=
A B
4
3
4
3
4
3
=
A B
1
2
1
1
2
2
FOR
WARD
FOR
WARD
A A
+ =
3--4mm
A B
+ =
3--4mm
A B
• Przyciąć linkę do odpowiedniej długości - podczas
pełnego obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie
może być maksymalnie naciągnięta.
• Jeśli po dłuższym używaniu wystąpi piszczenie,
nasmarować części A.
• Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę sterowania i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie
każdego roweru może być inne, należy nauczyć się właściwej
techniki hamowania (w tym nacisk na dźwignię hamulca i
charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi roweru oraz
przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może
dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i
poważnych obrażeń.
• Mocno dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego
za pomocą odpowiedniego momentu dokręcania.
• W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek zabez-
pieczających z wkładką nylonową (nakrętki samoblokujące).
• W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi użyć
nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które
można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu na
gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną wypadku.
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła
przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
• Hamulce zaprojektowane do użytku jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodo-
wać poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginal-
nych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
szczęki hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się
na szczęki hamulcowe, należy wymienić szczęki hamulcowe.
Wprzeciwnym razie hamulce mogą nie działać prawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzę-
piona i natychmiast wymienić linkę, w przypadku stwierdzenia
takich objawów. Jeśli te czynności nie zostaną wykonane,
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku
zroweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga:
• Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO
zobręczami ceramicznymi, okładziny będą się zużywały
szybciej niż normalnie.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
• Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę.
Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu
zakupu.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia
lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji,
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
Techniczna instrukcja serwisowa
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca
1.
Klucz imbusowy 5 mm
2.
Uchwyt linki
Koniec linki
Pancerz
Pancerz
Koniec linki
Śruba montażowa
Uchwyt linki
Taśma
Pancerz
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą hamulca.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy dystans między
jest poprawny po użyciu hamulca.
Kierunek
obrotu obręczy
Kierunek obrotu
obręczy
Zbieżność
0,5 mm
Uwaga:
Uwaga:
Model BR-R451 / R450 pozwala na regulację kąta
styczności pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność).
Regulacja zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej
pracy hamulca.
1 mm lub więcej
Śruba mocująca klocek
Klucz imbusowy 4 mm
3.
Otwarty
Zamknięty
Dźwignia
szybkozwalniająca
Śruba regulacyjna linki
Nacisnąć
około 10 razy
Standardowa pozycja
podczas montażu -
łeb śruby centrującej
znajduje się w
położeniu pokazanym
na rysunku.
Śruba centrująca
Klucz imbusowy 5 mm
− Aby uniknąć poważnych
urazów:
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
8 - 10 Nm
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania śruby
linki: 6 - 8 Nm
2.
6.
Ustawienie klocka hamulcowego Sprawdzić
4.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Ścisnąć szczęki hamulca i osadzić je, gdy okładziny mocno
dotykają obręczy
1.
Montaż samego hamulca
Obrócić śrubę regulacyjną linki, aby ponownie wyregulować
odległość klocka hamulcowego.
Dokonaj nieznacznej regulacji za pomocą śruby centrującej.
Ustawić dźwignię szybkozwalniającą w położeniu
zamkniętym, a następnie wyregulować odległość klocka (tak
jak na poniższym rys.) i zamocować linkę.
5.
4.
3.
Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Centrowanie klocka hamulcowego
Połączenie linki
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfi kacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
OSTRZEŻENIE
Dźwignia hamulca
Hamulec szczękowy
Linka hamulca
BR-R451
BR-R450
ST-4500 / ST-3400 / ST-2300
BR-R451 / BR-R450
SI-8EV0A-003
SI-8EV0A-003-03