Shimano ST-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap
ba
18T
11T
a
Q
a
r
ba
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
2
6T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11T
as
au
13T
a
s
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i krążki).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym końcu roweru. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy zewnętrzny pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w krążku, należy wymienić krążek.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Koła łańcuchowe należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo,
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości kół
łańcuchowych i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z kół łańcuchowych, wymienić koła łańcuchowe i łańcuch.
Wyregulować sprężynę powrotną tylnej przerzutki typu RD-M770 od dolnej strony.
Stosowanie ram z wewnętrznymi kanałami linek jest bardzo odradzane, ponieważ maja one tendencję do
pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się czy zestaw kół łańcuchowych tylnych nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji kół łańcuchowych tylnych noszących różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. W przypadku
zakłóceń mogą mieć one wpływ na hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica zostanie całkowicie skręcona w dowolnym
kierunku.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować określony pancerz i prowadnice linki wspornika dolnego.
Obsługa dźwigni związane ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się przednie koło łańcuchowe.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić
się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduj pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
Do mocowania pokrywy pomocniczej dźwigni zwalniania nie stosować śruby mocującej (wykonanej z aluminium) do dźwigni zwalniania
pomocniczego.
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Dźwignia ST-M770/ST-M775 DUAL CONTROL wykorzystywana jest zarówno do zmiany biegów jak i hamowania.
Zapewnić, że całkowicie zrozumiałe i wyrobione są czynności zmiany biegów i hamowania w rowerze. Sposób działania, parz rysunek.
Hamowanie może być wykonywane jedynie przy użyciu dźwigni DUAL CONTROL. W przypadku korzystania z dźwigni zmiany biegów
(dźwignia pomocnicza) do hamowania, dźwignia zwalniania może zostać uszkodzona i może dojść do utraty panowania nad rowerem,
która może prowadzić do wypadku.
Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego położenia i
może przesunąć się do położenia, w którym trudno będzie zahamować. Jeżeli do tego dojdzie należy natychmiast przerwać jazdę na
rowerze.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one
wypaść z widelca przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione kołki łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych kołków łączących. Przed wybraniem kołka do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli.
W przypadku stosowania kołków innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest kołek wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koła łańcuchowego,
wykonać przecięcie w innym miejscu niż miejsce gdzie
łańcuch został połączony za pomocą kołka wzmocnionego
lub kołka końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie przecięty w miejscu gdzie został
połączony za pomocą kołka wzmocnionego lub kołka końcowego.
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione,
może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Korzystanie z przedniego koła łańcuchowego zgodnego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu
z łańcuchami Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowane zostanie przednie koło łańcuchowe dostosowane do
łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia kołków
łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Wzmocniony kołek
łączący
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa
XT
Dźwignia DUAL CONTROL
ST-M770 / ST-M775
Pancerz linki przerzutki
SIS-SP41
Przerzutka Tylna
RD-M770
Typ
SGS / GS
Piasta tylna
FH-M770 / FH-M775
Biegi
9
Kaseta zębatek
Łańcuch
Prowadnica dolnej osłony
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6MSRA-001
Napęd tylny
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Montaż tylnej przerzutki
Montaż tylnych kół łańcuchowych
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Symbol modelu
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Różnica zębów w mechaniźmie korbowym
RD-M770
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Przerzutka Tylna
Symbol modelu
CS-M770
Nazwa grupy
a
Q
as
Biegi
9
9
Kombinacja ilości zębów
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kombinacja zębów zestawu kół łańcuchowych
Symbol modelu
Biegi
FH-M770 / FH-M775
9
36 / 32 / 28
Liczba otworów na szprychy
Piasta tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z zakładką zwalniającą. W przeciwnym razie może dojść
do obrażeń.
Nie wolno w tym momencie usuwać bloku osiującego Pro-Set.
Długość A będzie zależeć od ruchu tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli
długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha podając
dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w położeniu,
w którym wymiar ”A” jest najdłuższy, A łańcuch jest na największym
kole łańcuchowym tylnym i największym kole łańcuchowym przednim.
Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być
wybierany prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na kole łańcuchowym
przednim i kole łańcuchowym tylnym.
Trzpień wspornika, Moment dokręcania:
8-10 Nm
A
A'
W przypadku każdego
tylnego koła łańcuchowego,
powierzchnia z oznacze-
niem grupy powinna być
skierowana na zewnątrz i
ustawiona tak, aby szerokie
występy na każdym z kół i
część A (na której rowek
jest szeroki) główki piasty,
były w osi.
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem
na największym kole łańcucho-
wym tylnym i największym kole
łańcuchowym przednim)
(aQ)
(as)
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki występ
Element dystansowy
koła łańcuchowego
Element dystansowy
pierścienia blokującego
Element dystansowy
pierścienia blokującego
Pierścień blokujący
Pierścień blokujący
Największa
koronka
Łańcuch
Największe koło
łańcuchowe przednie
Podczas montowania kół łańcuchowych HG
zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15)
do dokręcenia pierścienia blokującego.
