PRONAR 1221A Instrukcja obsługi

  • Dzień dobry! Przeczytałem instrukcję obsługi ciągnika rolniczego PRONAR 1221A. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje dotyczące bezpiecznej obsługi, konserwacji, specyfikacji technicznej oraz zasad agregowania z różnymi maszynami i narzędziami rolniczymi. Chętnie odpowiem na Twoje pytania dotyczące tego ciągnika.
  • Czy ciągnik może być używany w zamkniętych pomieszczeniach?
    Jakie są zasady bezpieczeństwa podczas jazdy ciągnikiem?
    Czy można holować ciągnik z niesprawnym silnikiem?
    Jakie są warunki gwarancji?
PRONAR Sp. z o.o.
17-210 NAREW, UL. MICKIEWICZA 101A, WOJ. PODLASKIE
tel.: +48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
fax: +48 085 681 63 83 +48 085 682 71 10
www.pronar.pl
INSTRUKCJA OBSŁUGI
KOŁOWE CIĄGNIKI ROLNICZE
PRONAR 1221A
INSTRUKCJA ORYGINALNA
WYDANIE 7A-03-2012 NR PUBLIKACJI 42N-00000000-UM
KOŁOWE CIĄGNIKI ROLNICZE
PRONAR 1221A
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1 INFORMACJE PODSTAWOWE
1.1 WSTĘP .................................................................................................................................................1.2
1.2 SYMBOLE I TERMINY WYSTĘPUJĄCE W INSTRUKCJI....................................................................1.3
1.3 IDENTYFIKACJA..................................................................................................................................1.4
1.4 PRZEZNACZENIE ................................................................................................................................1.6
1.5 WARUNKI GWARANCJI.......................................................................................................................1.7
1.6 TRANSPORT........................................................................................................................................1.8
1.7 PRZEKAZANIE CIĄGNIKA NABYWCY................................................................................................1.9
1.8 ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA ...................................................................................................1.10
1.9 KASACJA............................................................................................................................................1.11
ROZDZIAŁ 2 BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2.1 OGÓLNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA..............................................................................................2.2
2.1.1 UŻYTKOWANIE CIĄGNIKA.........................................................................................................................................2.2
2.1.2 PODŁĄCZANIE I ODŁĄCZANIE MASZYNY ...............................................................................................................2.2
2.1.3 JAZDA CIĄGNIKIEM....................................................................................................................................................2.3
2.1.4 PRACA CIĄGNIKIEM...................................................................................................................................................2.4
2.1.5 ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY NA STOKU.............................................................................................................2.5
2.1.6 KONSERWACJA .........................................................................................................................................................2.5
2.1.7 OBSŁUGA NAPĘDU WOM..........................................................................................................................................2.6
2.1.8 OBSŁUGA INSTALACJI HYDRAULICZNEJ................................................................................................................2.7
2.1.9 ZASADY BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO .........................................................................................................2.7
2.2 OPIS RYZYKA SZCZĄTKOWEGO.......................................................................................................2.9
2.3 NAKLEJKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE.............................................................................2.10
ROZDZIAŁ 3 ORGANY STEROWANIA I KONTROLI
3.1 KABINA.................................................................................................................................................3.2
3.2 ROZMIESZCZENIE ORGANÓW STEROWANIA .................................................................................3.5
3.2.1 ORGANY STEROWANIA W CIĄGNIKACH PRONAR 1221A.....................................................................................3.5
3.3 PANEL WSKAŹNIKÓW ........................................................................................................................3.7
3.4 PANEL LAMPEK KONTROLNYCH ......................................................................................................3.9
3.5 PRZEŁĄCZNIK WIELOFUNKCYJNY I WŁĄCZNIK ŚWIATEŁ ...........................................................3.11
3.6 STACYJKA .........................................................................................................................................3.12
3.7 REGULACJA OBROTÓW SILNIKA....................................................................................................3.13
