PRONAR 7150 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
PRONAR Sp. z o.o.
17-210 NAREW, UL. MICKIEWICZA 101A, WOJ. PODLASKIE
tel.: +48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
fax: +48 085 681 63 83 +48 085 682 71 10
www.pronar.pl
INSTRUKCJA OBSŁUGI
KOŁOWE CIĄGNIKI ROLNICZE
PRONAR 7150
WYDANIE 2B-01-2010 NR PUBLIKACJI 139N-00.00.00.00-UM
PL
INSTRUKCJA OBSŁUGI
KOŁOWE CIĄGNIKI ROLNICZE
PRONAR 7150
WYDANIE 2B-01-2010 NR PUBLIKACJI 139N-00.00.00.00-UM
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie ciągnika
rolniczego.
Niniejszą instrukcję obsługi należy przeczytać przed
rozpoczęciem użytkowania i przestrzegać zasad
bezpieczeństwa
W razie zgubienia lub zniszczenia należy nabyć nowy
egzemplarz zamawiając go u producenta.
W przypadku sprzedaży lub udostępnienia maszyny innemu
użytkownikowi należy dołączyć instrukcję obsługi.
SPIS TREŚCI
Rozdział 1. INFORMACJE OGÓLNE.............................................................................................. 1-1
Wprowadzenie............................................................................................................................ 1-2
Symbole i terminy występujące w instrukcji ................................................................................. 1-3
Gwarancja fabryczna .................................................................................................................. 1-4
Przekazanie ciągnika nabywcy.................................................................................................... 1-4
Rozdział 2. BEZPIECZEŃSTWO UśYTKOWANIA.......................................................................... 2-1
Wymagania ogólne..................................................................................................................... 2-2
Zasady bezpiecznej obsługi ciągnika........................................................................................... 2-2
Zasady bezpiecznej pracy ciągnikiem.......................................................................................... 2-2
Kierowanie ciągnikiem................................................................................................................. 2-3
Zasady bezpieczeństwa przy wykonywaniu prac transportowych................................................. 2-3
Praca ciągnika z włączonym wem odbioru mocy (WOM) .......................................................... 2-4
Zasady bezpieczeństwa poŜarowego.......................................................................................... 2-4
Zasady bezpiecznej pracy na stoku............................................................................................. 2-4
Nalepki informacyjne i ostrzegawcze........................................................................................... 2-5
Rozdział 3. DANE IDENTYFIKACYJNE ......................................................................................... 3-1
Rozdział 4. ORGANY STEROWANIA I KONTROLI........................................................................ 4-1
Kabina........................................................................................................................................ 4-2
Rozmieszczenie organów sterowania.......................................................................................... 4-4
Panel wskaźników i wyświetlacz LCD.......................................................................................... 4-7
Przełączniki wielofunkcyjne........................................................................................................4-11
Stacyjka.....................................................................................................................................4-12
Regulacja obrotów silnika...........................................................................................................4-13
Siedzisko kierowcy.....................................................................................................................4-14
Układ wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji kabiny......................................................................4-16
Układ kierowniczy......................................................................................................................4-19
Hamulce....................................................................................................................................4-19
Napęd przedniego mostu...........................................................................................................4-20
Blokada mechanizmu róŜnicowego przedniego i tylnego mostu..................................................4-21
Tylny wał odbioru mocy (WOM)..................................................................................................4-22
Amortyzacja przedniego mostu napędowego (opcja)..................................................................4-26
Rozdział 5. UśYTKOWANIE CIĄGNIKA......................................................................................... 5-1
Uruchomienie ciągnika................................................................................................................ 5-2
Ruszanie z miejsca..................................................................................................................... 5-4
Zatrzymanie silnika i ciągnika...................................................................................................... 5-6
