Podkładka
dystansowa
68 mm
Przerzutka
E-typ
73 mm 73 mm
A
A
A
A A
A
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A) Dźwignia (B)
Dwukierunkowe zrzucanie
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
Sposób montażu podkładki dystansowej
Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu wynosi (1)
68 mm czy 73 mm.
Następnie zamontować miskę, zgodnie z ilustracją (2)
poniżej.
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
w prawidłowym ułożeniu, tak
jak pokazano na ilustracji.
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia
rury podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
X = Dostępne
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M660
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę,
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M661
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę,
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
6
2
1
3
Szerokie rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
5
4
(A)
TL-FC32
Miernik Pro-Set
FC-M660
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
A
Tuleja
FC-M660
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad
największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej. Przykręcić
za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
FC-M665
Wewnętrzna powierzchnia osłony
przeciwuderzeniowej powinna znajdować
się na płaskiej części zewnętrznego
wózka przerzutki.
Regulacja SIS (Trzyrzędowa)
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
w sposób pokazany na ilustracji aż do
oporu.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na linkę
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Przedni system napędowy
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie •
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca. •
Montaż dźwigni
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej
36 mm.
Moment dokręcania: 5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
SI-6PZFB-001-03
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na ilustracji.
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
OSTRZEŻENIE
UWAGA
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy
czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na
bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać,
powodując poważne obrażenia ciała".
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. •
Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą tabelą. W
przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu •
zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż
miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować •
wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt •
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli •
zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub
może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze śrub •
całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, żeby się upewnić, że momenty dokręcenia mieszczą się w zakresie 12 - 14 Nm. Ponadto,
po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego w celu ponownego sprawdzenia momentów dokręcenia. Ważne jest również okresowe
sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię
lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania •
mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co może •
spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może
spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość. •
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej tarczy. •
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.•
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.•
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo •
dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego ma gwint prawy, a ramię lewego mechanizmu korbowego ma gwint lewy.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego •
momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych może •
spowodować odbarwienia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.•
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.•
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.•
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem •
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.•
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i hałasować. •
Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, •
czy też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej tarczy i na najmniejszej
koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.•
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.•
Dokładne informacje na temat metody regulacji SIS dwurzędowego mechanizmu korbowego znajdują się w Technicznej instrukcji •
serwisowej przerzutki przedniej FD-M665/667.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto •
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków •
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.•
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.•
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części plastikowych dźwigni •
zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do
części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do
części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.•
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów. •
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Oparcia pancerza
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
Srebrny TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny TL-CN32 / TL-CN27
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6PZFB-001
Grupa SLX
Dźwignia przerzutki SL-M660-A
Pancerz OT-SP41
Typ Trzyrzędowa Dwurzędowa
Przerzutka przednia FD-M660 / FD-M661 / FD-M660-E FD-M665 / FD-M667 / FD-M665-E
Mechanizm korbowy FC-M660 FC-M665
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Symbol modelu FD-M660-E FD-M660 FD-M661 FD-M665/M667 FD-M665-E
Dolne prowadzenie linki X X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T 22T 14T 14T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T 12T - -
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej - S, M, L S, M, L S, M, L -
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 71° 66° - 71°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 44T 44T/48T 44T 36T 36T
Symbol modelu FC-M660 FC-M665
Odpowiednia przerzutka przednia Trzyrzędowa (FD-M660-E/M600/M661) Dwurzędowa (FD-M665/M667)
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T / 48-36-26T 36-22T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Dźwignia (B)
1, 2
Specjalnym narzędziem TL-FC32/33/36 zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz
"Sposób montażu podkładki dystansowej".
3
Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4
Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5
Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6
Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z
średniej tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z
średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2
obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje zmiana
na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest
na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na
stronę osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
średniej tarczy na największą
tarczę dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).