3. Regulacja biegu wysokiego
Ustawić tak, aby luz między
płytką zewnętrzna prowadnicy
łańcucha i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
4. Regulacja pośredniego przedniego koła łańcuchowego
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największym tylnym kole
łańcuchowym, a z przodu ustawić łańcuch
na pośrednim przednim kole łańcuchowym.
Ustawić korzystając z zewnętrznej tulei
regulacyjnej tak, aby luz między płytką
wewnętrzna prowadnicy łańcucha i
łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Montaż przerzutki przedniej
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano
na rysunku.
Śruba
MiskaMiska
Przerzutka Przednia
Mechanizm korbowy
Regulacja SIS
Obcinanie pancerza zewnętrznego
Podczas obcinania pancerza zewnętrznego
ciąć koniec przeciwny do końca z oznacze-
niem. Po ucięciu pancerza zewnętrznego
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
2. Dołączanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię 2 lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni
w najniższym położeniu. Po usunięciu pokrywy otworu wewnętrznego
i otwarciu pokrywy, przeprowadzić linkę przez śrubę regulacyjną
pancerza zewnętrznego. Przeciągnąć linkę tak, aby koniec linki został
zaczepiony o zaczep, a następnie zamknąć pokrywę.
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja biegu niskiego
Najpierw zdemontować blok osiujący Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między płytką wewnętrzną
prowadnicy łańcucha i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blok osiujący
Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsze koło
łańcuch
owe przednie
Moment dokręcania:
35 -50 Nm
Łańcuch
Płytka wewnętrzna
prowadnicy łańcucha
Zewnętrzna tuleja
regulacyjna
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największe koło
łańcuchowe przednie
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Pośrednie przednie
koło łańcuchowe
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Jeżeli trudna jest zmiana z pośredniego
przedniego koła łańcuchowego na
najmniejsze przednie koło łańcuchowe.
Dokręcić górną śrubę regulacyjną
w prawo (około 1/4 obrotu).
Poluzować górną śrubę regulacyjną
w lewo
(około 1/8 obrotu).
Poluzować dolną śrubę regulacyjną
w lewo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kolizji między
łańcuchem i płytką wewnętrzną
przedniej przerzutki na największym
przednim kole łańcuchowym.
Jeżeli dochodzi do kolizji między
łańcuchem i płytką zewnętrzną
przedniej przerzutki na największym
przednim kole łańcuchowym.
Dokręcić górną śrubę regulacyjną
w prawo
(około 1/8 obrotu).
Poluzować górną śrubę regulacyjną
w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największego
przedniego koła łańcuchowego, pośrednie
przednie koło łańcuchowe jest pomijane.
Poluzować tuleję regulacyjną
pancerza zewnętrznego w lewo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
wspornika dolnego.
Jeżeli w czasie zmiany z pośredniego przed-
niego koła łańcuchowego na największe przed-
nie koło łańcuchowe dźwignia jest sztywna.
Dokręcić tuleję regulacyjną pancerza
zewnętrznego w prawo
(1 do 2 obrotów).
Dokręcić dolną śrubę regulacyjną
w prawo (około 1/2 obrotu).
Poluzować górną śrubę regulacyjną
w lewo
(około 1/4 obrotu).
5. Arkusz wykrywania i usuwania usterek
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Ma to zastosowanie również
w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
Jeżeli dochodzi do kolizji między
łańcuchem i płytką wewnętrzną
przedniej przerzutki kiedy tylne koło
łańcuchowe przełączane jest na
największe, a na przedniej przerzutce
łańcuch jest na pośrednim przednim
kole łańcuchowym.
Jeżeli trudna jest zmiana z pośredniego
przedniego koła łańcuchowego na
największe przednie koło łańcuchowe.
Pokrywa otworu wewnętrznego
Zaczep
Pokrywa otworu wewnętrznego
Na obcięty koniec pancer-
za założyć starą osłonę
zewnętrzną końcówki.
Osłona zewnętrzna końcówki
Obsługa dźwigni
■ Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT
RELEASE umożliwia szybką
zmianę biegów, ponieważ
napięcie linki jest redukowane
natychmiast, kiedy naciśnięta
zostanie główna lub wtórna
dźwignia zwalniania.