Tylny trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ).............................................................................. 5-7
Urządzenia zaczepowe..............................................................................................................5-11
Sterowanie podnośnikiem za pomocą układu elektrohydraulicznego EHR..................................5-14
Układ hydrauliki zewnętrznej......................................................................................................5-16
Układ pneumatyczny do hamowania przyczep ...........................................................................5-19
Regulacja kąta skrętu kół przednich...........................................................................................5-21
Zasady doboru wymiarów kół.....................................................................................................5-22
Zwiększanie własności trakcyjnych ciągników PRONAR.............................................................5-23
Instalacja elektryczna.................................................................................................................5-25
Tankowanie ciągnika..................................................................................................................5-31
Otwieranie maski silnika.............................................................................................................5-32
Mycie ciągnika...........................................................................................................................5-32
Docieranie ciągnika....................................................................................................................5-33
Holowanie ciągnika....................................................................................................................5-33
Rozdział 6. OBSŁUGA TECHNICZNA............................................................................................ 6-1
Obsługa techniczna ciągnika po docieraniu P-1 (50 mth)............................................................. 6-2
Tabela czynności przeglądów technicznych ................................................................................ 6-3
Przegląd techniczny PC po 10 mth pracy lub codziennie............................................................. 6-4
Przegląd techniczny P-2 po 250 mth pracy.................................................................................. 6-8
Przegląd techniczny P-3 po 500 mth pracy.................................................................................6-12
Przegląd techniczny P-4 po 1000 mth pracy...............................................................................6-18
Obsługa ogólna..........................................................................................................................6-19
Zalecane paliwa, oleje, smary i płyny eksploatacyjne do stosowania
w ciągnikach PRONAR 7150......................................................................................................6-21
Przygotowywanie ciągnika do dłuŜszego przechowywania.........................................................6-22
Przygotowywanie ciągnika do pracy po długim okresie przechowywania....................................6-22
7. DANE TECHNICZNE................................................................................................................... 7-1
8. LISTY REFERENCYJNE OLEI.................................................................................................... 8-1
1-1
ROZDZIAŁ
1
11
1
INFORMACJE
OGÓLNE
WPROWADZENIE
SYMBOLE I TERMINY WYSTĘPUJĄCE W INSTRUKCJI
GWARANCJA FABRYCZNA
PRZEKAZANIE CIĄGNIKA NABYWCY
Rozdział 1: INFORMACJE OGÓLNE
1-2
WPROWADZENIE
Ciągniki rolnicze PRONAR, dzięki swoim parametrom i posiadanym urządzeniom przyłączeniowo -
zaczepowym, mogą być agregowane z wieloma zawieszanymi, łzawieszanymi i przyczepianymi
narzędziami oraz maszynami rolniczymi. Agregat ciągnik PRONAR - maszyna (narzędzie) w pełni wykona
wszystkie prace w Twoim gospodarstwie rolnym. Dzięki stałemu doskonaleniu niezawodności i rozwojowi
konstrukcji przez producenta, ciągniki PRONAR niezawodnymi narzędziami pracy. Mogą równi
wykonywać prace ziemne, transportowe i inne, w zależności od maszyny lub narzędzia, z którym
współpracują.
Informacje zawarte w publikacji aktualne na dzień opracowania. Na skutek udoskonalania
niektóre wielkości oraz ilustracje zawarte w niniejszej publikacji mogą nie odpowiadstanowi faktycznemu
ciągnika dostarczonego użytkownikowi. Producent zastrzega sobie prawo wprowadzania w produkowanych
ciągnikach zmian konstrukcyjnych ułatwiających obsługę oraz poprawiających jakość ich pracy, nie
dokonując bieżących zmian w instrukcji. Uwagi oraz spostrzeżenia na temat konstrukcji i dziania ciągnika
prosimy przesłać pod adres Producenta. Informacje te pozwolą obiektywnie ocenić wytwarzane ciągniki oraz
posłużą jako wskawki przy dalszej ich modernizacji. Informacje o istotnych zmianach konstrukcyjnych są
przekazywane użytkownikowi za pomocą załączonych do instrukcji wkładek informacyjnych (aneksów).
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie maszyny. Przed przystąpieniem do eksploatacji
użytkownik musi zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji i przestrzegać wszystkich zawartych w niej
zaleceń. Zagwarantuje to bezpieczną obsługę oraz zapewni bezawaryj pracę ciągnika. Ciągnik
skonstruowano zgodnie z obowiązującymi normami, dokumentami i przepisami prawnymi aktualnie
obowiązującymi.