Aby wymienić koła łańcuchowe HG
zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15) i
TL-SR21, aby odkręcić pierścień blokujący.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania dźwigni ST-M770/ST-M775 DUAL
CONTROL w połączeniu z tylną przerzutką ze sprężyną powrotną typu RD-M770. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką
górną zwykłego typu RD-M771, działanie i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
Wzmocniony kołek łączący
Kołek końcowy Kołek ogniwa
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Obcinanie pancerza zewnętrznego
Podczas obcinania pancerza zewnętrznego ciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po ucięciu pancerza
zewnętrznego zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć starą
osłonę zewnętrzną
końcówki.
Osłona zewnętrzna końcówki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po
usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną przerzutkę,
jak pokazano na rysunku.
Pociągnij
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną
powinna być zamonto-
wana w oparciu pan-
cerza na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją
serwisową, instrukcji serwisowych dla FH-M770/M775.
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu przestawienia przer-
zutki na największe tylne koło łańcuchowe. Następnie ponownie urucho-
mić dźwignię, aby przestawić przerzutkę na tylne koło łańcuchowe dru-
giego biegu. Następnie przestawić dźwignię kasując luz i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki
w prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koło łań-
cuchowe tylne drugiego biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z
osłoną tulei regulacyjnej pancerza
zewnętrznego.
Obracać śrubę regulacyjną linki
w lewo w celu poluzowania jej do
chwili, kiedy łańcuch dotknie koła
łańcuchowego tylnego i spowo-
duje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz
z osłoną tulei regulacyjnej pancerza
zewnętrznego.
Kiedy nie
słychać
hałasu
23
23 23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki
jest dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu
bez poruszania dźwignią, a następnie poluzowana (obrócona
w lewo) 90-180 stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe przednie i
największe koło łańcuchowe tylne i obrócić ramię korby do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko
tylnego koła łańcuchowego
jak to możliwe, ale tak aby
nie dotykało do niego.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszym tylnym kole
łańcuchowym i powtórzyć
powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło
tylnego koła łańcuchowego.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba
regulacyjna B
*
Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza zewnętrznego
z końcówka aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
2. Regulacja biegu wysokiego
Obrócić ramię korby odciągają ręcznie przerzutkę do położenia
biegu wysokiego, a następnie obrócić śrubę regulacji biegu
wysokiego, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się
w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszego tylnego koła
łańcuchowego, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby
ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
1. Regulacja biegu niskiego
Obrócić śrubę regulacji biegu niskiego tak, aby kółko
prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio w linii
z największym kołem
łańcuchowym tylnym.
Regulacja SIS
Kółko
prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
biegu niskiego
Śruba regulacji
biegu wysokiego
Zewnętrzna krawędź
najmniejszego koła
łańcuchowego tylnego
Rowek
3. Dołączanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię osiem lub więcej razy
w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Następnie usunąć pokrywę
otworu wewnętrznego i przyłączyć linkę.
Zamontować pokrywę otworu wewnętrznego
obracając ją do zatrzymania, jak pokazano
na rysunku. Nie obracać go dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia gwintu osłony.
Przyłączyć linkę do przerzutki
jak pokazano na rysunku.
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Blok osiujący Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przycze-
pionym blokiem osiującym Pro-Set.
Po zamontowaniu usunąć blok
osiujący Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
W przypadku kierownicy z włókien węglowych
może być konieczne zmniejszenie momentu
dokręcania w celu zapobieżenia uszkodzeniu
kierownicy. W przypadki kierownic z włókna
węglowego należy skonsultować się z produ-
centem roweru lub kierownicy jeżeli chodzi o
odpowiedni poziom momentu dokręcania.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksy-
malną zewnętrzną średnicą 32mm.
Montaż dźwigni
Kółko prowadzące
Pokrywa otworu wewnętrznego
Pokrywa otworu wewnętrznego
Linka
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu
widelca
Śruba regulacyjna B
Przełączanie z małego tylnego koła łańcuchowego na większe
(MULTI RELEASE)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przełączać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przełączać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do poło-
żenia (1), a aby przełączać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do poło-
żenia (2). W ten sposób można przełączyć maksymalnie o dwa biegi na raz.
Obsługa dźwigni
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie
puszczona po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania
dźwigni jednocześnie obracać korbą.
Przełączanie z dużego tylnego koła łańcuchowego na mniejsze
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przełączać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przełączać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do poło-
żenia (1), a aby przełączać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do poło-
żenia (2). W ten sposób można przełączyć maksymalnie o dwa biegi na raz.
Mechanizm INSTANT
RELEASE umożliwia szybką
zmianę biegów, ponieważ
napięcie linki jest reduko-
wane natychmiast, kiedy
naciśnięta zostanie główna
lub wtórna dźwignia zwal-
niania. Dźwignie wyposażone
są również w mechanizm
MULTI RELEASE, dlatego
można jednym ruchem
przełączać o dwa biegi.
Początkowe
położenie dźwigni
Początkowe
położenie dźwigni
Zwęża się
Poszerza się
Pierwsza kostka
Koniec
dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
ST-M775 ST-M770
Około
2 mm
Pomocnicza dźwignia zwalniania
Obsługa dźwigni
hamulca
Zwęża
się
Poszerza
się
pol_270485_SI_6MSRA_001 21-06-2007 17:14 Page 1
  • Page 1 1

Shimano ST-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla