Shimano ST-4500 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na dużej lub średniej tarczy
i największej tylnej koronce, będzie się on ocierał o
wewnętrzną część wózka przedniej przerzutki, wydając
charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji należy
delikatnie nacisnąć dźwignię b (do momentu usłyszenia
odgłosu kliknięcia). Spowoduje to niewielkie
przesunięcie przerzutki w
kierunku mniejszej tarczy i
zniweluje hałas.
4 3
35
34
SEALED
SP41
SP41
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię b do momentu ustawienia
uchwytu w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana
w uchwycie.
Metoda wymiany
1. Usunąć gumową osłonę.
2. Nałożyć cienką warstwę smaru na dwa wypusty
podkładki dystansowej.
3. Założyć podkładkę dystansową,
naciskając wypusty aż do oporu.
Przeczytać niniejszą instrukcję wraz z instrukcjami
serwisowymi FD-4500 / 4503 przed rozpoczęciem pracy.
• Dźwignia A : zmiana tylnej koronki z mniejszej na
większą.
Zatrzymanie dźwigni A w położeniu 1 i 2 jest
sygnalizowane odgłosem kliknięcia.
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
Dźwignia A
Pozycja wyjściowa
dźwigni A
Kliknięcie 2
Kliknięcie 1
1 : zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
Informacja dotycząca obsługi (FD-4500 / 4503)
• Dźwignia B : zmiana tylnej koronki z większej na
mniejszą.
Nacisnąć dźwignię B jeden raz, zmieniając koronkę z
większej na mniejszą.
Dźwignia B
Pozycja wyjściowa
dźwigni B
Np. z 4. na 3.
Dźwignia B również zostanie przesunięta, gdy użyta
zostanie dźwignia A . Należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni B . Podobnie nie należy naciskać dźwigni A
podczas używania dźwigni B . Jeśli obydwie dźwignie
zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana biegu nie
nastąpi.
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi RD-4500.
Informacja dotycząca obsługi
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
(FD-4500 / 4503)
• Dźwignia a : zmiana tarczy przedniej z mniejszej na
większą.
Dźwignia a
Pozycja
wyjściowa
dźwigni a
Jeśli użycie dźwigni a nie powoduje
pełnego skoku zmiany przełożenia
tarczy, należy ponownie użyć
dźwigni a i przesunąć ją (odległość
X'), wykonując pełny skok zmiany
przełożenia (X).
Pełny skok zmiany przełożenia
Rzeczywisty
skok
• Dźwignia b : zmiana tarczy przedniej z większej na
mniejszą.
< FD-4500, ST-4501 > < FD-4503, ST-4503 >
Dźwignia b
Pozycja wyjściowa
dźwigni b
Podczas używania dźwigni b jest
słyszalne kliknięcie, gdy zostaje
uruchomiony mechanizm dostrajający
(wyciszający), oraz drugie, głośniejsze,
kiedy następuje zakończenie skoku
zmiany przełożenia.
Po dostrojeniu kolejne
naciśnięcie spowoduje
zakończenie skoku
zmiany przełożenia.
Zakończony
skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Ścinanie
• Dźwignia b : zmiana tarczy ze środkowej na
najmniejszą.
Dźwignia b
• Dźwignia b : zmiana tarczy ze środkowej na
najmniejszą.
Zakończony skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Zakończony skok zmiany
przełożenia
Kliknięcie
Kliknięcie
Jeżeli wózek zewnętrzny przedniej przerzutki i łańcuch
zetkną się i zaczną hałasować, gdy łańcuch będzie na
najmniejszej lub średniej tarczy i jednej z mniejszych
koronek, należy lekko nacisnąć dźwignię a , przesuwając
przednią przerzutkę lekko w kierunku największej tarczy
w celu wyeliminowania hałasu.
Pozycja łańcucha
Ruch przerzutki przedniej
Podkładki dystansowe
okładzin
Podkładki
dystansowe
okładzin
Gumowa osłona
Zastosowana linka
• Linka ················································
• Pancerz SLR ····································
Uwaga: Nie można przechylić przedniej
dźwigni do wnętrza, jeżeli wcześniej nie
naciśnięto raz lub dwa razy dźwigni b .
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6LP0B-001
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
Shimano totalna integracja - zalety
Całkowicie zintegrowana grupa TIAGRA firmy Shimano posiada dwufunkcyjną dźwignię
Dual Control uruchamiającą hamulec, podobnie jak konwencjonalna dźwignia hamulca, oraz
zmieniającą biegi po przestawieniu do środka, w kierunku osi roweru. Zmiana biegów jest
teraz możliwa bez zdejmowania dłoni z dźwigni hamulca.
Montaż
Mocowanie do kierownicy
Po zewnętrznej stronie suportu
zabezpieczyć zespół za
pomocą nakrętki montażowej.
Pociągnąć osłonę przerzutki
do tyłu i za pomocą klucza
imbusowego 5 mm dokręcić
śrubę.
Montaż linki hamulca
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej do
pełnej długości kierownicy.
1. Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany biegów), aby ułatwić
przeciąganie linki przez uchwyt.