Instrukcja opisuje podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania i obsługi ciągników PRONAR.
Jeżeli informacje zawarte w instrukcji obsługi i użytkowania okażą się nie w pełni zrozumiałe należy zwrócić
się o pomoc do punktu sprzedaży w którym ciągnik został zakupiony lub do Producenta.
Adres Producenta:
PRONAR Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 101A
17-210 Narew
Telefony kontaktowe
+48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
UWAGA:
Ustawiczne doskonalenie ciągnika i związane z tym zmiany w konstrukcji mogą spowodować, że
Instrukcja Obsługi w niewielkim stopniu może nie odpowiadać realiom ciągnika. W razie
jakichkolwiek wątpliwości należy zwróć się do nas listownie lub telefonicznie.
Rozdział 1: INFORMACJE OGÓLNE
1-3
SYMBOLE I TERMINY WYSTĘPUJĄCE W INSTRUKCJI
Tekst zaznaczony znakiem i objęty ramką zwraca uwagę na:
- możliwość powstania niebezpiecznej sytuacji dla obsługującego (wykonującego
czynność) w razie niestosowania się do zastrzeżenia lub zalecenia;
- ważną informację dla prawidłowej eksploatacji ciągnika.
Informacje, opisy zagrożeń i środków ostrożności oraz polecenia i nakazy związane z bezpieczeństwem
użytkowania w treści instrukcji są wyróżnione znakiem:
oraz poprzedzone słowem NIEBEZPIECZEŃSTWO”. Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń stwarza
zagrożenie dla zdrowia lub życia osób obsługujących maszynę lub osób postronnych.
Szczególnie ważne informacje i zalecenia, których przestrzeganie jest bezwzględnie konieczne,
wyróżnione w tekście znakiem:
oraz poprzedzone słowem „UWAGA". Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń zagraża uszkodzeniu maszyny
wskutek nieprawidłowego wykonania obsługi, regulacji lub użytkowania.
Wszystkie określenia kierunku (lewo, prawo, przód, tył) podane w instrukcji są zawsze zgodne z kierunkiem
jazdy ciągnika do przodu.
Rozdział 1: INFORMACJE OGÓLNE
1-4
GWARANCJA FABRYCZNA
Producent przekazując nowy ciągnik udziela gwarancji, to znaczy zapewnia, że wyrób nie ma wad
wykonawczych oraz wad materiałowych, możliwych do wykrycia w procesie produkcyjnym.
Gwarancja polega na wykonaniu na koszt gwaranta (określonego w książce gwarancyjnej) naprawy
(z wymianą części ącznie). Szczegółowe przepisy gwarancyjne zawarte są w książce gwarancyjnej
dołączonej do każdego ciągnika. Książka gwarancyjna jest jedynym dokumentem umożliwiającym nabywcy
ciągnika korzystanie z obsługi gwarancyjnej w autoryzowanych punktach serwisowych i nie podlega
wymianie.
UWAGA: Urządzenia zabezpieczone plombami może naprawi tylko uprawniony
personel punktów naprawczych. Samowolne zerwanie plomby powoduje utra
uprawnień z tytułu gwarancji.
UWAGA: Nieprzestrzeganie zaleceń zawartych w Instrukcji Obsługi Ciągnika powoduje
utratę uprawnień wynikających z gwarancji.
Koszt naprawy uszkodzeń powstałych na skutek niezgodnej z Instrukcją Obugi
eksploatacji pokrywa nabywca ciągnika.
PRZEKAZANIE CIĄGNIKA NABYWCY
Nowy ciągnik uruchomić powinien po raz pierwszy mechanik gwarancyjny lub uprawniony pracownik
z serwisu handlowego.
