II - 3
Bezpieczeństwo
2. Każdy doczepiany sprzęt podłączamy jedynie do
odpowiednich zaczepów (np. sprzęg 3-punktowy) i
tak zabezpieczamy (dla transportu, pracy), by
wykluczone było niezamierzone jego opuszczanie
czy podnoszenie.
3. Przy podczepianiu do sprzęgu 3-punktowego
należy koniecznie sprawdzić, czy zgodne są
kategorie za-czepów ciagnika i sprzętu (maszyny)
(np. obroty wałka czopowego, układ hydrauliczny)!
4. Przy włączeniu sterowania (obsługi) zdalnego,
przy podłączaniu do sprzęgu 3-punktowego, nie
podchodzimy między ciagnik i maszynę
(możliwość skaleczenia)!
2.2.6 Użycie wałka czopowego
1. Wolno stosować jedynie wałki przegubowe
zalecane przez producenta!
2. Zarówno rurę jak i lej ochronny wałka przegubowego
oraz osłonę wałka czopowego – także od strony
sprzętu – należy pozakładać w sposób przepisowy,
przy czym muszą one być we właściwym stanie!
3. W odniesieniu do wałków przegubowych
pamiętajmy o zakładaniu osłon rurowych w pozycji
transportowej i roboczej!
4. Wałki przegubowe zakładamy i zdejmujemy tylko
przy odłączonym wałku czopowym, zgaszonym
silniku i wyjętym kluczyku zapłonowym!
5. Stosując wałki przegubowe ze sprzęgiem prze-
ciwprzeciążeniowym lub mechanizmem wolnego
koła, nie osłoniętych od strony ciągnika, należy w/
w elementy, tj. sprzęg p.-przeciążeniowy oraz
mechanizm wolnego koła, zamontować od strony
sprzętu!
6. Zwracajmy zawsze uwagę na prawidłowy montaż i
zabezpieczenie wałków przegubowych!
7. Osłonę wałka przegubowego zawieszamy na łań-
cuchach, zapobiegając w ten sposób obracaniu
się osłony wraz z wałkiem!
8. Przed włączeniem wałka czopowego upewnijmy
się, czy są wzajemnie ze sobą zgodne dobrane
obroty wałka czopowego u ciągnika z
dopuszczalną liczbą obrotów sprzętu (maszyny)!
9. Przed włączeniem wałka czopowego nikt nie może
się znajdować w strefie zagrożenia przez sprzęt!
10. Nigdy nie włączamy wałka czopowego przy nie
pracującym silniku!
11. Przy pracach z wałkiem czopowym w zasięgu
obracającego się wałka przegubowego lub
czopowego nie wolno się ztarzymywać!
12. Wałek czopowy odłączamy zawsze, gdy występują
zbyt duże, a zbędne, kąty skrętu wałka!
13. Uwaga! Po odłączeniu wałka czopowego istnieje
zagrożenie powodowane przez będącą na dobiegu
masę wirującą! W tym czasie nie wolno
podchodzić do sprzętu. Pracować wolno przy nim
dopiero wtedy, gdy maszyna jest w całkowitym
bezruchu a wirująca masa jest wyhamowana.
14. Czyszczenie, smarowanie lub regulacja sprzętu
napędzanego wałkiem czopowym lub zabiegi te
wykonywaner na wałku przegubowym, wykonu-
jemy tylko przy odłączonym wałku czopowym,
zgaszonym silniku i wyjętym kluczyku zapłono-
wym! Zaciągamy hamulec masy wirującej!
15. Odłączony wałek przegubowy odkładamy na
przewidziany do tego uchwyt!
16. Pod zdjęciu wałka przegubowego na końcówkę
wałka czopowego zakładamy tulejkę ochronną!
17. W razie uszkodzeń usuwamy je niezwłocznie,
zanim przystąpimy do pracy ze sprzętem!
2.2.7 Układ hydrauliczny
1. Układ hydrauliczny jest pod ciśnieniem!
2. Przy podłączaniu cylindrów i siłowników hydrau-
licznych zwracamy uwagę na właściwe połącze-
nia węży hydraulicznych!
3. Podłączając węże hydrauliczne do hydrauliki cią-
gnika pamiętajmy, by układ hydrauliczny nie był pod
ciśnieniem zarówno po stronie ciągnika jak i sprzętu!
4. Przy hydraulicznych połączeniach funkcjonal-nych
między ciągnikiem i maszyną (sprzętem) należy
oznakować mufy i wtyki sprzęgów , by uniknąć w
ten sposób wadliwej obsługi! W razie wadliwej
zamiany złączy nastąpi działanie odwrotne
(np. podnoszenie/opuszczanie) – Zagrożenie
wypadkiem!
5. Węże układu hydraulicznego regularnie podda-
jemy sprawdzeniu i w razie ich uszkodzenia czy
objawów starzenia, wymieniamy! Przewody nowe
winny odpowiadać wymaganiom technicz-nym
producenta sprzętu!
6. Podczas wyszukiwania miejsc wycieku oleju
stosujmy odpowiednie zabezpieczenia z uwagi na
możliwość skaleczenia!