3.8 SIEDZISKO KIEROWCY ....................................................................................................................3.14
3.8.1 SIEDZISKO PRONAR TYPU MT50/M60...................................................................................................................3.14
3.8.2 SIEDZISKO SEAT TYPU TOP S-698 (MOL 698)......................................................................................................3.15
3.8.3 SIEDZISKO GRAMMER TYPU MSG85/721 .............................................................................................................3.15
3.9 UKŁAD WENTYLACJI I OGRZEWANIA KABINY...............................................................................3.17
3.10 UKŁAD KLIMATYZATORA (WYPOSAŻENIE OPCJONALNE).........................................................3.18
3.10.1 ZAŁĄCZANIE KLIMATYZATORA ............................................................................................................................3.18
3.10.2 OBSŁUGA KLIMATYZATORA.................................................................................................................................3.19
3.10.3 ZAKŁÓCENIA W PRACY KLIMATYZATORA..........................................................................................................3.19
3.11 UKŁAD KIEROWNICZY....................................................................................................................3.21
3.12 HAMULCE.........................................................................................................................................3.22
3.12.1 HAMULEC ROBOCZY (ZASADNICZY)...................................................................................................................3.22
3.12.2 HAMULEC POSTOJOWY (AWARYJNY) ................................................................................................................3.22
3.13 NAPĘD PRZEDNIEGO MOSTU .......................................................................................................3.23
3.14 BLOKADA MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO ...................................................................................3.24
3.15 TYLNY WAŁ ODBIORU MOCY (WOM)............................................................................................3.25
3.15.1 WYBÓR OBROTÓW ZALEŻNYCH-NIEZALEŻNYCH WOM...................................................................................3.25
3.15.2 WYBÓR PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ NIEZALEŻNEGO WOM ..............................................................................3.26
3.15.3 WYMIANA KOŃCÓWKI WOM.................................................................................................................................3.27
3.15.4 WŁĄCZANIE TYLNEGO WOM................................................................................................................................3.28
3.15.5 PRZYŁĄCZANIE SPRZĘTU NAPĘDZANEGO PRZEZ WOM.................................................................................3.28
ROZDZIAŁ 4 ZASADY UŻYTKOWANIA
4.1 PRZYGOTOWANIE DO PRACY...........................................................................................................4.2
4.2 URUCHOMIENIE CIĄGNIKA................................................................................................................4.4
4.3 RUSZANIE Z MIEJSCA ........................................................................................................................4.7
4.4 ZATRZYMANIE SILNIKA I CIĄGNIKA ..................................................................................................4.9
4.5 TYLNY TRZYPUNKTOWY UKŁAD ZAWIESZENIA (TUZ) .................................................................4.10
4.5.1 BUDOWA ...................................................................................................................................................................4.10
4.5.2 AGREGOWANIE MASZYN (NARZĘDZI) ..................................................................................................................4.11
4.6 GÓRNY ZACZEP TRANSPORTOWY ................................................................................................4.15
4.7 ZACZEP ROLNICZY...........................................................................................................................4.17
4.8 STEROWANIE TYLNYM TUZ.............................................................................................................4.18
4.8.1 AGREGOWANIE CIĄGNIKA Z MASZYNĄ (NARZĘDZIEM) .....................................................................................4.19
4.8.2 PRACA CIĄGNIKA Z MASZYNĄ (NARZĘDZIEM) NA REGULACJI KOPIUJĄCEJ ..................................................4.20
4.8.3 PRACA CIĄGNIKA Z MASZYNĄ (NARZĘDZIEM) NA REGULACJI AUTOMATYCZNEJ.........................................4.20
4.9 UKŁAD HYDRAULIKI ZEWNĘTRZNEJ ..............................................................................................4.21
4.10 UKŁAD PNEUMATYCZNY DO HAMOWANIA PRZYCZEP..............................................................4.25
4.11 ZMIANA ROZSTAWU KÓŁ PRZEDNIEGO MOSTU NAPĘDOWEGO .............................................4.27
4.12 ZMIANA ROZSTAWU KÓŁ TYLNYCH CIĄGNIKA ...........................................................................4.28
4.13 ZASADY DOBORU WYMIARÓW KÓŁ.............................................................................................4.30
4.14 ZWIĘKSZANIE WŁASNOŚCI TRAKCYJNYCH CIĄGNIKÓW PRONAR..........................................4.31
