Montaż dźwigni hamulca
1. Mocowanie do kierownicy
Przesuń osłonę przerzutki do przodu, po czym mocno dokręć
nakrętkę montażową za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Kołpak
Uchwyt linki
Pancerz
Bębenek linki
Nakrętka montażowa
Uchwyt linki
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić
do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego
roweru może być inne, należy nauczyć się właściwej techniki
hamowania (w tym prawidłowego nacisku na dźwignię
hamulca i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego
roweru.Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi
roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może
dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i
poważnych obrażeń.
• Elementy ST-6700/6703, BL-TT79 należy stosować z
hamulcem BR-6700. Nie należy używać hamulca BR-6700
w połączeniu z poprzednimi dźwigniami STI do jazdy szosowej
ani dźwigniami hamulca BL-R770/BL-R550 do płaskiej
kierownicy, gdyż siła hamowania będzie zbyt duża.
• Dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego, stosując
odpowiedni moment dokręcenia.
·
W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek
zabezpieczających z wkładką nylonową (nakrętki samoblokujące).
· W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi, użyć
nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które
można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu
na gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną
wypadku. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła
przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
• Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą
być używane jako hamulce przednie.
•
Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno
modyfikować dźwigni, gdyż może to spowodować jej pęknięcie,
a w rezultacie brak możliwości korzystania z hamulców.
•
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy nie występują
uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy łuszczenie włókna
węglowego. Jeżeli występują uszkodzenia, należy natychmiast
wymienić uszkodzony element na nowy, nie podejmując prób
naprawy. W przeciwnym razie może nastąpić pęknięcie dźwigni, a
w rezultacie brak możliwości korzystania z hamulców.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
okładziny hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie
się na okładziny hamulcowe, należy je wymienić.
W przeciwnym razie hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona, i
natychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku
zroweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Do czyszczenia dźwigni z włókna węglowego należy stosować
miękką tkaninę, nasączając ją przed użyciem neutralnym
detergentem. W przeciwnym razie dźwignia może zostać
uszkodzona i osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
• Unikaj pozostawiania dźwigni z włókna węglowego
w miejscach, w których mogą być narażone na działanie
wysokich temperatur. Trzymaj je również z dala od ognia.
• Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO z
obręczami ceramicznymi okładziny będą się zużywały szybciej
niż normalnie.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
•
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charakterystykę. Kupując
szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu zakupu.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
działania wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
– Aby uniknąć poważnych
urazów:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
odnośnie do momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt
silnego dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie
materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić
do niedostatecznego dokręcenia elementów.
Podkładka zaciskowa (B) jest
ustawiona prawidłowo, gdy
mały otwór na jej powierzchni
znajduje się w lewym, górnym
rogu.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
2. Montaż linki hamulca
Poluzuj śrubę i zdejmij kołpak.
Przeprowadź linkę przez uchwyt
wsposób pokazany na rysunku,
poczym załóż bębenek linki.
Otwór
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
SI-8G60A-003-03
BR-6700
SI-8G60A-003
Pancerz
R55C3
R
FORWARD
R55C3
FORWARD
L
Moment dokręcania:
1 - 1,5 Nm
Wymiana okładzin
1. Zdemontować śrubę mocującą.
Śruba mocująca
Śruba mocująca
Uchwyt okładziny
Okładzina
Uchwyt okładziny
Uwaga:
Model BR-6700 pozwala na regulację kąta styczności
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej pracy hamulca.
Uwaga:
Przyciąć linkę do odpowiedniej długości — podczas
pełnego obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie
może być maksymalnie naciągnięta.
6. Sprawdzić
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i sprawdzić
czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu hamulca
odległość między okładzinami jest właściwa.
3. Połączenie linki
Ustawić dźwignię Quick release w położeniu zamkniętym, a
następnie wyregulować odległość klocka (tak jak na poniższym rys.)
i zamocować linkę.
4. Centrowanie klocka hamulcowego
Nieznacznie wyregulować za pomocą śruby centrującej.
Nacisnąć około 10 razy
=
A B
1
2
1
1
2
2
+ =
3--4mm
A B
2. Ustawienie klocka hamulcowego
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą klocek.
4. Regulacja skoku dźwigni (ST-6700/6703)
Jeśli chcesz zmniejszyć skok dźwigni, zainstaluj opcjonalną
podkładkę. Podczas regulacji sprawdź działanie hamulców.
3. Załóż kołpak.
Kierunek
wsuwania
okładzin
Przód
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
Śruba mocująca klocek
Podkładki dystansowe okładzin
Śruba centrująca
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Dźwignia Quick release
Klucz imbusowy 2 mm
Śruba mocująca
Montaż hamulca
1. Montaż samego hamulca
Ściśnij szczęki hamulca i osadź, gdy klocki mocno dotykają
obręczy.
Klucz imbusowy 5 mm
2. Zdjąć okładzinę, zsuwając ją wzdłuż rowka z uchwytu.
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
3. Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony. Wsunąć
nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin, zwracając
uwagę na właściwy kierunek i położenie otworów sworzni.
Okładzina
Otwarty
Zamknięty
5. Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Obróć nakrętkę regulacyjną linki, aby ponownie wyregulować
odległość klocka hamulcowego.
=
A B
4
3
4
3
+ =
3--4mm
A B
4
3
Nakrętka regulacyjna linki
Kierunek obrotu
obręczy
Kierunek obrotu
obręczy
1 mm lub więcej
Zbieżność
0,5 mm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Moment dokręcania śruby linki:
6 - 8 Nm
Standardowa pozycja
podczas montażu - główka
śruby centrującej znajduje się
w położeniu jak na rysunku.
Moment dokręcania:
0,15 - 0,2 Nm
7. Regulacja naprężenia sprężyny szczęk
Aby zwiększyć naprężenie sprężyny, przytrzymać koniec
sprężyny za pomocą kleszczy i obrócić osłonę w przeciwnym
kierunku.
Tuleja
Aby zwiększyć
naprężenie
Normalne
naprężenie
Techniczna instrukcja
serwisowa
Grupa ULTEGRA
Dźwignia hamulca ST-6700 / 6703, BL-TT79
Hamulec szczękowy BR-6700
Linka hamulca
Taśma
Pancerz
Bębenek linki
4. Dokręcić śrubę mocującą.