Początkowe
położenie dźwigni
Poszerza
się
Zwęża
się
Klucz imbusowy 2 mm
ST-M770 ST-M775
■ Obsługa dźwigni
hamulca
Pierwsza kostka
Koniec dźwigni
Około
2 mm
Początkowe
położenie dźwigni
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie
puszczona po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania
dźwigni jednocześnie obracać korbą.
Przełączanie z małego przedniego koła łańcuchowego na większe
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przełączenie o jeden
stopień z małego przedniego koła łańcuchowego na większe przednie koło
łańcuchowe.
Przykład: z pośredniego przedniego koła łańcuchowego na największe
przednie koło łańcuchowe.
Przełączanie z dużego przedniego koła łańcuchowego na mniejsze
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przełączenie o jeden
stopień z dużego przedniego koła łańcuchowego na mniejsze przednie koło
łańcuchowe.
Przykład: z największego przedniego koła łańcuchowego na pośrednie
przednie koło łańcuchowe.
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Zamontować pokrywę otworu wew-
nętrznego obracając ją do zatrzymania,
jak pokazano na rysunku. Nie obracać
go dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia gwintu osłony.
Śruba regulacji
biegu niskiego
FD-M770/M772/M772A
Łańcuch
Płytka wewnętrzna
prowadnicy łańcucha
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największym kole łańcuchowym
tylnym i największym kole łańcucho-
wym przednim)
Największa
koronka
Największe koło
łańcuchowe przednie
Łańcuch
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksy-
malną zewnętrzną średnicą 32mm.
Montaż dźwigni
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę
do przedniej przerzutki, jak pokazano na rysunku.
Typ normalny
< Typ normalny >
•
FD-M770/M772/M772A
< Typ z górnym prowadzeniem >
Typ z górnym prowadzeniem
Pociągnij
Pociągnij
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba mocu-
jąca linkę
■ Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji przedniego koła łańcuchowego
FC-M770/M771-K.
Osłona
FD-M770/M772/M772A
FD-M771/M773
Łańcuch
Płytka zewnętrzna
prowadnicy
łańcucha
Śruba regulacji
biegu wysokiego
Zwęża się
Poszerza
się
50 mm 50 mm
44T 44T, 48T
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
“Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak
odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała”.
•
Dźwignia ST-M770/ST-M775 DUAL CONTROL wykorzystywana jest zarówno do zmiany biegów jak i hamowania.
Zapewnić, że całkowicie zrozumiałe i wyrobione są czynności zmiany biegów i hamowania w rowerze. Sposób działania, parz rysunek.
•
Hamowanie może być wykonywane jedynie przy użyciu dźwigni DUAL CONTROL. W przypadku korzystania z dźwigni zmiany biegów
(dźwignia pomocnicza) do hamowania, dźwignia zwalniania może zostać uszkodzona i może dojść do utraty panowania nad rowerem,
które może prowadzić do wypadku.
•
Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego położenia i może
przesunąć się do położenia, w którym trudno będzie
zahamować. Jeżeli do tego dojdzie należy natychmiast
przerwać jazdę na rowerze.
•
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko
wzmocnione kołki łączące.
•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych kołków
łączących. Przed wybraniem kołka do zastosowania, należy
sprawdzić w tabeli.
W przypadku stosowania kołków innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest kołek wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie
uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
•
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koła
łańcuchowego, wykonać przecięcie w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za
pomocą kołka wzmocnionego lub kołka końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie
przecięty w miejscu gdzie został połączony za pomocą kołka wzmocnionego lub kołka końcowego.
•
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować wywrócenie roweru.
•
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest
uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
•
Korzystanie z przedniego koła łańcuchowego zgodnego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701,
CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowane zostanie przednie koło łańcuchowe dostosowane do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą
wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia kołków łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
•
Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana całkowicie
i jednorazowo. Zastosować klucz dynamometryczny do sprawdzenia, czy końcowy moment dokręcenia mieści się w zakresie od 12 do
14 Nm.
Następnie, po przejechaniu około 100 km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia.
Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe
nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewej korby może spaść i może dojść do wywrócenia roweru.
•
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania
korby i spadnięcia z roweru.
•
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić
do poważnych obrażeń.
•
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
•
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
•
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
•
Nie wolno myć dolnego wspornika za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
•
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić dolny wspornik.
•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
•
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
•
Koła łańcuchowe należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości kół łańcuchowych i
łańcucha.
•
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z kół łańcuchowych, wymienić koła
łańcuchowe i łańcuch.
•
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może dojść do kontaktu łańcucha z
przednimi kołami łańcuchowymi lub przednią przerzutką i generowania hałasu. Jeżeli problemem
jest hałas, przełączyć łańcuch na kolejne, większe koło łańcuchowe lub następne.
•
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować określony pancerz i prowadnice linki wspornika
dolnego.
•
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z potrójnym przednim kołem
łańcuchowym. Nie można jej stosować z podwójnym przednim kołem łańcuchowym, ponieważ nie będą pasować
punkty zmiany biegów.
•
W przypadku instalowania typu z prowadzeniem górnym, wybrać rodzaj ramy z trzema zewnętrznymi uchwytami,
jak pokazano na rysunku po prawej.
•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
•
Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. W przypadku
zakłóceń mogą mieć one wpływ na hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica zostanie całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
•
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
•
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
•
Obsługa dźwigni związane ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się przednie koło łańcuchowe.
•
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić
się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduj pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
•
Do mocowania pokrywy pomocniczej dźwigni zwalniania nie stosować śruby mocującej (wykonanej z aluminium) do dźwigni zwalniania
pomocniczego.
•
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Wzmocniony kołek
łączący
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa XT
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M770 / ST-M775
Pancerz linki przerzutki SIS-SP41
Przerzutka Przednia FD-M770 / FD-M771 / FD-M772 / FD-M773 / FD-M770-E / FD-M772A
Mechanizm korbowy FC-M770 / FC-M771-K
Łańcuch CN-HG93
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6MSFA-002
Układ przedniego napędu
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Symbol modelu
Typ normalny
Typ z górnym prowadzeniem
Różnica zębów w mechaniźmie korbowym
Min. różnica między górnym i pośrednim
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (stopnie)
Właściwa oś łańcucha
FD-M770-E
X
X
22T
12T
–
66° - 69°
FD-M770 FD-M771
X = dostępne
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T, 48T
FD-M772/M772A
FD-M773
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
Przerzutka Przednia
Właściwe przednie koło łańcuchowe
Uchwyty pancerza zewnętrznego
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
W przypadku korzystania z wielkości S,
M, należy stosować opaski montażowe
o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm i
zamontować je na adapterze wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przednie koło łańcuchowe
Symbol modelu
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego
Średnica rozstawu śrub
Długość ramienia
Linia łańcucha
Szerokość osłony suportu
Rozmiar gwintu
FC-M770
44T-32T-22T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
FC-M771-K
48-36-26T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
Przednie koła
łańcuchowe
Tylne koła
łańcuchowe
Pozioma sekcja płytki zewnętrznej
prowadnicy łańcucha powinna znajdo-
wać się bezpośrednio nad i być równo-
legła do największego przedniego koła
łańcuchowego. Przykręcić korzystając
z klucza imbusowego 5 mm.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
rysunku. Nie wolno w tym momencie usuwać bloku osiującego Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Przednie koło
łańcuchowe
(największa tarcza)
Prowadnica
łańcucha
Blok osiujący Pro-Set
FD-M771/M773
•
FD-M771/FD-M773
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak pokazano
na ilustracji.
FD-M771 FD-M773
Śruba mocująca linkę
Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
Wzmocniony kołek łączący
Kołek końcowy Kołek ogniwa
Pomocnicza dźwignia zwalniania
SI-6MSFA-002-03
$ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych dotyczące
momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub
niedokręcenia, które może prowadzić do niedostatecznego zamocowania elementów.
6,5mm
7mm