4.14.1 OBCIĄŻNIKI.............................................................................................................................................................4.31
4.14.2 NAPEŁNIANIE KÓŁ WODĄ LUB ROZTWOREM NIEZAMARZAJĄCYM................................................................4.32
4.15 INSTALACJA ELEKTRYCZNA .........................................................................................................4.34
4.15.1 ALTERNATOR .........................................................................................................................................................4.34
4.15.2 ZŁĄCZE INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ DLA PRZYCZEP.....................................................................................4.35
4.15.3 GNIAZDO ZAPALNICZKI.........................................................................................................................................4.35
4.15.4 BEZPIECZNIKI.........................................................................................................................................................4.35
4.15.5 OŚWIETLENIE.........................................................................................................................................................4.37
4.16 TANKOWANIE CIĄGNIKA................................................................................................................4.38
4.17 OTWIERANIE MASKI SILNIKA.........................................................................................................4.39
4.18 MYCIE CIĄGNIKA.............................................................................................................................4.40
4.19 DOCIERANIE CIĄGNIKA..................................................................................................................4.41
4.20 HOLOWANIE CIĄGNIKA..................................................................................................................4.42
4.21 PRACA CIĄGNIKA Z ŁADOWACZEM CZOŁOWYM........................................................................4.43
ROZDZIAŁ 5 OBSŁUGA TECHNICZNA
5.1 OBSŁUGA TECHNICZNA CIĄGNIKA (P-1) PO DOCIERANIU (30 MTH) ............................................5.2
5.2 CZYNNOŚCI PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH .................................................................................5.3
5.3 OBSŁUGA CO 10 MTH PRACY LUB CODZIENNIE.............................................................................5.5
5.4 OBSŁUGA CO 125 MTH PRACY [P-2].................................................................................................5.8
5.5 OBSŁUGA CO 250 MTH PRACY [P-3]...............................................................................................5.13
5.6 OBSŁUGA CO 500 MTH PRACY [P-4]...............................................................................................5.17
5.7 OBSŁUGA CO 1000 MTH PRACY [P-5].............................................................................................5.24
5.8 OBSŁUGA CO 2000 MTH PRACY [P-6].............................................................................................5.31
5.9 POZOSTAŁE CZYNNOŚCI OBSŁUGOWE........................................................................................5.33
5.10 ZALECANE OLEJE I PŁYNY EKSPLOATACYJNE ..........................................................................5.36
5.11 PRZYGOTOWYWANIE CIĄGNIKA DO DŁUŻSZEGO PRZECHOWYWANIA .................................5.37
5.12 PRZYGOTOWYWANIE CIĄGNIKA DO PRACY PO DŁUGIM OKRESIE PRZECHOWYWANIA.....5.38
ROZDZIAŁ 6 DANE TECHNICZNE
ROZDZIAŁ
1
INFORMACJE
PODSTAWOWE
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.2
1.1 WSTĘP
Informacje zawarte w publikacji są aktualne na dzień opracowania. Na skutek udoskonalania niektóre wielkości
oraz ilustracje zawarte w niniejszej publikacji mogą nie odpowiadać stanowi faktycznemu ciągnika
dostarczonego użytkownikowi. Producent zastrzega sobie prawo wprowadzania w produkowanych ciągnikach
zmian konstrukcyjnych ułatwiających obsługę oraz poprawiających jakość ich pracy, nie dokonując bieżących
zmian w instrukcji. Uwagi oraz spostrzeżenia na temat konstrukcji i działania ciągnika prosimy przesłać pod
adres Producenta. Informacje te pozwolą obiektywnie ocenić wytwarzane ciągniki oraz posłużą jako wskazówki
przy dalszej ich modernizacji. Informacje o istotnych zmianach konstrukcyjnych są przekazywane
użytkownikowi za pomocą załączonych do instrukcji wkładek informacyjnych (aneksów).
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie maszyny. Przed przystąpieniem do eksploatacji
użytkownik musi zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji i przestrzegać wszystkich zawartych w niej zaleceń.
Zagwarantuje to bezpieczną obsługę oraz zapewni bezawaryjną pracę ciągnika. Ciągnik skonstruowano
zgodnie z obowiązującymi normami, dokumentami i przepisami prawnymi aktualnie obowiązującymi.
Instrukcja opisuje podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania i obsługi ciągników PRONAR. Jeżeli
informacje zawarte w instrukcji obsługi i użytkowania okażą się nie w pełni zrozumiałe należy zwrócić się o
pomoc do punktu sprzedaży, w którym ciągnik został zakupiony lub do Producenta.
UWAGA
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie ciągnika rolniczego.
Niniejszą instrukcję obsługi należy przeczytać przed rozpoczęciem użytkowania i
przestrzegać zasad bezpieczeństwa.