Pierwsze uruchomienie obejmuje szczegółowe oględziny i sprawdzenie działania ciągnika oraz
pouczenie odbiorcy o podstawowych zasadach użytkowania ciągnika. Wskazane jest, aby były obecne przy
tym osoby bezpośrednio obsługujące i użytkujące ciągnik. Właściciel lub użytkownik powinien uzyskać
instruktaż obejmujący następujące zagadnienia:
wskazówki odnośnie bezpiecznej obsługi ciągnika,
usytuowania i znaczenia numerów silnika i ciągnika,
wskaźniki i urządzenia sterownicze,
docieranie,
sposób uruchamiania i zatrzymywania,
dobór biegów w zależności od warunków pracy,
używanie i regulacja hamulców i sprzęgła,
używanie i regulacja blokady mechanizmu różnicowego,
stosowanie WOM,
działanie i sterowanie układem hydraulicznym,
podłączanie i odłączanie narzędzi na tylnym i przednim (opcja) TUZ,
punkty smarowania olejem i smarem,
wymiana olejów,
wymiana i czyszczenie filtrów,
działanie i odpowietrzanie układu paliwowego,
układ chłodzenia silnika, naciąg pasków klinowych,
obsługa instalacji elektrycznej,
układ kierowniczy i zmiana rozstawu kół,
ciśnienie w ogumieniu,
podłączanie, stosowanie i sterowanie hydrauli zewnętrzną,
zabezpieczenie nakrętek i śrub,
transport i magazynowanie paliwa.
2-1
ROZDZIAŁ
2
BEZPIECZEŃSTWO
UśYTKOWANIA
WYMAGANIA OGÓLNE
ZASADY BEZPIECZNEJ OBSŁUGI CIĄGNIKA
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY CIĄGNIKIEM
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYKONYWANIU PRAC TRANSPORTOWYCH
PRACA CIĄGNIKA Z WŁĄCZONYM WAŁEM ODBIORU MOCY (WOM)
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY NA STOKU
NALEPKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE
ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-2
WYMAGANIA OGÓLNE
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa, a takŜe przepisów ruchu drogowego zapewnia bezpieczeństwo
kierującemu, innym uŜytkownikom oraz ciągnikowi.
Starannie zapoznaj się z instrukcją obsługi przed uruchomieniem ciągnika, gdyŜ niedostateczna jej
znajomość moŜe prowadzić do powstania sytuacji stanowiącej zagroŜenie dla operatora i agregatu.
Ciągnik powinien być obsługiwany przez kierowcę posiadającego stosowne prawo jazdy i zaznajomionego
z zasadami prawidłowej obsługi i eksploatacji ciągników i maszyn (narzędzi) rolniczych.
Ciągniki PRONAR 7150 posiadają kabinę bezpieczną typu KS-15 nie przystosowaną do przewoŜenia
pasaŜera po drogach publicznych. Zabrania się przewożenia pasażera po drogach publicznych.
ZASADY BEZPIECZNEJ OBSŁUGI CIĄGNIKA
Przed przystąpieniem do pracy dokonaj wzrokowego przeglądu ciągnika, jego urządzeń przyłączeniowo -
zaczepowych, zagregowanej maszyny (narzędzia) i nie rozpoczynaj pracy, nie upewniwszy się o ich
kompletności i prawidłowym połączeniu.
Zawsze stosuj do maszyn przyczepianych pewne połączenia (oryginalne sworznie i ich zabezpieczenia).
Wyreguluj tak trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ), by zawieszone na nim maszyny (narzędzia) w
połoŜeniu transportowym, były sztywno połączone z ciągnikiem.
Starannie wykonuj wszystkie czynności obsługi ciągnika i jego wyposaŜenia, a zwłaszcza układów
hamulcowego i kierowniczego, tak by były zawsze w doskonałym stanie technicznym, gdyŜ stanowi to o
Twoim bezpieczeństwie.
Wszystkie czynności związane z czyszczeniem i myciem, przygotowaniem do pracy i obsługą techniczną
wykonuj gdy silnik nie pracuje, a ciągnik jest zahamowany hamulcem postojowym (ręcznym).
W układzie chłodzenia, w czasie pracy silnika, panuje ciśnienie (w korku chłodnicy znajduje się zawór
ciśnieniowy). Dlatego nie odkręcaj korka chłodnicy w czasie pracy silnika, a odkręcając rób to bardzo
wolno i ostroŜnie, tak by stopniowo obniŜyć ciśnienie w układzie.
