Dell OptiPlex GX520 instrukcja

Typ
instrukcja
Przewodnik użytkownikaDell™OptiPlex™GX520
Komputer w obudowie typu miniwieża
Komputer w obudowie typu desktop
Komputer w obudowie typu SFF (Small Form Factor)
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Przewodnik użytkownikaDell™OptiPlex™GX520
Działanie technologii LegacySelect
Łatwośćzarządzania
Bezpieczeństwo
Ochrona hasłem
Program konfiguracji systemu
Rozruch z urządzenia USB
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Technologia Hyper-Threading
Zarządzanie energią
Działanie technologii LegacySelect
Technologia LegacySelect udostępnia w pełni zintegrowane, częściowo zintegrowane lub nie zintegrowane rozwiązania oparte na powszechnie używanych
platformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączy i nośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIimyszyPS/2.Wyłączone złącza i nośniki danych zwalniajązasoby. Do uwzględnienia zmian konieczne jest
ponowne uruchomienie komputera.
Łatwośćzarządzania
Format ASF (Alert Standard Format)
ASF jest standardem zarządzania DMTF określającymsposóbpowiadamianiaalertamiprzed uruchomieniem systemu operacyjnego“lub bez systemu
operacyjnego. Standard zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia zabezpieczeńlub błędów,gdysystem
operacyjny jest w trybie uśpienia lub komputer jest wyłączony. Technologia ASF została zaprojektowana w celu zastąpienia wcześniejszych technologii
powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF w wersji 1.03 i 2.0 oraz możliwości pracy zdalnej:
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw Przewodnikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych w witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.euro.dell.com.
AsystentDellOpenManage™ITAssistant
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządza nimi i monitoruje je. Asystent IT Assistant zarządza zasobami,
konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP, DMI i CIM.
Użytkownik komputera ma do dyspozycji narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii DMI i CIM. Informacje dotyczące asystenta
IT Assistant można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Przewodnik użytkownika asystenta Dell OpenManage IT Assistant),
dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Ostrzeżenie
Opis
Chassis: Chassis Intrusion (Otwarcie obudowy) Physical Security Violation (Fizyczne
naruszenie bezpieczeństwa)/Chassis Intrusion (Otwarcie obudowy) Physical Security Violation
Event Cleared (Usunięto zdarzenie fizycznego naruszenia bezpieczeństwa)
Obudowa komputera z zainstalowanąfunkcją
ochrony przed otwarciem została otwarta lub alert
naruszenia obudowy zostałusunięty.
CPU: Emergency Shutdown Event (Awaryjne wyłączenie)
Temperatura procesora jest zbyt wysoka i zasilanie
zostało odcięte.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared (Urządzenie
chłodzące:Ogólnakrytycznaawariawentylatora/Ogólnakrytycznaawariawentylatorazostała
usunięta)
Prędkośćwentylatora (obr./min) przekracza
wartośćgranicznąlub problem z prędkością
wentylatora (obr./min) zostałrozwiązany.
Temperatura: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature Problem
Cleared(Temperatura:Ogólnykrytycznyproblemdotyczącyzbytwysokiejtemperatury/Ogólny
krytyczny problem dotyczący zbyt wysokiej temperatury zostałrozwiązany)
Temperatura komputera przekracza wartość
granicznąlub problem ze zbyt wysokątemperaturą
zostałrozwiązany.
Battery Low (Niski poziom naładowania baterii)
Bateria systemowa osiągnęła napięcie 2,2 V lub
niższe.
Program Dell OpenManage Client Instrumentation
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
wykonania następujących zadań:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówawariidyskutwardegozurządzeńpamięci masowej.
l Zmiana stanu komputera, np. aktualizacja systemu BIOS lub zdalne wyłączanie komputera.
Zarządzanysystemtotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Przewodnik
użytkownika narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Bezpieczeństwo
Wykrywanie naruszenia obudowy
Ta funkcja, jeśli jest zainstalowana i włączona, wykrywa otwarcie obudowy i powiadamia o nim użytkownika. Aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy):
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Naciśnij klawisz dolnej strzałki, aby wejśćw opcjęSystem Security (Bezpieczeństwo systemu).
3. Naciśnij <Enter> aby uzyskaćdostęp do menu System Security (Bezpieczeństwo systemu).
4. Za pomocąklawisza strzałkiwdółprzejdźdo opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy).
5. Naciśnij klawisz <Enter>, aby wybraćustawienie opcji.
6. Ponownie naciśnij klawisz <Enter> po dokonaniu aktualizacji ustawienia opcji.
7. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l On (Włączone) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego rozruchu po
uruchomieniu komputera wyświetlony zostanie następujący komunikat alertu:
Alert! Cover was previously removed. (Alarm! Pokrywa była zdejmowana.)
Aby zmienićustawienie Detected (Wykryte), należy uruchomićprogram konfiguracji systemu. W pozycji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy) należy
nacisnąćklawisz strzałki w prawo lub w lewo, aby wybraćustawienie Reset (Resetuj), a następnie wybraćustawienie On (Włączone), On-Silent
(Włączone - bez reakcji), lub Off (Wyłączone).
l On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie domyślne) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). Podczas następnego rozruchu po uruchomieniu komputera nie zostanie wyświetlony komunikat alertu.
l Off (Wyłączone) Naruszenie obudowy nie jest monitorowane i nie sąwyświetlane żadne komunikaty.
Pierścieńkłódkiigniazdokablazabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz pierścieńblokady.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Kabel zabezpieczający owiniętywokółnieruchomego obiektu w połączeniu z kłódkąuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Należy podłączyćdo gniazda kabla zabezpieczającego komputera dostępne na rynku urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
UWAGA: Jeśli hasło administratora jest włączone, jego znajomośćjest niezbędna, aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
Ochrona hasłem
System Password (Hasło systemowe)
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) Hasło systemowe zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła systemowego
Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz <Tab> lub kombinacjęklawiszy <Shift><Tab>, aby przejśćdo następnego
pola lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
1. Wprowadźhasło systemowe i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wpisz hasło), po czym pojawi siępuste 32-znakowe pole w nawiasie kwadratowym.