W razie zgubienia lub zniszczenia należy nabyć nowy egzemplarz zamawiając go u
producenta.
W przypadku sprzedaży lub udostępnienia ciągnika innemu użytkownikowi należy
dołączyć instrukcję obsługi.
Adres Producenta:
PRONAR Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 101A
17-210 Narew
Telefony kontaktowe
+48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
UWAGA:
Ustawiczne doskonalenie ciągnika i związane z tym zmiany w konstrukcji mogą spowodować, że
Instrukcja Obsługi w niewielkim stopniu może nie odpowiadać realiom ciągnika. W razie jakichkolwiek
wątpliwości należy zwróć się do nas listownie lub telefonicznie.
ROZDZIAŁ 1 PRONAR 1221A
1.3
1.2 SYMBOLE I TERMINY WYSTĘPUJĄCE W INSTRUKCJI
UWAGA
Tekst zaznaczony znakiem i objęty ramką zwraca uwagę na:
- możliwość powstania niebezpiecznej sytuacji dla obsługującego (wykonującego
czynność) w razie niestosowania się do zastrzeżenia lub zalecenia;
- ważną informację dla prawidłowej eksploatacji ciągnika.
Informacje, opisy zagrożeń i środków ostrożności oraz polecenia i nakazy związane z bezpieczeństwem
użytkowania w treści instrukcji są wyróżnione znakiem:
oraz poprzedzone słowem NIEBEZPIECZEŃSTWO”. Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń stwarza
zagrożenie dla zdrowia lub życia osób obsługujących maszynę lub osób postronnych.
Szczególnie ważne informacje i zalecenia, których przestrzeganie jest bezwzględnie konieczne, są wyróżnione
w tekście znakiem:
oraz poprzedzone słowem UWAGA". Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń zagraża uszkodzeniu maszyny
wskutek nieprawidłowego wykonania obsługi, regulacji lub użytkowania.
Dodatkowe wskazówki zawarte w instrukcji opisują przydatne informacje dotyczące obsługi maszyny i
wyróżnione są znakiem:
oraz poprzedzone słowem WSKAZÓWKA”.
Wszystkie określenia kierunku (lewo, prawo, przód, tył) podane w instrukcji są zawsze zgodne z kierunkiem
jazdy ciągnika do przodu.
Motogodzina (mth) – jedna motogodzina wskazana na liczniku oznacza, iż ciągnik pracował jedną godzinę
zegarową przy znamionowych obrotach silnika. Jeśli ciągnik pracuje przy mniejszych obrotach silnika to jedną
motogodzinę licznik wskaże po czasie proporcjonalnie dłuższym.
n·t
M=
n
z
gdzie:
M - motogodziny, [mth]
n - obroty ciągnika w jednostce czasu, [obr/min]
t - czas pracy ciągnika w godzinach, [h]
n
z
- obroty znamionowe w jednostce czasu, [obr/min]
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.4
1.3 IDENTYFIKACJA
RYSUNEK 1.1 Położenie tabliczek producenta.
1 - tabliczka znamionowa ciągnika; 2 - tabliczka znamionowa kabiny; 3 - numer seryjny ciągnika; 4 tabliczka
znamionowa silnika
Numer fabryczny ciągnika umieszczony jest na tabliczce znamionowej ciągnika (1) (RYSUNEK 1.1) znajdującej
się na tylnej ścianie kabiny z prawej strony obok gniazda elektrycznego, oraz powtórzony na ramie (3) ciągnika
z prawej strony silnika. Przy zakupie maszyny należy sprawdzić zgodność numerów fabrycznych
umieszczonych na ciągniku z numerem wpisanym w KSIĄŻCE GWARANCYJNEJ oraz w dokumentach
sprzedaży.
Typ i numer kabiny podany jest na tabliczce znamionowej kabiny (2) znajdującej się na tylnej ścianie kabiny z
lewej strony tuż pod gniazdem szybkozłącza hydraulicznego.
Typ i numer silnika podany jest na tabliczce znamionowej silnika (4) znajdującej się na bloku cylindrowym z
prawej strony silnika.
A
B
RYSUNEK 1.2 Tabliczka znamionowa ciągnika i kabiny ciągnika PRONAR
A - tabliczka znamionowa ciągnika; B – tabliczka znamionowa kabiny ciągnika
ROZDZIAŁ 1 PRONAR 1221A
1.5
RYSUNEK 1.3 Miejsca umieszczenia numerów fabrycznych podzespołów ciągnika.