Przy usuwaniu gorącego płynu z układu chłodzenia, oleju z zespołów układu napędowego i układu
kierowniczego zachowaj szczególną ostroŜność, aby nie być naraŜonym na oparzenie.
Nie zbliŜaj się z otwartym ogniem (nawet zapalonym papierosem) do ciągnika w czasie napełniania
zbiorników paliwem, obsłudze układu paliwowego i kontroli akumulatorów.
Nie przeprowadzaj Ŝadnych modyfikacji, oraz nie montuj części i zespołów, które wprowadzają zmiany w
strukturze ciągnika bez konsultacji z producentem ciągnika.
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY CIĄGNIKIEM
Przed uruchomieniem silnika lub pracą ciągnikiem naleŜy zainstalować wszystkie osłony.
Przed uruchomieniem silnika sprawdź czy wszystkie organy sterownicze (dźwignie, pokrętła,
przełączniki) są w pozycji neutralnej. W ten sposób zapobiegniesz przypadkowemu ruchowi ciągnika i
maszyn z nim wsłpracujących.
Nie uruchamiaj silnika i nie operuj dźwigniami (pedałami) sterowania gdy nie zajmujesz miejsca operatora.
Przed ruszeniem z miejsca zwolnij hamulec postojowy i upewnij się, czy ludzie pomagający w obsłudze lub
agregowaniu nie znajdują się w niebezpiecznej sytuacji, zwłaszcza czy nie znajdują się między
ciągnikiem, a zagregowaną maszyną (narzędziem). OstrzeŜ ich o zamiarze ruszenia, uŜywając sygnału
dźwiękowego.
Dzieci naleŜy trzymać z dala od ciągnika i maszyn rolniczych.
Nie wychodź z ciągnika gdy znajduje się w ruchu.
Przed opuszczeniem kabiny zatrzymaj silnik i włącz hamulec postojowy.
Nie pracuj ciągnikiem w zamkniętych pomieszczeniach bez intensywnej i sprawnie działającej wentylacji,
gdyŜ spaliny mogą być śmiertelnym zagroŜeniem.
Jeśli silnik lub układ kierowniczy okaŜą się niesprawne w czasie jazdy, przerwij ją, gdyŜ ciągnik, w takiej
sytuacji, wymaga znacznych sił przyłoŜonych do koła kierownicy, aby nim kierować.
Nie pracuj i nie pozwalaj swoim pomocnikom pracować pod podniesionymi na podnośniku ciągnika
maszynami (narzędziami).
Nie pozostawiaj w górnym połoŜeniu maszyn (narzędzi) zawieszonych na podnośniku, przy dłuŜszych
postojach ciągnika.
W przypadku, gdy koła przedniej osi ciągnika tracą kontakt z podłoŜem, po podniesieniu zagregowanej na
TUZ maszyny (narzędzia), załóŜ obciąŜniki przedniej osi. Jeśli koła przednie ciągnika mimo tego nie
uzyskają dostatecznego kontaktu z podłoŜem (pozwalającego na swobodne manewrowanie agregatem) nie
pracuj z taką maszyną lub narzędziem.
ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-3
Upewnij się przed podniesieniem lub opuszczeniem zawieszonej na TUZ maszyny (narzędzia), a takŜe
przy wykonywaniu skrętów, czy nie dojdzie do kolizji z współpracującymi ludźmi lub przedmiotami groŜącymi
powstaniem niebezpiecznej sytuacji.
Nie pracuj wałami przegubowo teleskopowymi do napędu maszyn i narzędzi od WOM ciągnika bez osłon.
Przy sprawdzaniu (na postoju) zagregowanych maszyn (narzędzi) napędzanych od WOM ciągnika wyłącz
napęd WOM.
W przypadku wykorzystywania zespołów (urządzeń) uzupełniających lub wspomagających upewnij się, Ŝe
mogą one współpracować z ciągnikiem, zapoznaj się z zasadami ich prawiowego montaŜu i współpracy z
ciągnikiem.
UWAGA: W przypadku stosowania ładowacza czołowego należy przestrzegać
dopuszczalnych nacisków na oś przednią oraz zalecanych (dopuszczalnych) prędkości.