3. Wpisz nowe hasło dostępu do systemu.
Możesz wpisaćdo32znaków.Abywymazaćznak podczas wprowadzania hasła, wciśnij <Backspace> lub lewy klawisz strzałki. W haślenierozróżnia się
wielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszyniesądozwolone. Jeżeli zostanie wprowadzona jedna z takich kombinacji, głośnikwygenerujekrótkisygnałdźwiękowy.
Znakiwpisywanezklawiatury(równieżznak spacji) sąwidoczne na ekranie w formie symboli.
4. Naciśnij klawisz <Enter>.
Jeżeli hasło dostępu do systemu liczy mniej niż32 znaki, całe pole jest uzupełniane symbolami. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna Verify
Password (Potwierdźhasło) i pojawia siękolejnepustepoleorozmiarze32znakówwnawiasachkwadratowych.
5. Aby potwierdzićhasło, wpisz je po raz drugi i naciśnij klawisz <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Ochrona hasłem zostanie włączona po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychmonitów.
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Type the password and press <Enter>.
(Wpisz hasło i naciśnij <Enter>).
Jeżeli przypisano hasło administratora, komputer akceptuje to hasło jako zastępcze hasło systemowe.
POUCZENIE: Hasła zapewniająochronędanych przechowywanych w komputerze, jednak nie sąniezawodne. Jeżeli dane wymagająwiększego
poziomu bezpieczeństwa, użytkownik jest odpowiedzialny za uzyskanie i stosowanie dodatkowych form ochrony, przykładowoprogramówdo
szyfrowania danych.
POUCZENIE: Jeżeli użytkownik zostawi bez nadzoru włączonykomputer,wktórymnieokreślono hasła systemowego, lub jeżeli użytkownik zostawi
komputer bez kłódki,coumożliwia wyłączenie hasła przez zmianęustawienia zworki, każdy będziemógłuzyskaćdostęp do danych przechowywanych
na dysku twardym.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect password. **
Jeżeli użytkownik znowu wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i kolejnych
próbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego zostanie wyświetlony następujący komunikat:
** Incorrect password. **
(Nieprawidłowe hasło.)
Number of unsuccessful password attempts: 3
(Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła: 3)
System halted! Must power down.
(System zatrzymany! Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła dostępu do systemu
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Zaznacz pozycjęSystem Password (Hasło systemowe) i naciśnij klawisz <Enter>.
3. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło dostępu do systemu.
4. Dwukrotnie naciśnij <Enter>, aby usunąćistniejące hasło systemowe. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Jeżeli wyświetlane jest ustawienie Not Set (Nieustawione), hasło systemowe zostało usunięte. Jeśli Not Set (Nieustawione) nie jest wyświetlane,
naciśnij <Alt><b> aby zrestartowaćkomputer, a następniepowtórzkroki3i4.
5. Aby ustawićnowe hasło, postępuj zgodnie z procedurąopisanąw rozdziale Ustawianie hasła systemowego.
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Hasło administratora
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła administratora, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) Hasło administratora zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) Hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło administratora można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła administratora
Hasło administratora może byćtakie samo jak hasło systemowe.
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Admin Password (Hasło administratora) jest ustawiona na Not Set (Nieustawione).
2. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. Na znaki niedozwolone komputer reaguje sygnałem dźwiękowym.
3. Wpisz, a następnie potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmieni sięna Set (Ustawione). Przy następnym uruchomieniu
programu konfiguracji systemu zostanie wyświetlony monit o podanie hasła administratora.
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła administratora można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Natomiast hasła systemowego nie
można używaćzamiast hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Zmiana hasła administratora zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest wymagane ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu zaznaczona jest opcja Admin Password (Hasło administratora) i wyświetlany jest monit o wpisanie hasła.
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićbieżące hasło administratora, należy znaćto hasło.
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło administratora.
3. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i za pomocąklawisza strzałki w lewo lub w prawo usuńistniejące hasło administratora.
Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło administratora, należy wykonaćczynności opisane w sekcji Przypisywanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Aby ponownie ustawićhasło systemowe i/lub administratora, patrz Usuwanie zapomnianych haseł.
Program konfiguracji systemu
Przegląd
Z programu konfiguracji systemu można korzystać:
l Aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu
l W celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego
l Do uzyskiwania informacji na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawiania typu zainstalowanego dysku twardego
Przed korzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Uruchamianie programu konfiguracji systemu
1. Włącz lub uruchom ponownie komputer.
2. Gdy zostanie wyświetlonelogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft®
Windows®. Następnie zamknij system operacyjnyispróbujponownie.
Ekrany programu konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowane w trzech obszarach: lista opcji, pole aktywnych opcji oraz funkcje klawiszy.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
Option Field (Pole opcji) To pole zawiera informacje na
temat każdej opcji. W tym polu można przeglądaći zmieniać
Opcje konfiguracji systemu
bieżące ustawienia.
Aby zaznaczyćdanąopcję, naciśnij prawy lub lewy klawisz
strzałki. Naciśnij klawisz <Enter>, aby aktywowaćwybraną
opcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) To pole pojawia siępod
polem Option Field (Pole opcji) i zawiera opisy klawiszy oraz
ich funkcji w aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej sekcji pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie.
System (Systemowe)
System Info
(Informacje o
systemie)
Zawiera nazwękomputera, wersjęBIOS oraz znacznik usługi.
CPU Info (Informacje
o jednostce
centralnej)
Określa, czy procesor komputera obsługuje technologięHyper-Threading oraz określa prędkośćjednostki centralnej, prędkość
magistrali, prędkośćzegara oraz pamięćpodręcznądrugiego stopnia (L2).
Memory Info
(Informacje o
pamięci)
Wyświetla ilośćzainstalowanej pamięci, prędkośćpamięci w komputerze, ilośćpamięci graficznej, rozmiar pamięci podręcznej
wyświetlania oraz tryb pracy kanału(podwójnylubpojedynczy).
Date/Time (Data /
Godzina)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu.
Boot sequence
(Sekwencja
rozruchowa)
Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście.
