Ręczne definiowanie poszczególnych ustawień
konfiguracji
W celu dostosowania niektórych ustawień konfiguracyjnych
może okazać się konieczna zmiana innych ustawień. Przed
zmianą jakichkolwiek ustawień przejrzyj sekcję dotyczącą
szczegółowych ustawień konfiguracyjnych Szczegółowe
ustawienia konfiguracyjne, strona 5.
1
Na kontroli steru włącz Tryb sprzedawcy (Włączanie trybu
konfiguracyjnego sprzedawcy na kontroli steru, strona 4).
2
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu > Konfiguracja > Konfig. autopilota przez
sprzed..
• Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Moja łódź > Konfiguracja instalacji autopilota.
3
Wybierz kategorię ustawień.
4
Wybierz ustawienie do konfiguracji.
Opis każdego z ustawień jest dostępny w tym podręczniku
(Szczegółowe ustawienia konfiguracyjne, strona 5).
5
Skonfiguruj wartość ustawienia.
Wykryto kilka źródeł danych z czujników
Systemu autopilota może mieć dostęp do kilku źródeł danych
z czujników. W takim przypadku można wybrać preferowane
źródło danych.
Na przykład, ponieważ prędkość GPS z zewnętrznej anteny jest
pewniejsza i dokładniejsza niż ta z wbudowanego odbiornika
sygnałów GPS wewnątrz plotera nawigacyjnego, zaleca się
wybranie zewnętrznej anteny GPS jako preferowanego źródła
danych GPS. Ponadto, ze względu na to, że znalezienie idealnej
lokalizacji do zamontowania modułu CCU autopilota może być
trudne, można opcjonalnie wybrać zewnętrzny kompas NMEA
2000 GPS lub inny czujnik kursu jako preferowane źródło
danych kursu.
UWAGA: Wybór czujnika kierunku będzie dostępny po
aktualizacji oprogramowania w roku 2018.
Wybór preferowanego źródła danych z czujników
1
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu > Konfiguracja > Preferowane źródła.
• W ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Komunikacja > Preferowane źródła.
UWAGA: Niektóre elementy menu Preferowane źródła są
wyświetlane tylko wtedy, gdy system ma dostęp do kilku
czujników dostarczających danych tego samego rodzaju.
2
Wybierz kategorię danych.
3
Wybierz źródło.
Szczegółowe ustawienia konfiguracyjne
Choć wszelkie ustawienia konfiguracyjne uzupełnia się zwykle
automatycznie z użyciem kreatorów, istnieje możliwość
ręcznego dostosowania wszelkich ustawień w celu
szczegółowego ustawienia autopilota.
UWAGA: W zależności od konfiguracji autopilota niektóre
ustawienia mogą być niedostępne.
UWAGA: W przypadku łodzi motorowych po każdej zmianie
ustawienia Źródło pręd. należy przejrzeć odpowiednio
ustawienia Dolny limit RPM, Górny limit RPM, RPM pr. lizgu,
Pręd. ślizgu lub Maks. pręd., a także ponownie przeprowadzić
procedurę automatycznej regulacji (Korzystanie z procedury
Autom. dostos., strona 2).
Ustawienia dostosowywania autopilota
Na kontroli steru wybierz kolejno Menu > Konfiguracja >
Konfig. autopilota przez sprzed. > Dostosowywanie
autopilota.
Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia > Moja
łódź > Konfiguracja instalacji autopilota > Dostosowyw.
autopilota.
Ogranicznik przyspieszenia: Umożliwia ograniczenie
prędkości zakrętów kontrolowanych przez autopilota.
Wartość procentową można zwiększyć, aby ograniczyć
prędkość wykonywania zakrętów, lub zmniejszyć, aby
zwiększyć prędkość wykonywania zakrętów.
Ustawienia źródła prędkości
Na kontroli steru wybierz kolejno Menu > Konfiguracja >
Konfig. autopilota przez sprzed. > Konfig. źródła prędkości.
Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia > Moja
łódź > Konfiguracja instalacji autopilota > Konfig. źródła
pręd..
Źródło pręd.: Umożliwia wybór źródła prędkości.
Sprawdź tachometr: Funkcja umożliwia porównanie odczytów
z kontroli steru lub plotera nawigacyjnego dotyczących
obrotów silnika z tachometrami na desce rozdzielczej łodzi.
RPM pr. lizgu: Funkcja umożliwia dostosowanie wskazań
kontroli steru lub plotera nawigacyjnego dotyczących obrotów
silnika w momencie, gdy łódź przechodzi od wyporności do
prędkości ślizgu po wodzie. Jeśli wartość nie odpowiada
wartości na kontroli steru lub ploterze nawigacyjnym, można
ją dostosować.
Dolny limit RPM: Funkcja umożliwia dostosowanie najniższego
poziomu obrotów silnika łodzi. Jeśli wartość nie odpowiada
wartości na kontroli steru lub ploterze nawigacyjnym, można
ją dostosować.
Górny limit RPM: Funkcja umożliwia dostosowanie
najwyższego poziomu obrotów silnika łodzi. Jeśli wartość nie
odpowiada wartości na kontroli steru lub ploterze
nawigacyjnym, można ją dostosować.
Pręd. ślizgu: Funkcja umożliwia dostosowanie prędkości
ślizgania się łodzi po wodzie. Jeśli wartość nie odpowiada
wartości na kontroli steru lub ploterze nawigacyjnym, można
ją dostosować.
Maks. pręd.: Funkcja umożliwia dostosowanie maksymalnej
prędkości łodzi. Jeśli wartość nie odpowiada wartości na
kontroli steru lub ploterze nawigacyjnym, można ją
dostosować.
Ustawienia czułości steru
UWAGA: Jeśli ustawione wartości będą zbyt wysokie lub zbyt
niskie, może wystąpić nadczynność autopilota, który będzie
nieustannie próbował dostosowywać kierunek przy
najmniejszych odchyleniach. Autopilot, który działa zbyt
aktywnie, zwiększa zużycie pompy i powoduje szybsze
rozładowywanie akumulatora.
Na kontroli steru wybierz kolejno Menu > Konfiguracja >
Konfig. autopilota przez sprzed. > Wartości czułości steru.
Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia > Moja
łódź > Konfiguracja instalacji autopilota > Wartości czuł.
steru.
UWAGA: Te ustawienia odnoszą się tylko do łodzi motorowych
z kadłubem wypornościowym i łodzi motorowych ze źródłem
prędkości ustawionym na Brak.
Wzmocnienie: Umożliwia określenie, w jakim stopniu ster
utrzymuje kierunek i na ile ciasne są wykonywane zakręty.
Czuł. kontrow.: Umożliwia określenie, w jakim stopniu ster
dokonuje korekty zbyt szerokich zakrętów. Jeśli wybrana
zostanie zbyt niska wartość, działanie autopilota może
spowodować zbyt szeroki zakręt przy próbie wyrównania
oryginalnego skrętu.
UWAGA: Te ustawienia odnoszą się tylko do łodzi motorowych
z kadłubem ślizgowym i ze źródłem prędkości ustawionym na
Tachom.- NMEA2000/sieci prod., Tachometr lub GPS.
5