PL
50
Paliwo i jego opary stanowi¹ du¿e zagro¿enie ze
wzglêdu na ich ³atwopalnoœæ i wybuchowoœæ.
Po¿ar lub wybuch mog¹ przyczyniæ siê do
powa¿nych poparzeñ lub doprowadziæ do
œmierci.
W CZASIE DODAWANIA BENZYNY
• WY£¥CZYÆ silnik, pozwalaj¹c mu ostygn¹æ, przez co
najmniej 2 minuty, zanim zostanie rozpoczête tankowanie.
• Nape³niaæ zbiornik paliwa na powietrzu lub w dobrze
wentylowanym pomieszczeniu.
• Nie nale¿y przepe³niaæ zbiornika. Nape³niæ go do poziomu
oko³o 4 cm poni¿ej wlewu paliwa bior¹c poprawkê na
rozszerzalnoϾ paliwa.
• Benzynê nale¿y przechowywaæ z dala od iskier, otwartych
p³omieni, p³omienia podtrzymuj¹cego, ciep³a i innych róde³
zap³onu.
• Sprawdziæ przewody paliwa, zbiornik, korek wlewu i osprzêt
pod k¹tem pêkniêæ lub przecieków. Je¿eli zajdzie potrzeba,
wymieniæ.
PODCZAS ROZRUCHU SILNIKA
• Upewniæ siê, czy œwieca zap³onowa, t³umik, korek wlewu
paliwa i filtr powietrza znajduj¹ siê we w³aœciwym miejscu.
• Nie obracaæ wa³em korbowym silnika, kiedy œwieca
zap³onowa jest wykrêcona.
• W przypadku rozlania paliwa nale¿y odczekaæ z
uruchomieniem silnika a¿ do jego wyparowania.
• W przypadku zalania silnika nale¿y ustawiæ przepustnicê
ssania w pozycji OPEN/RUN, przepustnicê w pozycji FAST i
obracaæ wa³em korbowym, a¿ silnik zacznie pracowaæ.
W PRZYPADKU OBS£UGIWANIA URZ¥DZENIA Z SILNIKIEM
BENZYNOWYM
• Silnika lub urz¹dzenia nie nale¿y przechylaæ pod k¹tem,
gdy¿ mo¿e to spowodowaæ rozlanie benzyny.
• Nie w³¹czaæ ssania w celu zatrzymania silnika.
PODCZAS TRANSPORTU URZ¥DZENIA
• Transportowaæ z PUSTYM zbiornikiem paliwa lub z
ZAMKNIÊTYM zaworem odcinaj¹cym paliwo i/lub pust¹ butl¹.
W PRZYPADKU MAGAZYNOWANIA PALIWA LUB
URZ¥DZEÑ
• Przechowywaæ z dala od pieców, grzejników wody lub
innych urz¹dzeñ z p³omieniem podtrzymuj¹cym lub innych
róde³ zap³onu, poniewa¿ mog¹ one spowodowaæ
zapalenie oparów paliwa.
OSTRZEENIE
Pracuj¹cy silnik wydziela ciep³o. Niektóre czêœci
silnika, w szczególnoœci turbosprê¿arka i t³umik,
staj¹ siê bardzo gor¹ce.
Przy kontakcie z nimi mog¹ powstaæ powa¿ne
oparzenia.
£atwopalne pozosta³oœci w postaci liœci, trawy,
brudu, itd. mog¹ siê ³atwo zapaliæ.
• Przed dotkniêciem t³umika, turbosprê¿arki, cylindra silnika i
¿eberek odczekaæ a¿ do ich wystygniêcia.
• Silnik powinien byæ utrzymywany w czystoœci w celu
zredukowania zagro¿enia przegrzaniem i zap³onem
nagromadzonych zanieczyszczeñ. Silnik czyœciæ, kiedy jest
zimny, szczególnie w obszarze t³umika i kolektora.
