Układ może zostać zdemontowany zgodnie
z przedstawioną ilustracją.
Smar należy nanosić na różne części
w równych odstępach czasu.
<FH-M985>
<HB-M985>
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo
zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane,
mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji poważne
zranienie.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie
należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do
oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy
jego elementy dostatecznie ostygły.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Używać CS-M980 w połączeniu z łańcuchem 10-rzędowym do
rowerów górskich.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy
je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty,
ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym
i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może
być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek
i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy
wymienić zębatki i łańcuch.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub
pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Dane techniczne
Piasta tylna/Piasta przednia
Kombinacja zębów kaset zębatek
Klucz imbusowy 5 mm
Konserwacja
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Wymiana główki piasty
Najpierw należy wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą pokazaną na rysunku.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być zdemontowany.
(1)
(2)
Uwaga:
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki
należy postępować bardzo ostrożnie, aby jej nie
zagiąć. Przy ponownym instalowaniu uszczelki
należy upewnić się, czy jest dobrze zorientowana i
włożyć ją tak daleko, jak to możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która
jest zaciśnięta na stożku.
Uwaga:
Stożek piasty jest wykonany ze stopu lekkiego. Do
regulacji rotacji piasty należy użyć odpowiedniego
narzędzia, bez śladów zużycia i uszkodzeń.
Uwaga:
Stożek piasty jest wykonany ze stopu lekkiego. Do
regulacji rotacji piasty należy użyć odpowiedniego
narzędzia, bez śladów zużycia i uszkodzeń.
Klucz 17 mm
Stożek z osłoną
przeciwkurzową (nie może
zostać zdemontowany)
Uszczelka
Wypusty mocujące tarczę
(FH-M985)
Wypust uszczelki jest po zewnętrznej
stronie
Strona lewa Moment dokręcania:
15 - 20 Nm
Demontaż
SI-3DX0A-002-03
Montaż kasety zębatek
Rowek jest szeroki tylko
w jednym miejscu.
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Szeroki wypust
A
a
c
-
1
4
T
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15/LR10) do dokręcenia nakrętki kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
W przypadku każdej koronki, powierzchnia z oznaczeniem grupy powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie występy na każdej koronce i część A (na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były w jednej linii.
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka dystansowa
koronki
Demontaż
Nakrętka kasety
TL-LR15/LR10
Narzędzie
(TL-SR21)
Uwaga:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrubę
mocującą. Należy upewnić się, że smar został umieszczony na
gwincie śruby mocującej główkę. W przeciwnym przypadku
mogą wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy podejmować prób demontażu główki, ponieważ
może to osłabić wydajność piasty.
Śruba mocująca
główkę piasty
Korpus główki
Podkładka główki
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nie należy zdejmować
uszczelki.
Nasmarować
Moment dokręcania:
45 - 50 Nm
Klucz imbusowy 14 mm
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na
rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naplecenie szprych koła
Montaż tarczy
(SM-RT98)
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Kierunek obrotu koła
Przód, lewo Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Stożek z osłoną przeciwkurzową
Uszczelka
(Wypust uszczelki jest po
zewnętrznej stronie)
Uszczelka
(Wypust uszczelki jest po
zewnętrznej stronie)
<Montaż>
Do montażu osi piasty należy użyć specjalnego narzędzia (TL-HS23 / 18 mm). Nakrętkę należy dokręcić przy
użyciu 5-mm klucza imbusowego, dzięki czemu mechanizm zostanie podwójnie zablokowany, zgodnie z
ilustracją.
Moment dokręcania:
15 - 17 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
TL-HS23
Oś piasty
Dokręcić
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-3DX0A-002
FH-M985 / HB-M985
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15/LR10) i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Uwaga:
• HB-M985 nie może być rozbierana od lewej strony piasty,
tam gdzie się znajdują wypusty mocujące tarczę.
• Podczas zdejmowania i zakładania uszczelki, należy
szczególnie uważać, aby jej nie zgiąć. Podczas zakładania
uszczelki, upewnić się, że jest prawidłowo skierowana i
włożyć ją do oporu.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest
zaciśnięta na stożku.
Piasta tylna Piasta przednia
Model nr FH-M985 HB-M985
Biegi 10 --
Liczba otworów na szprychy 32 32
Odległość między
nakrętkami
135 mm 100 mm
Odpowiednie hamulce Hamulec tarczowy Hamulec tarczowy
Symbol
modelu
Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M980
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
Oś piasty
(3) (4)
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.