Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy
stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki
łańcucha.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie
łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych
niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły
połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany liczby zębów zębatek
skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie
łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony,
należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i
spowodować upadek z roweru, który często prowadzi do poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować
ją na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień
równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka
oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić
zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu
na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie
przeszkadzają sobie w czasie hamowania. W przypadku
zakłóceń mogą mieć one wpływ na hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica zostanie
całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie
należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym
razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów
roboczych wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5W00A-002
RD-M761/RD-M581/RD-M531
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby
skasować luz w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza, dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza
dopóki łańcuch nie dotknie
trzeciej koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki
i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli
łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
1
1 2
2
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio w linii z największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną i
obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba
regulacyjna B
Regulacja
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić
tak, że kółko prowadzące znajdzie się
w linii z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) osiem razy lub więcej,
i sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia jest
w najwyższym położeniu. Następnie usunąć
kapę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Dźwignia (B)
Zamontować osłonę otworu na linkę, obracając ją do
oporu, jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Osłona otworu
na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
A
A'
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba
regulacyjna napięcia B nie zetknęła się z hakiem
przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
deformacji.
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak ramy
Śruba regulacyjna B
Montaż dźwigni
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie
ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych dotyczące
momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia,
które może spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub
niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej elementów.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy
5 mm
Czynność zmiany biegu
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do
położenia (1). Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem,
nacisnąć dźwignię do położenia (2).
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo
przez pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie
przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden
bieg z większej na mniejszą koronkę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia o dwukierunkowym
działaniu (B)
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M760/M580/
M530 w połączeniu z przerzutką top normal RD-M761/M581/M531. Podczas stosowania połączenia z przerzutką typu
RD-M760/M580/M530 ze sprężyną odwrotną działanie i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ napędowy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt
mała. Należy ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar “A” jest najdłuższy, a łańcuch
jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest
duży, zwis łańcucha może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje
się na najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po
usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano
na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie
zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak
jak w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest
wymiana końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
SI-5W00A-002-03
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701/CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50/CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
6,5 mm
7,1 mm
Grupa XT LX Deore
RAPIDFIRE M9 (dźwignia zmiany biegów) SL-M760 SL-M580 SL-M530
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M761 RD-M581 RD-M531
Typ SGS / GS SGS
Piasta tylna FH-M765 / FH-M760 FH-M585 / FH-M580 FH-M535 / FH-M530
Biegi 9
Koronka CS-M760 CS-M580 CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG93 CN-HG73 CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M761 / RD-M581 RD-M531
Typ SGS GS SGS
Biegi 9 9 9
Całkowita pojemność 45T 33T 45T
Największa zębatka 34T 34T 34T
Najmniejsza zębatka 11T 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T 22T