Dźwignia b
2. Przeciągnąć linkę.
Linka
Uchwyt linki
3. Przymocować prowadnicę do linki i umieścić element zakrzywiony
w przerzutce.
Uwaga: nie ścierać smaru z linki. Uważać, aby linka nie uległa
zabrudzeniu.
Hak
Element zakrzywiony
prowadnicy
Linka
Prowadnica
(sprzedawana
oddzielnie)
4. Wprowadzić linkę do pancerza i do przerzutki, wzdłuż prowadnicy.
Uchwyt
zewnętrzny
Prowadnica
linki
Upewnić się, że
końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
Pancerz
5. Poprowadzić pancerz wzdłuż przedniej części kierownicy i
schować go w prowadnicy. Przyciąć prowadnicę do długości
kierownicy i zamocować tymczasowo za pomocą taśmy.
6. Owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Taśma
Pancerz
Prowadnica
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Użyć dźwigni B osiem lub więcej razy,
ustawiając dźwignię w najwyższym
położeniu, sprawdzić na wskaźniku,
czy najwyższe położenie jest
prawidłowe, a następnie zamocować i
wyregulować linkę.
Końcówka pancerza
• Dźwignia tylna
Dźwignia B
Nacisnąć co
najmniej
8 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Linka
Otwór
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki zmiany
biegów, ponownie nacisnąć dźwignię B do momentu ustawienia
uchwytu w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować
linkę.
Uchwyt linki
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w
uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
• Dźwignia przednia
Nacisnąć co najmniej 2 - 3 razy
Nacisnąć dźwignię hamulca i
przeciągnąć linkę przez otwór.
Pancerz
Otwór
Linka
• Blokada
1. Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Gniazdo montażu
bezpośredniego (M5)
Blokada
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Zamontuj z dokręconą śrubą regulacyjną.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
2. Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej do
pełnej długości kierownicy.
Sprawdzenie
Upewnić się, że pancerz jest
dokładnie zamocowany
w blokadzie.
Wymiana osłony przerzutki
Wypustki na osłonie przerzutki pasują do odpowiednich otworów
w przerzutce.
Zwrócić uwagę na
oznaczenia:
R: prawa
L: lewa
W celu ułatwienia montażu,
do wnętrza osłony
przerzutki wpuścić
niewielką ilość alkoholu
izopropylowego.
Pociągnąć
Przechylić
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy
5 mm
Nakrętka montażowa
1
2
Blokada
Linka
Pancerz
Prowadzenie linki
1,6 mm
5 mm
Śruba regulacyjna
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne,
zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ
mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory
linek.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy
stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia działania przerzutki.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
• Linka (ze stali nierdzewnej)
• Uszczelniony pancerz SP41 ( 1 )
• Pancerz SP41 ( 2 )
1,2 mm
4 mm
4 mm
Działanie
Dźwignia B
Dźwignia
A
: zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia
B
: zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Dźwignia
a
: zmiana tarczy z mniejszej na większą.
Dźwignia
b
: zmiana tarczy z większej na mniejszą.
Tył Przód
Dźwignia A
Dźwignia b
Dźwignia a
Po puszczeniu wszystkie dźwignie powracają do położenia
początkowego.
Dźwignia b
Zachować ostrożność w trakcie korzystania z blokady
regulacji zasięgu (podkładka dystansowa)
W przypadku zamontowania 8-stopniowej blokady
regulacji zasięgu należy skorzystać
z kierownicy o anatomicznym kształcie.
W przypadku korzystania z okrągłej
kierownicy skok linki może być za
krótki, pogarszając wydajność
hamowania.
Typ okrągły Typ anatomiczny
Regulacja zasięgu
Aby zmniejszyć zasięg, należy usunąć gumową osłonę
i wymienić ją na opcjonalną podkładkę dystansową
(dostępne są dwa rodzaje: 4° i 8°).
Uchwyt linki
Końcówka linki
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Użyć dźwigni b dwa lub więcej razy,
sprawdzić na wskaźniku, czy dolne
położenie jest prawidłowe, a następnie
zamocować linkę.
SI-6LP0B-001-03
OSTRZEŻENIE
Dźwignia b również zostanie przesunięta, gdy użyta
zostanie dźwignia a . Należy uważać, aby nie nacisnąć
dźwigni b . Podobnie nie należy naciskać drugiej
dźwigni podczas używania dźwigni b . Jeśli obydwie
dźwignie zostaną naciśnięte jednocześnie, zmiana
biegu nie nastąpi.
ST-4500
ST-4501
ST-4503
Grupa TIAGRA
Dźwignia przerzutki
Przód ST-4501 ( dwubiegowa ) ST-4503 ( trzybiegowa )
Tył ST-4500
Pancerz SIS-SP41
Biegi 18 27
Przerzutka przednia FD-4500 FD-4503
Mechanizm korbowy FC-4500 FC-4503
Oś suportu SM-FC4500
Przerzutka tylna RD-4500-SS RD-4500-GS
Piasta tylna FH-4500
Kaseta koronek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17
  • Page 1 1

Shimano ST-4500 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla