=
A B
1
2
1
1
2
2
=
A B
4
3
4
3
4
3
FOR
WARD
FOR
WARD
A A
+ =
3--4mm
A B
+ =
3--4mm
A B
• Przyciąć linkę do odpowiedniej długości - podczas
pełnego obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie
może być maksymalnie naciągnięta.
• Jeśli po dłuższym używaniu będzie słyszalny pisk, należy
nasmarować części A .
• Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru
może spowodować utratę sterowania i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie
każdego roweru może być inne, należy nauczyć się właści-
wej techniki hamowania (w tym nacisk na dźwignię hamulca
i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi roweru
oraz przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno,
może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do
przodu i poważnych obrażeń.
• Mocno dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego
za pomocą odpowiedniego momentu dokręcania.
• W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek
zabezpieczających z wkładką nylonową (nakrętki
samoblokujące).
• W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi użyć
nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które
można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu
na gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną wypadku.
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła
przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
szczęki hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się
na szczęki hamulcowe, należy wymienić szczęki hamulcowe.
W przeciwnym razie hamulce mogą nie działać prawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i natychmiast wymienić linkę, w przypadku
stwierdzenia takich objawów. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku
z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
UWAGA:
• Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO
z≈obręczami ceramicznymi, okładziny będą się zużywały
szybciej niż normalnie.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
• Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę.
Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu
zakupu.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
konserwacji, prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
Techniczna instrukcja serwisowa
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Dźwignia hamulca
Grupa
Hamulec szczękowy
Linka hamulca
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca
1.
Klucz imbusowy 5 mm
2.
Uchwyt linki
Koniec linki
Pancerz
Pancerz
Koniec linki
Śruba montażowa
Uchwyt linki
Taśma
Pancerz
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą hamulca.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy dystans między
jest poprawny po użyciu hamulca.
Kierunek
obrotu
obręczy
Kierunek
obrotu
obręczy
Zbieżność
0,5 mm
Uwaga:
Uwaga:
Model BR-3400 pozwala na regulację kąta styczności
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej pracy hamulca.
1 mm lub więcej
Śruba mocująca
klocek
Klucz imbusowy 4 mm
3.
Otwarty
Zamknięty
Dźwignia
szybkozwalniająca
Śruba regulacyjna linki
Nacisnąć około
10 razy
BR-3400
ST-3400 / BL-R400
SORA
Standardowa pozycja
podczas montażu -
główka śruby
centrującej znajduje się
w położeniu
pokazanym na rysunku.
Śruba centrująca
Klucz imbusowy 5 mm
− Aby uniknąć poważnych
urazów:
BR-3400
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
SI-8E70A-002
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Moment dokręcania śruby
linki: 6 - 8 Nm
2.
6.
Ustawienie klocka hamulcowego Sprawdzić
4.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Ścisnąć szczęki hamulca i osadzić je, gdy okładziny mocno
dotykają obręczy
1.
Montaż samego hamulca
Obrócić śrubę regulacyjną linki, aby ponownie wyregulować
odległość klocka hamulcowego.
Dokonaj nieznacznej regulacji za pomocą śruby centrującej.
Ustawić dźwignię szybkozwalniającą w położeniu zamkniętym,
a następnie wyregulować odległość klocka (tak jak na
poniższym rys.) i zamocować linkę.
5.
4.
3.
Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Centrowanie klocka hamulcowego
Połączenie linki
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia.
(Polish)
SI-8E70A-002-03