1 - tabliczka producenta silnika; 2 – numer ciągnika wybity na ramie; 3 – numer sprzęgła; 4 - numer skrzyni
biegów; 5 – numer tylnego mostu; 6 – numer przedniego mostu; 7 – numer turbosprężarki
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.6
1.4 PRZEZNACZENIE
Ciągnik rolniczy PRONAR został skonstruowany zgodnie z obowiązującymi wymogami bezpieczeństwa i
normami maszynowymi.
Ciągnik przeznaczony jest do prac rolniczych, prac związanych z utrzymaniem infrastruktury komunalnej, zieleni
miejskiej oraz w sadach i terenach zalesionych (w zależności od wyposażenia). Ciągnik dzięki swoim
parametrom technicznym i posiadanym urządzeniom przyłączeniowo- zaczepowym może być agregowany z
zawieszanymi i przyczepianymi narzędziami oraz maszynami rolniczymi. Może również wykonywać prace
ziemne, transportowe oraz inne, w zależności od maszyny lub narzędzia, z którym współpracuje.
Współpraca maszyny z ciągnikiem ograniczona jest parametrami technicznymi jakie powinna spełniać maszyna
lub narzędzie, aby mogła być agregowana z ciągnikiem.
W trakcie eksploatacji ciągnika należy stosować się do przepisów ruchu drogowego oraz przepisów
transportowych obowiązujących w danym kraju, a każde naruszenie tych przepisów jest traktowane przez
Producenta jako użytkowanie niezgodnie z przeznaczeniem.
Do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem zalicza się wszystkie czynności związane z prawidłową i
bezpieczną obsługą oraz konserwacją ciągnika. W związku z tym użytkownik zobowiązany jest do:
zapoznania się z treścią INSTRUKCJI OBSŁUGI ciągnika i stosowania się do jej zaleceń,
zrozumienia zasady działania ciągnika oraz bezpiecznej i prawidłowej eksploatacji,
przestrzegania ustalonych planów konserwacji i regulacji,
przestrzegania ogólnych przepisów bezpieczeństwa w czasie pracy i jazdy,
zapobiegania wypadkom,
stosowania się do przepisów ruchu drogowego oraz przepisów transportowych obowiązujących w
kraju, w którym ciągnik jest eksploatowany,
Ciągnik rolniczy może być użytkowany tylko przez osoby które:
zapoznały się treścią niniejszej INSTRUKCJI OBSŁUGI ciągnika rolniczego,
zostały przeszkolone w zakresie obsługi oraz bezpieczeństwa pracy,
posiadają wymagane uprawnienia do kierowania ciągnikiem rolniczym i zapoznały się z
przepisami ruchu drogowego oraz przepisami transportowymi.
UWAGA
Każde zastosowanie ciągnika wykraczające poza wymieniony zakres jest traktowane jako niezgodne z
przeznaczeniem.
ROZDZIAŁ 1 PRONAR 1221A
1.7
1.5 WARUNKI GWARANCJI
„PRONAR” Sp. z o.o. w Narwi gwarantuje sprawne działanie ciągnika przy użytkowaniu zgodnie z warunkami
techniczno-eksploatacyjnymi opisanymi w INSTRUKCJI OBSŁUGI. Usterki ujawnione w okresie gwarancyjnym
będą usuwane przez Serwis Gwarancyjny (określony w KSIĄŻCE GWARANCYJNEJ). Termin wykonania
naprawy określony jest w KSIĄŻCE GWARANCYJNEJ.
Gwarancją nie są objęte części i podzespoły ciągnika, które ulegają zużyciu w normalnych warunkach
eksploatacyjnych niezależnie od okresu gwarancji.
Świadczenia gwarancyjne dotyczą tylko takich przypadków jak: uszkodzenia mechaniczne nie wynikające z
winy użytkownika, wady fabryczne części itp.
W przypadku, kiedy szkody powstały w wyniku:
uszkodzeń mechanicznych powstałych z winy użytkownika, wypadku drogowego,
z niewłaściwej eksploatacji, regulacji i konserwacji, użytkowania ciągnika niezgodnie z
przeznaczeniem,
użytkowania uszkodzonego ciągnika,
wykonywania napraw przez osoby nieuprawnione, nieprawidłowe wykonanie napraw,
wykonania samowolnych zmian w konstrukcji ciągnika,
użytkownik traci świadczenia gwarancyjne.