Drives (Napędy)
Diskette Drive (Napęd
dyskietek)
Opcja ta włącza lub wyłącza napęd dyskietek. Dostępne ustawienia to Off (Wyłączony), Internal (Wewnętrzny), USB, oraz Read
Only (Tylko do odczytu).
Drive 0 through Drive
n (Od napędu 0 do
napędu n)
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy SATA oraz IDE na płycie systemowej i podaje pojemnościtwardychdysków.
UWAGA: Te opcje sąwyświetlane jako Drive 0 do Drive 3.
Module Bay (Wnęka
modułowa)
Włącza i wyłącza urządzenia we wnęce modułowej. Dostępne sąopcje On (Włączone) i Off (Wyłączone). Ustawieniem domyślnym
jest On (Włączone).
UWAGA: Opcje konfiguracji USB Controller (Kontroler USB) i Diskette Drive (Napęd dyskietek) wpływająna działanie
opcjonalnego napędu dyskietek we wnęce modułowej.
Drive Controller
(Kontroler napędu)
Konfiguruje tryb działania szeregowego kontrolera ATA. Normal (Normalny) szeregowy kontroler ATA działa tylko w trybie pracy we
własnymsystemierozkazów.Compatible (Zgodny) szeregowy kontroler ATA działa tylko w trybie kombinacji szeregowej /
równoległej ATA.
Error Reporting
(Zgłaszanie błędów)
Ustawienie to określa, czy błędy dysku twardego sązgłaszane lub nie przy rozruchu systemu.
SATA Operation (Tryb
działania SATA)
Konfiguruje tryb działania zintegrowanego kontrolera dysku twardego.
Normal (Normalny) Kontroler dysku twardego jest skonfigurowany do pracy w trybie natywnym. Ten tryb zapewnia najwyższą
wydajnośći elastycznośćnapędu.
Combination (Kombinacja) Kontroler dysku twardego jest skonfigurowany do pracy w trybie kombinowanym. Ten tryb zapewnia
zgodnośćzniektórymistarszymisystemamioperacyjnymi,którenieobsługująnapędówSATA.
Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćNormal (Normalny).
UWAGA: Zmiana ustawieńma wpływ na kolejnośćwyświetlania napędów.Jednakzmianyteniezostanąuwzględnione w systemie
do chwili ponownego rozruchu.
SATA Reporting
(Raportowanie SATA)
Określa, czy błędy napędu dla zintegrowanych napędówsązgłaszane w ramach stanu systemu. Ta technologia stanowi część
specyfikacji SMART (Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology).
Dostępne sąopcje On (Włączone) i Off (Wyłączone). Ustawienie domyślne to Off (Wyłączone).
Onboard Devices (Wbudowane urządzenia)
Integrated NIC
(Wbudowana karta
sieciowa)
Kontroler interfejsu sieci (NIC) można ustawićw następującysposóbOn (Włączony) (ustawienie domyślne), Off (Wyłączony) lub
On w/ PXE (Włączony w trybie PXE). Jeżeli aktywne jest ustawienie On w/PXE (Włącz z PXE) (dostępne tylko dla przyszłego
procesu uruchamiania), komputer wyświetli monit o naciśnięcie klawiszy <Ctrl><Alt><b>. Naciśnięcie tej kombinacji klawiszy
spowoduje wyświetleniemenu,któreumożliwia wybranie metody dla rozruchu z serwera sieciowego. Jeśli na serwerze sieciowym
nie ma dostępnejproceduryrozruchowej,systempodejmiepróbęrozruchu z następnego urządzenia na liście sekwencji
rozruchowej.
Integrated Audio
(Zintegrowana karta
dźwiękowa)
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio.
LPT Port Mode (Tryb
portu LPT)
Opcja ta ustawia tryb działaniadlawbudowanegoporturównoległego. Dostępne sąnastępujące ustawienia: Off (Wyłączone), AT,
PS/2 (ustawienie domyślne), EPP i ECP.
l AT Port jest tak skonfigurowany, aby byłzgodny z IBM®AT.
l PS/2 Port jest tak skonfigurowany, aby byłzgodny z IBM PS/2.
l EPP Portjestustawionydowspółpracy z protokołem EPP (Enhanced Parallel Port).
l ECP Portjestustawionydowspółpracy z protokołem ECP (Extended Capability Port).
LPT Port Address
(Adres portu LPT)
Opcja ta ustawia adres używanyprzezwbudowanyportrównoległy. Dostępne sąustawienia: 378h (ustawienie domyślne), 278h
i 3BCh.
PCI Slots (Gniazda
PCI)
Włącza lub wyłącza gniazda kart PCI.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
Auto ustawienie domyślne - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Serial Port #2 (Port
szeregowy #2)
Auto ustawienie domyślne - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3). (Ustawienia te
pojawiająsiętylko, gdy zainstalowany jest opcjonalny adapter portu szeregowego.)
USB
Urządzenia USB sąwykrywane i obsługiwane w systemie operacyjnym, kiedy funkcja ta jest ustawiona na On (Włączone).
USB Disable
(Wyłączanie USB)
Włącza lub wyłącza złącza USB na panelu przednim. Ustawieniem domyślnym jest On (Włączone). Aby wyłączyćzłącza na panelu
przednim, należy ustawićwartośćOff (Wyłączone).
USB Controller
(Kontroler USB)
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler USB
Off (Wyłączony) Kontroler USB jest wyłączony
On (Włączony) Kontroler USB jest włączony
No Boot (Bez rozruchu) Kontroler USB jest włączony, ale BIOS nie rozpozna urządzeńpamięci masowej podłączonych do portu
USB.
Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćOn (Włączony).
Front USB Ports
(Przednie porty USB)
Włącza i wyłącza porty USB na panelu przednim.
Off Wyłączone
On Włączone
Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćOn (Włączony).
LPT Port Mode (Tryb
portu LPT)
Wybieratrybpracyzintegrowanegoporturównoległego.
Off (Wyłączony) Port jest wyłączony
AT Port jest tak skonfigurowany, aby byłzgodny z IBM AT
PS/2 Port jest tak skonfigurowany, aby byłzgodny z IBM PS/2
EPP Protokółrozszerzonego portu rownoległego
ECP Protokółportu o rozszerzonych możliwościach
Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćPS/2.
