XT
SL-M770
SIS-SP41
RD-M771
SGS / GS
FH-M770 / FH-M775
9
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5W60A-002
RD-M771
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od ruchu tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała.
Ustawić długość łańcucha podając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny
jest w położeniu, w którym wymiar
“
A
”
jest najdłuższy, A łańcuch jest na największym
kole łańcuchowym tylnym i największym kole łańcuchowym przednim. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być wybierany prawidłowo,
kiedy łańcuch znajduje się na kole łańcuchowym przednim i kole łańcuchowym tylnym.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największym kole łańcuchowym
tylnym i największym kole łańcuchowym przednim)
Największa
koronka
Łańcuch
Największe koło
łańcuchowe przednie
Przerzutka Tylna
Grupa
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów)
Pancerz linki przerzutki
Przerzutka Tylna
Typ
Piasta tylna
Biegi
Kaseta zębatek
Łańcuch
Prowadnica dolnej osłony
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Symbol modelu
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Różnica zębów w mechaniźmie korbowym
RD-M771
SGS
9
45T
34T
11T
22T
Przerzutka Tylna
GS
9
33T
34T
11T
22T
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła
się z zakładką zwalniającą. W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu
widelca
Śruba regulacyjna B
Wspornik osi
Moment dokręcania:
8-10 Nm
Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
•
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy
stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki
łańcucha.
•
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione kołki łączące.
•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych kołków łączących. Przed wybraniem
kołka do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania kołków innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest kołek
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
•
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koła
łańcuchowego, wykonać przecięcie w innym
miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą kołka wzmocnionego lub kołka
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli
zostanie przecięty w miejscu gdzie został połączony za pomocą kołka
wzmocnionego lub kołka końcowego.
•
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą
instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą
instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i
może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych
obrażeń.
•
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
•
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
•
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i krążki).
•
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień
równoległości na tylnym końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest
linka oraz czy zewnętrzny pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
•
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w krążku, należy wymienić
krążek.
•
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z kół łańcuchowych, wymienić
koła łańcuchowe i łańcuch.
•
Stosowanie ram z wewnętrznymi kanałami linek jest bardzo
odradzane, ponieważ maja one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
•
Należy zawsze upewnić się czy zestaw kół łańcuchowych
tylnych nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji kół łańcuchowych tylnych noszących różne
oznaczenie grupy.
•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
•
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie
należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może
dojść do pogorszenia działania przerzutki.
•
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować określony pancerz i prowadnice linki
wspornika dolnego.
•
Obsługa dźwigni związane ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się przednie koło łańcuchowe.
•
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji
wynikającej z normalnego użytkowania.
•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Wzmocniony kołek
łączący
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarna
Wzmocniony kołek łączący
Kołek końcowy Kołek ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
1. Regulacja biegu wysokiego
Obrócić śrubę regulacji biegu
wysokiego, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się
w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszego tylnego koła
łańcuchowego, patrząc od tyłu.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
biegu wysokiego
Zewnętrzna krawędź
najmniejszego koła
łańcuchowego tylnego
Kółko prowadzące
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnij
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
2. Regulacja biegu niskiego
Obrócić śrubę regulacji biegu niskiego tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii
z największym kołem
łańcuchowym tylnym.
Kółko
prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
biegu niskiego
Obcinanie pancerza zewnętrznego
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć starą osłonę
zewnętrzną końcówki.
Osłona zewnętrzna końcówki
*
Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza zewnętrznego z
końcówka aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną
powinna być zamonto-
wana w oparciu pancerza
na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
3. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe przednie i największe koło
łańcuchowe tylne i obrócić ramię
korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko
tylnego koła łańcuchowego jak to
możliwe, ale tak aby nie dotykało
do niego. Następnie ustawić
łańcuch na najmniejszym tylnym
kole łańcuchowym i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie dotknęło
tylnego koła łańcuchowego.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba
regulacyjna B
4. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na tylne koło
łańcuchowe drugiego biegu. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby
skasować luz w dźwigni, obrócić korbą
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać tuleję regulacyjną
pancerza zewnętrznego dopóki
łańcuch nie wróci na koło
łańcuchowe tylne drugiego
biegu. (w prawo)
Poluzować tuleję regulacyjną
pancerza zewnętrznego dopóki
łańcuch nie dotknie koła
łańcuchowego tylnego trzeciego
biegu i nie zacznie hałasować.
(w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka koła łańcuchowego
tylnego trzeciego biegu i powoduje hałas.
*
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia jest na ustawieniu koła łańcuchowego tylnego drugiego biegu i
kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka koła
łańcuchowego tylnego trzeciego biegu i powoduj hałas, obracać powoli tuleję
regulacyjną pancerza zewnętrznego dokręcając ja dopóki hałas nie ustąpi i
łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo należy
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
pol_281045_SI_5W60A_002 25-06-2008 15:04 Page 1