Shimano BR-7900 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Grupa DURA-ACE
Dźwignia hamulca ST-7900 / BL-TT79
Hamulec szczękowy BR-7900
Linka hamulca
(Linka PTFE)
Montaż dźwigni hamulca
1. Mocowanie do kierownicy
Przesuń osłonę przerzutki do przodu, po czym mocno dokręć
nakrętkę montażową za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Osłona przerzutki
Pancerz
Taśma
Klucz imbusowy 5 mm
Kołpak
Uchwyt linki
Śruba regulacji zasięgu
Pancerz
Pancerz
Bębenek linki
Nakrętka montażowa
Bębenek linki
Uchwyt linki
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru
może spowodować utratę sterowania i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie
każdego roweru może być inne, należy nauczyć się właściwej
techniki hamowania (w tym nacisku na dźwignię hamulca
i specyfikacji kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi roweru oraz
przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może
dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu
ipoważnych obrażeń.
Elementy ST-7900/BL-TT79 należy stosować z hamulcem
BR-7900. Nie używaj hamulca BR-7900 w połączeniu
zpoprzednimi dźwigniami STI do jazdy szosowej ani
dźwigniami hamulca BL-R770/BL-R550 do płaskiej kierownicy,
gdyż siła hamowania będzie zbyt duża.
Mocno dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego
za pomocą odpowiedniego momentu dokręcania.
· W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek
zabezpieczających z wkładką nylonową (nakrętki
samoblokujące).
· W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi użyć
nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które
można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu
na gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną
wypadku. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła
przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
Hamulce zaprojektowane do użytku jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno
modyfikować dźwigni, gdyż może to spowodować jej
pęknięcie, a w rezultacie brak możliwości korzystania
zhamulców.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy nie
występują uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy łuszczenie
włókna węglowego. Jeżeli występują uszkodzenia, należy
natychmiast wymienić uszkodzony element na nowy, nie
podejmując prób naprawy. W przeciwnym razie może
nastąpić pęknięcie dźwigni, a w rezultacie brak możliwości
korzystania z hamulców.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru
na szczęki hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar
dostanie się na szczęki hamulcowe, należy wymienić szczęki
hamulcowe. W przeciwnym razie hamulce mogą nie działać
prawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i natychmiast wymienić linkę, w przypadku
stwierdzenia takich objawów. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku
z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Do czyszczenia dźwigni z włókna węglowego należy stosować
miękką tkaninę, nasączając ją przed użyciem neutralnym
detergentem. W przeciwnym razie dźwignia może zostać
uszkodzona i osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
Unikaj pozostawiania dźwigni z włókna węglowego
wmiejscach, w których mogą być narażone na działanie
wysokich temperatur. Trzymaj je również z dala od ognia.
Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO
zobręczami ceramicznymi, okładziny będą się zużywały
szybciej niż normalnie.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charakterystykę.
Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu
zakupu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji,
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
- Aby uniknąć poważnych
urazów:
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia
zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić materiał karbonowy
i/lub niedokręcenia, przez co elementy będą zbyt słabo
dokręcone.
Podkładka zaciskowa (B)
jest ustawiona prawidłowo,
gdy małe wgłębienie na jej
powierzchni znajduje się w
lewym, górnym rogu.
R55C2
R
FORWARD
R55C2
FORWARD
L
BR-7900
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku wprowadzenia ulepszeń.
(Polish)
Techniczna instrukcja
serwisowa SI-8FN0A-003
Moment dokręcania:
1 - 1,5 Nm
Wymiana okładzin
1. Zdemontować śrubę mocującą.
4. Dokręcić śrubę mocującą.
Śruba mocująca Śruba mocująca
Uchwyt okładziny
Okładzina
Uchwyt okładziny
Uwaga:
Hamulec BR-7900 pozwala na regulację kąta kontaktu
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności pozwala uzyskać bardziej płynną pracę hamulców.
Uwaga:
Przyciąć linkę do odpowiedniej długości - podczas pełnego
obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie może być
maksymalnie naciągnięta.
Uwaga:
Jeżeli szczęki hamulca dotykają ramy, gdy obracana jest
kierownica, załóż naklejkę ochronną dołączoną do ramy.
6. Sprawdzić
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i sprawdzić
czy wszystko działa sprawnie i czy dystans między jest
poprawny po użyciu hamulca.
7. Regulacja naprężenia sprężyny szczęk
Do ustawienia naprężenia sprężyny szczęk można użyć śruby
regulacyjnej sprężyny.
3. Połączenie linki
Ustawić dźwignię Quick Release w położeniu zamkniętym, a
następnie wyregulować odległość klocka (tak jak na poniższym
rys.) i zamocować linkę.
4. Centrowanie klocka hamulcowego
Wprowadzić niewielkie regulacje za pomocą śruby centrującej.
Nacisnąć około
10 razy
=
A B
1
2
1
1
2
2
+ =
3--4mm
A B
2. Ustawienie klocka hamulcowego
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą hamulca.
3. Regulacja skoku dźwigni
Zdejmij kołpak, po czym użyj płaskiego śrubokręta w celu
ustawienia skoku dźwigni poprzez obracanie śrubą regulacji
zasięgu. Podczas regulacji sprawdź działanie hamulców.
4. Załóż kołpak.
Kierunek
wsunięcia
okładzin
Przód
Lewa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Prawa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
Klucz imbusowy 2 mm
Śruba regulacyjna sprężyny
Śruba mocująca klocek
Śruba centrująca
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Dźwignia szybkozwalniająca
Klucz imbusowy 2 mm
Śruba mocująca
Montaż hamulca
1. Montaż samego hamulca
Ściśnij szczęki hamulca i osadź, gdy klocki mocno dotykają
obręczy.
Klucz imbusowy 5 mm
2. Usunąć okładzinę wysuwając ją wzdłuż rowka z uchwytu.
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
3. Są dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, przeznaczone
do stosowania odpowiednio z lewej i prawej strony. Wsunąć
nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin, zwracając
uwagę na właściwy kierunek i położenie otworów na śruby.
Okładzina
Mocne
Otwarty
Zamknięty
5. Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Obróć nakrętkę regulacyjną linki, aby ponownie wyregulować
odległość klocka hamulcowego.
=
A B
4
3
4
3
+ =
3--4mm
A B
4
3
Nakrętka regulacyjna linki
Słabe
Kierunek obrotu
obręczy
Kierunek obrotu
obręczy
1 mm lub więcej
Zbieżność
0,5 mm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Moment dokręcania
śruby linki: 6 - 8 Nm
Standardowa pozycja
podczas montażu - główka
śruby centrującej znajduje się
w położeniu jak na rysunku.
2. Montaż linki hamulca
Poluzuj śrubę i zdejmij kołpak.
Przeprowadź linkę przez uchwyt
wsposób pokazany na rysunku,
poczym załóż bębenek linki.
Otwór
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
0,15 - 0,2 Nm
SI-8FN0A-003-03
  • Page 1 1

Shimano BR-7900 Service Instructions

Typ
Service Instructions