WSKAZÓWKA
Należy żądać od sprzedawcy dokładnego wypełnienia KSIĄŻKI GWARANCYJNEJ i kuponów
reklamacyjnych. Brak np. daty sprzedaży lub pieczątki punktu sprzedaży naraża użytkownika na nie
uznanie ewentualnych reklamacji.
Użytkownik zobowiązany jest do natychmiastowego zgłoszenia wszystkich zauważonych ubytków powłok
malarskich lub śladów korozji, oraz zlecenia usunięcia usterek niezależnie od tego, czy uszkodzenia są objęte
gwarancją czy też nie. Szczegółowe warunki gwarancji podane są w KSIĄŻCE GWARANCYJNEJ dołączonej
do nowo zakupionego ciągnika.
Modyfikacje ciągnika bez pisemnej zgody Producenta są zabronione. W szczególności niedopuszczalne jest
spawanie, rozwiercanie, wycinanie oraz podgrzewanie głównych elementów konstrukcyjnych ciągnika, które
bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo pracy ciągnika.
UWAGA
Urządzenia zabezpieczone plombami może naprawiać tylko uprawniony personel punktów naprawczych.
Samowolne zerwanie plomby powoduje utratę uprawnień z tytułu gwarancji.
UWAGA
Nieprzestrzeganie zaleceń zawartych w INSTRUKCJI OBSŁUGI ciągnika powoduje utratę uprawnień
wynikających z gwarancji.
Koszt naprawy uszkodzeń powstałych na skutek niezgodnej z INSTRUKCJĄ OBSŁUGI eksploatacji
pokrywa nabywca ciągnika.
KSIĄŻKA GWARANCYJNA jest jedynym dokumentem umożliwiającym nabywcy ciągnika korzystanie z
obsługi gwarancyjnej w Autoryzowanych Punktach Serwisowych i nie podlega wymianie.
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.8
1.6 TRANSPORT
Ciągnik jest przygotowana do sprzedaży w stanie kompletnie zmontowanym i nie wymaga pakowania.
Pakowaniu podlega jedynie dokumentacja techniczno - ruchowa ciągnika i ewentualnie elementy wyposażenia
dodatkowego.
UWAGA
Przy transporcie samodzielnym, operator ciągnika powinien zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji i
przestrzegać zawartych w niej zaleceń. Przy transporcie samochodowym ciągnik musi być zamocowany na
platformie środka transportu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa podczas transportu. Kierowca
samochodu, w czasie jazdy, powinien zachować szczególną ostrożność. Wynika to z faktu przesunięcia do
góry środka ciężkości pojazdu z załadowaną maszyną.
Przed transportem na platformie należy sprawdzić wysokość całkowiśrodka transportu i ciągnika aby
upewnić się, że została zachowana dopuszczalna wysokość przejazdowa środka transportowego wraz z
ciągnikiem.
Dostawa do użytkownika odbywa się transportem samochodowym lub transportem samodzielnym. Dopuszcza
się transport samodzielny ciągnika rolniczego pod warunkiem zapoznania się przez kierowcę ciągnika z
Instrukcją Obsługi, a zwłaszcza z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa oraz z zasadami transportu po
drogach publicznych.
Przy załadunku i rozładunku ciągnika należy stosować się do ogólnych zasad BHP przy pracach
przeładunkowych. Osoby obsługujące sprzęt przeładunkowy muszą mieć wymagane uprawnienia do używania
tych urządzeń.
Ciągnik powinien być zamocowany pewnie na platformie środka transportu przy pomocy pasów lub łańcuchów
wyposażonych w mechanizm napinający. Środki mocujące muszą mieć aktualny atest bezpieczeństwa. W
trakcie wjazdu ciągnikiem na platformę środka transportowego należy zachować szczególną ostrożność. W
trakcie prac przeładunkowych należy zwrócić szczególną uwagę aby nie uszkodzić powłoki lakierniczej.
UWAGA
Nikt nie może przebywać w strefie manewru podczas przemieszczania ciągnika na inny środek transportu.
