[Montaż]
1.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub
więcej w celu ustawienia dźwigni w
najwyższym położeniu.
2. Sprawdzić, czy igła wskaźnika jest
skierowana w lewo, a następnie
wyrównać trzpień u dołu wskaźnika
oraz występ na wskaźniku ze
znakami na mechanizmie dźwigni
zmiany biegów. Następnie włożyć
wskaźnik do mechanizmu dźwigni
zmiany biegów jak pokazano na
ilustracji, rozpoczynając od
występu a następnie trzpienia, w kolejności odwrotnej do
zdejmowania.
3. Dokręcić dwie śruby mocujące.
4. Sprawdzić działanie wskaźnika.
Jeżeli nie działa on poprawnie
zamontować go ponownie
zwracając szczególną uwagę na
kroki 1 i 2.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i
łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani
innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej
przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega
do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu
ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6T9RB-001
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Wymiana i instalacja wskaźnika
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek Piasta tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
usuwania lub wymiany wskaźnika. Z przodu wskazówka znajduje się
w odwrotnym położeniu.
[Demontaż]
1.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub więcej w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu.
2. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
3. Podnieść soczewkę jak pokazano na ilustracji, a następnie
odczepić zakrzywioną część i zdjąć wskaźnik.
<Jeżeli wskaźnik nie jest instalowany>
1.
Zdemontować osłonę zabezpieczającą mocowanie wskaźnika,
która przymocowana jest do wskaźnika, poczynając od
krótszego wypustu, jak pokazano na ilustracji.
2. Najpierw włożyć wypust osłony zabezpieczającej mocowanie
wskaźnika do otworu bez oznaczenia o , a następnie umieścić w
mechanizmie dźwigni przerzutki i zabezpieczyć za pomocą śruby
mocującej wskaźnika.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucania wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie przez pociągnięcie albo
przez popchnięcie dźwigni.Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po
zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu
korbowego.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania SL-M660 w połączeniu z przerzutką top normal
RD-M663.
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki tylnej oraz regulacji SIS
znajdują się w Technicznej instrukcji serwisowej RD-M663 (Tylna przerzutka).
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg z
większej na mniejszą koronkę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe
zrzucanie
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano
na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub
więcej i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najwyższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Dźwignia (B)
Osłona otworu na
linkę
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana w
oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową. Koniec pancerza z
końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie
przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Wskaźnik
Krótszy wypust
Osłona zabezpieczająca
mocowanie wskaźnika
Mechanizm dźwigni
przerzutki
Osłona
zabezpieczająca
mocowanie
wskaźnika
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Śruby mocujące wskaźnik
Wskaźnik
Zakrzywiona część
Soczewka
Pin
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Montaż dźwigni
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Gumową uszczelkę
zamontować jako
ostatnią, po wymianie
główki piasty, i upewnić
się, że nie zostanie
zaciśnięta przez wodoodporną kapę.
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty
należy wykręcić śrubę
mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty)
i wymienić główkę.
Uwaga: Nie należy podejmować
prób demontażu główki,
ponieważ może to
osłabić wydajność
piasty.
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty
Klucz imbusowy 10
mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Gumowa uszczelka
SI-6T9RB-001-03
Napęd tylny
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak
odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała".
•
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone
wtaki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru i w
konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru,
powodując w konsekwencji poważne zranienie.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za
słabe, co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów koronek,
należy skrócić łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
•
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub
łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Montaż kasety zębatek
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Szeroki wypust
A
a
c
-
1
4
T
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15/LR10)
do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
W przypadku każdej koronki, powierzchnia z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie
występy na każdej koronce i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w jednej linii.
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
TL-LR15/LR10
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny
jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch
jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być
podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej
tarczy i najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać dwa ogniwa (z
łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy
o bardzo wąskich
ogniwach do
rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Grupa SLX
Dźwignia przerzutki SL-M660-10
Pancerz OT-SP41
Przerzutka tylna RD-M663
Typ SGS
Piasta tylna FH-M665
Biegi 10
Kaseta zębatek CS-HG81-10
Łańcuch CN-HG74
Ślizg SM-SP17
Symbol modelu RD-M663
Typ SGS
Biegi 10
Całkowita pojemność 43T
Największa zębatka 36T
Najmniejsza zębatka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG81-10
bJ 10
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bk 10
11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
Symbol modelu FH-M665
Biegi
10
Liczba otworów na
szprychy
36 / 32