrotu w czasie wyjmowania i instalowania jest przeciwny do
położenia igły.
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od ruchu tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli
długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha podając
dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w położeniu,
w którym wymiar ”A” jest najdłuższy, A łańcuch jest na największym
kole łańcuchowym tylnym i największym kole łańcuchowym przednim.
Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być
wybierany prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na kole łańcuchowym
przednim i kole łańcuchowym tylnym.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największym kole łańcuchowym
tylnym i największym kole
łańcuchowym przednim)
Największa
koronka
Łańcuch
Największe koło
łańcuchowe przednie
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
Montaż tylnych kół łańcuchowych
[Demontaż]
1.
Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2. Obrócić zespół wskaźnika w prawo, jak
pokazano na rysunku, w celu wyjęcia go.
< Jeżeli wskaźnik nie jest instalowany >
1.
Zdemontować osłonę zabezpieczającą uchwytu wskaźnika, która
przymocowana jest do wskaźnika, poczynając od mniejszej zakładki,
jak pokazano na rysunku.
2.
Najpierw włożyć zakładkę osłony zabezpieczającej uchwytu wskaź-
nika, jak pokazano na rysunku, a następnie ustawić ją na dźwigni
zmiany biegów i zabezpieczyć za pomocą śruby mocującej wskaźnika.
Wzmocniony kołek łączący
Kołek końcowy Kołek ogniwa
W przypadku każdego
tylnego koła łańcuchowego,
powierzchnia z oznacze-
niem grupy powinna być
skiero wana na zewnątrz
i usta wiona tak, aby
szerokie występy na
każdym z kół i część A
(na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w osi.
CS-M770 (aQ)
CS-M770 (as)
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
Szeroki występ
Element dystansowy koła
łańcuchowego
Element dystansowy
pierścienia blokującego
Element dystansowy
pierścienia blokującego
Pierścień blokujący
Pierścień blokujący
•
Do montowania tylnych kół łańcucho wych
zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15)
do dokręcenia pierścienia blokującego.
•
Aby wymienić koła łańcuchowe
zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręcić
pierścień blokujący.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zwalniania wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm zwalniania, który umożliwia zwalnianie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać korbę.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M770
w połączeniu z górną przerzutką tylną zwykłego typu RD-M771. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką
typu RD-M770 ze sprężyną powrotną, działanie i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
Przełączanie z małego tylnego koła łańcuchowego na
większe [Dźwignia A]
Aby przełączyć tylko o jeden poziom, nacisnąć dźwignię (A) do położenia
(1). Aby przełączyć o dwa poziomy za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2).
Przełączanie z dużego tylnego koła łańcuchowego na
mniejsze [Dźwignia B]
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przełączyć o jeden poziom
z większego na mniejsze tylne koło łańcuchowe.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
tylne koło łańcuchowe drugiego biegu. Następnie, naciskając na
dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni, obrócić korbą
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać tuleję regulacyjną
pancerza zewnętrznego
dopóki łańcuch nie wróci na
koło łańcuchowe tylne
drugiego biegu. (w prawo)
Poluzować tuleję regulacyjną
pancerza zewnętrznego
dopóki łańcuch nie dotknie
koła łańcuchowego tylnego
trzeciego biegu i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka koła łańcucho-
wego tylnego trzeciego biegu i powoduje hałas.
*
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia jest na ustawieniu koła łańcuchowego tylnego
drugiego biegu i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli
łańcuch dotyka koła łańcuchowego tylnego trzeciego biegu i powoduj hałas,
obracać powoli tuleję regulacyjną pancerza zewnętrznego dokręcając ja
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z zakładką zwalniającą. W przeciwnym razie może dojść
do obrażeń.
Trzpień wspornika, Moment dokręcania:
8-10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu
widelca
Śruba regulacyjna B
Zamontować pokrywę otworu wewnętrznego
obracając ją do zatrzymania, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia gwintu śruby.
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
biegu niskiego
3. Regulacja biegu niskiego
Obrócić śrubę regulacji biegu niskiego tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z największym kołem
łańcuchowym tylnym.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe przednie i największe koło
łańcuchowe tylne i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko tylnego koła łańcucho wego
jak to możliwe, ale tak aby nie dotykało do niego. Następnie ustawić łań cuch na
najmniejszym tylnym kole łańcuchowym i powtórzyć powyższe czyn ności,
pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło tylnego koła łańcuchowego.
Śruba regulacyjna
B
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie
przymocować przednią
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Pociągnij
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
1. Regulacja biegu wysokiego
Obrócić śrubę regulacji biegu
wysokiego, aby ustawić tak,
że kółko prowadzące znajdzie
się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszego
tylnego koła łańcuchowego,
patrząc od tyłu.
2. Przyłączanie i zabezpieczanie linki wewnętrznej
Nacisnąć dźwignię (B) osiem razy
lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest
w najwyższym położeniu.
Następnie usunąć pokrywę otworu
wewnętrznego i przyłączyć linkę.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najm niejszego koła
łańcuchowego tylnego
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
biegu wysokiego
Dźwignia (B)
Pokrywa otworu
wewnętrznego
Regulacja SIS
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Pokrywa otworu wewnętrznego
Linka
Obcinanie pancerza zewnętrznego
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć starą
osłonę zewnętrzną
końcówki.
Osłona zewnętrzna końcówki
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana
w oparciu pancerza
na ramie.
Gumowa
osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę alumi-
niową.
Koniec pancerza zewnętrznego
z końcówka aluminiową powinien
znajdować się po stronie
przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
■ Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją
serwisową, instrukcji serwisowych dla FH-M770/M775.
Zespół wskaźnika
Krótsza zakładka
Osłona zabezpieczająca
uchwytu wskaźnika
Zespół dźwigni
zmiany biegów
Osłona
zabezpieczająca
uchwytu wskaźnika
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Występy
Śruby mocujące wskaźnika
Zespół wskaźnika
Kołek
Otwór zwijacza
W przypadku niekorzystania ze wskaźnika, dźwignia zmiany biegu może
zostać zamontowana po wewnętrznej lub po zewnętrznej stronie
dźwigni hamulca.
W czasie regulowania położenia, wyjąć wskaźnik, a następnie upewnić
się, że został on zabezpieczony w nowym
położeniu za pomocą dwóch śrub
mocujących.
•
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki
przedniej.
•
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
•
W przypadku kierownicy z włókien węglowych może być konieczne
zmniejsze nie momentu dokręcania w celu zapobieżenia uszkodzeniu
kierownicy. W przy padki kierownic z włókna węglo wego należy
skonsultować się z producentem roweru lub kierownicy jeżeli chodzi
o odpowiedni poziom momentu dokręcania.
Montaż dźwigni
Zastosować uchwyt kierownicy o maksy-
malnej średnicy zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
Wewnętrzna strona Zewnętrzna strona
Klucz imbusowy 3 mm
SI-6MPRA-003-03
1mm
Nie dopychać dźwigni hamulca do pokrywy wskaźnika, gdyż może
to spowodować problemy z działaniem igły.
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Klucz imbusowy 4 mm
Największa koronka Najmniejsza koronka
Gumowa osłona