ROZDZIAŁ 1 PRONAR 1221A
1.9
1.7 PRZEKAZANIE CIĄGNIKA NABYWCY
Nowy ciągnik powinien uruchomić po raz pierwszy mechanik gwarancyjny lub uprawniony pracownik
Autoryzowanego Serwisu.
Pierwsze uruchomienie obejmuje szczegółowe oględziny i sprawdzenie działania ciągnika oraz pouczenie
odbiorcy o podstawowych zasadach użytkowania ciągnika. Wskazane jest, aby były obecne przy tym osoby
bezpośrednio obsługujące i użytkujące ciągnik. Właściciel lub użytkownik powinien uzyskać instruktaż
obejmujący następujące zagadnienia:
wskazówki odnośnie bezpiecznej obsługi ciągnika,
usytuowania i znaczenia numerów silnika i ciągnika,
wskaźniki i urządzenia sterownicze,
docieranie,
sposób uruchamiania i zatrzymywania,
dobór biegów w zależności od warunków pracy,
używanie i regulacja hamulców i sprzęgła,
używanie i regulacja blokady mechanizmu różnicowego,
stosowanie wałkiem odbioru mocy (WOM),
działanie i sterowanie układem hydraulicznym,
podłączanie i odłączanie narzędzi na tylnym i przednim (opcja) trójpunktowym układzie zawieszenia TUZ,
punkty smarowania olejem i smarem,
wymiana olejów,
wymiana i czyszczenie filtrów,
działanie i odpowietrzanie układu paliwowego,
układ chłodzenia silnika, naciąg pasków klinowych,
obsługa instalacji elektrycznej,
układ kierowniczy i zmiana rozstawu kół,
ciśnienie w ogumieniu,
podłączanie, stosowanie i sterowanie hydrauliką zewnętrzną,
zabezpieczenie nakrętek i śrub,
uzupełnianie paliwa.
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.10
1.8 ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA
Wyciek oleju hydraulicznego stanowi bezpośrednie zagrożenia dla środowiska naturalnego ze względu na
ograniczoną biodegradowalność. W czasie wykonywania prac konserwująco naprawczych, przy których istnieje
ryzyko wycieku oleju, należy prace te wykonywać w pomieszczeniach z nawierzchnią olejoodporną. W
przypadku wycieku oleju do środowiska należy w pierwszej kolejności zabezpieczyć źródło wycieku, a
następnie zebrać rozlany olej przy pomocy dostępnych środków. Resztki oleju zebrać przy pomocy sorbentów
lub wymieszać olej z piaskiem, trocinami lub innymi materiałami absorpcyjnymi. Zebrane zanieczyszczenia
olejowe należy przechować w szczelnym i oznaczonym pojemniku, odpornym na działanie węglowodorów, a
następnie przekazać do punktu zajmującego się utylizacją odpadów olejowych. Pojemnik należy przechować z
dala od źródeł ciepła, materiałów łatwopalnych oraz żywności.
Olej zużyty lub nie nadający się do ponownego użycia ze względu na utratę swoich właściwości zaleca się
przechowywać w oryginalnych opakowaniach w takich samych warunkach jak opisano powyżej.
ROZDZIAŁ 1 PRONAR 1221A
1.11
1.9 KASACJA
W przypadku podjęcia przez użytkownika decyzji o kasacji ciągnika, należy zastosować się do przepisów
obowiązujących w danych kraju dotyczących kasacji oraz recyklingu pojazdów wycofanych z użytkowania.
Przed przystąpieniem do demontażu ciągnika należy całkowicie usunąć płyny eksploatacyjne ze wszystkich
zespołów ciągnika. Umiejscowienie korków spustowych oraz sposób usuwania płynów eksploatacyjnych
opisano w ROZDZIALE 5 „OBSŁUGA TECHNICZNA”.
W przypadku wymiany części, elementy zużyte lub uszkodzone należy przekazać do skupu surowców
wtórnych. Zużyty olej a także elementy gumowe lub z tworzyw sztucznych należy przekazać do zakładów
zajmujących się utylizacją tego typu odpadów.
UWAGA
W trakcie demontażu należy używać odpowiednich narzędzi a także stosować środki ochrony osobistej tj.
odzież ochronną, obuwie, rękawice, okulary itp.
Unikać kontaktu oleju ze skórą. Nie dopuszczać do rozlania się zużytego oleju.
PRONAR 1221A ROZDZIAŁ 1
1.12
/