Shimano BR-R561 Service Instructions

Typ
Service Instructions
=
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca
Wymiana okładzin
1.
Taśma
Pancerz
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą klocek.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy
i sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
Kierunek
obrotu
obręczy
Kierunek
obrotu
obręczy
Dystans
0,5 mm
Uwaga:
Uwaga:
Model BR-R561 pozwala na regulację kąta styczności
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej pracy hamulca.
Przyciąć linkę do odpowiedniej długości — podczas
pełnego obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie
może być maksymalnie naciągnięta.
1 mm lub więcej
Śruba mocująca klocek
Klucz imbusowy 4 mm
3.
Otwarty
Zamknięty
Dźwignia
zacisku
Śruba regulacyjna linki
Nacisnąć około 10 razy
Nacisnąć około 10 razy
BR-R561
Śruba centrująca
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
Przesuń osłonę dźwigni do przodu, po czym mocno dokręć
nakrętkę montażową za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Podkładka obejmy (B)
jest ustawiona
prawidłowo, gdy mały
otwór na jej powierzchni
znajduje się w lewym,
górnym rogu.
Przeprowadź linkę przez
mechanizm dźwigni
w sposób pokazany na
rysunku, po czym zaczep
główkę linki do uchwytu
mocowania.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to
uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego spowodować
uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia,
które może prowadzić do niedostatecznego zamocowania
elementów.
SI-8K60A-002
Moment dokręcania: 8 - 10 Nm
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Moment dokręcania: 0,15 - 0,2 Nm
Moment dokręcania: 1 - 1,5 Nm
Moment dokręcania śruby
mocującej linkę: 6 - 1 Nm
2.
6.
Ustawienie klocka hamulcowego
Sprawdzić
4.
5.
Następnie owinąć kierownicę owijką.
Załóż kapy z logo.
Ścisnąć szczęki hamulca i osadzić je, gdy okładziny mocno
dotykają obręczy
1.
Montaż samego hamulca
Aby ponownie wyregulować odległość klocka hamulcowego,
obracać śrubą regulacyjną linki.
Nieznacznie wyregulować za pomocą śruby centrującej. Jeśli chcesz zmniejszyć skok dźwigni, zainstaluj opcjonalną
podkładkę. Podczas regulacji sprawdź działanie hamulców.
Ustawić dźwignię zacisku w położeniu zamkniętym, a
następnie wyregulować odległość klocka (tak jak na
poniższym rys.) i zamocować linkę.
5.
4.6.
2.
3.
Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Centrowanie klocka hamulcowego Regulacja skoku dźwigni (ST-5700/5703)
Montaż linki hamulca
Mocowanie do kierownicy
Montaż linki
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę kontroli i wypadek,
który może prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ jazda na każdym rowerze jest inna,
należy nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym prawidłowego nacisku na dźwignię
hamulca i techniki jazdy) dla swojego roweru.
Należy sprawdzić u sprzedawcy i w instrukcji obsługi roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy i
hamowania.
Dźwignie hamulca BL-R780 są wyposażone w mechanizm przełączania trybu w celu zapewnienia
ich zgodności z hamulcami V-BRAKE, hamulcami szczękowymi, hamulcami Cantilever i
hamulcami rolkowymi.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego
hamowania, co może prowadzić do niebezpiecznego wypadku. Należy wybrać tryb zgodny z
instrukcjami podanymi w tabeli przełączania trybów.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia
się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Z hamulcem BR-R561 należy używać ST-5700/5703, BL-R780. Nie używaj hamulca BR-R561
w połączeniu z poprzednimi modelami dźwigni STI do jazdy szosowej ani dźwigniami hamulca
BL-R770/BL-R550 do prostej kierownicy, gdyż siła hamowania będzie zbyt duża.
Dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego, stosując odpowiedni moment dokręcenia.
W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek zabezpieczających z wkładką nylonową
(nakrętki samoblokujące).
W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi, użyć nakrętek wpuszczanych o
odpowiedniej długości, które można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu na
gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać wciągnięty w mechanizmy roweru i
stać się przyczyną wypadku.
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła przedniego i może spowodować poważne
obrażenia.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na okładziny hamulcowe. Jeżeli
jakikolwiek olej lub smar dostanie się na okładziny hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym
razie hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona, i natychmiast wymienić linkę,
jeśli tak jest. Jeśli te czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje
ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
UWAGA:
Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO z obręczami ceramicznymi okładziny będą
się zużywały szybciej niż normalnie.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charakterystykę. Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły
pytaj w miejscu zakupu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji prosimy kierować do sprzedawcy
roweru.
− Aby uniknąć poważnych urazów:
SI-8K60A-002-03
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
Stosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
Klucz imbusowy 5 mm
Główka linki
Uchwyt linki
Pancerz
Nakrętka montażowa
Standardowa pozycja
podczas montażu - główka
śruby centrującej znajduje się
w położeniu pokazanym na
rysunku.
Klucz imbusowy
4 mm
Śruba mocująca
Okładzina
1.
2.
4.
3.
Odkręć śrubę mocującą.
Zdjąć okładzinę, zsuwając ją wzdłuż rowka z uchwytu.
Dokręć śrubę mocującą.
Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
zwracając jednocześnie uwagę na właściwy kierunek i
położenie otworów na śruby.
Śruba mocująca Śruba mocująca
Uchwyt okładziny
Okładzina
Uchwyt okładziny
Kierunek
wsuwania
okładzin
Przód
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
Klucz imbusowy 3 mm
Podkładka dystansowa
Główka linki
Uchwyt
mocowania linki
Pancerz
Kołpak
Pozycja V-Brake
C/R
Uchwyt mocowania linki
Główka linki
Pancerz
Osłona dźwigni
Klucz imbusowy
5 mm
Otwór
Uchwyt mocowania linki
Główka linki
Pancerz
• Przełączanie trybu
C/R
< BL-R780 >
< ST-5700 / 5703 >
< ST-5700 / 5703 >
< BL-R780 >
Pozycja trybu Odpowiednie hamulce
V oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami
V-BRAKE.
• Hamulce V-BRAKE
• Hamulce szczękowe
• Hamulce Cantilever
• Hamulce rolkowe
C oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami
szczękowymi i hamulcami
Cantilever.
“R” oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami
rolkowymi.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Dźwignia hamulca ST-5700 / ST-5703, BL-R780
Hamulec szczękowy BR-R561
Linka hamulca
  • Page 1 1

Shimano BR-R561 Service Instructions

Typ
Service Instructions