Briggs & Stratton 133200 Instrukcja obsługi

Kategoria
Akcesoria samochodowe
Typ
Instrukcja obsługi
PL
8086pol
1
-- odnosz siê do czêœci zamiennych
wewntrz przedniej okadki
instrukcji.
-- odnosz siê do czêœci/operacji
pokazanych na rysunkach.
-- odnosz siê do elementów silnika
pokazanych na rysunku
¡.
¡ -- ¨ odnosz siê do rysunków znaj-
dujcych siê
wewntrz okadek instrukcji.
17
Jak korzystaæ z rysunków
zamieszczonych w instrukcji
obsugi
A D
1
Wpisztutajnumermodeluswojegosilnikajegotypi
kod,póniejbêdziesz korzystaztychinformacji.
Zapisz tutaj datê zakupu silnika, póniej bêdziesz
korzysta z tej informacji.
Czêœci skadowe silnika
(patrz rys. ¡)
1
Silnik Model Typ Kod
xxxxxx xxxx xx xxxxxxxx
2
Uchwyt linki
3
Zbiornik paliwa
4
Wycznik stopu
5
Wlew paliwa
6
Filtr powietrza
7
Osona tumika/Tumik
8
Œwieca zaponowa
9
Wlew oleju/Miarka poziomu oleju
10
Czujnik poziomu oleju Oil GARD®, jeœli jest
na wyposa¿eniu
11
Osona palców
12
Ganik
13
Chwytacz iskier, jeœli jest na wyposa¿eniu
14
Korek wlewu oleju
15
Korek spustu oleju
16
Poziom oleju
17
Rozrusznik elektryczny 12 V, jeœli jest na
wyposa¿eniu
Symbole
Ten alarmowy symbol bezpieczeñstwa
wskazuje, ¿e ta informacja dotyczy bez-
pieczeñstwa osobistego. Sowa niebez-
pieczeñstwo(danger),ostrze¿enie(warn-
ing) i uwaga (caution) wskazuj na
stopnie ryzyka. Mo¿e dojœæ do zgonu,
obra¿eñciaai/lub szkódmajtkowych,
o ile instrukcje nie bêd starannie
przestrzegane.
Je¿eli nie przeczytaliœcie Pañstwo
dokadnie i nie zrozumieliœcie poda-
nych ni¿ej informacji dotyczcych bez-
pieczeñstwa, nie jesteœcie dostatecznie
przygotowani do pracy z tym silnikiem.
Proszê przeczytaæ ca instrukcjê
obsugi i instrukcjê pracy ze sprzêtem
napêdzanym tym silnikiem.
W czasie napra
w
lub regulac
i silnika
bd wyposa¿enia zdejmij przewód
œwiecy zaponowej i uziem go
(rozczakumulatorprzyzaciskuujem-
nym,jeœlisilnikposiadarozrusznikelek-
tryczny).
NIEuruchamiaæsilnika w pomieszc-
zeniu zamkniêtym. (Gazy wyde-
chowe zawieraj tlenek wêgla, be-
zwonn truciznê.)
NIEzdejmowaænakrêtkizbiornikapali-
wa, ani nie napeniaæ zbiornika pali-
wem, kiedy silnik jest gorcy lub pra-
cuje. NIE napeniaæ silnika w po-
mieszczeniu zamkniêtym,lub wprzestr-
zeni niewietrzonej. (Nale¿y pozwoliæ
silnikowi ostygnæ przynajmniej przez
dwie minuty przed ponownym
napenieniem paliwem.)
8086pol
2
Œrodki ostro¿noœci
Silnik firmy Briggs & Stratton, zakupiony przez
Pañstwa wraz ze sprzêtem, wykonany jest z
najlepszychmateriaówstosowanychwdziedzinie
wytwarzania urzdzeñ.Nale¿y pamiêtaæo tym,¿e
firma Briggs & Stratton sprzedaje silniki
producentom oryginalnego sprzêtu. Sprzedaje je
ona tak¿e innym odbiorcom w añcuchu
dystrybucji, którzy dokonuj ich sprzeda¿y
okreœlonemu konsumentowi, innemu
dystrybutorowi lub dealerowi. W rezultacie firma
Briggs & Stratton niekoniecznie wie, jak
wykorzystany bêdzie silnik. Z tego powodu przed
uruchomieniem silnika powinni Pañstwo
dokadnie zapoznaæ siê i zrozumieæ instrukcjê
obsugi sprzêtu, w którym silnik zosta
zainstalowany. Nale¿y pamiêtaæ o tym, ¿e firma
Briggs & Stratton sprzedaje silniki producentom
oryginalnegosprzêtu.Sprzedajejeona tak¿einnym
odbiorcom w añcuchu dystrybucji, którzy
dokonuj ich sprzeda¿y okreœlonemu
konsumentowi, innemu dystrybutorowi lub
dealerowi. W rezultacie firma Briggs & Stratton
niekonieczniewie,jak wykorzystany bêdziesilnik.
Z tego powodu przed uruchomieniem silnika
powinni Pañstwo dokadnie zapoznaæ siê i
zrozumieæ instrukcjê obsugi sprzêtu, w którym
silnik zosta zainstalowany.
Nale¿y równie¿ uwzglêdniæ to, ¿e istniej
wykorzystania sprzêtu, w stosunku do których
firma Briggs & Stratton nie aprobuje zastosowania
swoichsilników.SilnikifirmyBriggs&Strattonnie
powinny byæ stosowane w pojazdach
wyposa¿onychwmniej ni¿ cztery koa.Obejmuje
to motocykle, urzdzenia lotnicze i wszystkie
pojazdyterenowe.PonadtofirmaBriggs&Stratton
nie zezwala na stosowanie swoich silników w
imprezach o charakterze zawodów. DLATEGO
NIE UDZIELA SIÊ AUTORYZACJI NA TAK
WYKORZYSTYWANE SILNIKI FIRMY
BRIGGS & STRATTON. Zlekcewa¿enie tych
ostrze¿eñ mo¿e doprowadziæ do œmierci,
powa¿nychobra¿eñciaa(wczniezparali¿em)
lub strat majtkowych.