Należy również stosować przeciwciężar na tylnym układzie zawieszenia.
Niedopuszczalne jest użytkowanie ładowacza czołowego bez przeciwciężaru
zawieszonego na tylnym TUZ.
NIEBEZPIECZEŃSTWO: Jeśli nieprawidłowo wykorzystujesz ciągnik, może być
niebezpieczny dla Ciebie, osób postronnych i otoczenia. Nie pracuj z osprzętem nie
przeznaczonym do współpracy z ciągnikiem !
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM
Dla uniknięcia niebezpiecznych sytuacji (zwłaszcza zagraŜających wywróceniem się ciągnika)
zachowaj ostroŜność i rozwagę w czasie jazdy ciągnikiem. Dostosuj szybkość do warunków panujących na
drodze, zwłaszcza przy poruszaniu się po nierównym (pagórkowatym) terenie, przy przejeŜdŜaniu przez
rowy, na stokach i na zakrętach (uwrociach). Nie wykonuj ostrych skręw przy pełnym obciąŜeniu i duŜych
prędkościach ciągnika.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYKONYWANIU PRAC TRANSPORTOWYCH
W czasie poruszania się po drogach - takŜe niepublicznych, bezwzględnie przestrzegaj przepisów
ruchu drogowego obowiązujących w kraju na terenie którego porusza się ciągnik.
Ciągnik powinien, w czasie poruszania się po drogach publicznych, posiadać
w wyposaŜeniu ostrzegawczy trójkąt odblaskowy, a na ciągniku powinna być zamontowana trójkątna
tablica wyróżniająca pojazd wolno poruszający się. W przypadku, gdy ciągnik porusza się w agregacie z
przyczepą lub maszyną, trójkątna tablica wyróŜniająca powinna być zamontowana na przyczepie lub
maszynie (zgodnie z przepisami).
Nie poruszaj się ciągnikiem (z przyczepą, maszyną lub narzędziem) bez sprawnej instalacji hamulcowej i
oświetleniowo - sygnalizacyjnej w pojazdach zespołu lub nie połączonej instalacji przyczepy (maszyny) z
ciągnikiem. Grozi to wypadkiem.
Nie pozostawiaj na drodze publicznej przyczepy (maszyny, narzędzia) odłączonej od ciągnika. W razie
awarii zjedź na pobocze, ustaw ostrzegawczy trójkąt odblaskowy (wyposaŜenie ciągnika i przyczep) w
sposób zgodny z przepisami i włącz światła pozycyjne.
Nie pozostawiaj ciągnika (agregatu) na pochyłościach. W razie konieczności opuść narzędzie, włącz I bieg,
włącz napęd przedniego mostu (połoŜenie „włączony”) i hamulec postojowy.
Nie przekraczaj dopuszczalnej prędkości wynikającej z kodeksu drogowego w kraju uŜytkowania (w Polsce
30 km/h). Nie zjeŜdŜaj z pochyłości przy wączonym silniku, dźwigni wyboru biegów i kierunku jazdy
ciągnika w pozycji neutralnej (na luzie) lub przy wciśniętym pedale sprzęgła. Grozi to
niebezpieczeństwem.
Nie przewoź ludzi na przyczepach i maszynach (narzędziach). Jest to zabronione !
Zadbaj o to, aby pedały hamulców niezaleŜnych były połączone, a ich działanie jednoczesne.
Nie poruszaj się zespołem ciągnik - przyczepa, gdy świeci się czerwona lampka sygnalizująca
niedostateczna ciśnienie w układzie hamowania przyczepy (przyczep). MoŜe to uniemoŜliwić skuteczne
hamowanie.
Przyłączaj przyczepy i maszyny (narzędzia) do ciągnika tylko w sposób przewidziany przez producenta
ciągnika t. j. oryginalnymi sworzniami z zabezpieczeniami (zawleczkami). Inny sposób łączenia moŜe
spowodować niebezpieczeństwo.
Nie pracuj z przyczepami, o masie całkowitej większej niż 3 500 kg, nie posiadającymi hamulców.
W czasie holowania ciągnika bezwzględnie przestrzegaj przepisów kodeksu drogowego. Dopuszcza się
holowanie ciągnika z nie pracującym silnikiem, a sprawnym układem kierowniczym, z prędkością nie
przekraczającą 10 km/h.
ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-4
PRACA CIĄGNIKA Z WŁĄCZONYM WAŁEM ODBIORU MOCY (WOM)
W czasie pracy z maszynami (narzędziami) napędzanymi WOM-em, w razie potrzeby przeglądu
maszyny (jej odłączenia), przed wyjściem z kabiny upewnij się, Ŝe WOM nie obraca się.
Przy pracy z maszynami (narzędziami) napędzanymi WOM-em osoby przebywające
w pobliŜu obracających się zespołów lub elementów maszyny nie powinny być ubrane w luźne ubrania, gdyŜ
moŜe to być przyczyną powstania zagroŜenia.
Przy pracy z maszynami stacjonarnymi, napędzanymi przez WOM, zawsze ącz hamulec
postojowy, tylne koła zablokuj z przodu i z tyłu, a przednie koła ustaw jak do jazdy na wprost.
Nie wykonuj czynności związanych z myciem, regulacją lub obsługą maszyn (narzędzi)
napędzanych od WOM przy pracującym silniku.
Zawsze stosuj osłonę daszkową, a gdy WOM nie jest uŜywany, zakładaj kołpak ochronny na
końcówkę WOM.
Nie uŜywaj wałów do napędu maszyn bez kompletnych, przewidzianych konstrukcyjnie osłon.
Stosuj zawsze odpowiednio dobrane (w zaleŜności od wielkości momentu obrotowego maszyny
napędzanej, koniecznego do przeniesienia) wały przegubowo teleskopowe. Wartość momentu w Nm
podana jest zazwyczaj na osłonie WOM-u.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO
Nie dodawaj, pod Ŝadnym pozorem, do oleju napędowego benzyny lub mieszanek gdyŜ moŜe to
znacznie zwiększyć niebezpieczeństwo zapalenia lub wybuchu.
Zawsze szczelnie zakręcaj korek wlewu paliwa do zbiornika.
Nie nalewaj paliwa przy pracującym silniku.
Nie pal papierosów przy nalewaniu paliwa, ani teŜ przy obsłudze układu paliwowego.
Nie napełniaj paliwem całej objętości zbiornika. Zawsze zostaw niewielką przestrzeń na
rozszerzalność paliwa.
Uzupełniaj paliwo zawsze po skończonej pracy, dla zmniejszenia powstawania nocą kondensatu
pary wodnej w zbiorniku.
Nie składuj materiałów pędnych i smarnych w odległości mniejszej niŜ 3 m od miejsca stałego
postoju ciągnika. WyposaŜ to miejsce w sprawny sprzęt przeciwpoŜarowy.
Zachowaj ostroŜność przy naprawach związanych ze spawaniem. Miejsce naprawy oczyść tak, by
nie powstało ognisko poŜaru w czasie pracy.
Dbaj o szczelność układu wydechowego i o to, by nie był zanieczyszczony, zwłaszcza z zewnątrz,
substancjami łatwopalnymi.
Nie dopuszczaj do powstawania przecieków z instalacji paliwowej i hydraulicznej.
WyposaŜ ciągnik w gaśnicę GP-1X, BC-DB, lub podobnego typu i zamocuj ją
w uchwycie.
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY NA STOKU
W czasie pracy na stoku i pochyłych polach ilość paliwa w zbiorniku powinna stanowić minimum 1/4
jego pojemności, aby nie zachodziła moŜliwość zapowietrzenia układu paliwowego.
JeŜeli to moŜliwe unikać jazdy ciągnikiem w poprzek pochylenia (-poŜądany kierunek - w górę i w dół pola).