• Zainstalowaæ i utrzymywaæ w dobrym stanie chwytacz iskier
przed u¿yciem urz¹dzenia w terenie leœnym, pokrytym traw¹
i gêsto zaroœniêtym. Wymóg okreœlony przez stan Kalifornia
(Rozdzia³ 4442 Kalifornijskiego Kodeksu o Zasobach
Publicznych wymaga w czasie pracy stosowania chwytacza
iskier). Podobne przepisy mog¹ obowi¹zywaæ w innych
stanach. Przepisy federalne maj¹ zastosowanie w
przypadku terenu federalnego.
OSTRZEENIE
OSTRZEENIE
Gwa³towne wci¹ganie linki rozrusznika (odbicie)
bardzo mocno szarpnie rêkê w kierunku silnika.
W nastêpstwie mo¿e dojœæ do z³amania,
pêkniêcia koœci, powstania siniaków lub
nadci¹gniêcia miêœnia albo œciêgna.
• Przy rozruchu silnika linkê nale¿y naci¹gaæ powoli a¿ do
momentu wyczucia oporu, wtedy mocno poci¹gn¹æ.
• Przed rozruchem silnika roz³¹czyæ urz¹dzenia zewnêtrzne/
obci¹¿enie silnika.
• Czêœci sk³adowe urz¹dzenia takie jak ostrza, wirniki, ko³a
pasowe, ko³a ³añcuchowe, itd. nale¿y zamocowaæ w sposób
bezpieczny.
Silniki wydzielaj¹ tlenek wêgla, truj¹cy gaz bez
smaku i zapachu.
Wdychanie tlenku wêgla mo¿e byæ przyczyn¹
nudnoœci, zas³abniêcia lub œmierci.
• Uruchomiæ silnik i pracowaæ silnikiem na zewn¹trz
pomieszczeñ, w dobrze wentylowanym miejscu.
• Silnika nie nale¿y uruchamiaæ lub eksploatowaæ w
zamkniêtych pomieszczeniach, nawet przy otwartych
drzwiach i oknach.
OSTRZEENIE
Nieumyœlne iskrzenie mo¿e doprowadziæ do
po¿aru lub pora¿enia elektrycznego.
Nieumyœlny rozruch mo¿e doprowadziæ do
zapl¹tania, odciêcia koñczyny lub okaleczenia.
PRZED DOKONYWANIEM REGULACJI LUB NAPRAW
• Roz³¹czyæ akumulator przy zacisku ujemnym (–).
• Od³¹czyæ przewód œwiecy zap³onowej i trzymaæ go z dala
od œwiecy.
PODCZAS SPRAWDZANIA ISKRY
• Do kontroli iskry nale¿y stosowaæ wy³¹cznie Tester œwiecy
zap³onowej firmy Briggs & Stratton.
• NIE NALEY sprawdzaæ iskry, kiedy œwieca zap³onowa jest
wykrêcona.
OSTRZEENIE
Rozruchowi silnika towarzyszy iskrzenie.
Iskrzenie mo¿e spowodowaæ zapalenie
znajduj¹cych siê w pobli¿u ³atwopalnych gazów.
Mo¿e to byæ przyczyn¹ wybuchu i po¿aru.
OSTRZEENIE
• Je¿eli na terenie nast¹pi wyciek gazu ziemnego lub innego
gazu p³ynnego, nie nale¿y uruchamiaæ silnika.
• Nie stosowaæ p³ynów typu "samostart" w aerozolu, poniewa¿ ich
opary s¹ ³atwopalne.
• Serwisowanie produktów zasilanych gzem ziemnym (NG) lub
gazem LPG Mozê wymagaæ licencjonowania lub zezwoleñ
wydanych przez w³adze pañstwowe, regionalne i/lub lokalne.
Rêce, stopy, w³osy lub dodatki do ubrañ mog¹
zostaæ wci¹gniête lub zapl¹taæ siê w wiruj¹ce
czêœci.