NIE uruchamiaæ silnika w pomieszczeniu
zamkniêtym. (Gazy wydechowe zawieraj tlenek
wêgla, bezwonn truciznê.)
NIE umieszczaæ rk lub stóp w pobli¿u ruchomych
lub wirujcych czêœci.
NIE magazynowaæ, przelewaæ, lub stosowaæ
benzyny w pobli¿u otwartego pomienia, ani w
pobli¿u urzdzeñ takich jak kominki, piece lub
grzejniki wodyw których stosowany jest pomieñ
pilota lub urzdzenia, które mog wytworzyæ
iskrê.
NIEdolewaæpaliwawpomieszczeniuzamkniêtym
lub niewentylowanym.
NIEzdejmow nakrêtki zbiornika paliwa, ani nie
napeniaæ zbiornika paliwem kiedy silnik jest
gorcy lub pracuje. (Nale¿y pozwoliæ silnikowi
ostygnæ przynajmniej przez dwie minuty przed
ponownym napenieniem paliwem.)
NIE stosowaæ, ani nie przechyl
silnika/urzdzenia pod ktem, gdy¿ mo¿e to
spowodow rozlanie benzyny.
NIE eksploatowaæ silnika, je¿eli benzyna jest
rozlana,kiedywyczuwalnyjestzapachbenzynylub
istniej inne warunki stwarzajce
niebezpieczeñstwo wybuchu. (Odsunæ sprzêt od
miejsca rozlania iunikaæjakiegokolwiekzaponu
dopóki benzyna nie wyparuje.)
NIE transportowaæ silnika z paliwem w zbiorniku
lub z otwartym kranikiem paliwa.
NIEprzestawiaædwigni ssania silnikawpozycjê
CHOKE (SSANIE) po to, aby zatrzymaæ silnik.
NIE manipulow sprê¿ynami regulatorów,
poczeñ lub innych czêœci w celu zwiêkszenia
prêdkoœci obrotowej silnika. (Silnik powinien
pracowaæ z prêdkoœci obrotow ustawion
przez producenta sprzêtu.)
NIE sprawdzaæ iskry kiedy œwieca zaponowa jest
wykrêcona. (Stosow dozwolony tester.)
NIE obracaæ waem korbowym silnika kiedy
œwieca zaponowa jest wykrêcona. (Kiedy silnik
jestzalany,ustawiædwigniêgazuwpozycjiFAST
i obracaæ waem korbowym a¿ silnik zostanie
uruchomiony.)
NIE uderzaæ w koo zamachowe motkiem lub
twardymi przedmiotami,któremogspowodowaæ
rozpadniêcie siê koa w trakcie pracy. (U¿ywaæ
waœciwych narzêdzi przy obsudze silnika).
NIE uruchamiaæ silnika, jeœli urzdzenie nie jest
stabilne i mogoby pojawiæ siê zachwianie.
Ustaw urzdzenie na stabilnej podstawie.
NIE eksploatowaæ silnika bez tumika.
(Sprawdzaæ okresowo i wymieniæ, je¿eli jest
zu¿yty lub ma przecieki. Je¿eli silnik jest
wyposa¿ony w deflektor tumika, sprawdzaæ go
okresowo i je¿eli potrzeba, wymieniæ na
waœciwy deflektor.)
NIE uruchami silnika, gdy pod, wokó lub za
tumikiem/katalizatorem nagromadzona jest
trawa, liœcie lub inny palny materia.
NIE dotykaæ gorcego tumika, cylindra lub
¿eberek mogcych spowodowaæ poparzenie.
NIE eksploatowaæ tego silnika na jakichkolwiek
obszarach zalesionych, w zaroœlach lub na
trawnikach, o ilenatumikunie jestzainstalowane
urzdzenie do zatrzymywania iskier. Urzdzenie
do zatrzymywania iskier musibyæ utrzymywanew
sprawnoœci roboczej przez waœciciela i/lub
operatora.
NIE uruchamiaæ silnika przy zdemontowanym
filtrze lub pokrywie filtra powietrza.
ZAPOBIEGAÆ PRZYPADKOWEMU
URUCHOMIENIU przez zdjêcie i uziemienie
przewodu œwiecy zaponowej na okres obsugi
silnika lub sprzêtu. Je¿eli silnik wyposa¿ony jest w
rozrusznik elektryczny, odczyæ przewód
ujemnego bieguna akumulatora.
UTRZYMYW ¿ebra silnika i czêœci
regulatoróww stanie czystoœci, bez brudu, trawyi
innych zanieczyszczeñ, które mog wpyw na
prêdkoœæ obrotow silnika.
CI¥GN¥Æ linkê startera powoli
a¿ do wyczucia
oporu. Potem pocignæ linkê szybko, aby
uniknæ szarpniêcia wstecznego i uszkodzenia
rêki lub ramienia.
U¯YWAÆœwie¯ejbenzyny.Przestarzaabenzyna
mo¿e spowodow za¿ywiczenie ganika i
nieszczelnoœci.
SPRAWDZczêstoprzewódpaliwaiosprzêtpod
ktem pêkniêæ lub przecieków. Je¿eli zajdzie
potrzeba wymieniæ.
Stosowaæ tylko oryginalne czêœci Firmy Briggs
& Stratton. Stosowanie czêœci nie
odpowiadajcych wymaganiom jakoœciowym
mo¿e spowodowaæ uszkodzenie silnika.
8086pol
3
Zalecenia dotyczce oleju
(patrz rys. ©)
SilnikzfirmyBriggs&Strattonwysyanyjestbez
oleju. Przed uruchomieniem silnika, nalej olej.
