Techniczna instrukcja serwisowa SI-6RBRA-003
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Piasta tylna
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
zniekształceń.
Śruba haka, Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Długość łańcucha w rowerach
z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha
dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest
w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch jest na
największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora
tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i
najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i
największej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Klucz imbusowy 4 mm
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie
ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• W przypadku kierownicy karbonowej, może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania w celu zapobieżenia uszkodzeniu kierownicy.
W przypadku kierownic karbonowych, należy skonsultować się
z producentem roweru lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni
moment dokręcania.
Moment dokręcania:
5 Nm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 36 mm.
Montaż dźwigni
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm zrzucania, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie
albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg
z większej na mniejszą koronkę.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Regulacja SIS
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą
koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz
w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza
dopóki łańcuch nie dotknie
trzeciej koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli
łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerza dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona końcówka z
gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak
jak w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest
wymiana końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
1
1 2
2
Największa koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z największą
koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki
jak to możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało. Następnie ustawić
łańcuch na najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna
B
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji dolnej,
aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w
linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
górnej
2. Mocowanie i zabezpieczanie inki
Użyć dźwigni (B) osiem lub więcej
razy, aby ustawić dźwignię w
najwyższym położeniu, sprawdzić na
wskaźniku, czy najwyższe położenie
jest prawidłowe, a następnie
zamocować i wyregulować linkę.
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania, jak
pokazano na rysunku. Nie obracać
jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Dźwignia
Osłona jednostki
Kapa otworu na linkę
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie
przymocować tylną przerzutkę,
jak pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Śruba
regulacyjna
Śruba regulacyjna
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ maja one tendencję do pogarszania działania
przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy.
Nigdy nie używać kombinacji koronek noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE
lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm
korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części
plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się,
że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą
pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść
z widelca przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących
takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli
poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony
lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie
uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może
spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów tarczy, skrócić w innym
miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego, który jest dostosowany do 9-biegowych łańcuchów
w połączeniu z łańcuchami.
Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub
mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego
przerwanie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona
właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
4.
Po upewnieniu się, że wskazówka znajduje się przy lewej krawędzi,
zamocować wskaźnik bezpośrednio od góry. Wpychać wskaźnik od
góry w dół, aż wyrówna się z rowkiem.
Wymiana wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż powinny być wykonywane jedynie
podczas wymiany wskaźnika.
1.
Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2.
Usunąć jednostkę wskaźnika jak
pokazano na ilustracji.
3.
Użyć dźwigni (B) co najmniej
osiem razy, aby ustawić dźwignię
w najwyższym położeniu.
5.
Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa prawidłowo,
ponownie zamontować wskaźnik zwracając szczególną uwagę
na kroki 3 i 4.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni
przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie
lub niewłaściwą pracę.
Moment dokręcenia: 0,3 - 0,5 Nm
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Wskaźnik
Rowek
Po wyjęciu osi piasty
należy wykręcić śrubę
mocującą główkę
(wewnątrz główki
piasty), i wymienić
główkę.
Uwaga: Nie należy próbo-
wać rozbierania
główki, ponieważ
może to spowodować
niewłaściwe działanie.
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty.
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Kombinacja zębów zestawu zębatek
Montaż kasety zębatek
• Do montowania koronek użyć narzędzie
specjalne (TL-LR15) do dokręcenia
nakrętki kasety.
• Do wymiany koronek należy użyć
narzędzia specjalnego (TL-LR15) oraz
TL-SR21, aby usunąć nakretkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
28T
24T
21T
ba
18T
16
T
14T
9S
13T
9S
12T
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG80 (ar)
11 - 32T
CS-HG80 (bg)
11 - 28T
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
A
W przypadku każdej koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie występy na
każdej koronki i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w osi.
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Symbol modelu RD-T661
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 43T
Możliwe kombinacje koronek 11 - 28T, 11 - 32T
Największa koronka 32T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Model Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Symbol modelu FH-T660 / FH-T665
Biegi 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 42
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Srebrny
Czarny
Wymiana główki piasty
Grupa LX
RAPIDFIRE-Plus (dźwignia zmiany biegów) SL-T660
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-T661
Typ SGS
Piasta tylna FH-T660 / FH-T665
Biegi 9
Koronka CS-HG80
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfi kacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
SI-6RBRA-004-03