LPT Port Address
(Adres portu LPT)
Wybierapodstawowyadreswe/wyzintegrowanegoporturównoległego. Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartość378h.
Video (Wideo)
Primary Video
(Grafika podstawowa)
Ustawienie to określa podstawowy kontroler grafiki w sytuacji, gdy w komputerze obecne sądwa takie kontrolery.
Video Memory Size
(Rozmiar pamięci
wideo)
To ustawienie określa ilośćpamięci dostępnejdlakontrolerówwideo.
Performance (Wydajność)
Hyper-Threading
(Technologia Hyper-
Threading)
Opcja ta pojawi sięna liście Options List (Lista opcji), jeżeli komputer obsługuje technologięHyper-threading.
HDD Acoustic Mode
(Tryb głośności dysku
twardego)
l Quiet (Cichy) (ustawienie domyśłne) Dysk twardy działawnajbardziejcichysposób.
l Performance (Wydajność) Dysk twardy działa w trybie największej szybkości.
l Bypass (Pomiń) Komputer nie testuje i nie zmienia bieżących ustawieńakustyki.
l Suggested (Sugerowany) Dysk twardy pracuje z głośnościąsugerowanąprzez producenta dysku.
UWAGA: Przełączenie do trybu Performance (Wydajność) może spowodować, że dysk będzie pracowałgłośniej, natomiast nie
będzie to miało wpływu na jego wydajność.
Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku twardego.
Security
(Bezpieczeństwo)
Sekcja ta zawiera dostępne opcje bezpieczeństwa systemu. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Bezpieczeństwo.
Admin Password (Hasło
administratora)
Opcja ta ogranicza dostępdoprogramukonfiguracjisystemuwtakisamsposób,jakopcjaHasło systemowe ogranicza dostęp do
systemu. Ustawienia opcji to Set (Ustawione), Not set (Nieustawione) oraz Disabled (Wyłączone).
Jeśli wybrana opcja to Set (Ustawione), hasło administratora zostało przypisane.
Jeśli wybrana opcja to Not Set (Nieustawione), hasło administratora nie zostało przypisane i zworka hasła na płycie systemowej
znajduje sięw pozycji włączenia (ustawienie domyślne).
Jeśli wybrana opcja to Disabled (Wyłączone), hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Aby wyłączyćhasło administratora, należy po monicie wpisaćhasło i nacisnąćklawisze <Ctrl><Enter>.
System Password
(Hasło systemowe)
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła systemu i umożliwia przypisane i weryfikacjęnowego hasła systemowego.
Ustawienia opcji to Set (Ustawione), Not set (Nieustawione) oraz Disabled (Wyłączone).
Jeśli wybrana opcja to Set (Ustawione), hasło systemowe zostało przypisane.
Jeśli wybrana opcja to Not Set (Nieustawione), hasło systemowe nie zostało przypisane i zworka hasła na płycie systemowej
znajduje sięw pozycji włączenia (ustawienie domyślne).
Jeśli wybrana opcja to Disabled (Wyłączone), hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Aby wyłączyćhasło systemowe, należy wpisaćhasło po znaku zgłoszenia i nacisnąćklawisze <Ctrl><Enter>.
Drive Password (Hasło
napędu)
Hasło to należy ustawić, aby nie dopuścićnieupoważnionych użytkownikówdokorzystaniazdyskutwardego.
UWAGA: Opcja jest wyświetlana dla każdegozainstalowanegodyskutwardego,któryobsługuje hasła dysku. Jeśliniemadysków
twardych,któreobsługująhasła, ta opcja nie zostanie wyświetlona.
ModBay Password
(Hasło ModBay)
Hasło to należy ustawić, aby uniemożliwićnieuprawnionym użytkownikom uzyskanie dostępu do dysku twardego zainstalowanego
we wnęce modułowej.
UWAGA: Opcja ta jest wyświetlana tylko wtedy, gdy we wnęce modułowejjestzainstalowanydysktwardy,któryobsługuje hasła
dysku. Ta opcja nie będzie wyświetlana, jeśli we wnęce modułowej nie zostałzainstalowany dysk twardy lub jeśli zainstalowany
dysk nie obsługuje haseł.
Password Changes
(Zmiany hasła)
Opcja ta blokuje pole hasła systemowego przy pomocy hasła administratora. Kiedy pole to jest zablokowane, opcja wyłączania
ochrony hasłem po naciśnięciu klawiszy <Ctrl><Enter> przy rozruchu komputera nie jest jużdostępna.
Intrusion Alert
(Alarm naruszenia
obudowy)
Kiedy opcja ta jest zainstalowana i aktywna, informuje użytkownika, podczas kolejnego rozruchu komputera, że jego pokrywa
została otwarta. Ustawienia to On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie domyślne) i Off (Wyłączone).
Intrusion Status
(Stan naruszenia
obudowy)
Opcja ta pojawia sięw programie konfiguracji systemu tylko, gdy nastąpiło naruszenie obudowy komputera. Ustawienia opcji to
Clear (Wyczyść) i Detected (Wykryte) (ustawienie domyślne). Wybierz wartośćClear (Wyczyść), aby wyzerowaćstan funkcji
naruszenia obudowy.
TPM Security
(Zabezpieczenie TPM)
Kontroluje urządzenie zabezpieczające TPM.
Off (Wyłączone) Urządzenie zabezpieczające TPM jest Wyłączone.
On (Włączone) Urządzenie zabezpieczające TPM jest Włączone.
Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćOff (Wyłączone).
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywrócenie
zasilania)
Określasposóbdziałania,gdywkomputerzezostanieprzywróconezasilanie.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
Ustawia godzinęi dni tygodnia, kiedy komputer będzie sięwłączaćautomatycznie. Użytkownik ma do wyboru opcje Everyday
(Codziennie) lub Weekdays (W dni tygodnia). Fabrycznie opcja ta jest ustawiona na wartośćOff (Wyłączone).