JeŜeli praca przebiegać ma w poprzek pola, naleŜy dodatkowo:
uŜywać najszerszego rozstawu kół,
nawroty wykonywać w kierunku wzniesienia,
narzędzie podnosić nie wyŜej niŜ jest to konieczne do wykonania manewru (np. nawrotu),
sprawdzić, czy ciśnienie w kołach tylnych jest jednakowe,
prędkość jazdy na nawrotach ograniczyć do minimum,
podczas uŜywania pługa obracalnego orkę rozpoczynać od szczytu wzniesienia; w ten sposób ka od
strony szczytu wzniesienia będą jechały bruzdą - zmniejszając kąt pochylenia ciągnika.
ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-5
NALEPKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE
Nalepki informacyjne i ostrzegawcze przedstawione na kolejnych stronach zostały umieszczone na
ciągniku w miejscach pokazanych na poniŜszych rysunkach. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa
Tobie i osobom współpracującym. Przejrzyj nalepki oraz zalecenia dotyczące uŜytkowania przedstawione w
niniejszej Instrukcji wraz z operatorami ciągnika.
UWAGA: Utrzymuj nalepki w czystości, by zawsze były czytelne.
Jeśli nalepki zostaną zniszczone lub staną się nieczytelne uzyskaj nowe u autoryzowanego dealera.
1
2
5
8
3
6
7
4
9
10
Rysunek 2-1 PołoŜenie znaków bezpieczeństwa na ciągniku PRONAR.
Poz. 1. PołoŜenie: na lewym
środkowym słupku wewnątrz
kabiny
Przed rozpoczęciem czynności
obsługowych lub napraw
wączyć silnik i wyjąć kluczyk ze
stacyjki
Poz. 2. PołoŜenie: na lewym
środkowym słupku wewnątrz
kabiny
Poz. 3. PołoŜenie: na lewym
środkowym słupku wewnątrz kabiny.
ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-6
Poz. 4. PołoŜenie: tylna część kabiny, przy prawym
błotniku
Poz. 5. PołoŜenie: z tyłu ciągnika na osłonie wałka
WOM
Poz. 6. PołoŜenie: na obudowie
alternatora
UWAGA! By uniknąć
powaŜnego urazu, nie zbliŜaj rąk
ani ubrania do obracającego się
wentylatora i pasa napędowego.
Poz. 7. PołoŜenie: obudowa
rozrusznika
Nie zwieraj zacisków rozrusznika
dla uruchomienia silnika. Nigdy
nie uruchamiaj silnika stojąc na
ziemi. Uruchamiaj silnik tylko
kluczykiem z siedziska kierowcy
upewniając się, Ŝe dźwignie
skrzyni biegów i WOM są w
neutralnym połoŜeniu oraz, Ŝe
hamulec postojowy jest włączony.
Poz. 8. PołoŜenie: obudowa
chłodnicy
UWAGA! Układ chłodzenia pod
ciśnieniem. Odczekać, aŜ płyn
chłodzący ostygnie i ostroŜnie
odkręcić korek chłodnicy
Poz. 9. PołoŜenie: przy
włączniku akumulatora
wewnątrz kabiny
Poz. 10. PołoŜenie: przy korku
spustowym zbiornika paliwa.
Korek spustowy paliwa naleŜy
dokręcać siłą nie przekraczającą
10 Nm.
3-1
ROZDZIAŁ
3
DANE
IDENTYFIKACYJNE
ROZDZIAŁ 3: DANE IDENTYFIKACYJNE
3-2
a)
b)
Rysunek 3-1 Położenie tabliczek producenta
a - tabliczka znamionowa ciągnika; b - tabliczka znamionowa kabiny;
Numer ciągnika (podwozia) umieszczony jest na tabliczce znajdującej się na tylnej ścianie kabiny z
lewej strony (patrz Rysunek 3-1 poz. a).
Typ i numer kabiny podany jest na tabliczce znajdującej się na tylnej ścianie kabiny z prawej strony
(Rysunek 3-1 poz. b)
Rysunek 3-2 Położenie tabliczki 1 silnika DEUTZ (na pokrywie silnika 2 i z prawej strony bloku silnika 3)
Rysunek 3-3 Położenie tabliczki przedniego mostu (z prawej strony ciągnika)
Rysunek 3-4 Położenie tabliczki układu transmisji (z prawej strony ciągnika na korpusie skrzyni biegów)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121

PRONAR 7150 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi