Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem
zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce,
a z przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby dystans
między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy
na średnią.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni. Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną zwolnione po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać
ramieniem mechanizmu korbowego.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-T661
< Górne prowadzenie linki >
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania: 5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej
razy, sprawdzić na wskaźniku, czy
dolne położenie jest prawidłowe,
a następnie zabezpieczyć linkę
wewnętrzną.
Dźwignia (B)
Zamontować osłonę otworu na
linkę, obracając ją do oporu, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby.
Obudowa
dźwigni
Osłona otworu na linkę
Dźwignia
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-T660 / FD-T660-A3
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
drut
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
drut
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą tabelą.
W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co
może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch
w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701,
CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej,
mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego
przerwanie.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia
mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm.Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego, aby ponownie
sprawdzić momenty dokręcenia. Ponadto, ważne jest także okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia.Jeśli momenty
dokręcenia są zbyt słabe lub jeśli śruby mocujące nie są dokręcane na przemian i stopniowo, to lewe ramię korby może odpaść,
co może spowodować przewrócenie się roweru i poważne kontuzje.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek
pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby
i pedałów.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na
połączenie, a następnie dokręcić ją do zalecanego momentu.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią
przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne,
większe tarcze.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie
będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na
pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności
roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do
części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Mocno ciągnąc za linkę, zabezpieczyć ją za pomocą śruby
mocującej i klucza imbusowego 5 mm.
■ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie
momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub
niedokręcenia, które może prowadzić do niedostatecznego dokręcenia elementów.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się bezpośrednio
nad największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej.
Przykręcić za pomocą klucza
imbusowego 5 mm.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Blokada regulująca Pro-Set
Typ na obejmę Typ do mocowania osłony łańcucha
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu wynosi 68 mm
czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie z ilustracją poniżej.
Podkładka
dystansowa
2,5 mm
1,8 mm
0,7 mm
A B C
68 mm 68 mm
Mocowanie
osłony
łańcucha
73 mm 73 mm
A C
C
C B
A
A A A
SI-6RBFA-003-03
Przedni system napędowy
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewego mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy
5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
5
6
2
4
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
TL-FC32
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą prawidłowo
ułożoną, tak jak pokazano
na ilustracji.
Tuleja
*
*
Grubość 1,8 mm odpowiada rozmiarowi obudowy napędu
łańcuchowego.
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu FD-T660 / FD-T661 FD-T660-A3
Obsługa zarówno dolnego jak i górnego prowadzenia linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
63° - 66°, 66° - 69° 63° - 66°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 44T/48T 44T/48T
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-T661
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T 48-36-26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Odpowiednia oś suportu SM-BB70
Grupa LX
RAPIDFIRE-Plus (dźwignia zmiany biegów) SL-T660
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka przednia FD-T660 / FD-T661 / FD-T660-A3
Mechanizm korbowy FC-T661
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93