Funkcja ta nie działa, jeżeli komputer zostałwyłączony za pomocąlistwy zasilającej lub filtra przeciwprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego
włączania)
Ustawia dokładnągodzinę, kiedy komputer będzie sięwłączaćautomatycznie. Czas odmierzany jest w formacie 24-godzinnym
(godzina:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze strzałek w prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub
zmniejszenia wartości w polu daty i godziny.
Ustawienia tego należy używaćw połączeniu z funkcjąAuto Power On (Automatyczne włączanie).
Low Power Mode (Tryb
niskiego poboru
energii)
Kiedy wybrany jest tryb Low Power Mode(Niskipobórenergii),zdalnewybudzeniekomputerazestanuHibernate (Hibernacja)
lub Off (Wyłączone) nie będzie dostępne bez dodatkowej karty NIC.
UWAGA: Ustawienie to ma wpływ tylko na zintegrowany kontroler sieciowy.
Boot sequence (Sekwencja rozruchowa)
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji rozruchowej dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąrozruchowąlub jeśli w napędzie nie ma dyskietki, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard SATA Hard Drive (Wbudowany twardy dysk SATA) Podjętazostaniepróbarozruchukomputerazpodstawowegodyskutwardego.Jeżeli
na dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard IDE Hard Drive (Wbudowany twardy dysk IDE) PodjętazostaniepróbarozruchukomputerazpodstawowegodyskutwardegoIDE,jeśli
jest on zamontowany w danym komputerze. Jeżeli na dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB CD-ROM Drive (Napęd CD-ROM - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu CD-ROM. Jeśli w
napędzie nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla bieżącego rozruchu
Z tej funkcji można skorzystać, aby na przykład dokonaćrozruchu komputera z dysku CD w celu uruchomienia programu Dell Diagnostics z dysku Drivers and
Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe), z zastrzeżeniem, że po zakończeniutestówdiagnostycznychrozruchmanastępowaćz dysku twardego. Z
funkcji tej można także korzystaćprzy ponownym uruchomieniu komputera przy pomocy urządzenia USB, np. napędu dyskietek, klucza pamięci lub napędu CD.
1. Przy rozruchu z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB.
2. Włącz lub uruchom ponownie komputer.
3. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = menu rozruchu), naciśnij
klawisz <F12>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft
Windows. Następnie zamknij system operacyjnyispróbujponownie.
Zostanie wyświetlone menu Boot Device Menu (Menu urządzeńrozruchowych) zawierające wszystkie dostępne urządzenia rozruchowe. Obok każdego
urządzenia znajduje sięnumer.
4. U dołu menu wprowadźnumer urządzenia,któremabyćużyte tylko podczas bieżącego rozruchu.
Remote Wake-Up
(Zdalne wybudzanie
komputera)
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, kiedy modem obsługujący kontroler NIC lub funkcjęzdalnego wybudzenia otrzyma sygnał
wybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. On / Boot to NIC (Włączone / Rozruch do NIC) umożliwia komputerowi podjecie
próbyrozruchuzsieciprzedwykorzystaniemsekwencjirozruchowej.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Kiedy
włączona jest funkcja Low Power Mode(Niskipobórenergii)(wmenuPower Management [Zarządzanie energią]), system można
włączyćzdalnie z trybu Suspend (Zawieszenie).
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
Opcje do wyboru to: S1 trybzawieszenia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru energii oraz S3 tryb gotowości,
wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączone dla większościkomponentów,leczpamięćsystemowa jest nadal aktywna.
Maintenance (Konserwacja)
Załaduj wartości
domyślne
Przywraca fabryczne ustawienia domyślne komputera. Ustawienia opcji to Cancel (Anuluj) oraz Continue/Reset CMOS
(Dalej/Resetuj CMOS).
Event Log (Rejestr
zdarzeń)
Wyświetla rejestr zdarzeńsystemu.
BIOS Update
(Aktualizacja BIOS)
Wybierz lokalizacjępliku aktualizacji BIOS. Dostępne opcje to Floppy Disk (Dyskietka) lub Hard Drive (Twardy dysk).
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fast Boot (Szybki
rozruch)
Przy ustawieniu na On (Włączone) (ustawienie domyślne) komputer zostanie szybciej uruchomiony, ponieważpominie dane
konfiguracje i testy.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
Opcja ta dotyczy prawej części klawiatury (klawiatury numerycznej). Po ustawieniu na On (Włączone) (ustawienie domyślne) opcja
taaktywujenumeryczneimatematycznefunkcjeopisanewgórnejczęści każdego klawisza. Po ustawieniu na Off (Wyłączone),
opcja ta aktywuje funkcje kursora opisane w dolnej części każdego klawisza.
POST Hotkeys
(Klawisze
programowalne POST)
Ustawienie to ustala, czy podczas rozruchu komputera na ekranie wyświetlane sąsekwencje naciśnięcia klawiszy. Ustawienie
domyślne to Setup & Boot Menu (Menu konfiguracji i rozruchu).
Keyboard Errors
(Błędy klawiatury)
Opcja ta włącza i wyłącza zgłaszanie błędówklawiaturypodczasrozruchukomputera.
UWAGA: Przy rozruchu z napędu dyskietek USB, należy najpierw zmienićustawienie napędu na USB w programie do konfiguracji systemu.
Przykładowo, przy rozruchu z klucza pamięci USB, zaznacz USB Device (Urządzenie USB) i naciśnij klawisz <Enter>.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla przyszłych procedur rozruchu
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Za pomocąklawiszy strzałek zaznacz opcjęmenu Boot Sequence (Sekwencja rozruchowa) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyświetlićmenu podręczne.
3. Po liście dostępnych urządzeńmożna sięporuszaćza pomocąklawiszy strzałkiwgórę/wdół.
4. Aby włączyćlub wyłączyćurządzenie, należy nacisnąćklawisz spacji. (Włączone urządzenia sązaznaczone.)
5. Naciśnij klawisze <Shift><Strzałkawgórę> lub <Shift><Strzałkawdół>, aby przenieśćwybrane urządzeniewgóręlubwdółlisty.
Rozruch z urządzenia USB
Klucz pamięci
1. Włóżklucz pamięci do portu USB i uruchom ponownie komputer.
2. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu rozruchu), naciśnij klawisz <F12>.