Nie przepenij.
Stosujwysokiejjakoœciolejz dodatkiemdetergen-
tuoznaczony “ForServiceSE,SF,SG,”takijakolej
Briggs & Stratton SAE 30 posiadajcy “œwiad-
ectwo jakoœci” (patrz rys.
A
). Z zalecanymi
olejami nie stosuj ¿adnych specjalnych dodatków.
Nie mieszaj oleju z benzyn.
* Silniki chodzone powietrzem bardziej siê
grzej ni¿ silniki samochodowe. Stosowanie
olejów uniwersalnych (10W-30, itp.) w tem-
peraturze powy¿ej 4° C spowoduje wiêksze
zu¿ycieolejui mo¿eprowadziædo uszkodzenia
silnika. Je¿eli stosujesz oleje tego typu, musisz
czêœciej sprawdzaæ poziom oleju.
** Jeœli olej SAE 30 zostanie u¿yty w tempera-
turze poni¿ej 4° C, z powodu niewystarc-
zajcegosmarowaniawystpitrudnoœciz
uruchomieniem silnika, mo¿e te¿ nastpiæ
zatarcie silnika.
Sprawdpoziomoleju.Pojemnoœæmiskiolejowej
wynosi ok.
0,6 litra.
UstawsilnikpoziomoioczyϾokolicewlewuoleju
.
Wyjmij miarkê poziomu oleju, wytrzyj j czyst
szmatk, z powrotem wó¿ i dokrêæ miarkê.
Wyjmij miarkê i sprawd poziom oleju. Olej
powinien siêgaæ znacznika FULL
.
LUB
Odkrêæ korek wlewowy oleju
. Olej powinien
siêgaæ wlewu, a¿ do wylewania siê .
Jeœli potrzeba, powoli dolej oleju. Przed urucho-
mieniem silnika mocno dociœnij miarkê poziomu
oleju lub dokrêæ korek wlewowy.
Zalecenia dotyczce paliwa
Stosuj czyst, œwie¿, bezoowiow benzynê o
liczbie oktanów co najmniej 77. Jeœli benzyna
bezoowiowa nie jest dostêpna, mo¿na stosowaæ
etylinê.Kupuj paliwo wtakiejiloœci, aby zu¿yæje
w cigu 30 dni. Patrz Przechowywanie.
Nie u¿ywaj benzyny, która zawiera metanol. Nie
mieszaj oleju z benzyn.
Dlaochronysilnikazalecamystosowaniedodatków
do benzyny firmyBriggs &Stratton (patrz rys.
B
)
dostêpnych u autoryzowanych dealerów serwiso-
wych firmy Briggs & Stratton.
Sprawd poziom paliwa
Przedodkrêceniemkorkawlewupaliwainapenie-
niem zbiornika oczyϾ okolice wlewu paliwa.
Pozostaw trochê miejsca w zbiorniku paliwa
uwzglêdniajccieplnezwiêkszenieobjêtoœcipali-
wa.
Nale¿y pozwoliæ silnikowi ostygnæ
przynajmniejprzezdwieminutyprzedpo-
nownym napenieniem paliwem.
W silnikach modelu 136200 wymagany
jest korek bez otworu wentylacyjnego.
Skontaktuj siê z dowolnym autoryzowa-
nym dealerem serwisowym firmy Briggs
& Stratton, jeœli potrzebna bêdzie wymiana.
Uruchamianie(patrz rys. ¡¢£)
ZAWSZE TRZYMAJ RÊCE ORAZ
STOPY Z DALA OD KOSIARKI.
Nie stosuj nigdy pynu typu “samostart”
w aerozolu. Pyn taki jest atwopalny.
Stosujc taki pyn pod ciœnieniem
mo¿eszspowodowpowa¿neuszkodze-
nia silnika, lub spowodowaæpo¿ar.
Uruchamiaj, przechowuj i dolewaj paliwo do kosiarki
w pozycji poziomej.
Czujnik poziomu oleju Oil GARD®,jeœlijestna
wyposa¿eniu (patrz rys. ¡).
Lampka czujnika poziomu oleju Oil GARD®
10
zapalona wskazuje na niski poziom oleju. Jeœli
lampkapulsuje,kiedypróbujemyuruchomiæsilnik,
którego nie daje siê uruchomiæ, lub który zatrzy-
masiêiniedasiêuruchomiæ,nale¿ydodaæoleju.
Napeniæ do oznacznika FULL (PE£NY) na
miarcelubdoprzelewaniasiênakorkuwlewowym.
Zanim uruchomisz silnik (patrz rys.
¢)
1. Przestaw dwigniê ssania w pozycjê CHOKE
(SSANIE) lub START
.
Uwaga: Jeœli silnika nie daje siê uruchomiæ, zdejmij
filtr powietrza i sprawd przepustnicê ssania. Prze-
pustnica ssania musi byæ zamkniêta
. Jeœli tak nie
jest, patrz Regulacje.
2. Je¿eli urzdzenie posiada oddzielne
dwignie ssania i przepustnicy, przestaw
dwigniê przepustnicy w pozycjê FAST
(SZYBKIE)
.
3. Przestaw dwigniê stopu w pozycjê ON
(W£¥CZONY)
, jeœli jest na wyposa¿eniu.
Rozrusznik linkowy (patrz rys.
£)
Chw uchwyt linki i powoli cignij, a¿
poczujesz opór. Wówczas gwatownie
pocignij linkê dla przezwyciê¿enia kom-
presji i nie dopuszczajc do szybkiego powrotu linki
uruchom silnik. W razie potrzeby powtórz opisane
czynnoœciz dwigni ssania w pozycji RUN (PRA-
CA) i z dwigni przepustnicy w pozycji FAST
(SZYBKIE).Silnik powinien pracowaæprzydwigni
przepustnicy w pozycji FAST (SZYBKIE).
