1.6
POJAZD ELEKTRYCZNY: prezentacja (5/5)
Hałas
Pojazdy elektryczne są wyjątkowo ciche.
Użytkownik może przez pewien czas być do
tego nieprzyzwyczajony; podobnie jak inni
użytkownicy dróg. Trudności może sprawiać
usłyszenie, że pojazd jest w ruchu. Należy
brać powyższe pod uwagę, zwłaszcza pod-
czas jazdy w terenie miejskim lub podczas
manewrów.
Ponieważ silnik pracuje cicho, usłyszysz
dźwięki, których zwykle nie słychać (hałas
aerodynamiczny, opony itd.).
W czasie ładowania, pojazd może wydawać
różne dźwięki (wentylatory, przekaźniki itp.).
Jako że pojazd elektryczny
pracuje cicho, przed opuszcze-
niem pojazdu należy każdora-
zowo ustawić dźwignię zmiany
biegów w położeniu P, zaciągnąć hamu-
lec ręczny i zgasić zapłon.
RYZYKO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ
Hamowanie silnikiem nie może
w żadnym wypadku zastępo-
wać naciskania na pedał ha-
mulca.
Prowadzenie pojazdu
Podobnie jak w przypadku pojazdów z au-
tomatyczną skrzynią biegów, należy się od-
zwyczaić od używania lewej stopy i hamo-
wania nią.
Podczas jazdy po zdjęciu nogi z pedału
gazu lub po naciśnięciu pedału hamowania,
podczas zwalniania, silnik wytwarza prąd
elektryczny, który jest wykorzystywany do
hamowania pojazdu i naładowania akumu-
latora. Patrz paragraf „Licznik zużycia ener-
gii” w rozdziale 2.
Silnik elektryczny generuje mocniejsze ha-
mowanie silnikiem niż w przypadku samo-
chodu z silnikiem benzynowym lub diesla.
Przypadek szczególny
Po maksymalnym naładowaniu akumulatora
i podczas pierwszych kilku kilometrów jazdy,
siła hamowania silnikiem może być czasowo
zmniejszona. Należy wówczas odpowiednio
dostosować sposób kierowania pojazdem.
Jazda w złą pogodę, drogi zalane wodą:
Nie należy jeździć po dro-
gach, na których zalewająca
je woda sięga powyżej dolnej
krawędzi obręczy kół.
Utrudnienie w prowadzeniu
pojazdu
Po stronie kierowcy koniecz-
nie używać dywanika przezna-
czonego do danego pojazdu, mocując
go założonymi łącznikami i regularnie
sprawdzać jego zamocowanie. Nie sto-
sować wielu dywaników.
Ryzyko zablokowania pedałów