Testowanie i dostosowywanie konfiguracji
NOTYFIKACJA
Przetestuj autopilota przy małej prędkości. Po przeprowadzeniu
testu i regulacji autopilota przy małej prędkości należy
przetestować go przy większej prędkości w celu
przeprowadzenia symulacji normalnych warunków działania.
1
Płyń łodzią w jednym kierunku z włączonym systemem
autopilota (w trybie utrzymywania kierunku).
Łódź może nieznacznie zmieniać kurs, nie powinny to być
jednak duże różnice w stosunku do ustawionego kursu.
2
Obróć łódź w jednym kierunku korzystając z autopilota
i obserwuj zachowanie łodzi.
Łódź powinna skręcić płynnie — nie za szybko, ale i nie za
wolno.
Pokonując zakręt wybrany z użyciem autopilota, łódź
powinna wpłynąć na ustawiony kurs i pozostać na nim;
odchyły i różnice w kierunku powinny być nieznaczne.
3
Wybierz opcję:
• Jeśli łódź skręca zbyt szybko lub zbyt wolno, dostosuj
ogranicznik przyspieszenia autopilota (Dostosowywanie
ustawień ogranicznika przyspieszenia, strona 4).
• Jeśli w trybie utrzymywania kierunku występują duże
wahania lub jeśli łódź nie koryguje kierunku podczas
zakręcania, dostosuj czułość autopilota (Dostosowywanie
ustawień czułości autopilota, strona 4).
• Jeśli łódź skręca płynnie, kierunek jest utrzymywany
z lekkimi wahnięciami lub w ogóle bez wahnięć, a łódź
prawidłowo ustawia kierunek, to konfiguracja jest
prawidłowa. Nie jest konieczne wprowadzanie dalszych
zmian.
Dostosowywanie ustawień ogranicznika przyspieszenia
1
Na kontroli steru włącz Tryb sprzedawcy (Włączanie trybu
konfiguracyjnego sprzedawcy na kontroli steru, strona 4).
2
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu > Konfiguracja > Konfig. autopilota przez
sprzed. > Dostosowywanie autopilota > Ogranicznik
przyspieszenia.
• Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Moja łódź > Konfiguracja instalacji autopilota >
Dostosowyw. autopilota > Ogran. przysp..
3
Wybierz opcję:
• Zwiększ wartość ustawienia, jeśli autopilot skręca zbyt
szybko.
• Zmniejsz wartość ustawienia, jeśli autopilot skręca zbyt
wolno.
Dostosowując ogranicznik przyspieszenia ręcznie, należy
dokonywać nieznacznych zmian. Przetestuj zmianę przed
dokonaniem kolejnych korekt.
4
Przetestuj konfigurację autopilota.
5
Powtarzaj kroki 2–4 do czasu, aż autopilot będzie działał
prawidłowo.
Dostosowywanie ustawień czułości autopilota
Ustawienia czułości autopilota są dostosowywane podczas
procedury Autom. dostos.. Nie zaleca się dostosowywania tych
wartości, dlatego przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian
należy zarejestrować wartości ustawione podczas procedury
Autom. dostos..
1
Na kontroli steru włącz Tryb sprzedawcy (Włączanie trybu
konfiguracyjnego sprzedawcy na kontroli steru, strona 4).
2
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu > Konfiguracja > Konfig. autopilota przez
sprzed. > Dostosowywanie autopilota > Wartości
czułości steru.
• Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Moja łódź > Konfiguracja instalacji autopilota >
Dostosowyw. autopilota > Wartości czuł. steru
3
Wybierz odpowiednią opcję w zależności od rodzaju łodzi:
• W przypadku łodzi żaglowej, łodzi motorowej z kadłubem
wypornościowym i łodzi motorowej ze źródłem prędkości
ustawionym na Brak wybierz Wzmocnienie i określ,
w jakim stopniu ster ma trzymać kierunek i jak ciasne mają
być wykonywane zakręty.
Jeśli ustawiona wartość będzie zbyt wysoka, autopilot
może wykazywać nadmierną aktywność i nieustannie
próbować dostosować kierunek przy najmniejszych
odchyleniach. Autopilot, który wykazuje nadmierną
aktywność, powoduje szybsze rozładowywanie
akumulatora.
• W przypadku łodzi żaglowej, łodzi motorowej z kadłubem
wypornościowym i łodzi motorowej ze źródłem prędkości
ustawionym na Brak wybierz Czuł. kontrow. i określ,
w jakim stopniu ster ma korygować błędny kurs.
Jeśli wybrana zostanie zbyt niska wartość, działanie
autopilota może ponownie spowodować zbyt szeroki skręt
przy próbie zrównoważenia oryginalnego skrętu.
• W przypadku łodzi motorowej z kadłubem ślizgowym ze
źródłem prędkości ustawionym na Tachom.- NMEA2000/
sieci prod., Tachometr lub GPS wybierz Mała pręd. lub
Duża pręd. i określ, w jakim stopniu ster ma trzymać
kierunek i jak ciasne mają być zakręty wykonywane przy
małych i dużych prędkościach.
Jeśli ustawiona wartość będzie zbyt wysoka, autopilot
może wykazywać nadmierną aktywność i nieustannie
próbować dostosować kierunek przy najmniejszych
odchyleniach. Autopilot, który wykazuje nadmierną
aktywność, powoduje szybsze rozładowywanie
akumulatora.
• W przypadku łodzi motorowej z kadłubem dostosowanym
do ślizgania się po wodzie ze źródłem prędkości
ustawionym na Tachom.- NMEA2000/sieci prod.,
Tachometr lub GPS wybierz Kontrow. przy m.pręd. lub
Kontrow. przy d.pręd. i określ, w jakim stopniu ster ma
korygować błędny kurs.
Jeśli wybrana zostanie zbyt niska wartość, działanie
autopilota może ponownie spowodować zbyt szeroki skręt
przy próbie zrównoważenia oryginalnego skrętu.
4
Przetestuj konfigurację autopilota i powtarzaj kroki 2–3 do
czasu, gdy autopilot będzie działał właściwie.
Zaawansowane ustawienia konfiguracyjne
Istnieje możliwość przeprowadzenia kalibracji kompasu,
skorzystania z procedury automatycznego dostosowywania oraz
ustawienia północy na autopilocie bez uruchamiania kreatorów.
Każde z ustawień można także osobno dostosować ręcznie
w celu wprowadzenia niewielkich poprawek bez konieczności
przeprowadzania procesu konfiguracji lub kalibracji.
Włączanie trybu konfiguracyjnego sprzedawcy na
kontroli steru
W normalnych warunkach zaawansowane opcje konfiguracyjne
nie są dostępne z poziomu kontroli steru. Aby korzystać
z zaawansowanych ustawień konfiguracyjnych autopilota należy
włączyć Tryb sprzedawcy.
Włączenie funkcji Tryb sprzedawcy w celu korzystania z opcji
konfiguracji nie jest konieczne w przypadku plotera
nawigacyjnego.
1
Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno Menu
> Konfiguracja > System > Informacje systemowe.
4