Rozrusznik elektryczny (patrz rys. £)
Wsilnikachwyposa¿onychwrozrusznikelektrycz-
ny 12 volt, przekrêækluczyk wpozycjê STARTlub
wciœnij przycisk rozrusznika
. W razie potrzeby
powtórz opisane czynnoœci z dwigni przepust-
nicy w pozycji FAST (SZYBKIE). Silnik powinien
pracowaæ przy dwigni przepustnicy w pozycji
FAST (SZYBKIE).
Uwaga: Jeœli producent wyposa¿enia dostarczy
akumulator,naadujgoprzed próburuchomienia
silnika,adowanieprzeprowadzgodniezzalece-
niami wytwórcy.
Uwaga: Stosuj krótkie cykle uruchamiania (15 se-
kund na minutê), dziêki temu przedu¿ysz ¿ywot
rozrusznika. Dugotrwae uruchamianie mo¿e
uszkodziæ silnik rozrusznika.
Zatrzymywanie silnika
(patrz rys. ¤)
Nie przesuwaj dwigni ssania w pozyc CHOKE
(SSANIE) po to, by zatrzymaæ silnik. Mo¿e to
spowodow strza do ganika, lub uszkodzenie
silnika. Przesuñ dwigniê przepustnicy w pozycjê
IDLE(JA£OWY)lubSLOW(POWOLNY)
,jeœli
jest na wyposa¿eniu. Nastêpnie przekrêæ kluczyk
lub przestaw dwigniê stopu w pozycjê OFF
.
8086pol
4
Regulacje(patrz rys. ¥)
Aby uniknæ przypadkowego urucho-
mienia silnika zdejmij przewód œwiecy
zaponowej
i uziem go, a jeœli silnik
posiada rozrusznik elektryczny, odcz
przewód od ujemnego bieguna akumulatora, podc-
zas regulacji.
Regulacje dwigni przepustnicy
Wyjmij filtr powietrza (korpus filtru powietrza nie
jest pokazany ze wzglêdu na ma czytelnoœæ).
Poluzuj œrubê osony
na ganiku, lub na
pycie dwigni.
Jeœli sterowanie ssaniem jest zdalne
, przesuñ
dwigniê ktow tak, aby dotknêa
podkadki .
Jeœlissaniejeststerowanerêcznie
,przesuñpancerz
i linkê
do koñca zgodnie z kierunkiem strzaki.
Przesuñ dwigniê przepustnicy w pozycjê FAST.
Dokrêæ œrubê mocujc. Zamontuj filtr powietr-
za.
Staa dwignia regulacji
Dwignia ustawiania najwy¿szej prêdkoœci
zosta a ustawiona fabrycznie zgodnie z zalecenia-
mi producenta. Jeœli regulacja jest potrzebna,
skonsultuj siê z dowolnym autoryzowanymdealer-
em serwisowym firmy Briggs & Stratton.
Sprawdzenie wycznika silnika
Przestaw dwigniê przepustnicy w pozycjê STOP,
jeœlitaka jest na wyposa¿eniu.Dwigniaregulacji
obrotów na ganiku lub na pycie sterujcej
powinna mieæ dobry kontakt z wycznikiem
stopu. Sprawd i dokonaj regulacji, jeœli jest to
konieczne.
Regulacja ganika
Producent sprzêtu, na którym zainstalo-
wano silnik podaje maksymaln
prêdkoœæ obrotow, z jak ma praco-
waæ silnik. NIE PRZEKRACZAJ TEJ
PRÊDKOŒCI OBROTOWEJ.
Dlawyregulowania ganika, skontaktuj siê zauto-
ryzowanym dealerem firmy Briggs & Stratton.
Konserwacja(patrz rys. ¦§¨)
Patrz równie¿ Plan konserwacji. Przestrzegaj poda-
nych godzinowych lub sezonowych okresów konser-
wacji, zale¿nie od tego, które wystpi pierwsze
.
Silnikpracujcywwarunkachniekorzystnychwyma-
ga czêstszej obsugi.
Aby uniknæ przypadkowego urucho-
mienia silnika zdejmij przewód œwiecy
zaponowej
i uziem go, a jeœli silnik
posiada rozrusznik elektryczny, odcz
przewód od ujemnego bieguna akumulatora, przed
dokonaniem
regulacji.
Obsuga oleju (patrz rys.
¦)
Regularnie sprawdzaj poziom oleju.
Upewnij siê, ¿e utrzymywany jest waœciwy
poziom oleju. Sprawdzaj przed uruchomieniem
silnika,co5godzinpracy lubcodziennie.Patrzopis
procedury uzupeniania oleju w czêœci Zalecenia
dotyczce oleju.
Wymiana oleju.
Zmieñolejpopierwszych5godzinachpracy.Zmieñ
olej,gdysilnikjestjeszczeciepy.Wlejnowyolejo
zalecanym stopniu lepkoœci SAE (patrz rys.
©).
Reduktor, jeœli jest na wyposa¿eniu
Wykrêæ korek wlewowy oleju
i korek poziomu
oleju
. Wymieniaj olej co 100 godzin pracy
silnika, lub co sezon. Do ponownego napenienia
stosuj olej o lepkoœci SAE 30 wlewajc go do
reduktora a¿ przeleje siê nad poziom. Wkrêæ
ponownie oba korki. Korek, który posiada otwór
odpowietrzenia
musibyæzao¿onynawierzchu
pokrywy reduktora.
Obsuga filtra powietrza (patrz rys.
§)
Wymieñ filtr wstêpny
, oraz/lub filtr kartonowy
jeœli jest bardzo brudny, lub uszkodzony (patrz
rys.
C
).
1. Poluzuj œruby, lub zdejmij pokrêto.
Nastêpnie zdejmij pokrywê.
2. Ostro¿nie zdejmij filtr wstêpny, jeœli jest na
wyposa¿eniu, oraz filtr kartonowy tak, by
uniknæ zanieczyszczenia ganika.