System BIOS wykryje urządzenie i doda do menu rozruchowego opcjęurządzenia USB.
3. W menu rozruchowym zaznacz liczbę, którajestwyświetlana obok urządzenia USB.
Zostanie przeprowadzony rozruch z wybranego urządzenia USB.
Napęd dyskietek
1. W programie konfiguracji systemu ustaw opcjęDiskette Drive (Napęd dyskietek) na USB.
2. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
3. Podłącz napęd dyskietek USB, włóżdyskietkęstartowąi dokonaj ponownego rozruchu komputera.
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Zastosuj siędo procedur opisanych w sekcji Przed rozpoczęciem pracy.
2. Znajdź2-pinowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i zdejmij ją, aby usunąćhasło.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest urządzeniem
rozruchowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Należy zanotowaćaktualnąsekwencje rozruchową, aby można było jąwraziepotrzebyprzywrócić.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i hasła administratora.
Komputer w obudowie typu miniwieża
3. Nałóżpokrywękomputera.
4. Podłącz komputer i monitor do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
5. Wyłącz komputer po pojawieniu sięna ekranie pulpitu systemu Microsoft®Windows®.
6. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazda elektrycznego.
7. Odłącz kabel zasilania komputera od gniazda zasilającego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
Komputer biurkowy
Komputer w obudowie typu SFF (Small
Form-Factor)
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąwłączone (ustawienie domyślne).
Funkcje hasełsąwyłączone.
RTCRST
Zegar czasu rzeczywistego nie zostałwyzerowany.
Zegar czasu rzeczywistego jest zerowany (chwilowe
zwarcie).
ze zworką bez zworki
8. Zdejmij obudowękomputera.
9. Znajdź2-pinowązworkęhasła na płycie systemowej i zamontuj ją, aby uaktywnićfunkcjęhasła.
10. Nałóżpokrywękomputera.
11. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
12. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło administratora.
Usuwanie ustawieńCMOS
1. Zastosuj siędo procedur opisanych w sekcji Przed rozpoczęciem pracy.
2. Zresetuj bieżące ustawienia CMOS:
a. Znajdźzworki hasła (PSWD) oraz CMOS (RTC_RST) na płycie systemowej.
b. Odłącz wtyczkęzworki hasłaodpinów.
c. Umieśćzworkęhasła na stykach RTC_RST i poczekaj około 5 sekund.
d. Zdejmij zworkęhasłazestykówRTC_RSTiumieśćjąz powrotem na stykach.
3. Nałóżpokrywękomputera.
4. Jeżeli używany jest stojak, załóżgo.
5. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
Technologia Hyper-Threading
Technologia Hyper-Threading jest technologiąfirmy Intel®, któramoże zwiększyćcałkowitąwydajnośćkomputera dzięki temu, że umożliwia jednemu
fizycznemu procesorowi działanie jako dwa logiczne procesory, zdolne wykonywaćokreślonezadaniarównolegle.Zalecasiękorzystanie z systemu
operacyjnego Microsoft®Windows®XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego, ponieważjest on zoptymalizowany pod kątem wykorzystania technologii Hyper-
Threading. Chociażz technologii Hyper-Threading mogąkorzystaćżneprogramy,toniektóreznichniezostały zoptymalizowane pod jej kątem i mogą
wymagaćaktualizacji ze strony producenta oprogramowania. Należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania w celu uzyskania informacji na temat
używania technologii Hyper-Threading z oprogramowaniem.
Aby określić, czy komputer używa technologii Hyper-Threading, należy wykonaćnastępujące czynności:
1. Kliknij przycisk Start, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy opcjęMy Computer(Mójkomputer),anastępnie kliknij opcjęProperties
(Właściwości).
2. Kliknij kartęHardware (Sprzęt), a następnie kliknij przycisk Device Manager (Menedżer urządzeń).
3. W oknie Device Manager (Menedżer urządzeń) kliknij znak plusa (+) obok typu procesora. Jeśli technologia Hyper-Threading jest włączona, procesor
będzie figurowałna liście dwukrotnie.
TechnologięHyper-Threading można włączyćlub wyłączyćza pomocąprogramu konfiguracji systemu.
Zarządzanie energią
Komputer może zostaćtak skonfigurowany, aby zużywałmniej energii, gdy nikt na nim nie pracuje. Zarządzanie zużyciem energii przeprowadzane jest za
pośrednictwem systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze oraz określonych ustawieńw programie konfiguracji systemu. Takie okresy obniżonego
POUCZENIE: Podłączając kabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do naściennego gniazda sieci, a następnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu opcje hasła systemowego i administratora są
ustawiane na Not Set (Nieustawione) oznacza to, że funkcja hasełjest włączona, ale nie zostało przypisane żadne hasło.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Podłączając kabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do naściennego gniazda sieci, a następnie do komputera.
zużycia energii określone sąjako tryby uśpienia.
l Tryb gotowości. W tym trybie uśpienia zasilanie większości składnikówsystemu,wtymwentylatorówchłodzących, jest obniżone lub wyłączone.
Jednakże pamięćsystemu pozostaje aktywna.
l Tryb hibernacji. Ten tryb uśpienia powoduje zmniejszenie zużycia mocy do minimum dzięki zapisaniu wszystkich danych z pamięci komputera na dysk
twardy, a następnie wyłączeniu zasilania systemu. Wybudzenie z tego trybu powoduje ponowne uruchomienie komputera wraz z odtworzeniem
zawartości pamięci. Działanie komputera zostaje następniewznowionewtymmiejscu,wktórymkomputerznajdowałsięprzed wejściem w tryb
hibernacji.
l Zamknięcie systemu. W tym trybie uśpienia komputer jest prawie całkowicie odłączony od zasilania, pobierając jedynie pewnąniewielkąilośćenergii.
Jeśli komputer pozostaje podłączony do gniazda elektrycznego, może on byćautomatycznie lub zdalnie uruchamiany. Na przykład opcja Auto Power On
(Automatyczne włączanie) w programie konfiguracji systemu umożliwia komputerowi automatyczne uruchomienie sięo określonejgodzinie.Również
administrator sieci może zdalnie uruchomićkomputer za pomocątakiego zdarzenia zarządzania energią, jak zdalne budzenie.