Wskutek tego mo¿e dojœæ do odciêcia
koñczyny lub okaleczenia.
• Urz¹dzenie nale¿y obs³ugiwaæ z os³onami znajduj¹cymi
siê we w³aœciwych miejscach.
• Rêce i stopy musz¹ znajdowaæ siê z dala od czêœci
wiruj¹cych.
• D³ugie w³osy nale¿y zwi¹zaæ, a bi¿uteriê zdj¹æ.
• NIE nosiæ lunej odzie¿y, zwisaj¹cych sznurków
œci¹gaj¹cych ubranie lub przedmiotów, które mog¹
dostaæ siê do czêœci wiruj¹cych.
OSTRZEENIE
ZALECENIA DOTYCZ¥CE OLEJU
Rys. 2
Silnik z firmy Briggs & Stratton wysy³any jest bez oleju.
Przed uruchomieniem silnika
, nalaæ olej. Nie przepe³niaæ.
Nale¿y stosowaæ wysokiej jakoœci olej z dodatkiem detergentu
oznaczony "For Service SF, SG, SH, SJ" lub wy¿szy taki jak olej
Briggs & Stratton 30W, numer katalogowy 100005E lub 100006E.
Z zalecanymi olejami nie stosowaæ specjalnych dodatków. Nie mieszaæ
oleju z benzyn¹.
Wybraæ z tej tabeli olej o lepkoœci SAE odpowiadaj¹cej pocz¹tkowej
temperaturze spodziewanej przed kolejn¹ wymian¹ oleju.
Uwaga: Olej syntetyczny spe³niaj¹cy oznaczenie
certyfikacyjne ILSAC GF-2, API i symbol serwisowy
API (widoczny po lewej stronie) wraz z oznaczeniem
"SJ/CF OSZCZÊDZAJ¥CY ENERGIÊ" lub wy¿szym,
jest olejem dopuszczalnym dla wszystkich temperatur.
Zastosowanie oleju syntetycznego nie wp³ywa na
zmianê okresów czasu, w których nale¿y
dokonywaæ wymiany oleju.
* Silniki ch³odzone powietrzem rozgrzewaj¹ siê bardziej ni¿ silniki
samochodowe. Zastosowanie olejów niesyntetycznych
wielosezonowych (5W-30, 10W-30, itd.) w temperaturach
wy¿szych ni¿ 4° C powoduje wy¿sze ni¿ normalne zu¿ycie
oleju. Przy zastosowaniu oleju wielosezonowego nale¿y
czêœciej sprawdzaæ poziom oleju.
** Olej SAE 30, je¿eli stosowany jest poni¿ej 4° C utrudni
uruchamianie silnika oraz mo¿e spowodowaæ uszkodzenie
cylindra wynikaj¹ce z niedostatecznego smarowania.
PojemnoϾ miski olejowej
PojemnoϾ orientacyjna przy wymianie oleju oraz filtra
.
Serie modeli
Litrów Uncji*
050000 0.36 12.2
085400 & 086400 0.52 17.6
117400 0.63 21.3
118400 0.53 17.9
138400 0.89 30
184400 & 185400 1.0 33.8
235400 & 245400 0.96 32.5
Ustawiæ silnik poziomo i oczyœciæ powierzchniê wokó³ wlewu oleju .
Wyj¹æ miarkê poziomu oleju
i wytrzeæ czyst¹ szmatk¹. W³o¿yæ miarkê
poziomu oleju do wlewu oleju – dokrêciæ, je¿eli nalane jest du¿o oleju
, ale nie dokrêcaæ, je¿eli nalane jest ma³o oleju – wyj¹æ miarkê
poziomu oleju, aby sprawdziæ poziom oleju. Olej powinien siêgaæ do
znaku FULL (Pe³ny)
.
Jeœli potrzeba dolaæ oleju, dolewaæ powoli. Nie nape³niaæ nadmiernie.
Przed uruchomieniem silnika docisn¹æ mocno miarkê.