Aby oczyœciæ filtr wstêpny, umyj go pynnym
detergentem i wod. Wyciœnij do sucha w czystej
szmatce. Nascz olejem silnikowym. Usuñ NAD-
MIARolejuwyciskajcwczystej,pochaniajcej
olej szmatce.
Czyszczc filtr kartonowy, ostukaj go delikatnie o
pask powierzchniê. Nie stosuj rozpuszczal-
ników naftowych np. nafty, poniewa¿ spowoduj
obni¿enie jakoœci filtra. Nie stosuj sprê¿onego
powietrza, poniewa¿ mo¿esz uszkodziæfiltr karto-
nowy. Nie nasczaj filtra kartonowego olejem.
3. Zamontuj filtr kartonowy i filtr wstêpny, jeœli
s na wyposa¿eniu.
4. Zaó¿ pokrywê i dokrêæ mocno œruby lub
pokrêto.
Konserwacja cd.
Obs uga œwiecy zaponowej (patrz rys. ¨)
U¿ywaj wycznie testera iskry firmy Briggs &
Stratton , dla sprawdzania iskry dawanej przez
œwie (patrz rys.
D
).
Czyœæ/wymieniaj œwiecê zaponow po
ka¿dych100godzinachpracylubcosezon,zale¿nie
od tego, co nastpi wczeœniej. Klucz do œwiecy
zaponowej jest dostêpny u ka¿dego autoryzowa-
nego dealera serwisowego firmy Briggs & Stratton
(patrz rys.
D
).
Uwaga: Na niektórych terenach lokalne wadze
wymagajstosowania œwiecyzaponowej wypo-
sa¿onej w opornik wcelu wytumieniasygnaów
emitowanych przy zaponie. Je¿eli Twój silnik
by oryginalnie wyposa¿ony w œwiecê
zaponow z opornikiem, w razie wymiany œw-
iecy stosuj ten sam typ œwiecy zaponowej.
Odstêp elektrod œwiecy zaponowej powinien
wynosiæ0,76 mm.
Utrzymuj silnik w czystoœci (patrz rys.
¨)
Regularnie usuwaj z silnika sieczkê i resztki trawy.
Oczyœæosonêpalców. Nieczyœæsilnikasilnym
strumieniemwody,poniewa¿woda mo¿ezanieczy-
œciæ ukad paliwowy. Czyœæ szczotk lub
sprê¿onym powietrzem.
Nagromadzenie resztek roœlin wokó
tumika
mo¿espowodowpowstanie
po¿aru. Sprawdzaj i czyœæ strefê tumi-
ka przed uruchomieniem silnika.
Aby zapewniæ spokojn pracê silnika, utrzymuj
ciêgna, sprê¿yny i dwignie regulatora obrotów w
czystoœci.
Jeœli tumik silnika jest wyposa¿ony w chwytacz
iskier
,zdejmijgodo czyszczeniai przeglduco
50 godzin lub co sezon. W wypadku uszkodzenia
wymi (patrz rys.
D
).
Czyœæ system chodzenia. Resztki trawy lub
sieczka mog zablokowaæ powietrzny system
chodzenia, zwaszcza po du¿szym œcinaniu.
Wewnêtrzne ¿eberka chodzce i powierzchnie
mog wymagaæ oczyszczenia dla unikniêcia
przegrzania i uszkodzenia silnika. Zdejmij oso
wentylatora, aby oczyœciæ pokazane miejsca
.
Plan konserwacji
Przestrzegaj podanych godzinowych lub sezono-
wych okresów konserwacji, zale¿nie, które
wystpi pierwsze. Praca w warunkach niekor-
zystnych wymaga czêstszych konserwacji ni¿ po-
dano poni¿ej.
Po pierwszych 5 godzinach pracy
D Wymieñ olej
Po ka¿dych 5 godzinach pracy lub codziennie
D Sprawd poziom oleju
D Oczyœæ osonê palców
D Oczyœæ okolice tumika
Po ka¿dych 25 godzinach pracy lub co sezon
D Wymieñ olej, jeœli silnik pracuje przy
du¿ymobci¿eniulub w wysokiejtemper-
aturze otoczenia
D Oczyœæ filtr wstêpny filtra powietrza,
jeœli jest na wyposa¿eniu*
D Oczyœækartonowyfiltrpowietrzajeœlinie
ma filtra wstêpnego*
Po ka¿dych 50 godzinach pracy lub co sezon
8086pol
5
D Wymieñ olej
D Oczyœæ i sprawd chwytacz iskier, jeœli
jest na wyposa¿eniu
Po ka¿dych 100 godzinach pracy lub co sezon
D Oczyœæ kartonowy filtr powietrza, jeœli
wyposa¿ony jest w filtr wstêpny*
D Wymieñ/oczyœæœwiecê zaponow
D Wymieñ olej w reduktorze, jeœli jest na
wyposa¿eniu
D Oczyœæ system chodzenia silnika*
* Czyœæ czêœciej, gdy silnik pracuje w
warunkachzakurzenialub gdywpowietrzu
unosz siê resztki roœlin, lub sieczka.
Przechowywanie
Silniki przechowywane du¿ej ni¿ 30 dni powinny
byæ zabezpieczane lub opró¿nione z paliwa dla
uchronienia przed za¿ywiczeniem systemu paliwo-
wego lub istotnych czêœci ganika.
Dlaochronysilnikazalecamystosowaniedodatków
dobenzyny firmyBriggs &Stratton
B
dostêpnych
u autoryzowanych dealerów serwisowych firmy
Briggs & Stratton. Dodatek mo¿na zmieszaæ z
benzyn w zbiorniku paliwa lub w kanistrze.
Uruchomnakrótkosilnikdlaprzepuszczeniadodat-
ku przez ganik. Silnik i paliwo mog byæ
wówczas przechowywane do 24 miesiêcy.