W następującej tabeli wymienione zostały tryby uśpienia oraz metody, za pomocąktórychkomputermoże zostaćwybudzony z każdegoztychtrybów.
Powrótdospisutreści
UWAGA: Wszystkie elementy zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćfunkcje trybu hibernacji i/lub gotowości oraz miećzaładowane
odpowiednie sterowniki, aby mogły one przejśćwjedenztychtrybówuśpienia. Więcej informacji na ten temat można znaleźćw dokumentacji
producenta każdego ze składnikówsystemu.
Sleep Mode (Tryb uśpienia)
Metoda wybudzenia (Windows XP)
Tryb gotowości
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Poruszenie lub kliknięcie myszą
l Naciśnięcie klawisza na klawiaturze
l Aktywnośćurządzenia USB
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Tryb hibernacji
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Zamknięcie systemu
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
UWAGA: Więcej informacji na temat zarządzania energiąmożna znaleźćw dokumentacji systemu operacyjnego.
Powrótdospisutreści
Akumulator
Przewodnik użytkownikaDell™OptiPlex™GX520
Wymiana akumulatora
Wymiana akumulatora
Bateria zapewnia przechowywanie informacji o konfiguracji komputera oraz dacie i godzinie. Wytrzymałośćbaterii szacuje sięna wiele lat.
Bateria może wymagaćwymiany, jeżeli podczas procedury rozruchowej zostanie wyświetlona niepoprawna data lub godzina i pojawi siękomunikat taki jak:
Time-of-day not set - please run SETUP program
(Nie ustawiono godziny - należy uruchomićprogram konfiguracji systemu)
lub
Invalid configuration information -
please run SETUP program
(Nieprawidłowe dane konfiguracyjne -
uruchom program SETUP)
lub
Strike the F1 key to continue,
F2 to run the setup utility
(Naciśnij F1, aby kontynuować,
F2, aby uruchomićprogram konfiguracji)
Aby określić, czy zachodzi koniecznośćwymiany baterii, należy wprowadzićponownie godzinęi datęw programie konfiguracji systemu i zamknąćgo, aby
zapisaćinformacje. Następnie należy wyłączyćkomputer i odłączyćgo od gniazda elektrycznego na kilka godzin, po czym ponownie podłączyćkomputer,
włączyćgo i uruchomićprogram konfiguracji systemu. Jeżeli data i godzina w programie konfiguracji systemu nie sąprawidłowe, należy wymienićbaterię.
Komputera można używaćbezbaterii,jednakwówczaswmomenciewyłączenia komputera lub odłączenia go od gniazda elektrycznego usuwane są
informacje o konfiguracji. Konieczne jest wtedy uruchomienie programu konfiguracji systemu i ponowne ustawienie opcji konfiguracyjnych.
Aby wyjąćbaterię:
1. Jeśli jeszcze tego nie zrobiono, należy wykonaćkopięinformacji konfiguracyjnych, znajdujących sięw programie konfiguracji systemu.
2. Zastosuj siędo procedur opisanych w sekcji Przed rozpoczęciem pracy.
3. Znajdźgniazdo baterii.
4. Wyjmij baterięsystemową.
a. Podtrzymaj złącze baterii, mocno naciskając na dodatniączęśćzłącza.
b. Podczas podtrzymywania złącza akumulatora, naciśnij zatrzask akumulatora w kierunku odwrotnym od dodatniej strony złącza i wyciągnij go z
zatrzaskówzabezpieczających po ujemnej stronie złącza.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa,
zamieszczonymi w Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Abyzapobiecuszkodzeniomelementówwewnątrz komputera spowodowanym przez wyładowania elektrostatyczne, należy pozbyćsię
ładunkówelektrostatycznychzciała przed dotknięciemktóregokolwiekzelektronicznychelementówkomputera.Można to zrobić, dotykając
niemalowanej metalowej powierzchni na obudowie komputera.
OSTRZEŻENIE: Jeżeli nowy akumulator zostanie nieprawidłowo zainstalowany, istnieje niebezpieczeństwo jego wybuchu. Baterięwolno
wymienićtylko na bateriętego samego typu lub jej odpowiednik zalecany przez producenta. Zużyte baterie należy utylizowaćzgodnie z
instrukcjami producenta.
POUCZENIE: Podczas wyważania baterii z gniazda za pomocątępego narzędzia należy uważać, aby nie dotknąćtym narzędziem płyty systemowej.
Przed rozpoczęciem wyważania baterii należy upewnićsię, że narzędzie tkwi między bateriąi gniazdem. W przeciwnym razie może dojśćdo
uszkodzenia płyty systemowej poprzez oderwanie gniazda lub przerwanie ścieżek na płycie systemowej.
POUCZENIE: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymaćpodczas demontażu baterii.
1. Zainstaluj nowąbaterięsystemową.
a. Podtrzymaj złącze baterii, mocno naciskając na dodatniączęśćzłącza.
b. Przytrzymaj baterięustawiając jąstroną„+“dogóryiwsuńjąpod zatrzaski zabezpieczające po dodatniej stronie złącza.
c. Wciśnij baterięprosto do złącza ażdo zatrzaśnięcia we właściwym miejscu.
2. Nałóżpokrywękomputera.
3. Uruchom program konfiguracji systemuiprzywróćustawienia zapisane w punkcie.
4. Zużytąbaterięnależy odpowiednio zutylizować(patrz Przewodnik z informacjami o produkcie).
Powrótdospisutreści
1
bateria systemowa
2
dodatnia strona złącza baterii
3
zatrzask gniazda akumulatora
4
gniazdo baterii
POUCZENIE: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymaćpodczas wymiany baterii.
Powrótdospisutreści
Przed rozpoczęciem pracy
Przewodnik użytkownikaDell™OptiPlex™GX520
Zalecane narzędzia
Wyłączanie komputera
Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera
W niniejszej sekcji opisane zostały procedury dotyczące demontażu i montażu podzespołówwkomputerze.Oileniepodanoinaczej,każda procedura zakłada
spełnienie następującychwarunków:
l Wykonane zostały wszystkie punkty procedury w sekcji Wyłączanie komputera“oraz Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera.
l Użytkownik przeczytałinstrukcje bezpieczeństwa w Przewodniku z informacjami o produkcie firmyDell™.
l Danączęśćmożna wymienić, wykonując w odwrotnej kolejności proceduręjej usunięcia.