Uwaga: Jeœli nie stosujesz dodatków lub silnik
pracuje na benzynie zawierajcej alkohol, np.
gazohol, spuϾ ze zbiornika paliwo, uruchom i
pozostawpracujcy silnik dopóki nie zatrzymasiê
z braku paliwa.
1. Wymiana oleju. Patrz Obsuga oleju
(patrz rys.
©¦).
2. Wymontuj œwiecê zaponow i wlej okoo
15 ml oleju silnikowego do cylindra. Wkrêæ
œwiecê zaponow i obróæ powoli waem
korbowym dla rozprowadzenia oleju.
3. Usuñsieczkê, lub resztki trawy z cylindrów, z
¿eberek gowicy cylindra, pod oson
palców i za tumikiem.
4. Przechowuj w czystym i suchym miejscu, a
NIE w pobli¿u paleniska, pieca lub grzejnika
wody, w którym stosowany jest pomieñ
pilota lub jakiegokolwiek urzdzenia, które
mo¿e wytwarzaæ iskrê.
Obsuga
Poszukaj autoryzowanego dealera serwisowego
firmyBriggs&Stratton.Ka¿dyznichposiadazapas
oryginalnych czêœci firmy Briggs & Stratton i ma
nawyposa¿eniuspecjalnenarzêdzianiezbêdneprzy
obsudze. Wyszkoleni mechanicy zapewni
specjalistyczn naprawê wszystkich silników
firmy Briggs & Stratton. Tylko dealerzy rekla-
mujcysiêjako “AutoryzowaniprzezfirmêBriggs
&Stratton” (“AuthorizedBriggs & Stratton”)s w
stanie sprostaæ standardom tej firmy.
Kupujc sprzêt wyposa¿ony w silnik
Briggs&Strattonmo¿eszbyæpewny,
¿e wspomaga ciê niezawodny serwis
ponad 30.000 autoryzowanych deal-
erównacaymœwiecie,wczajc
w to ponad 2700 Mistrzów Mecha-
ników.Szukajtegooznakowaniatam,
gdzie oferowany jest serwis firmy
Briggs & Stratton.
Mo¿eszznaleænajbli¿szyoœrodek
autoryzowanego dealera serwisowe-
gofirmyBriggs&Strattonwksi¿ce
telefonicznej “Yellow Pages-(¯óte
Strony) pod hasem “Engines, Gasoline”(Silni-
ki, benzyna) lub “Gasoline Engines,” (Silniki ben-
zynowe) lub “Lawn Mowers” (Kosiarki), czy w
innychpodobnych kategoriach.Mo¿esztak¿e zalo-
gowaæsiênastroniedealerawnaszymmiejscuweb
pod adresem www.briggsandstratton.com
Uwaga: Logo z wêdrujcymi palcami i “¯óte
strony” szarejestrowanymiznakamihandlowymi
w ró¿nych obszarach prawnych.
Ilustrowany podrêcznik warsztatowy zawierarozd-
zia“Teoriêdziaania”,wktórympodanoogóln
specyfikacjê i szczegóow informacjê do-
tyczc regulacji i napraw jednocylindrowych,
dolnozaworowych, czterosuwowych silników
firmy Briggs & Stratton. Jest dostêpny u autoryzo-
wanegodealera serwisowego firmy Briggs & Strat-
ton, podrêcznik posiada numer katalogowy P/N
270962.
Domagaj siê oryginalnych czêœci zamiennych
Briggs & Stratton posiadajcych odpowiednie
logo umieszczone na opakowaniu i/lub na samej
czêœci. Nieoryginalne czêœci mog nie pasowaæ,
mog te¿ spowodowaæ utratê posiadanej przez
Ciebie gwarancji.
8086pol
6
Informacje o warunkach gwarancji Twojego silnika
Firma Briggs & Stratton z ubolewaniem przyjmuje
naprawê gwarancyjn i przeprasza Pañstwa za kopoty.
Naprawê gwarancyjn mo¿e wykonaæ ka¿dy
autoryzowany dealer serwisowy. Wiêkszoœæ napraw
gwarancyjnych to naprawy rutynowe, jednak czasem
wezwanie serwisu gwarancyjnego mo¿e byæ
nieuzasadnione. Na przykad gwarancj nie s objête
przypadki uszkodzenia silnika na skutek jego
niewaœciwego u¿ycia, braku rutynowej konserwacji,
uszkodzeniapodczastransportu,manipulowaniaprzynim,
niewaœciwego przechowywania lub instalacji.
Podobnie, gwarancj nie jest objêty silnik, z którego
usuniêto numer lub dokonano w nim zmian lub
modyfikacji.
Wprzypadkuró¿nicy zdañ pomiêdzyklientem i dealerem
serwisowym nale¿y przeprowadziæ postêpowanie
wyjaœniajce i zdecydowaæ,czyprzypadek takizostanie
objêty napraw gwarancyjn. Nale¿y zwróciæ siê do
dealera serwisowego z proœb o przekazanie
dystrybutorowi lub fabryce wszystkich istotnych faktów
niezbêdnych dla przeprowadzenia oceny. Je¿eli
dystrybutor lub fabryka zdecyduje, ¿e reklamacja jest
uzasadniona, klient otrzyma rekompensatê za wszystkie
elementy, które okazay siê wadliwe. W celu unikniêcia
nieporozumieñ pomiêdzy klientem a dealerem, poni¿ej
podano kilka przyczyn uszkodzeñ silnika nie objêtych
gwarancj.
Niewaœciwa konserwacja:
¯ywotnoœæsilnikazale¿yod warunkówwjakich pracujei
konserwacji, któr mu siê zapewnia. Silnik
wykorzystywany w maszynach rolniczych, pompach i
kosiarkach rotacyjnych poddawany jest czêsto dziaaniu
kurzu i brudu, co prowadzi do przedwczesnego zu¿ycia.