Zalecane narzędzia
Procedury w tym dokumencie mogąwymagaćużycia następujących narzędzi:
l Małego wkrętaka z płaskim końcem
l Wkrętaka krzyżowego
l Dyskietki lub płyty CD z programem aktualizacji Flash BIOS
Wyłączanie komputera
1. Zamknij system operacyjny:
a. Zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki, zamknij otwarte programy, kliknij przycisk Start, a następnie kliknij Turn Off Computer (Wyłącz
komputer).
b. W oknie Turn off computer (Wyłącz komputer) kliknij Turn off (Wyłącz).
Komputer wyłączy sięautomatycznie po zakończeniu procesu zamykania systemu.
2. Upewnij się, że komputer i podłączone urządzenia sąwyłączone. Jeśli komputer i podłączone urządzenia nie wyłączyły sięautomatycznie po wyłączeniu
komputera, wyłącz je teraz.
Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera
Stosowanie siędo poniższych zaleceńdotyczących bezpieczeństwa pomoże w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownika oraz w ochronie komputera.
Aby uniknąćuszkodzenia komputera, kroki przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera wykonaj następujące czynności.
1. Wyłącz komputer.
2. Odłącz od komputera wszelkie linie telefoniczne i telekomunikacyjne.
3. Odłącz komputer i wszystkie podłączone urządzenia od gniazd elektrycznych, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
POUCZENIE: Aby zapobiec utracie danych, zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki oraz zamknij wszystkie otwarte programy.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa,
zamieszczonymi w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Delikatnie obchodźsięzelementamiikartami.Niedotykajkomponentówanistykówkarty.Trzymajkartęza krawędzie lub
metalowy wspornik. Takie elementy jak mikroprocesor należy trzymaćza brzegi, a nie za wyprowadzenia.
POUCZENIE: Naprawiaćkomputer może tylko przeszkolony pracownik serwisu. Uszkodzenia wynikające z napraw nieautoryzowanych przez firmęDell
nie sąobjęte gwarancją.
POUCZENIE: Przy odłączaniu kabla należy pociągnąćza wtyczkęlub umieszczonąna niej pętlęodciążającą, aniezasamkabel.Niektórekablemają
wtyczki z zatrzaskami; jeśli odłączasz kabel tego rodzaju, przed odłączeniem naciśnij zatrzaski. Pociągając za złącza, trzymaj je w linii prostej, aby
uniknąćzagięciastyków.Ponadtoprzedpodłączeniem kabla należy upewnićsię, że oba złącza sąprawidłowo zorientowane i nie sąskrzywione.
POUCZENIE: Odłączając kabel sieciowy, należy najpierw odłączyćgo od komputera, a następnie od naściennego gniazda sieci.
4. W razie potrzeby należy usunąćpodstawkękomputera (instrukcje zostały podane w dokumentacji dostarczanej wraz z podstawką) oraz osłonękabla,
o ile jest zamontowana.
5. Zdejmij pokrywękomputera:
l Zdejmij obudowękomputera w obudowie typu miniwieża.
l Zdejmij obudowękomputera biurkowego.
l Zdejmij obudowękompuetera w obudowie typu SFF.
Powrótdospisutreści
OSTRZEŻENIE: Aby ustrzec sięprzed porażeniem prądem, przed zdejmowaniem pokrywy należy zawsze odłączaćkomputer od gniazda
elektrycznego.
POUCZENIE: Przed dotknięciem dowolnego elementu wewnątrz komputera należy pozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała, dotykając dowolnej
nielakierowanejpowierzchnikomputera,np.metalowychelementówztyłu komputera. W trakcie pracy należy od czasu do czasu dotykać
nielakierowanej powierzchni metalowej, aby rozproszyćładunkielektrostatyczne,któremogłyby uszkodzićwewnętrzne podzespoły.
Powrótdospisutreści
Czujnik naruszenia obudowy
Przewodnik użytkownikaDell™OptiPlex™GX520
Demontażczujnika naruszenia obudowy
Wymiana czujnika naruszenia obudowy
Ponowne nastawianie czujnika naruszenia obudowy
Demontażczujnika naruszenia obudowy
1. Zastosuj siędo procedur opisanych w sekcji Przed rozpoczęciem pracy.
2. Odłącz kabel czujnika naruszenia obudowy od płyty systemowej.
Przy zdejmowaniu kabla z obudowy zapamiętaj, jak byłon zamontowany. Może on byćprzytrzymywany przez uchwyty wewnątrz obudowy.
3. Za pomocąpłaskiego wkrętaka delikatnie wysuńczujnik naruszenia obudowy z gniazda i wyjmij czujnik wraz z kablem z komputera.
Komputer w obudowie typu miniwieża
Komputer w obudowie typu desktop
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
UWAGA: Czujnik naruszenia obudowy jest opcjonalny i może nie byćwysyłany ze wszystkimi komputerami.
Komputer typu Small Form-Factor (mała wielkośćobudowy)
Wymiana czujnika naruszenia obudowy
1. Delikatnie wsuńczujnik naruszenia obudowy do gniazda i ponownie podłącz kabel do płyty systemowej.
2. Nałóżpokrywękomputera.
3. Jeżeli używany jest stojak, załóżgo.
Ponowne nastawianie czujnika naruszenia obudowy
1. Włącz lub uruchom ponownie komputer.
2. Po wyświetleniulogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft®
Windows®. Następniezamknijsystemoperacyjnyispróbujponownie.
3. Wybierz opcjęChassis Intrusion (Naruszenie obudowy) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo, aby wybraćReset (Resetuj). Zmieńustawienie na
On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji) lub Disabled (Wyłączone).
UWAGA: Ustawienie domyślne to On-Silent (Włączone - bez reakcji).
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207

Dell OptiPlex GX520 instrukcja

Typ
instrukcja