Zu¿ycie spowodowane brudem, kurzem, proszkiem do
czyszczenia œwiecy lub innym materiaem œciernym,
który dosta siê do silnika z powodu niewaœciwej
konserwacji, nie zostao objête gwarancj.
Gwarancja obejmuje wycznie tylko
wady
materiaowesilnikai/lubrobociznê,natomiastniedotyczy
ona wymiany lub zwrotu kosztów sprzêtu, w którym
zamontowano silnik. Gwarancji rozszerzonej nie
podlegaj naprawy z uwagi na:
1. PROBLEMY SPOWODOWANE PRZEZ CZÊŒCI,
KTÓRE NIE ORYGINALNYMI PRODUKTAMI
FIRMY BRIGGS & STRATTON.
2. Regulatory lub instalacje stanowice wyposa¿enie,
które uniemo¿liwiaj uruchomienie, s przyczyn
niezadowalajcej pracy silnika lub skracaj
¿ywotnoœæ silnika. (Nale¿y skontaktow siê z
producentem sprzêtu.)
3. Przeciekajceganiki,zatkaneprzewodypaliwowe,
zablokowane zawory lub inne uszkodzenia
spowodowane przez u¿ywanie zanieczyszczonego
lub zestarzaego paliwa. (U¿ywaæ œwie¿ej,
bezoowiowejbenzynyistabilizatorabenzynyfirmy
Briggs& Stratton Nr katalogowy 5041.)
4. Porysowane lub poamane czêœci na skutek
stosowania niewaœciwego lub zanieczyszczonego
oleju, lub niewaœciwego gatunku oleju
smarowego. (Sprawdzaæ poziom oleju codziennie
lub po ka¿dych 8 godzinach eksploatacji.
Dopeniaækiedyjesttopotrzebnelubwymieniaæw
zalecanych odstêpach czasu.)Przeczytaæ “Instrukcjê
obsugi”.
5. Naprawê lub ustawienie wspópracujcych czêœci
lub zespoów takich jak sprzêga, przekadnie,
zdalneregulatoryitp. nie pochodzcych z produkcji
firmy Briggs & Stratton.
6. Uszkodzenielubzu¿ycieczêœcispowodowaneprzez
brud, który dosta siê do silnika na skutek
niewaœciwej konserwacji filtra powietrza,
ponownego monta¿u lub u¿ycie nieoryginalnych
czêœci, wkadu lub elementu filtra powietrza. (W
zalecanych przedziaach czasu czyœciæ i naolejaæ
element gbkowy filtru Oil-Foam® lub gbkowy
filtrwstêpnyiwymieniæfiltrkartonowy.)Przeczytaæ
“Instrukcjê obsugi”.
7. Czêœci uszkodzone na skutek przekroczenia
prêdkoœci obrotowej lub przegrzania
spowodowanego przez trawê, resztki lub brud które
zatkaj lub zablokuj powierzchniê ¿eberek
chodzcych lub koa zamachowego, wzglêdnie
uszkodzenia spowodowane przez eksploatac
silnika w przestrzeniach zamkniêtych bez
dostatecznej wentylacji. (Czyœciæ ¿eberka na
cylindrze, gowicê cylindra i koo zamachowe w
zalecanych przedziaach czasu.) Przeczytaæ
“Instrukcjê obsugi”.
8. Czêœci silnika lub wyposa¿enia uszkodzone przez
nadmiern wibracjê powstajcwefekcielunego
monta¿u silnika, lunych ostrzy tncych,
niewywa¿onych ostrzy, lub lunych wzglêdnie
niewywa¿onych wirników, niewaœciwego
przyczeniaosprzêtudo wau korbowegosilnika,
nadmiernej prêdkoœci obrotowej lub innych
przypadków niewaœciwej eksploatacji
9. Zgiêty lub zamany wa korbowy w przypadku,
kiedy uszkodzenie powstao w efekcie uderzenia
ostrza tncego kosiarki rotacyjnej w twardy
przedmiot lub nadmiernego nacigu paska
klinowego.
10. Rutynowa obsuga lub regulacja silnika.
11. Uszkodzony silnik lub czêœci silnika t.j. komorê
spalania, zawory, gniazda zaworowe, prowadnice
zaworowe lub spaloneuzwojenie rozrusznika silnika
wefekciestosowaniapaliwalternatywnychtakichjak
gaz propan -butan, gaz naturalny, inny rodzaj
benzyny, itd.
Gwarancja mo¿e byæ zrealizowana tylko przez
dealerów serwisowych, którzy zostali autoryzowani
przez firmê Briggs & Stratton. adres swojego
najbli¿szego autoryzowanego dealera serwisowego
znajdziecie pañstwo w ksi¿ce telefonicznej w czêœci
“¯óte Strony pod hasem “Silniki, benzyna”,
“Silniki benzynowe” lub “Kosiarki trawnikowe” czy
pod innym tego typu hasem.
Œwiadectwo gwarancyjne waœciciela silnika Briggs & Stratton
Wa¿ne od 1 lipca 1998, Zastêpuje wszystkie niedatowane gwarancje i wszystkie gwarancje datowane przed 1 lipca 1998
OGRANICZENIA GWARANCYJNE
“FirmaBriggs&Strattonnaprawilubwymienibezpatnieka¿dczêœælubczêœcisilnika,którezostaywykonanewadliwielubzwadliwegomateriauwzglêdniezobydwu
tychprzyczyn.Kosztytransportuczêœcidostarczanychdo naprawylub wymianywramachniniejszejGwarancjimuszbyæponiesioneprzeznabywcê.Gwarancjatajestwa¿na
przezokresyczasuipodlegawarunkomokreœlonymwtymœwiadectwie.Wceluuzyskaniausugigwarancyjnejnale¿yskontaktowaæsiêznajbli¿szymautoryzowanymdealer-
emserwisowym zgodnie z wykazemw czêœci“¯óteStronypod hasem “Silniki,benzyna”, “Silniki benzynowe”, “Kosiarkitrawnikowe” lub innym podobnym hasem.
NIE ISTNIEJE ¯ADNA INNA WYRANA GWARANCJA. GWARANCJE DOMNIEMANE, W£¥CZNIE ZE SPECJALNYMI GWARANCJAMI UDZIELANYMI PRZEZ
HANDLOWCÓW,OGRANICZONEDOJEDNEGOROKUODCHWILIDOKONANIAZAKUPULUBOBOWI¥ZUJ¥WOKRESIEDOPUSZCZALNYMPRZEZPRAWO;
WYKLUCZA SIÊ WSZELKIE GWARANCJE DOMNIEMANE. WYKLUCZA SIÊ ODPOWIEDZIALNOŒÆ ZA SZKODY POŒREDNIE NA PODSTAWIE JAKIEJKOL-
WIEKGWARANCJIWTAKIM ZAKRESIE, W JAKIMJESTTODOPUSZCZALNEPRZEZPRAWO.W niektórychstanach niezezwalasiêna ograniczeniaco dodugoœci
trwania gwarancji domniemanej, zaœ w innych stanach nie zezwala siê na wykluczenie lub ograniczenie szkód przypadkowych lub poœrednich, tak wiêc wy¿ej wymienione
ograniczenielub wykluczenie mo¿e Pañstwanie dotyczyæ. Gwarancja ta zapewniaPañstwu okreœloneustawowe prawa oprócz innych praw obowizujcych w ró¿nychsta-
nach.”
Briggs & Stratton Corporation
F. P. Stratton, Jr.
Prezes i Dyrektor Naczelny
OKRES GWARANCYJNY
NA OBSZARZE U.S.A. I KANADY POZA GRANICAMI U.S.A. I KANADY
SILNIKI
ZASTOSOWANIE
KONSUMENTA*
ZASTOSOWANIE
HANDLOWE*
ZASTOSOWANIE
KONSUMENTA*
ZASTOSOWANIE
HANDLOWE*
Wszystkie silniki Vanguard.
2 lata - silnik } / Czas trwaoœci** - zapon Magnetron®
WszystkiesilnikiDiamondPlus®,IndustrialPlus,I/C® z ¿eliwntu-
lej cylindra serii Intek.
2lata 1rok
2lata}
1rok
Quantum® i Diamond Power®. 2lata 90 dni
{2lata{}
90 dni
Wszystkiesilnikistandardowei z serii KoolBoreIntekzamontowane
nakosiarkachgazonowych,traktorachdokoszeniatrawy,obrzynarkach,
rêbakach,rozdrabniaczach,maszynachdo uprawyroli,Go-kartach,oraz
wszystkie silniki Sno/Gard.
2lata 90 dni 1rok 90 dni
Wszystkie pozostae silniki standardowe i z serii Classic. 1rok 90 dni 1rok 90 dni
* Dlacelówtegoœwiadectwagwarancyjnegotermin“zastosowaniekonsumenta”oznaczaosobisteu¿ywanie(sprzêtu)wgospodarstwiedomowymprzezoryginalnegokonsumenta,
nabywcê w sprzeda¿y detalicznej. “Zastosowanie handlowe” oznacza innych u¿ytkowników, wczniez u¿yciem dla celówkomercyjnych, produkcj zarobkow lub wynaj-
mem.Je¿eli silnik by choæ raz stosowany w celach komercyjnych, to w rozumieniu tego œwiadectwa gwarancyjnegotraktowany bêdzie jako silnik o “zastosowaniukomercyj-
nym”. Silniki stosowane w wyœcigach, na torach komercyjnych lub dzier¿awionych nie s objête gwarancj.
** Gwarancjaograniczona¿ywotnoœcdlazaponuMagnetron® obejmujeczêœciirobociznêprzezpierwszepiêæ(5)latod datyzakupu; odtego czasutylko czêœci.“¯ywotnoœæ”
oznacza czas ¿ywotnoœci silnika w rêkach oryginalnego nabywcy.
8086pol
7
{ Jeden (1) rok w Australii, Nowej Zelandii, na Œrodkowym Wschodzie i w Afryce.
} Jeden (1) rok w Indiach.
NIE POTRZEBNA JEST ¯ADNA KARTA GWARANCYJNA, ABY UZYSKAÆ UPRAWNIENIA DO US£UGI GWARANCYJNEJ SILNIKÓW BRIGGS & STRATTON.
NALE¯Y ZACHOW POKWITOWANIE ZAKUPU. DLA UZYSKANIA ŒWIADCZEÑ GWARANCYJNYCH POTRZEBNY BÊDZIE DOWÓD W POSTACI DATY
ZAKUPU.
Produkcja silników Briggs & Stratton jest chroniona przez jeden lub wiêcej nastêpujcych patentów: wzór D-247.177 (inne patenty w trakcie rozpatrywania)
5.642.701
5.606.948
5.548.955
5.546.901
5.503.125
5.497.679
5.320.795
5.271.363
5.269.713
5.265.700
5.243.878
5.235.943
5.234.038
5.197.425
5.197.422
5.191.864
5.188.069
5.186.142
5.138.996
5.105.331
5.086.890
5.070.829
5.058.544
5.040.644
5.040.503
5.009.208
4.996.956
4.995.357
4.977.879
4.971.219
4.895.119
4.875.448
4.819.593
4.719.682
4.694.792
4.633.556
4.630.498
4.522.080
4.520.288
4.453.507
4.430.984
4.355.253
4.270.509
DES. 309.458
DES. 309.457
DES. 308.872
DES. 308.871
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57

Briggs & Stratton 133200 Instrukcja obsługi

Kategoria
Akcesoria samochodowe
Typ
Instrukcja obsługi